Gå til innhold

min datter ble ikke invitert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg var liten var det en jente som skulle ha bursdagsbesøk med alle jentene og så ga hun min invitasjon til en av guttene i klassen.

Jeg visste ikke om det en gang til moren hennes ringte hjem til min mamma dagen bursdagen skulle være. Men jeg var syk den dagen, så jeg fikk ikke gå likevel. :grine:

Men i min klasse var det alltid slik at en måtte invitere alle jentene og om man hadde liten plass så hadde man halvparten av jentene. Vi var 17 av hvert kjønn tror jeg så det var ikke slik at bare to ble utelatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må da være en selvfølgelighet at man ber enten hele klassen, alle av samme kjønn eller ingen. Og om det er slik at det skjønne nurket ikke orker å tilbringe 2-3 timer av sin egen dag også sammen med klassekamerater h*n normalt ikke tåler å leke med, ja da vil jeg si at nurket er av en så ekskluderende art at hele skiten burde avlyses. Blir sinna jeg, og ikke mindre sint når jeg leser flere innlegg fra foreldre som åpenbart synes det er den naturligste del av verden at barna får lov å ekskludere et par tre single sjeler fra klassen fordi nurket må jo få lov å omgås hvem h*n vil må vite(!).. I mine øyne er dette åpenlys og demonstrativ ekskludering av klasse'kamerater', og om ikke den potensielle mobberen forstår dette så bør iallefall foreldrene sette foten ned for slik oppførsel, og ikke bifalle knøttets ønsker! Arrghh!!

Skrevet

Det er jo helt umoralsk å gjøre noe slikt! Enten får man invitere alle, eller så får man bare invitere noen få, barnets aller beste venner f.eks, eller bare barn fra nabolaget, etc etc..

Blir sint av sånne tullinger!

Skrevet

Dette bør foreldrene til de 3 utestengte i fellesskap definitivt ta opp med klassekontaktene fort som mulig, slik at det blir tema på neste foreldremøte. Sånt kan ikke tolereres, og det er uhørt at foreldre godtar det!

Skrevet

Dette er et voksenskapt problem. Det er ikke naturlig å leke med alle, derfor heller ikke naturlig å invitere dem man ikke leker med. Alle unger oppdager raskt at de er invitert fordi mora ringte og kjefta opp de som har selskapet. Sånt genererer ikke gode forhold.

Og alle unger skjønner at det ikke er naturlig å bli bedt til alle. Om noen forklarer dem det uten å la det hele være verdens undergang. En sånn liten skuffelse er til å leve med og går fort over. Voksne folk legger ti ganger mer prestisje i disse tingene enn unger.

Vi har kuttet alt av barnebursdager her i huset på grunn av dette. Vi går ikke til noen og feirer ikke med barneselskap. To timers helvete med unger som herper kåken og som vi ellers aldri har noe forhold til. Og foreldrene deres. Nei takk.

Så kanskje man kunne være såpass oppegående, at man klarte å be alle jentene eller alle guttene. Da hadde ikke moren behøv å ringe til noen.

Og går de i klassen sammen, er det veldig viktig å prøve å få til et sosialt samarbeid mellom alle elevene.

Skrevet

Du skal lære sønnen din å ikke ekskudere noen, men samtidig skal du elgge opp til å ekskuldere han likevel?

Og jeg hadde blitt fly forbanna om en mor hadde ringt meg, og bedt meg finne på noe annet den dagen, for at min sønn ikke skulle komme i bursdagen. Hvor frekk er det mulig å bli? Og du skal liksom lære sønnend in noe, men har lov til å være frekk selv, fordi du er voksen?

Enten inviterer du han fordi dere vil at han skal komme, eller så får du faen meg stå for at han ikke blir invitert.

Fullstendig enig. Ikke snakk om at jeg hadde godtatt en sånn forespørsel. Enten alle eller ingen. Så enkelt er det!

Skrevet

Det en ender opp med å lære jenta som nå sitter skuffet er at hun må ta hensyn til denne jenta selv om hun blir behandlet som en dritt.

Er dette en så forferdelig ting å lære? Hun lærer seg jo bare å være det bedre menneske. :) Det er det den jenten som ikke ville be henne evt vil lære av. Ikke at noen tar i mot med samme mynt.

Skrevet

Er dette en så forferdelig ting å lære? Hun lærer seg jo bare å være det bedre menneske. :) Det er det den jenten som ikke ville be henne evt vil lære av. Ikke at noen tar i mot med samme mynt.

Der fikk du sagt det! :jepp: Aldri en dårlig ting å bli et bedre menneske.

Skrevet

Dette er et voksenskapt problem. Det er ikke naturlig å leke med alle, derfor heller ikke naturlig å invitere dem man ikke leker med. Alle unger oppdager raskt at de er invitert fordi mora ringte og kjefta opp de som har selskapet. Sånt genererer ikke gode forhold.

Og alle unger skjønner at det ikke er naturlig å bli bedt til alle. Om noen forklarer dem det uten å la det hele være verdens undergang. En sånn liten skuffelse er til å leve med og går fort over. Voksne folk legger ti ganger mer prestisje i disse tingene enn unger.

