Gå til innhold

Til Cuckold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når det er sagt er det jo tross alt et mindretall av jenter som lider av prinsessesyndromet. De aller fleste jenter finner seg en partner, og selv blant de som er single over lengre tid er det nok flere faktorer som kan spille inn, det er ikke slik at alle langtidssingle jenter går rundt og er urealistisk kresne. Men jeg tror likevel det er mange nok til at det påvirker singelstatistikken.

Enig i det meste, men akkurat her begår du en slutningsfeil (the fallacy of affirming the consequent). At en kvinne har funnet seg en partner forhindrer ikke at hun lider av prinsessesyndromet, eller omvendt: man trenger ikke være singel for å lide av dette syndromet. Det kan være at hun - urealistisk - vurderer sin egen attraktivitet som flere hakk høyere enn partnerens, selv om hun altså har valgt ham. Andre forhold kan ha spilt inn som forklarer hvorfor hun tok til takke med denne mindreverdige skapningen, f.eks. at hun var lei av å gå langtidssingel og savnet tosomheten, sterkt ønsket seg barn, at han riktignok ikke var spesielt snasen men i det minste ikke monstrøst stygg, osv. Jeg tror mao at syndromet rammer langt flere enn et lite mindretall av jenter.

Nå har jeg først og fremst vært opptatt av kresenhet forstått som at man sier nei til det man ikke synes er bra nok, og det er dette som er utgangspunkt for mine refleksjoner omkring det jeg har kalt prinsessesyndromet. Men at det som ligger til grunn for den urealistiske kresenheten - en overvurdering av egen attraktivitet - også kan forekomme hos kvinner som faktisk har funnet seg en partner skal jeg ikke benekte. I tillegg til desperasjon, som du nevner, kan vi jo også tenke oss at hun overvurderer egen attraktivitet på hans bekostning, men finner ham verdig likevel fordi hun synes han er så sjarmerende eller kanskje han får plusspoeng fordi han er vellykket, rik eller har høy status. Så du har helt rett: overvurdering av egen attraktivitet/en generell undervurdering av menns attraktivitet kan nok også forekomme hos jenter i forhold. Men da har man altså ikke sagt nei til noe man ikke synes er bra nok, og det er denne kresenheten jeg har kalt prinsessesyndromet. Men for all del, det kan gjerne utvides og omfatte alle jenter som overvurderer egen attraktivitet på bekostning av menns.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her igjen. Det Cuckold ikke tenker på er at man fint kan være kresen uten å overvurdere sin egen attraktivitet. Jeg sliter med å bli forelsket og har kanskje stor problemer med å finne noen, men i bunn og grunn ønsker jeg bare å finne en jeg har bra kjemi med og som er lik meg på mange områder. Jeg er ikke vandt til at masse kjekke gutter sjekker meg opp, men jeg har datet et par kjekke gutter som ikke har vært interessert i noe forhold med meg, og gutter som har vært interessert i meg men som jeg ikke har følt den rette kjemien med. Er ikke noe fan av one night stand, og er heller ikke så opptatt av sex, men jeg har hatt one night stand med gutter som jeg ikke har vært interessert i ettertid men som har tatt kontakt med meg også. Ergo: ting er ikke så svart hvitt som Cuckold skal ha det til, det er ikke bare grånyanser inne i bildet, men det er faktisk farger også!

Gjest Tidssone
Skrevet

Hva kalles det når menn har samme tendenser som damer med prinsessesyndrom?

Altså når menn tror de kan skaffe seg både ONS og koner som er langt mer attraktive enn dem selv?

Skrevet

Altså når menn tror de kan skaffe seg både ONS og koner som er langt mer attraktive enn dem selv?

Jeg vet ikke, men det kalles prinsesyndromet når menn tror de klarer å skaffe seg en kjæreste som er mye mer attraktiv enn den de klarer å skaffe seg på byen.

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg vet ikke, men det kalles prinsesyndromet når menn tror de klarer å skaffe seg en kjæreste som er mye mer attraktiv enn den de klarer å skaffe seg på byen.

