Gjest Kevlarsjäl Skrevet 24. oktober 2010 #21 Skrevet 24. oktober 2010 Vil ikke det lureste, på lang sikt, være om bursdagsjenta er den eneste som ikke blir invitert til selskapet til de to utestengte jentene neste gang? La henne få igjen med samme mynt? Så året etter starter dere på ny frisk og inviterer alle igjen, bare for å vise henne hvor lite gøy det er å bli utestengt. La henne smake sin egen medisin. Om dere ikke vil bruke bursdager til slikt - arranger noe gøy utenfor bursdager. En jentegreie. Overnattingsselskap hvor de spiser popcorn og maler negler og hører på musikk og skravler. Og inviterer alle jentene utenom denne jenta. Hvis det blir noe spørsmål så ta den med "åh? Jeg forsto det slik at vi ikke inviterte hverandre jeg?" +1
fruBeist Skrevet 24. oktober 2010 #22 Skrevet 24. oktober 2010 Vil ikke det lureste, på lang sikt, være om bursdagsjenta er den eneste som ikke blir invitert til selskapet til de to utestengte jentene neste gang? La henne få igjen med samme mynt? Så året etter starter dere på ny frisk og inviterer alle igjen, bare for å vise henne hvor lite gøy det er å bli utestengt. La henne smake sin egen medisin. Om dere ikke vil bruke bursdager til slikt - arranger noe gøy utenfor bursdager. En jentegreie. Overnattingsselskap hvor de spiser popcorn og maler negler og hører på musikk og skravler. Og inviterer alle jentene utenom denne jenta. Hvis det blir noe spørsmål så ta den med "åh? Jeg forsto det slik at vi ikke inviterte hverandre jeg?" To gale gir ikke en rett. Det kan være utrolig vondt å bli holdt utafor, hvorfor fortsette en ond sirkel? Det må da være bedre å heller prøve å samle jentene, framfor å splitte de enda mer. Begynn med denne bursdagen der 3 jenter ikke er invitert, og finn på noe gøy hele gjengen (mødre og døtre?) mens de andre i klassen er i bursdag.
Askael Skrevet 24. oktober 2010 #23 Skrevet 24. oktober 2010 Forslag om å "ta igjen" med å ikke be bursdagsbarnet når en selv har fest er lite gjennomtenkt. Da straffet man et barn for det de voksne lot skje. Barn er vimsete vesener av natur. Mandag kan Ole og Tomas være bestekompiser, onsdag hater Tomas Ole fordi Ole sa at tegninga hans var stygg, fredag står Ole og Tomas side ved side i krigen mot Marthe og Astrid som definitivt har jentelus. Dersom Tomas skulle liste opp for mor eller far hvem han ville be i bursdagen, var lista sikkert forskjellig på mandag og onsdag. Det er den voksne som må ta ansvar, og ikke la ungene styre seg inn i elendigheten. Så fører man heller med et godt eksempel og viser at "selv om ikke du ba meg, så ber jeg deg".
Gjest BabyBlue Skrevet 24. oktober 2010 #24 Skrevet 24. oktober 2010 Vi barna hadde en regel på barneskolen: Vi inviterer de som inviterer oss. Det er bare rett og rimelig og fungerte helt ypperlig. Om noen følte seg utenfor pga. snakk om en bursdag de ikke ble invitert til kom det av at de ikke inviterte alle til bursdagen sin. Ergo: de hadde ingen grunn til å gå å sippe til foreldrene sine for de visste hvordan det fungerte. Neste bursdag inviterer du ikke datteren til den hovne kjerringa, og problemet er ut av verdenen
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #25 Skrevet 24. oktober 2010 ja det er trist å bli utstøtt fra felleskapet..har ikke klassen deres foreldere kontakter.? hos oss skal alle inviteres men min sønn ønsker ikke ene gutten..syns ikkje det er riktig å hode han utenfor og vil invitere han men vil snakke med moren om dette og foreslå at dei finner på noe annet den dagen slik at det rettogslett ikkje passer å komme.da er jo alle fornøyd eller? Og hvor tilbakestående er det ikke å tro at en mor vil være med å stenge ute sin egen unge fra fellesskapet da? Hva med å lære din egen sønn noe om gofhet og empati i stedet?
fruBeist Skrevet 24. oktober 2010 #26 Skrevet 24. oktober 2010 Vi barna hadde en regel på barneskolen: Vi inviterer de som inviterer oss. Det er bare rett og rimelig og fungerte helt ypperlig. Om noen følte seg utenfor pga. snakk om en bursdag de ikke ble invitert til kom det av at de ikke inviterte alle til bursdagen sin. Ergo: de hadde ingen grunn til å gå å sippe til foreldrene sine for de visste hvordan det fungerte. Neste bursdag inviterer du ikke datteren til den hovne kjerringa, og problemet er ut av verdenen Så fordi en 10 år gammel jente har en "hoven kjerring" til mor, så skal hun bli holdt utafor neste gang? Igjen, to gale gir ikke en rett. Det må da være bedre å bryte en ond sirkel så fort som mulig.