Helt enig!

Barn må nok pent finne seg i å forholde seg til mennesker de ikke har noe til overs for - på skolen. Men man inviterer da ikke de barnet ikke ønsker å ha i sin egen bursdag, enten det er snakk om èn eller to eller fem personer. Er det bursdagsfest for barnets skyld, eller pølsefest for klassens skyld, liksom? Da jeg var ung var det helt normalt å invitere de man var venn med, og foreldrene våre syntes nok det var helt greit å slippe å betale for bursdagsgaver til 23 andre barn, når man kunne begrense det til 8.

Skrevet

Helt enig. Moren min var en slik forelder som insisterte på at alle skulle inviteres. Så det bli jo til at jeg måtte invitere alle som mobbet meg, istedenfor bare de to jeg faktisk likte. Jeg kan ikke huske å ha hatt en eneste bursdag i barndommen som jeg likte.

Skrevet

Min stille og sjenerte lillesøster hadde bursdagsfeiringer med alle jentene i klassen da hun var liten. Etterhvert som hun ble litt eldre (9-10 år) så listet hun opp nesten alle fra klassen som hun ville invitere. Var vel 2 stk hun ikke nevnte (av 11). Min mor synes ikke at det var akseptabelt at man skulle utelukke 2 jenter, rett og slett fordi det er slemt og uomtenksomt, og man skal lære barna å oppføre seg rettferdig mot andre.

Da dagen kom, så møtte alle jentene opp, og søstren min endte bursdagsselskapet sitt på gråten, fordi disse to jentene hadde en tendens å ta kontroll. De ødela bursdagsleker, de sneik seg inn på badet 3-4 stk og låste døra, de hvisket og tisket og oppførte seg rett og slett dårlig, til tross for at både min far og mor var der og gjorde det de kunne for å holde styr på barna.

Nei, det er ikke greit å utelukke på den måten, men det kan være en grunn til det, og da er det lurt å finne ut av hva problemet er.

Skrevet

Min datter inviterte noen jenter fra klassen og noen jenter fra parallell klassen til bursdagsfeiring i lekeland. Flertallet av jentene i klasse ble ikke invitert, og det ble et helvete på jord!

Mødrene mente at jeg måtte tilpasse bursdagen min slik at jeg kunne invitere alle og de mente at jeg skulle ringe dem å be om hjelp, siden jeg er alene. Jeg hadde ikke råd til å invitere alle jentene.

Jeg ble så paff at jeg mistet munn og mæle. Disse mødrene vil altså at jeg skal ignorere min datter sine ønsker for å invitere jenter hun hverken liker eller er sammen med. Ett av barna er så ufyselig, at hun er uønsket hos flere foreldre.

Jeg står på mitt, og hvis min datter ønsker bare å invitere noen få av jentene i klassen neste bursdag er det helt greit. Men det er IKKE greit å la 1-2 stå igjen utenfor, det er helt uaktuelt

Skrevet

Så kanskje man kunne være såpass oppegående, at man klarte å be alle jentene eller alle guttene. Da hadde ikke moren behøv å ringe til noen.

Og går de i klassen sammen, er det veldig viktig å prøve å få til et sosialt samarbeid mellom alle elevene.

:skratte: jeg har tvillinger...! Gutt og jente i samme klasse du.

Igrunnen rart det der, jeg tror jaggu jeg skal ringe til naboen og kjefte dem opp! De hadde hageselskap i sommer, og ba ikke ALLE i gata..! :filer: Ikke engang alle barna i gata, som alltid leker sammen på fritida. Kun de ungene til de familiene som ble bedt. De andre hang på gjerdet med tårer i øya.. :fnise:

Skrevet

Her hos oss er regelen slik at enten inviteres alle jentene i klassen eller under halvparten. Antall jenter er på ca 10. Jeg syns ikke det er ok at bare et par-tre stykker blir utelatt. Det har en lei tendens til å bli de samme.

Dersom det er noen som overhode ikke går overens syns jeg det er en grei løsning at det feks inviteres noen jenter fra klassen og noen jenter fra paralellklassen(e) (+ andre). Da blir det ikke så innlysende at det er akkurat den bestemte personen(e) som ikke ønskes bedt.

Skrevet

Litt annen sak, men jeg kom på en episode med en venninnes fosterdatter. Hun skulle ha sitt förste selskap der, og alle 13 jentene i klassen var invitert. Kun 2 kom og ingen andre meldte avbud, bare lot väre å dukke opp :tristbla: Det var en ganske skuffet 10 åring den dagen ja!

Skrevet

I klassen til min datter er regelen at du enten inviterer alle jentene, alle guttene eller hele klassen. På siste foreldremøte ble det bestemt at hvis man ikke skal invitere alle jentene/guttene, må man invitere under halvparten slik at det er flere som ikke skal i bursdag, enn som skal.

Etter hvert som barna blir eldre er det kanskje mer vanlig å invitere noen venner på kino e.l., og synes regelen om at man da inviterer under halvparten er veldig grei.