Hehe.

Skrevet

TS her igjen. Det Cuckold ikke tenker på er at man fint kan være kresen uten å overvurdere sin egen attraktivitet. Jeg sliter med å bli forelsket og har kanskje stor problemer med å finne noen, men i bunn og grunn ønsker jeg bare å finne en jeg har bra kjemi med og som er lik meg på mange områder. Jeg er ikke vandt til at masse kjekke gutter sjekker meg opp, men jeg har datet et par kjekke gutter som ikke har vært interessert i noe forhold med meg, og gutter som har vært interessert i meg men som jeg ikke har følt den rette kjemien med. Er ikke noe fan av one night stand, og er heller ikke så opptatt av sex, men jeg har hatt one night stand med gutter som jeg ikke har vært interessert i ettertid men som har tatt kontakt med meg også. Ergo: ting er ikke så svart hvitt som Cuckold skal ha det til, det er ikke bare grånyanser inne i bildet, men det er faktisk farger også!

Men jeg skrev jo nettopp at det selvsagt kan være flere grunner til at jenter går single enn at de lider av urealistisk kresenhet (basert på overvurdering av egen attraktivitet):

Når det er sagt er det jo tross alt et mindretall av jenter som lider av prinsessesyndromet. De aller fleste jenter finner seg en partner, og selv blant de som er single over lengre tid er det nok flere faktorer som kan spille inn, det er ikke slik at alle langtidssingle jenter går rundt og er urealistisk kresne. Men jeg tror likevel det er mange nok til at det påvirker singelstatistikken.

Skrevet

Men jeg skrev jo nettopp at det selvsagt kan være flere grunner til at jenter går single enn at de lider av urealistisk kresenhet (basert på overvurdering av egen attraktivitet):

Det går faktisk ann å være kresen uten å overvurdere sin egen atraktivitet.

Gjest Tidssone
Skrevet

Good point.

Skrevet

Velsituerte menn.

Skrevet

Hehe, her er det nok noe du har misforstått. Kjekke menn knuller jenter over store deler av skalaen, ikke bare jenter som er middels eller mindre attraktive. Om du er gutt og aldri puler en jente over middels på skalaen befinner du deg antagelig midt på skalaen selv. Tilhører du segmentet som er populære på byen har du selvsagt også sex med svært attraktive damer, men gutter er ivrigere på sex for sexens skyld så man sper på med damer nedover på skalaen. Men det er altså ikke slik at man bare puler damer som ligger under seg på skalaen.

Skrevet

Hehe, her er det nok noe du har misforstått. Kjekke menn knuller jenter over store deler av skalaen, ikke bare jenter som er middels eller mindre attraktive. Om du er gutt og aldri puler en jente over middels på skalaen befinner du deg antagelig midt på skalaen selv. Tilhører du segmentet som er populære på byen har du selvsagt også sex med svært attraktive damer, men gutter er ivrigere på sex for sexens skyld så man sper på med damer nedover på skalaen. Men det er altså ikke slik at man bare puler damer som ligger under seg på skalaen.

Hvorfor benekter du at det finnes menn som er urealistisk kresne? Jeg har sett mange tilfeller.

Skrevet

Ja, det er jo nettopp derfor jeg snakker om urealistisk kresenhet og forklarer hva jeg mener med det. Selvsagt kan det finnes andre grunner enn urealistisk kresenhet basert på en overvurdering av egen attraktivitet. Det er jo nettopp det jeg peker på på slutten av mitt tidligere innlegg (det jeg siterer).

Skrevet

Ja, det er jo nettopp derfor jeg snakker om urealistisk kresenhet og forklarer hva jeg mener med det. Selvsagt kan det finnes andre grunner enn urealistisk kresenhet basert på en overvurdering av egen attraktivitet. Det er jo nettopp det jeg peker på på slutten av mitt tidligere innlegg (det jeg siterer).

Har du tungt for det? Man kan være urealistisk kresen uten å overvurdere egen atraktivitet. Det man vil ha er ikke nødvendigvis det samme som det man tror man kan få. Noen ganger er man urealistisk kresen fordi man rett og slett ikke klarer å utvikle følelser. Det betyr ikke at man tror man er noen supermodell.

Skrevet

Hvorfor benekter du at det finnes menn som er urealistisk kresne? Jeg har sett mange tilfeller.

Jeg tror ikke det er så stort problem, gutter møter en helt annen virkelighet på kjønnsmarkedet i tenårene, og de guttene som er for kresne får som regel skrellet av seg nykkene ganske tidlig. Jeg tror det skal mye til at midt på treet-gutter er urealistisk kresne, for disse guttene har det urimelig hardt på byen, nettopp fordi de mest populære 20-30% tar for seg og går på omgang blant jenter over store deler av skalaen.

Skrevet

Har du tungt for det? Man kan være urealistisk kresen uten å overvurdere egen atraktivitet. Det man vil ha er ikke nødvendigvis det samme som det man tror man kan få. Noen ganger er man urealistisk kresen fordi man rett og slett ikke klarer å utvikle følelser. Det betyr ikke at man tror man er noen supermodell.

Hehe, her avslører du jo nettopp at du ikke er blant de skarpeste knivene i skuffen. Les om igjen så ser du at jeg ikke sier kresenhet = urealistisk kresenhet. Det kan finnes ulike former for kresenhet, men den jeg snakker om når jeg bruker uttrykket prinsessesyndromet er urealistisk kresenhet forstått som overvurdering av egen attraktivitet.

Skrevet

Hehe, her avslører du jo nettopp at du ikke er blant de skarpeste knivene i skuffen. Les om igjen så ser du at jeg ikke sier kresenhet = urealistisk kresenhet. Det kan finnes ulike former for kresenhet, men den jeg snakker om når jeg bruker uttrykket prinsessesyndromet er urealistisk kresenhet forstått som overvurdering av egen attraktivitet.

Du er tydeligvis den sløveste kniven i skuffen i hvertfall. Det går fint ann å være UREALISTISK KRESEN uten at man overvurderer seg selv av den grunn. Man kan slite med å bli forelsket uten at det betyr at man tror man er en supermodell. Hvilken del av dette er det du ikke forstår?

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg er helt sikker på at urealistisk kresenhet er likt fordelt mellom kvinner og menn.

Skrevet (endret)

Du er tydeligvis den sløveste kniven i skuffen i hvertfall. Det går fint ann å være UREALISTISK KRESEN uten at man overvurderer seg selv av den grunn. Man kan slite med å bli forelsket uten at det betyr at man tror man er en supermodell. Hvilken del av dette er det du ikke forstår?

Vel, hvis du mener at "urealistisk kresenhet forstått som overvurdering av egen attraktivitet" kan forekomme også uten at man overvurderer egen attraktivitet trenger du nok et lynkurs i logikk. For de fleste andre er dette opplagt feil. Det er en grunn til at jeg har tatt meg bryet med å skrive så omstendelig at jeg presiserte hva jeg mener med urealistisk kresenhet.

Endret av Cuckold
Skrevet

Vel, hvis du mener at "urealistisk kresenhet forstått som overvurdering av egen attraktivitet" kan forekomme også uten at man overvurderer egen attraktivitet trenger du nok et lynkurs i logikk. For de fleste andre er dette opplagt feil. Det er en grunn til at jeg har tatt meg bryet med å skrive som omstendelig at jeg presiserte hva jeg mener med urealistisk kresenhet.

Nei, poenget er at vurdering av egen attraktivitet ikke har noenting med saken å gjøre! Du har hjerne som en bavian jo!

Skrevet

Jeg er helt sikker på at urealistisk kresenhet er likt fordelt mellom kvinner og menn.

Ja, der er jeg helt sikker på at du tar feil. Og det er kanskje nettopp her noe av problemet ligger: At det er mange jenter som ikke vil innse at skjevheten på kjærestemarkedet i tenårene og forholdene på sexrelasjonsmarkedet bidrar til at jenter får andre erfaringer enn gutter og lettere overvurderer egen attraktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...