Gå til innhold

Flytte til Kurdistan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette kan skje også i Norge og ikke bare menn fra Irak kan være drittsekker. Det du beskriver over skjer stadig vekk med kvinner fra Thailand, Russland, Brasil, men i Norge. Og det er nordmenn som behandler dem som søpppel.

Jeg har derimot flere eksempler der flyttinga til Kurdistan gikk veldig bra.

At kvinner blir mishandlet i Norge forteller ikke at det er like greit å bli mishandlet i et annet land, hvis det skulle skje. Det var en dårlig trøst.

Jeg ville dratt dit på ferie, brukt prevensjon og absolutt ikke tenkt tanken på å føde et barn omgitt av en helt annen kultur og uten sosialt nettverk. Jeg er ikke rasist, men kan stikke fingeren i jorda. Selvfølgelig kan det gå bra, men jeg hadde ikke risikert min integritet selv om jeg var forelsket.

Tar han passet sitter ts låst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fy faen norske kvinnfolk er naive ass!!!! VURDERER dere faktisk å flytte til et arabisk land- som dere ikke en gang kan gå ut alene??? Og hvis dere "skal" noe, MÅ dere pakkes inn som faen, og gå rundt med mannen(hvis han har tid) HVORFOR kan dere ikke finne dere en norsk kjæreste?? MÅÅ dere være sammen med en utlending?? Hvrfor velger dere å sette dere i en slik situasjon. Fakta faen; dere tror dere kjenner mennene deres- helt til dere kommer ned der. Da kommer dere til å SE hvor mye familien dems har makt, og hvor LITE du betyr! Vær så dumme å flytt ned da!

for det første bor det ikke så mange arabere i Nord-Irak, pga. at kurdere styrer her og arabere er IKKE velkommen.

jeg bor her nå, jeg må ikke pakkes inn, går med samme klær som i Norge. Må ikke gå ut sammen med mannen min, jeg har egen bil å drar hvor jeg vil når jeg vil. Men det som er et problem her er at mange glaner på deg, så det er en stor sjangse for at du ikke vil gå alene ;)

min mann har ikke forandret seg i det hele tatt og familien hans har stor respekt for meg, så det er ikke ALLE som er sånn. Kan ikke dra alle under en kam vettu.

Men jeg vet jeg er heldig med familien og hvordan de bor. Dette har mye å si for at jeg faktisk klarer å være her.

Har de bodd i et gammelt hus og familien hans har tvunget meg til å dekke meg til hadde jeg dratt tilbake fort som f...

Dessverre bestemmer man seg ikke for hvem man forelsker seg i. Men jeg angrer ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvinner blir mishandlet i Norge forteller ikke at det er like greit å bli mishandlet i et annet land, hvis det skulle skje. Det var en dårlig trøst.

Jeg ville dratt dit på ferie, brukt prevensjon og absolutt ikke tenkt tanken på å føde et barn omgitt av en helt annen kultur og uten sosialt nettverk. Jeg er ikke rasist, men kan stikke fingeren i jorda. Selvfølgelig kan det gå bra, men jeg hadde ikke risikert min integritet selv om jeg var forelsket.

Tar han passet sitter ts låst.

Her i kurdistan må du som utlening ofte til politiet for at de skal se hvordan du har det og om du blir behandlet bra, og ikke blir holdt her mot din vilje! Møter vi ikke opp dit kommer de helt sikkert på døra di.

Dette gjør de for å forhindre at ting som dette skjer!

Og der snakker de engelsk, så språket er heller ikke noe problem.

Men så klart ville jeg tenkt nøye igjennom før jeg flyttet dit. Det er ikke lett å flytte fra alt du har i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvinner blir mishandlet i Norge forteller ikke at det er like greit å bli mishandlet i et annet land, hvis det skulle skje. Det var en dårlig trøst.

