Gå til innhold

Skal få en tredje katt i hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har altså to voksne katter på ca. 6 år fra før, en jente og en gutt. Begge er sterilisert/kastrert. Nå har jeg sagt ja til å overta en ny jentekatt som er 3 år, også sterilisert. Mine katter er gode venner og går veldig godt overens, men er veldig spent på hvordan det vil gå med en ny dame i hus. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg begynte med to hunn katter. de er sterilisert. de var veldig gode venner. Fikk et år senere en ny hunn katt, kattunge. etter en ukes tid med fresing gikk det helt greit. men de ble ikke gode venner slik som de to jeg hadde var. to år senere fikk jeg enda en kattunge, hunn. jeg hadde nå fire hunnkatter og det ble like mye fresing denne gangen. men det går over. de sluttet å bry seg noe om hverandre. de to jeg i utgangspunktet begynte med, sluttet å være venner (den ene ble sær, og er ikke venner med noen, men hu var sjefen i huset) mens de andre var ganske gode venner, og lekte sammen. Nå var de nye jeg tok i hus kattunger, så det er kanskje vanskeligere med en allerede voksen katt, men alle katter har jo forskjellig personlighet. Noen er født "sjef" og kommer det to sjefer i samme hus blir det trolig mye bråk. Andre igjen bryr seg lite. Den siste kattungen jeg fikk ble freset til konstant, men hu brydde seg null og bare latet som hu ikke så det. den første katten jeg fikk ble redd for de andre. Gi det noen uker og se hva som skjer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja det blir vel nærmest som spådom dette :-) Mine katter er jo vant til hverandre, men det betyr jo ikke at de vil like det om det kommer ei ny i hus. Samtidig har det vært en del fremmede katter innom her (sånne som sniker seg inn når altandøra står åpen), og da har de egentlig vært ganske rolige. Forvirrede og nysgjerrige, men hvertfall ikke slåssing.

Hun som skal bli min nye katt har alltid vært alene, så hun blir kanskje redd. Skal uansett la de få hilse på hverandre de første gangene med nypus i buret, sånn at de ikke slåss. Må vel også holde dem inne alle sammen, så ingen blir så sure at de stikker av.

Skal hvertfall være tålmodig og gi dem tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lurt å la de hilse på hverandre gjennom bur først og helst holde den nye på ett annet rom ett par dager slik at både de gamle og den nye blir vant med nye lukter.

Det er luktene som gjør dem mest forvirret. Når de er vandt til lukten vil de ta mye bedre imot den nye fordi lukten av den er kjent. Det samme vil også gjelde den nye spesielt siden hun har vært alene. Da vil hun ikke bli like "satt ut" av å plutselig være i ett nytt hjem med andre katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to katter og adopterte en til. De første var hannkatter og den nye en 1 år gammel jentepus. De første ukene hadde vi jenta på badet om natten og når vi ikke var hjemme for at ikke guttene skulle angripe henne mens hun sov. I tillegg til at hun visste at badet var hennes safe spot. I begynnelsen ble det veldig mye fresing så turte ikke la de gå sammen hele tiden i frykt for at hun skulle gå løs på en av guttene og kanskjje til og med ta livet av dem. Hun var en huspus som noen tydelig enten har plaget eller bare kastet ut. Så hun hadde alle beskyttelsesinstinkter på full guffe. Men uansett det jeg skulle fram til er at det kan bli rivalisering mellom damepusene ettersom det kommer en ny hunn inn i flokken. Så det kan være lurt å følge med.

Våre tre kommer nå godt overens selv om jenta helt klart har valgt seg en hann. Og dette skaper noen ganger litt uro når den som ikke har blitt valgt prøver seg på regjeringsbytte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to katter og adopterte en til. De første var hannkatter og den nye en 1 år gammel jentepus. De første ukene hadde vi jenta på badet om natten og når vi ikke var hjemme for at ikke guttene skulle angripe henne mens hun sov. I tillegg til at hun visste at badet var hennes safe spot. I begynnelsen ble det veldig mye fresing så turte ikke la de gå sammen hele tiden i frykt for at hun skulle gå løs på en av guttene og kanskjje til og med ta livet av dem. Hun var en huspus som noen tydelig enten har plaget eller bare kastet ut. Så hun hadde alle beskyttelsesinstinkter på full guffe. Men uansett det jeg skulle fram til er at det kan bli rivalisering mellom damepusene ettersom det kommer en ny hunn inn i flokken. Så det kan være lurt å følge med.

Våre tre kommer nå godt overens selv om jenta helt klart har valgt seg en hann. Og dette skaper noen ganger litt uro når den som ikke har blitt valgt prøver seg på regjeringsbytte;)

Man bør alltid ha likt antall gutter og jenter, helst en mer jente enn gutt. Ellers kan det bli sjalusi og deprimerte katter og det er ikke gøy. En annen grunn til det er fordi katter har behov, og hvis det bare er 1 jente på 2 gutter kan det rett og slett blir for mye for henne. Dette gjelder selv om de er kastrert. Så jeg anbefaler deg å få en jente til den stakkars "single" gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill folkens :)

Ja i tillegg til at jeg synes litt "synd" i mine katter som har fått regjere alene i 6 år, så tenker jeg mest på den nye katten. Ikke bare skal hun flytte fra et kjært hjem, men hun skal også bo sammen med fremmede folk og fremmede katter i fremmed hus. Så jeg har planlagt å ha henne i buret når jeg tar henne ut i stua til de andre de første par dagene. Også får hun være på soverommet ellers, og når jeg ikke er hjemme. Tror nok min hannkatt kommer til å synes at det er ganske greit, men er mest bekymret for hunnkatten min. Hun er nok litt sær og overlegen (til og med til katt å være :)) Så det er nok de to hunnkattene jeg må følge med ja.

Tenkte også å gni litt lukt fra nykatten rundt omkring i huset selv om hun ikke er der selv, og omvendt, sånn at de blir vant til hverandres lukter før de får hilse på hverandre uten bur i mellom. Håper det går seg til uten for mye trøbbel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...