Gå til innhold

To års fengsel for å ha ødelagt et liv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Misbrukte seks år yngre søster i 14 år. På grunn av "skjerpende" omstendigheter får han hele TO ÅR i fengsel (er vel ute igjen etter halvsonet tid?).

De kunne like gjerne sagt, ja ja, SHIT HAPPENS, sånt får man regne med forekommer i familier dann og vann. Men vi får vel gi et klaps på lanken for å symbolisere at dette er fy-fy.

Og familien gjorde ingenting, selv om de visste. Hva med deres ansvar.

Fint signal dette sender. Har aldri hørt noen mene at straffene her i landet er strenge nok, det er jo fantastisk at vi i demokratiet Norge har et rettssystem som ikke speiler folkets mening. Men, det koster vel for mye penger å ha folk innesperret. Ikke rart med de hotellene vi kaller fengsel.

:kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Enig. Lengre soningstid og fengsler som skremmer folk til å følge lovverket.

Sikkert flere fattige innvandrere o.l som har brutt loven bare for å komme i det luksushotellet kalt fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men de får ikke livstid. De får ikke 21 år en gang når dette er maks straff. I de tilfeller det er minimumsstraff blir de ikke dømt en gang fordi minimumsstraff gjør noe med hodet til de som skal dømme - da skjerper de kravene til bevis.

Dere som stønner hver gang en straff ikke er høy nok, hva mener dere er straff lang nok for seksuelt misbruk i 14 år? Personlig har jeg vanskelig nok med å forestille meg hva dette skulle være. Er det ikke flott at han i det minste ble dømt?

Så er det også viktig å få med en detalj her:

36-åringen erkjente i retten at han fra han var ti år begikk en rekke overgrep mot søsteren. Selv anslo han det til sammen kan dreie seg om 140-150 overgrep etter at han fylte 15 år. Fornærmede har med sikkerhet anslått det til minst 200 overgrep.

36-åringen kan imidlertid ikke dømmes for overgrep han begikk før han fylte 15 år

I tillegg til 2 år og 6 måneder er han dømt til å betale kr 250.000 i erstatning. Han har fått mildere straff fordi han har tilstått - noe som mest sannsynlig også har bidratt til at han faktisk fikk straff i utgangspunktet.

Og de som var rundt dem, som var gjort kjent med overgrepene uten å løfte en finger, hva slags straff får de? Ingen. Jeg tar det som en selvfølge at overgrep har vært "fast innslag" mot flere i denne familien siden ingen løftet en finger for å redde en 4 åring fra sin 6 år eldre bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke flott at han i det minste ble dømt?

Det sier jo litt om straffenivåene vi er vant til her til lands, når vi skal synes det er flott om forbrytere blir dømt i det hele tatt. SKULLE IKKE DET BARE MANGLE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo litt om straffenivåene vi er vant til her til lands, når vi skal synes det er flott om forbrytere blir dømt i det hele tatt. SKULLE IKKE DET BARE MANGLE?

Hvordan er det mulig å idømme noe mindre enn lovens strengeste straff for dette??. 2 års fengsel er alt for lite selv for de i familien som visste om dette uten å gripe inn. Disse må da dømmes som medskyldige og få minst 10 års fengsel hver. I tillegg burde i hvert fall overgriperen idømmes sikring på ubestemt tid. Muligens burde også de medskyldige idømmes sikring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sikkert de andre i familien visste noe eller de var vel "blinde"..han var sikkert kristen, feit og sjenert og en stakkarsling som ingen i familien trodde noe ondt om, ei heller sikkert hans slekt, de forgudet sikkert han og syntes søsteren var en utakknemlig bitch...

Joda, det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hva som har skjedd i denne familien, ettersom gutten startet misbruket da han bare var 10 år gammel, og ettersom ingen hjalp jenta selv om hun fortalte dem om misbruket.

Jeg tenker at det burde vært flere som satt på tiltalebenken i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som påstår at fengslene i Norge er "luksushoteller" bør ta dere en tur å se hvordan det faktisk er i fengsel. Vet ikke helt hvilke hoteller dere pleier å overnatte på, men tviler på dere ville sett på det som en ferie å bo på et rom på ca 2 m2 som det knapt går an å lufte på, ei lita seng med en tynn madrass og grå murvegger. En stol og et skrivebord, et bittelite tv og et lite skap. En liten digresjon ifht temaet, men blir provosert av sånne unyanserte utsagn. Vit hva dere snakker om før dere kommer med påstander!

Og jo, det finnes strengere straff enn 21 år i Norge. Får man forvaring kan man risikere å sitte i fengsel på livstid. Man må kunne bevise en klar endring i holdninger/atferd for å få bli løslatt. Mange pedofile overgripere får denne straffen.

Jeg er helt enig i at dette var en veldig lav straff for et grovt overgrep. Reagerer også på at 6 mnd av straffen er gjort betinget. Dvs at bare 2 år må sones i fengsel, sannsynligvis bare 2/3 av den tiden hvis han oppfører seg fint under soningen.. Dette føles nok som et nytt overgrep for den stakkars jenta som har fått livet sitt ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At han ikke kan straffes for noe han gjort før han fylte 15 år, men da er det vel foreldrene som kan ta straffen for det han gjort mens han var umyndig? Trodde det er sånn det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ikke kan straffes for noe han gjort før han fylte 15 år, men da er det vel foreldrene som kan ta straffen for det han gjort mens han var umyndig? Trodde det er sånn det fungerer.

Foreldre blir ikke strafferettslig ansvarlige for handlinger utført av mindreårige, men de kan være erstatningspliktige for rent økonomiske tap påført tredjepart.

Men jeg har vanskelig for å se hvorfor foreldrene ikke står på tiltalebenken for å unnlate å beskytte datteren sin, all den tid de visste om det fordi hun varslet dem om overgrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt at en får kun 2 år straff for slik grov alvorlig og ikke minst helt ødeleggendes handling!

en tidligere innsatt sa en gang at et (1) fengselsår = 8måneder.OM det stemmer sitter han inne 16mnd ??

Jeg blir helt kvalm... :spy:

Norske fengsler er hoteller i forhold til mange andre land.Du får tv på rommet i enkelte tilfeller,har tilgang til gym/helsestudio,lesesal og internet. Gratis.. fysj så fælt de innsatte har det. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Jeg lurer veldig på hva som har skjedd i denne familien, ettersom gutten startet misbruket da han bare var 10 år gammel, og ettersom ingen hjalp jenta selv om hun fortalte dem om misbruket.

Jeg tenker at det burde vært flere som satt på tiltalebenken i denne saken!

Helt enig.

Og bare for ordens skyld (til innskriverne i resten av tråden): klart jeg også mener at 2 år og 6 måneder er lite i forhold til hva han har gjort. Men det er et pluss at han har tilstått, og et stort minus at ikke flere i familien her ble tiltalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo litt om straffenivåene vi er vant til her til lands, når vi skal synes det er flott om forbrytere blir dømt i det hele tatt. SKULLE IKKE DET BARE MANGLE?

Signerer denne!

Syns det er latterlig at han kun får to år for 14 år med overgrep. Hvis vi skal følge fra den krimelle lavalderne i Norge, så syns jeg det fortsatt er latterlig at han får kun to år for 9 år med overgrep mot sin søster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en passende straff, nesten litt for streng. Problemet er at mange kvinner ønsker oppmerksomhet og lyver om voldtekt og lignende. Vi må også passe på at menn ikke får ødelagt livet pga. gale kvinner. Damene har seg selv å takke for lave straffer, om de ikke løy så mye ville kanskje ting vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...