Jeg ville dratt dit på ferie, brukt prevensjon og absolutt ikke tenkt tanken på å føde et barn omgitt av en helt annen kultur og uten sosialt nettverk. Jeg er ikke rasist, men kan stikke fingeren i jorda. Selvfølgelig kan det gå bra, men jeg hadde ikke risikert min integritet selv om jeg var forelsket.

Tar han passet sitter ts låst.

Sier ikke at det er greit å mishandle. Prøver å si at mishandling også kan skje i Norge med norsk mann! Og ingen kan hjelpe!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kurdistan må du som utlening ofte til politiet for at de skal se hvordan du har det og om du blir behandlet bra, og ikke blir holdt her mot din vilje! Møter vi ikke opp dit kommer de helt sikkert på døra di.

Dette gjør de for å forhindre at ting som dette skjer!

Og der snakker de engelsk, så språket er heller ikke noe problem.

Men så klart ville jeg tenkt nøye igjennom før jeg flyttet dit. Det er ikke lett å flytte fra alt du har i Norge.

Det er fint å lese at du har positive erfaringer og at du kommer med info som er mer konkret.

Men et av problemene er vel om ts blir gravid, bor i Irak og vil skilles. Hun har rett til å skilles, men faren har rett til barna.

Sier at jeg ikke er rasist og nettopp dette med å ønske at barna skal vokse opp i sitt eget miljø, gjelder vel også for nordmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å lese at du har positive erfaringer og at du kommer med info som er mer konkret.

Men et av problemene er vel om ts blir gravid, bor i Irak og vil skilles. Hun har rett til å skilles, men faren har rett til barna.

Sier at jeg ikke er rasist og nettopp dette med å ønske at barna skal vokse opp i sitt eget miljø, gjelder vel også for nordmenn.

Jeg er gravid nå, så dette temaet har selvfølgelig blitt tatt opp. Men jeg skal føde i Norge sånn at ungen blir norsk statsborger med engang. Mannen min vil at ungen skal gå på skole i Norge, så vi vurderer å flytte tilbake når ungen begynner i første klasse. Hvis jeg ikke klarer å være her så lenge, flytter vi før. Jeg er veldig heldig å ha en forståelsesfull mann! Noe jeg er evig takknemlig for.

Hadde jeg kommet i en situasjon at han har begynt å banke meg o.l.. Hadde jeg dratt på politistasjonen, er helt sikker jeg hadde fått hjelp der! De tar godt vare på utleninger!

Hennes eget valg, hun som kjenner mannen sin, ikke jeg og alle andre. Jeg hadde ventet en stund før jeg hadde blitt gravid, helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for det første bor det ikke så mange arabere i Nord-Irak, pga. at kurdere styrer her og arabere er IKKE velkommen.

jeg bor her nå, jeg må ikke pakkes inn, går med samme klær som i Norge. Må ikke gå ut sammen med mannen min, jeg har egen bil å drar hvor jeg vil når jeg vil. Men det som er et problem her er at mange glaner på deg, så det er en stor sjangse for at du ikke vil gå alene ;)

min mann har ikke forandret seg i det hele tatt og familien hans har stor respekt for meg, så det er ikke ALLE som er sånn. Kan ikke dra alle under en kam vettu.

Men jeg vet jeg er heldig med familien og hvordan de bor. Dette har mye å si for at jeg faktisk klarer å være her.

Har de bodd i et gammelt hus og familien hans har tvunget meg til å dekke meg til hadde jeg dratt tilbake fort som f...