Gjest hermine Skrevet 24. oktober 2010 #27 Skrevet 24. oktober 2010 Så fordi en 10 år gammel jente har en "hoven kjerring" til mor, så skal hun bli holdt utafor neste gang? Igjen, to gale gir ikke en rett. Det må da være bedre å bryte en ond sirkel så fort som mulig. Så TS sin datter bør tvinges til å be denne jenta i sin neste bursdag? Slik at datteren kanksje blir like skuffet neste år igjen? Ingen kan tvinge denne jenta be TS sin datter i fremtiden, og jeg mener det får være grenser på å gå foran som et godt eksempel.En 10 år gammel jente bør skjønne at noen blir såret av dette, så syns ikke man kan skylde KUN på moren her. Det en ender opp med å lære jenta som nå sitter skuffet er at hun må ta hensyn til denne jenta selv om hun blir behandlet som en dritt.
Gjest BabyBlue Skrevet 24. oktober 2010 #28 Skrevet 24. oktober 2010 Så fordi en 10 år gammel jente har en "hoven kjerring" til mor, så skal hun bli holdt utafor neste gang? Igjen, to gale gir ikke en rett. Det må da være bedre å bryte en ond sirkel så fort som mulig. Det var vi jenter som lagde det systemet i 10-årsalderen for å unngå slike konflikter. Tiåringer er ikke så likegyldige til hvem som er venn og uvenn som en tror. Husker da jeg var unge - skulle ha stålkontroll på hvem som skulle inviteres. Og da skjønner jo både moren og ungen hva de har holdt på med, ikke sant? Og hvis moren er en hoven kjerring er nok ungen like ufyselig. Slik oppførsel smitter av enten man vil innrømme det eller ikke.
Gjest mor Skrevet 24. oktober 2010 #29 Skrevet 24. oktober 2010 Den ti år gamle jenta + to jenter til i klassen ble ikke invitert? Spør du meg, er ikke det så ille. Hvor lange skal man ha barnebursdag med alle jentene i klassen? Her vi bor er ofte 10-års bursdagen den første der jentene begynner å invtere bare de de er venner med og er sammen med. Min datter har nettopp hatt bursdag der to av jentene i klassen ikke var invitert, rett og slett fordi hun aldri er sammen med dem...
Gjest gjest Skrevet 24. oktober 2010 #30 Skrevet 24. oktober 2010 Den ti år gamle jenta + to jenter til i klassen ble ikke invitert? Spør du meg, er ikke det så ille. Hvor lange skal man ha barnebursdag med alle jentene i klassen? Her vi bor er ofte 10-års bursdagen den første der jentene begynner å invtere bare de de er venner med og er sammen med. Min datter har nettopp hatt bursdag der to av jentene i klassen ikke var invitert, rett og slett fordi hun aldri er sammen med dem... Kanskje det er deg TS snakker om her da?
Thorn Skrevet 24. oktober 2010 #31 Skrevet 24. oktober 2010 Den ti år gamle jenta + to jenter til i klassen ble ikke invitert? Spør du meg, er ikke det så ille. Hvor lange skal man ha barnebursdag med alle jentene i klassen? Her vi bor er ofte 10-års bursdagen den første der jentene begynner å invtere bare de de er venner med og er sammen med. Min datter har nettopp hatt bursdag der to av jentene i klassen ikke var invitert, rett og slett fordi hun aldri er sammen med dem... Hvor mange jenter er det i den klassen, da? Vi var ni jenter i klassen, og mine foreldre hadde aldri akseptert det om jeg hadde holdt to av jentene utenfor. Å invitere tre av de åtte jentene derimot, var helt greit. Jeg syns det har mye å si hvor stor andel jenter som blir holdt utenfor. Og i denne saken så forsto jeg det slik at hele klassen var invitert, altså både gutter og jenter, utenom tre? Det syns jeg er drøyt. Men hva som kan være løsningen når mor til bursdagsbarnet er så tett? Jeg likte egentlig forslaget til ViljaH, men om det er etisk riktig...
fruBeist Skrevet 24. oktober 2010 #32 Skrevet 24. oktober 2010 Så TS sin datter bør tvinges til å be denne jenta i sin neste bursdag? Slik at datteren kanksje blir like skuffet neste år igjen? Ingen kan tvinge denne jenta be TS sin datter i fremtiden, og jeg mener det får være grenser på å gå foran som et godt eksempel.En 10 år gammel jente bør skjønne at noen blir såret av dette, så syns ikke man kan skylde KUN på moren her. Det en ender opp med å lære jenta som nå sitter skuffet er at hun må ta hensyn til denne jenta selv om hun blir behandlet som en dritt. Jeg har ikke sagt at noen skal tvinges til hverken det ene eller det andre. Det jeg reagerer på er "øye-for-øye"-mentaliteten som sniker litt rundt her i tråden.