Faren er selvfølgelig at det er noen som aldri blir invitert. Synes det ligger et ansvar på foreldrene her i forhold til å fange opp slike ting, og mener at foreldre som aksepterer at barna utelater noen få er ganske tankeløse.

En annen utfordring er jo de barna som ikke får lov til å gå i bursdager, selv om de selvfølgelig har veldig lyst.

Gjest hermine
Skrevet

Nei ingenting galt i å lære seg å bli et annet menneske. Men akkurat dette syns jeg ikke faller inn under den kategorien. Det en lærer jenta er å bare ta imot dritt uten å så opp for seg. Å lære et barn til å bli en "dott" som andre kan herse med ser jeg absolutt ikke på som noe positivt!

Jeg mener ikke at denne er den absolutte veien å gå. Jeg mener bare at der er en balansegang, og at en ikke bestandig må ta BARE hensyn til den som ekskluderte. Som sagt; en 10-åring bør skjønne at de ble lei seg for ikke å bli invitert. Også grunnen hun oppga(at jenta ikke var munter) viser jo at den jenta er totalt blottet for empati?

Tror du virkelighun vil legge 2 og 2 sammen og få dårlig samvittighet om hun skulle bli bedt til TS sin datter neste år?

Skrevet

Jeg husker et bursdagsselskap jeg ble invitert til. Det var VELDIG tydelig at vedkommende som inviterte hadde fått instruksjoner fra mamma om at det var alle eller ingen: han gikk rundt og delte ut invitasjoner til alle, da han kom til meg kastet han brevet på meg og sa at jeg var stygg :fnise:

Needless to say: jeg dro aldri dit. Jeg ringte den dagen selskapet var og sa at jeg var bedt i en annen bursdag til en på ungdomsskolen som jeg heller ville gå i. Hahaha :D herregud, jeg var 10-11 og utspekulert som få...

Jeg var generelt en som ble bedt "på nåde". Det var ofte jeg måtte høre om den morsomme festen jeg ikke engang visste hadde funnet sted. På barneskolen gjorde det meg veldig lite, bortsett fra en gang hvor alle var invitert på "klassefest", unntatt jeg og en annen. Men på ungdomsskolen husker jeg at jeg var kjempesåret. Bare noen uker etter at vi hadde begynt inviterte ei jente nesten alle i klassen, med unntak av fem-seks stykker, på "bli-kjent-fest". Jeg fikk aldri vite hvorfor jeg ikke var bedt, men jeg har en mistanke om at denne jenta hadde "fått hjelp" i invitasjonsprosessen av en som kom fra samme barneskole som meg. Mamma er fremdeles så bitter på mine vegne at hun er helt grønn. Hun tenner lunta med en gang vi snakker om noe av dette, enda det snart er 15 år siden :fnise:

Skrevet (endret)

Min datter inviterte noen jenter fra klassen og noen jenter fra parallell klassen til bursdagsfeiring i lekeland. Flertallet av jentene i klasse ble ikke invitert, og det ble et helvete på jord!

Mødrene mente at jeg måtte tilpasse bursdagen min slik at jeg kunne invitere alle og de mente at jeg skulle ringe dem å be om hjelp, siden jeg er alene. Jeg hadde ikke råd til å invitere alle jentene.

Jeg ble så paff at jeg mistet munn og mæle. Disse mødrene vil altså at jeg skal ignorere min datter sine ønsker for å invitere jenter hun hverken liker eller er sammen med. Ett av barna er så ufyselig, at hun er uønsket hos flere foreldre.

Jeg står på mitt, og hvis min datter ønsker bare å invitere noen få av jentene i klassen neste bursdag er det helt greit. Men det er IKKE greit å la 1-2 stå igjen utenfor, det er helt uaktuelt

Uff, grusomt når de voksne oppfører seg som små drittunger, rett og slett. På skolen til barna våre, så inviterer man kun alle jentene/guttene i klassen de 3-4 første årene og etter det så slutter man, fordi man heller vil invitere vennene sine/de man er med.

Hvis noen foreldre noen gang reagerer negativt på det, så får man si som sant er: man har ikke råd til å invitere enhver, man følger bursdagsbarnets ønsker så langt det er mulig og sist, men ikke minst: andre har overhodet ikke noe med hvem man inviterer eller hvordan man feirer den.

Jeg hadde tent på alle plugger hvis noen mødre hadde skjelt meg ut på denne måten. Det får være måte på hvordan voksne personer skal oppføre seg...

Endret av Kittykat
Skrevet

Jeg ble vel egentlig mer paff, moren til det barnet som ikke kan oppføre seg, ringte meg faktisk, og skjelte meg ut. Hun var til og med villig til å betale for at jenten hennes skulle få være med på bursdagen til min datter. Ved neste bursdag, så tror jeg nok hun bare kommer til å invitere et par stk, så går vi på kino og peppes eller lignende. Jeg nekter å la meg manipulere av hva andre mammaer mener. Det er min datters bursdag, ferdig med den saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...