Dessverre bestemmer man seg ikke for hvem man forelsker seg i. Men jeg angrer ingenting :)

jag, du bor der nede og har gitt opp DITT liv? Tur ikke akkurat du er mye hjemme i Norge? Norge er et av verdens rikeste land? Hvorfor flytte ned ditt? Tviler på at du er høyt utdannet. Virker ikke så smart, skriver med en "ædda bædda" holdning,..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vært NOK problemer med å være gift med en norsk mann, men neida mange kvinnfolk velger å gjøre det enda vanskeligere!! Må finne seg en utlenging på toppen av det hele! Mange norske kvinner velger også å gå barn med utlendinger, så får ikke utlendingen oppholdstillatelse- så er det på hue og tævva ut... Så sittet de dumme naive jentene i 20-åra her igjen med en unge da.. Jævelig smart må jeg si.. Eller så vurderer de å dra ned til araber-land. HVA skal de gjøre der lissom?? HVA?? Er de det bare for å være med den de elsker? Det er helt høll i hue! Der sitter den uten vennene SINE/FAMILIEN SIN. Syns det faktisk er jævla egoistisk ovenfor familien sin/venner og hele nettverket de forlater her i norge. Og jeg vil tilføye; man VELGER hvem man forelsker seg i faktisk. Selvfølgelig velger man det! Man er jo ikke helt hjernedød! Man velger ditt liv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vært NOK problemer med å være gift med en norsk mann, men neida mange kvinnfolk velger å gjøre det enda vanskeligere!! Må finne seg en utlenging på toppen av det hele! Mange norske kvinner velger også å gå barn med utlendinger, så får ikke utlendingen oppholdstillatelse- så er det på hue og tævva ut... Så sittet de dumme naive jentene i 20-åra her igjen med en unge da.. Jævelig smart må jeg si.. Eller så vurderer de å dra ned til araber-land.

HVA skal de gjøre der lissom?? HVA?? Er de det bare for å være med den de elsker? Det er helt høll i hue! Der sitter den uten vennene SINE/FAMILIEN SIN. Syns det faktisk er jævla egoistisk ovenfor familien sin/venner og hele nettverket de forlater her i norge. Og jeg vil tilføye; man VELGER hvem man forelsker seg i faktisk. Selvfølgelig

velger man det! Man er jo ikke helt hjernedød! Man velger ditt liv!

Kunne ikke sakt det bedre selv ;) helt enig!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor store forskjellene er i ulike regioner i muslimske land i midtøsten. Men kanskje det kan være en idé å lese boken og se filmen "Ikke uten min datter" før man tar et så alvorlig valg? Dette er jo faktisk en sann historie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det er greit å mishandle. Prøver å si at mishandling også kan skje i Norge med norsk mann! Og ingen kan hjelpe!!!!!

er faktisk enklere å komme ut av det om man er i sitt eget hjemland, omringet av venner/familie/kriseapparat. Få opp øya. tviler på at det er enklere for deg om det skulle skjedd deg neddi der. Du oppfordrer jo nesten norske kvinner med å si sånn, ikke alle som får det som deg om de flytter til et fremmed land. Jeg kjenner faktisk ei som dro til kurdistan og hun fikk et helvete, hun sleit i 2 år med å komme seg hjem. Hun var 26 år når hun dro å "Satset alt på kjærligheten". Kjæresten hennest brannt passet hennes, hun fikk tilslutt ordnet nye identitets-papiret som ble sendt til flyplassen. Og hun måtte gråte hysterisk på flyplassen for p komme ut av landet, fordi hun hadde ikke pass, kun de papirene som de mente "ikke var gyldig" Og jeg lover deg, den historien er ikke et glansbilde. Nei jenter, gift dere med en norsk mann, er NOK problemer å hente der. Ikke gjør livet vanskelig for dere selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor store forskjellene er i ulike regioner i muslimske land i midtøsten. Men kanskje det kan være en idé å lese boken og se filmen "Ikke uten min datter" før man tar et så alvorlig valg? Dette er jo faktisk en sann historie.

Er ganske enig der. Men man må ikke glemme NÅR den filmen kom, og det har skjedd en del siden den filmen kom ut på 90-tallet?..en gang.. Tenk nøye over det, sett dere inn i landets kultur, levemåte osv. selv om man er forelsket/ gift eller hva det måtte være- bruk fornuften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vært NOK problemer med å være gift med en norsk mann, men neida mange kvinnfolk velger å gjøre det enda vanskeligere!! Må finne seg en utlenging på toppen av det hele! Mange norske kvinner velger også å gå barn med utlendinger, så får ikke utlendingen oppholdstillatelse- så er det på hue og tævva ut... Så sittet de dumme naive jentene i 20-åra her igjen med en unge da.. Jævelig smart må jeg si.. Eller så vurderer de å dra ned til araber-land. HVA skal de gjøre der lissom?? HVA?? Er de det bare for å være med den de elsker? Det er helt høll i hue! Der sitter den uten vennene SINE/FAMILIEN SIN. Syns det faktisk er jævla egoistisk ovenfor familien sin/venner og hele nettverket de forlater her i norge.

Tenk om sånne som deg kunne bruke like mye energi og engasjement til noe nyttig?

Egoistisk ovenfor familien og vennene den forlater..? Skal man bo i hjembygda si hele livet da, bare fordi familien og vennene også gjør det?

Folk må bare kjøre på og gjøre det de synes er riktig. Men jeg har ikke mye sympati med de som får barn med mannfolk som blir utsendt fra Norge og ikke kan komme tilbake før om tidligst to eller fem år. Så sitter disse mødrene og forbanner UDI, mens mennene sitter i hjemlandet sitt og får et sterkt hat mot hele Norge og ønsker egentlig ikke å komme hit igjen. Stakkars ungene...

Men dette ble litt avsporing. Å bo i Kurdistan går sikkert helt fint, TS. Går det ikke bra, så er det jo ikke verre enn å flytte derfra igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk om sånne som deg kunne bruke like mye energi og engasjement til noe nyttig?

Egoistisk ovenfor familien og vennene den forlater..? Skal man bo i hjembygda si hele livet da, bare fordi familien og vennene også gjør det?

Folk må bare kjøre på og gjøre det de synes er riktig. Men jeg har ikke mye sympati med de som får barn med

mannfolk som blir utsendt fra Norge og ikke kan komme tilbake før om tidligst to eller fem år. Så sitter disse mødrene og forbanner UDI, mens mennene sitter i hjemlandet sitt og får et sterkt hat mot hele Norge og ønsker egentlig ikke å komme hit igjen. Stakkars ungene...

Men dette ble litt avsporing. Å bo i Kurdistan går sikkert helt fint, TS. Går det ikke bra, så er det jo ikke verre enn å flytte derfra igjen!

i

Sier jo ikke at de må bo i hjembygda si resten av livet! Er MYE annet det går å bruke tiden på- utdannelse f.eks.. Flytte til en storby å ta en 3-7 åriig utdannelse er et godt eksempel synd jeg. Jobbe i spennende jobber. Reise på ferier... Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på å flytte til et annet land pga en gutt enn å flytte til en annen by i Norge!! Hello? Helt dum eller? Self vill familien ha datteren sin i Norge og ikke i et fremmed land!! Få undersøkt hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke en gang at du er inne på tanken så lite som du vet om både landet, kulturen og religionen han tilhører.

Kan ikke annet enn å være 100% enig med deg. Tror de fleste naive nordmenn ikke har peilig på hva det vil si å leve permanent i et område som dette - i forhold til et ferieopphold. Skal ikke sammenlignde med "den store reisen" (NRK), men hvilkt syn andre kulturer har på kvinner kan man få et inntrykk av, selv om de teknologisk er kommet mye lengre i f. eks. Nord Irak enn stedene i serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bedre å angre på noe man har gjort enn noe man ikke har gjort.

Hvis du flytter dit nå trenger du jo ikke å ha en plan om at du skal bo der i tre år. Du kan når som helst reise til Norge igjen.

Jeg har bodd i Sarajevo og Prishtina. Folk steilet da de hørte at jeg skulle flytte til begge stedene, så jeg kan tenke meg folk steiler enda mer når det er snakk om Irak. Jeg var på begge stedene et par ganger i 14-21 dager først, og var selvsagt innstilt på at det ikke var norske tilstander der nede. Men det gikk mye bedre enn forventet. Det er utrolig hvordan man kan tilpasse seg!

Man trenger ikke være supernaiv for å ta endel forhåndsregler og ha en idè om hva man kan gjøre hvis man blir frastjålet pass osv osv. Det er bare lurt å være forberedt på forskjellige ting som kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen norske kvinnfolk er naive ass!!!! VURDERER dere faktisk å flytte til et arabisk land- som dere ikke en gang kan gå ut alene??? Og hvis dere "skal" noe, MÅ dere pakkes inn som faen, og gå rundt med mannen(hvis han har tid) HVORFOR kan dere ikke finne dere en norsk kjæreste?? MÅÅ dere være sammen med en utlending?? Hvrfor velger dere å sette dere i en slik situasjon. Fakta faen; dere tror dere kjenner mennene deres- helt til dere kommer ned der. Da kommer dere til å SE hvor mye familien dems har makt, og hvor LITE du betyr! Vær så dumme å flytt ned da!

herregud..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag, du bor der nede og har gitt opp DITT liv? Tur ikke akkurat du er mye hjemme i Norge? Norge er et av verdens rikeste land? Hvorfor flytte ned ditt? Tviler på at du er høyt utdannet. Virker ikke så smart, skriver med en "ædda bædda" holdning,..

Har ikke gitt opp livet mitt, skal faktisk hjem til norge i morgen. Jeg reiser så ofte jeg kan hjem, men jeg har en jobb å passe på her, som sikkert du også har i Norge...

Hvorfor ikke? jeg er enda ung og har "hele" livet framfor meg. Jeg kommer ihvertfall aldri til å angre på at jeg har vært her. Har lært utrolig mye og kjenner meg selv mye bedre.

Kanskje jeg ikke er så smart og høyt utdannet, men nå er jeg ikke gammel heller - har mye å lære enda vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg er så lei av at ordet rasist bruker i hytt og pine.Det har da ingenting med rasisme å gjøre, men om kulturforskjell!

Det som ble skrevet om steining er jo sant? Tåler du ikke sannheten?

det med steinginen er sant jo, men den personen som skrev om det her får det( bevisst) til å virke som om dette er en helt naturlig del av hverdagen til menneskene i KURDISTAN! Det er det faen IKKE! og vet du hva jeg er dritt lei?? jeg er dritt lei at folk som faen ikke har vært i KURDISTAN skal drive å snakke om hvordan det er der nede , dømme landet utifra hva som blir sagt i media.. Det blir som om en fra Kina skal uttale seg om hvordan livet i Norge er.. DUMME mennesker as. Dessuten kan man overhode ikke sammenligne kurdere og KURDISTAN med trøndere!! Kurdere er et eget folkeslag med eget språk ( og ulike dialekter og geolekter ) , egen kultur som er absolutt forskjellig fra araberne og tyrkernes kultur! de har eget flagg , de har så og si de meste utenom landegrensene.. så nei, KURDISTAN er ikke et eget land, men det er absolutt et område som heter KURDISTAN! for dere som ikke tror på dette, sjekk verdenskartet, de fleste kart jeg har sett er KURDISTAN nevnt.

til TS:

jeg har vært der 3 ganger selv, i 2000, 2006 og 2008. må si jeg merket stor forskjell alle gangene jeg var der, Kurdistan er i stadig utvikling både økonomisk og når det gjelder kvinnesynet. Jeg ville prøvd å dratt dit på en 3-4 ukers tur for å oppleve stedet først. da blir det mye lettere å bestemme seg senere. bli kjent med familien, sjekk ut arbeidsmulihetene ( som garantert er mange) og se hvordan du i det hele tatt trives der nede. blir nok en stor forskjell fra hvordan du er vant til å leve her i Norge, men jeg kan love deg at Kurdistan har mye bra å by på! :) mange vennlige mennesker med stor gjestfrihet . masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...