Independent_ Skrevet 24. oktober 2010 #33 Skrevet 24. oktober 2010 TS; du sier det er 2 andre som ikke ble invitert. Hva med å ta kontakt med disse, så kan du organisere noe hyggelig for alle den dagen bursdagen er? Jeg støtter dette forslaget. Jeg syns det er helt underlig at foreldre lar barna velge hvem som skal komme i bursdagsfeiringen når ungene er 10 år gammel. Når man er 10 år gammel er det mye småkrangling på gang heletiden og man skifter jo venner like ofte som sokker. Da syns jeg at det blir helt feil å utelate bare noen barn. Det er en enkel måte å gjøre det på: inviter alle eller ingen. Det er jo ofte sånn at ei jente i klassen inviterer alle de andre jentene i klassen og gutten i klassen inviterer alle guttene. Kanskje + noen flere som ikke har noe med klassen å gjøre (men de er jo utenfor fellesskapet).
Rakel Skrevet 24. oktober 2010 #34 Skrevet 24. oktober 2010 Den ti år gamle jenta + to jenter til i klassen ble ikke invitert? Spør du meg, er ikke det så ille. Hvor lange skal man ha barnebursdag med alle jentene i klassen? Her vi bor er ofte 10-års bursdagen den første der jentene begynner å invtere bare de de er venner med og er sammen med. Min datter har nettopp hatt bursdag der to av jentene i klassen ikke var invitert, rett og slett fordi hun aldri er sammen med dem... Hva om din datter var en av de to som ikke ble invitert? Hva om de fleste sa at de "rett og slett aldri var sammen med henne"? Selvrettferdighet lenge leve!!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #35 Skrevet 24. oktober 2010 Dette er et voksenskapt problem. Det er ikke naturlig å leke med alle, derfor heller ikke naturlig å invitere dem man ikke leker med. Alle unger oppdager raskt at de er invitert fordi mora ringte og kjefta opp de som har selskapet. Sånt genererer ikke gode forhold. Og alle unger skjønner at det ikke er naturlig å bli bedt til alle. Om noen forklarer dem det uten å la det hele være verdens undergang. En sånn liten skuffelse er til å leve med og går fort over. Voksne folk legger ti ganger mer prestisje i disse tingene enn unger. Vi har kuttet alt av barnebursdager her i huset på grunn av dette. Vi går ikke til noen og feirer ikke med barneselskap. To timers helvete med unger som herper kåken og som vi ellers aldri har noe forhold til. Og foreldrene deres. Nei takk.
Gjest o-dolly Skrevet 24. oktober 2010 #36 Skrevet 24. oktober 2010 Vel, nettopp det at det generlet sett blandt foreldre og skole er en sånn alle eller ingen mentalitet (Enten alle guttene/jentene eller hele klassen) gjorde at jeg sluttet å ha venne bursdag da jeg var 8 år. Hadde fryktelig lyst selvfølgelig, men var TO jenter der som gjorde alt for å gjøre livet mitt til ett hælvete, og jeg ville ikke la de ødelegge dagen min. Så da nektet jeg å ha barnebursdag..... Husker hvor fantastisk det var å begynne på ungdomsskolen og velge de JEG ville være sammen med...
Rakel Skrevet 24. oktober 2010 #37 Skrevet 24. oktober 2010 Herregud, det går vel an å invitere noen bestevenner vel? Det vi snakker om her er når alle UNNTATT noen få blir invitert. Ingen som mener at man på død og liv skal invitere alle. Men dersom man har tenkt å invitere de fleste i klassen alikevel, så JA, da mener jeg at man bør invitere alle.
ViljaH Skrevet 24. oktober 2010 #38 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har ikke sagt at noen skal tvinges til hverken det ene eller det andre. Det jeg reagerer på er "øye-for-øye"-mentaliteten som sniker litt rundt her i tråden. Hvis du ser på innlegget mitt igjen, så forfektet ikke jeg å holde spiralen gående. Jeg foreslo å sette en bråstopp på spiralen. Dette året blir jenta som utestenger selv utestengt fra et par bursdager eller fester, og får erfare hvor kjipt det er å sitte på den siden av bordet. Neste år starter TS på ny frisk, og inviterer alle jentene, og etablerer en praksis hvor det er normen. Fordi ingen liker å bli ekskludert.
Gjest Ikke invitert Skrevet 24. oktober 2010 #39 Skrevet 24. oktober 2010 De som ikke ble invitert er på ingen måte brautete slemme eller vanskelige. Min datter ble ikke invitert fordi hun var ikke glad nok. De to andre er lubbene og sjernete. En av de lubbene er også barnslig og teit da hun leker med feil leker... Ja og alle jentene og guttene ble invitert bortsett fra 3.
Gjest Ikke invitert Skrevet 24. oktober 2010 #40 Skrevet 24. oktober 2010 Hvis du ser på innlegget mitt igjen, så forfektet ikke jeg å holde spiralen gående. Jeg foreslo å sette en bråstopp på spiralen. Dette året blir jenta som utestenger selv utestengt fra et par bursdager eller fester, og får erfare hvor kjipt det er å sitte på den siden av bordet. Neste år starter TS på ny frisk, og inviterer alle jentene, og etablerer en praksis hvor det er normen. Fordi ingen liker å bli ekskludert. Min datter hadde bursdag for 3 uker siden. Jenta som går i klassen til min datter ble invitert hjem til oss i selskapet hennes for 3 uker siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå