Gjest caramiacaramella Skrevet 24. oktober 2010 #1 Del Skrevet 24. oktober 2010 Har i det siste begynt å date endel, og har gjenoppdaget hvor utrolig pinlig det er når man skal betale for ting på date. Jeg synes at mannen bør betale på de første datene, og det virker som de fleste menn også synes det. Men jeg vil selvfølgelig ikke virke uhøflig, så jeg tilbyr meg alltid å betale for alt. Når man er ute og spiser er jo det greit nok, da er det bare å skynde seg å plukke opp regningen og begynne å finne fram penger. Men dersom man skal på kino, konsert, kaffedate osv er det mye vanskeligere å tilby seg å betale på en måte som ikke er awkward. Hva pleier dere gjøre? Pleier dere bare forte dere opp til kassa før ham slik at dere kan betale? Hva hvis han kommer dit før dere og begynner å finne fram penger? Hva sier/gjør dere da? Usj, syns bare det er så utrolig pinlig situasjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann-87 Skrevet 24. oktober 2010 #2 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvorfor bør mannen betale? Er det ikke på tide slike ting går av moten nå som likestillingen går for fullt? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 24. oktober 2010 #3 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg syns også dette er veldig pinlig, da ikke fordi jeg forventer at han betaler, men fordi jeg liker å betale for meg selv. Venter på lure tips om det jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann_30 Skrevet 24. oktober 2010 #4 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvis man driver med litt nettdating og går på mange dates for eksempel, da hender det at de jentene man treffer ikke er så interesserte, finner de kanskje ut, etter at man har vært på kino eller konsert. Da kan det være veldig dårlig økonomi i å skulle betale hver gang. La oss si at du går på 6-8 dates på en ganske kort tid. Dersom du skal betale i snitt 200-400 kroner per gang, så blir det lite økonomi i dette. Jeg er ikke noen player eller noenting, jeg har jo bare lyst å møte noen som jeg klikker med. De damene som da jeg kunne tenke meg, er det jo ikke sikkert at synes de kan tenke seg å være kjæreste med meg, og da synes jeg godt at de kan betale selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #5 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har ikke vært på så mange dater, men jeg liker også å betale for meg selv. Likevel instisterer gutten. Blir det flere enn 1 date pleier jeg å betale neste gang. Så går det opp i opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 24. oktober 2010 #6 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har vært på dater hvor jeg har betalt min del eller gutten har betalt. Synes ikke man skal forvente at gutten betaler. Det blir litt feil. Tenker jeg. Blir det flere enn en dater med en person, så kan man jo dele på. Spiser man middag og går på kino etterpå. Kan man jo tilby seg å betale en av delene. Sånn tenker jeg inni mellom. Jeg tar alltid opp lommeboka når jeg og en date har vært på restaurant. Sier han: jeg tar det. Så takker jeg fint TAKK. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest caramiacaramella Skrevet 24. oktober 2010 #7 Del Skrevet 24. oktober 2010 Folkens, det er fint å høre deres meninger om hvem som bør betale på date. Men det var jo ikke spørsmålet mitt, jeg lurte på hvordan man bør gå frem når man tilbyr seg/prøver å betale slik at det ikke blir pinlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann_30 Skrevet 24. oktober 2010 #8 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har vært borti at jenter har sagt noe lignende som "jeg betaler gjerne for meg selv" eller "jeg er stor jente, så jeg trenger ikke mannfolk til å betale for meg" og da syntes jeg det var helt greit. Den siste var nesten litt tøff-sjarmerende, syntes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inger88 Skrevet 24. oktober 2010 #9 Del Skrevet 24. oktober 2010 Er enig i at den betalingsdelen kan bli litt pinlig. Jeg forventer aldri å bli spandert på, men det er liksom det hva skal en si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 24. oktober 2010 #10 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg bare betaler, jeg. Og lar han meg ikke få lov, så kan han vel betale om det er det han vil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 24. oktober 2010 #11 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg spanderer bare noe selv. Stiller han med konsertbilletter så er du kjapp med å kjøpe pilsen, har han betalt kino så stiller du med bøtta med popcorn, går dere på kafe flere ganger så varierer det hvem som går og kjøper kaffen, spanderer han restaurant på deg så kan du invitere på hjemmelaget middag med vin hos deg neste gang osv. Sånne ting pleier å gå opp i opp når begge har et avslappa forhold til penger. Nå er jeg en person som ca alltid har vært fattig (spesielt i studietiden) og har møtt menn som har mye mer penger enn meg eller som alltid insisterer på å spandere, og da synes jeg det også er helt greit. Ingen ønsker jo å føle seg som en snylter, men man trenger ikke ha et helt krampaktig forhold til dette med å la seg bli spandert på heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #12 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har vært på flere dater, fire eller fem tror jeg, med én og samme kvinne som ikke på noe tidspunkt gjorde mine til å ville betale for noe som helst. Da gadd jeg ikke mer, jeg synes det er frekt og respektløst og sier noe om holdningen hennes. Hun som kvinne er liksom for god for meg som mann, altså må jeg betale for at hun skal være med meg. Problemet er at slike som henne gjør meg, og ganske sikkert mange andre menn, forsiktige mht det å spandere, og gjør i tillegg at kvinner generelt får et dårlig rykte på seg. Oppmuntrende da at damene i denne tråden ikke ser ut til å være snyltegjester. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #13 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har vært på flere dater, fire eller fem tror jeg, med én og samme kvinne som ikke på noe tidspunkt gjorde mine til å ville betale for noe som helst. Da gadd jeg ikke mer, jeg synes det er frekt og respektløst og sier noe om holdningen hennes. Hun som kvinne er liksom for god for meg som mann, altså må jeg betale for at hun skal være med meg. Problemet er at slike som henne gjør meg, og ganske sikkert mange andre menn, forsiktige mht det å spandere, og gjør i tillegg at kvinner generelt får et dårlig rykte på seg. Oppmuntrende da at damene i denne tråden ikke ser ut til å være snyltegjester. Kanskje hun rett og slett bare er litt gammeldags? Var jo alltid slik før i tiden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #14 Del Skrevet 24. oktober 2010 Kanskje hun rett og slett bare er litt gammeldags? Var jo alltid slik før i tiden. Nei, den der er nok for tynn. Men ok, la oss for argumentets skyld si at hun er gammeldags. Hva om jeg hadde endt opp som kjæreste med henne og jeg er like gammeldags. Dersom jeg har betalt alt sammen så kunne jeg ha krevd betaling tilbake, in naturalia f.eks. Hun stiller opp når jeg måtte ønske det til sex. Eller, som samboere, at hun hadde tatt all husvask etc. Hun kunne ikke rettmessig ha sagt noe på det. Likestilling går nemlig begge veier, det kan ikke være slik at likestilling er ok så lenge det gavner det ene kjønnet. Man har uansett dårlige sosiale antenner når man lar daten betale for alt, alltid. Hva annet forventer hun at jeg tror om henne, om ikke en snylter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #15 Del Skrevet 24. oktober 2010 Nei, den der er nok for tynn. Men ok, la oss for argumentets skyld si at hun er gammeldags. Hva om jeg hadde endt opp som kjæreste med henne og jeg er like gammeldags. Dersom jeg har betalt alt sammen så kunne jeg ha krevd betaling tilbake, in naturalia f.eks. Hun stiller opp når jeg måtte ønske det til sex. Eller, som samboere, at hun hadde tatt all husvask etc. Hun kunne ikke rettmessig ha sagt noe på det. Likestilling går nemlig begge veier, det kan ikke være slik at likestilling er ok så lenge det gavner det ene kjønnet. Man har uansett dårlige sosiale antenner når man lar daten betale for alt, alltid. Hva annet forventer hun at jeg tror om henne, om ikke en snylter? Likestilling går begge veier ja, men er fortsatt ting som henger igjen. Som at menn betaler på date, og at man åpner dører for kvinner o.l. Skjønner ikke hvorfor det må være enten gamle verdier eller nye? Går da fint å kombinere litt. Ser den at det kan bli litt rart i disse tider at kvinner ikke tilbyr seg å betale, men er det ikke fortsatt ganske normalt at mannen betaler? Kanskje det bare er jeg som er rar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 24. oktober 2010 #16 Del Skrevet 24. oktober 2010 Mannen spanderer! For vi er likestilte, ikke lagt livet opp til rettferdighet. Slik sett skal menn ta alle belastninger, ergo, menn betaler alt alltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #17 Del Skrevet 24. oktober 2010 Likestilling går begge veier ja, men er fortsatt ting som henger igjen. Som at menn betaler på date, og at man åpner dører for kvinner o.l. Skjønner ikke hvorfor det må være enten gamle verdier eller nye? Går da fint å kombinere litt. Ser den at det kan bli litt rart i disse tider at kvinner ikke tilbyr seg å betale, men er det ikke fortsatt ganske normalt at mannen betaler? Kanskje det bare er jeg som er rar. Jeg sliter med å forstå resonnementet ditt. Du er med på at likestilling går begge veier, men så gjør det ikke det allikevel. Du forstår vel at du motsier deg selv her? Du kan ikke bekrefte noe og så avkrefte det samtidig. Men det du egentlig vil frem til er kanskje at nye verdier (les: likestilling, kvinnefrigjøring, feminisme) er bra så lenge de virker til kvinners fordel? Motsatt er gamle verdier (mannen betaler mest på date, tar alltid initiativet, har ansvaret for at samtalen holdes gående, og senere som kjærester bør han selvsagt ha den største inntekten, betale mesteparten av regningene etc. etc. bare fantasien setter grenser her) fine greier dersom de har samme virkning. Du er en pose og sekk-feminist, altså? Men spør deg selv: what`s in it for us men?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillest vann Skrevet 26. oktober 2010 #18 Del Skrevet 26. oktober 2010 Folkens, det er fint å høre deres meninger om hvem som bør betale på date. Men det var jo ikke spørsmålet mitt, jeg lurte på hvordan man bør gå frem når man tilbyr seg/prøver å betale slik at det ikke blir pinlig. Hvis du betaler med kort, si fra til servitøren (og dermed indirekte til daten din) at dere betaler separat. Hvis du betaler med kontanter, legg pengene på regningen når den kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Facepainter Skrevet 26. oktober 2010 #19 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg foretrekker at hun betaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 26. oktober 2010 #20 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hvorfor skal mannen betale? Det har jeg aldri skjønt. På vår første date delte vi regningen i to, og etterhvert så tok vi regningen annenhver gang. Mvh Yvonne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå