Gå til innhold

Bør en ALLTID ta NAF-test før kjøp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe bruktbil, en Peugeot 307 SW 2007-modell. Vi prøvekjørte den i dag, og den virket strøken.

Eieren er en kompis av min manns kollega, og han er helt ærlig på at han aner INGEN ting om bil. Han har fulgt alle servicer og har generelt sett latt forhandleren ta seg av alt under panseret.

Vi aner heller ingen ting om bil.

Bør vi bruke 1-2000 på NAF-test? Bilen skal inn til service om 3000 km, så den vil jo uansett bli sjekka da.

Vi ønsker uansett ikke å prute på salgsprisen, vi får bilen for 150 000 inkl omregistrering, og han kommer til å beholde den selv om han ikke får denne prisen.

Hva ville du ha gjort? Jeg skal ta med pappa og kikke på bilen i morgen. Han har peiling på bil generelt sett, men er ikke utprega dreven på Peugeot. Jeg tenker at NAF-test hovedsakelig trengs i situasjoner hvor en ikke stoler på selger/bilen har hatt en del trøbbel/prisen er vel stiv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Jeg vil aldri kjøpe bil uten Naf-test. Heller ikke fra profesjonell.

Jeg kjøpte en bil som ikke var fullt 3 år gammel. Fra merkeforhandler. Så fin ut, servicer fulgt, grei kjørelengde osv. Jeg glemte et vesentlig spørsmål. Om den var kollisjonsskadet. Nav avslørte det. Ringte tidligere eier og han kunne fortelle at bilen hadde fått en veimaskin i bakenden. På hver EU-kontroll så fikk jeg trøbbel med bakenden og bl.a. bremser og det kostet meg noen tusen hver gang å ordne opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg vil aldri kjøpe bil uten Naf-test. Heller ikke fra profesjonell.

Jeg kjøpte en bil som ikke var fullt 3 år gammel. Fra merkeforhandler. Så fin ut, servicer fulgt, grei kjørelengde osv. Jeg glemte et vesentlig spørsmål. Om den var kollisjonsskadet. Nav avslørte det. Ringte tidligere eier og han kunne fortelle at bilen hadde fått en veimaskin i bakenden. På hver EU-kontroll så fikk jeg trøbbel med bakenden og bl.a. bremser og det kostet meg noen tusen hver gang å ordne opp i.

Jeg har vært og pratet med forhandleren hvor bilen ble kjøpt, og hvor alle servicer er fulgt til punkt og prikke. Det eneste som er blitt gjort med bilen utenom "vanlig service", er bytte av en lykt. Den har altså aldri feks vært kollisjonsskadet, og kollegaen til mannen min kjenner jo denne mannen godt.

Det som evt vil være interessant er jo da feks sjekking av bremseklosser/skiver/hva det nå heter osv, og det kan en kanskje gjøre hos forhandleren, som vi har tenkt å fortsette å benytte oss av? Eller blir dette kanskje dyrere/mindre grundig utført?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en NAF test er mye mer grundig enn en vanlig service, de ser ikke bare på bilen, men starter den og kjører den for å sjekke at alt er i tipp topp stand, de sjekker til og med dekkene på den. så vil i aller høyeste grad anbefalle en NAF test. du sier jo selv dere som kjøper og han som selge vet fint lite om bil, og da er det greit å ha en nøytral part til å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en NAF test er mye mer grundig enn en vanlig service, de ser ikke bare på bilen, men starter den og kjører den for å sjekke at alt er i tipp topp stand, de sjekker til og med dekkene på den. så vil i aller høyeste grad anbefalle en NAF test. du sier jo selv dere som kjøper og han som selge vet fint lite om bil, og da er det greit å ha en nøytral part til å ta en titt.

Hm, da er det kanskje ikke så dumt. Men hvor bestiller en en sånn NAF-test? På samme sted hvor en tar teoriprøven/kjører opp til bil? Bruker det å være ventelister, eller får en ofte komme inn med en gang? Og jeg antar at dette også er en sånn 7-15-etat?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naf er privat og har ingenting med teoriprøve mm å gjøre.

Sjekk her http://naf.no/

Der finner du også din nærmeste nafstasjon.

Med en test for kjøp/salg så vil de også si hva bilen faktisk er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAF-test eller lignende er absolutt å anbefale. Noe som skal nevnes er at mange overvurderer NAF. Jeg har mange historier fra folk som har kjøpt biler usett med NAF-test som senere skulle vise seg å være fulle av mangler.

Det jeg personlig ville gjort var å ta med meg bilen til et merkeverksted og betalt dem for å gå virkelig grundig over bilen. De kjenner modellen og vet hvilke svakheter de har. NAF har en noenlunde kunnskap om bil, men kjenner kanskje ikke til modellspesifikke problemer som går igjen og som er vanskelige å oppdage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naf er privat og har ingenting med teoriprøve mm å gjøre.

Sjekk her http://naf.no/

Der finner du også din nærmeste nafstasjon.

Med en test for kjøp/salg så vil de også si hva bilen faktisk er verdt.

Ser nå at nærmeste NAF-stasjon ligger en drøy times kjøring unna, og har ingen ledige timer i nærmeste framtid. Da er det med ett litt mindre aktuelt. Er det i det minste et rimelig greit alternativ å få forhandleren som utfører service til å kikke på den?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at nærmeste NAF-stasjon ligger en drøy times kjøring unna, og har ingen ledige timer i nærmeste framtid. Da er det med ett litt mindre aktuelt. Er det i det minste et rimelig greit alternativ å få forhandleren som utfører service til å kikke på den?

TS

Du kan ringe dem og spørre om de har en venteliste du kan settes opp på dersom noen skulle ringe og avnestille. ja selvfølgelig kan mann be forhandler om å ser ekstra over bilen, men vær obs, noen tar seg ekstra godt betalt for å gjøre det. så avtall gjerne en pris på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...