Gå til innhold

Flytte til Kurdistan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig! Jeg er selv en jente som er født i norge, men opprinnelig fra midtøsten. Har vært der nede en del ganger, jeg lover deg at midtøsten er IKKE et sted å bosette seg! Min familie er veldig liberale, ikke er de religiøse heller og de fleste parten av dem har høy utdannelse, likevel er det lever de i en helt annen verden som jeg ikke skjønner meg på. Folk der nede har et helt annet syn på alt, enn det vi har her i Norge. Ikke la deg lure av kjærlighet eller noenting. Bare vent og se hvordan menn fra midtøsten forvandles til når de får makten. Jeg ønsker ikke å snakke dritt om noen som helst, da jeg ikke er opprinnelig norsk selv. Men hvis ikke JEG klarer å bo der, hvordan skal DU klare det?

Hvis du er så utrolig glad i han og han i deg, så får dere leve et godt liv sammen her i Norge. Her har du ihvertfall rettigheter, familien din og dine venner. Veldig dumt å skulle offre alt for en mann.

Good luck to you.

En kvinne kan kjøre bil, jobbe i det offentlige, og si det hun mener i Iran også. Ja, det kan til og med i Syria også. Vil ikke si at verken Iran eller Syria er noe som helst slags "vestlig" av den grunn da. Det er svært store forskjeller på hva som er akseptert for en gutter å gjøre og hva som er akseptert for jenter å gjøre i samfunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så forresten ett Tv-program om en supermoskè som bygges i ett araberland. Prosjektsjefen er kvinne! I et patriarkalsk land, men hun er sjef, og den som har kunnskapene visjonene og oversikten.

Det er spennende hva som skjer de neste 20 åra, etterhvert som kvinner blir mektigere og mektiger i kraft av sin kompetanse.

Jeg tror ikke Syria kan sammenlignes med Kurderbyer. Men så har ikke jeg vært der heller da. Tyrkia er forresten ett kurderland jeg har vært i så vidt, og jeg føler at det er enorme lokale forskjeller der.

Disse sjefene det er snakk om der er svært ofte fra den økonomiske eliten og overklassen. Ofte døtre av kongefamilie og andre med svært tette familiebånd til ledelse i landet. Det kan overhodet ikke tas som noe mål for hvordan samfunnet er på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det siste de landene der trenger flere "supermoskeer". Det de trenger å bruke penger på er "superskoler" om de skal komme seg opp og frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sjefene det er snakk om der er svært ofte fra den økonomiske eliten og overklassen. Ofte døtre av kongefamilie og andre med svært tette familiebånd til ledelse i landet. Det kan overhodet ikke tas som noe mål for hvordan samfunnet er på bakken.

Den dama var iallfall i byggelederverdenseliten, om faren hennes er sheik vet jeg ikke noe om. Men hun kunne aldri hatt den jobben uten selv å tilhøre ingeniør og lederelite i kraft av egen utdannelse, person og kompetanse.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dama var iallfall i byggelederverdenseliten, om faren hennes er sheik vet jeg ikke noe om. Men hun kunne aldri hatt den jobben uten selv å tilhøre ingeniør og lederelite i kraft av egen utdannelse, person og kompetanse.

Selvsagt er hun utdannet. Har ikke sagt noe annet. Men hun er helt sikkert ikke fra et hvilket som helst samfunnslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min har flyttet til Arbil i Nord-Irak pga jobb. Han er av kurdisk opprinnelse (født og bodd der fram til tenårene), men har bodd mange år i Norge.

Nå vil han gjerne at jeg skal flytte etter.

Lurer derfor på om det er noen som har vært der og vet hvordan det er for en jente på 30 med norskt utseendet å bo der.

Unnskyld meg, men hvor naiv er du?

Ønsker du å få det så jævlig som mulig i livet eller?

Har du et ønske om å gå tilbake til steinalderen?

Herregud!!! At det finnes så dumme kvinnfolk!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å kritisere kvinnesynet i Nord-Irak er RASISTISK!!!Familie og brødre SKAL ha lov til å steine kvinnene om de ikke har ære.

Helt enig! Stein de æreløse horene til døde, én gang for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vis du er vant med å gå ut med kjæresten din og drikke og gjøre akkurat det du vil så ikke flytt til kurdistan stol på meg jeg har vært der mange ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir direkte kvalm av å lese det du skriver! og kan med god samvittighet kalle deg for RASIST.

Kom du nettopp ut av hula di?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat flyttet til Kurdistan, Zakho. Jeg trives faktisk utrolig godt her ;) Var veldig skeptisk i starten. Spesielt til hvordan familien hans ville godta meg, men alt har vært bra til nå.

Det er ikke vanskelig å få jobb her, de trenger folk som snakker engelsk.. Jeg har fått tilbud om å jobbe på mange skoler her, har også fått tilbud om jobb i Arbil - så jeg og mannen min vurderer nå å flytte til Arbil :)

Arbil og suleymani er mer moderne enn resten av kurdistan. Begge plassene er en stor by.

Kurdistan har en sterk vekst i økonomien og er ikke utrygt som folk skal ha det til. Det er politikontroller over alt og arabere blir sjekket ganske nøye før de får komme over grensa. Her får kristne arabere leve fritt uten at noen har fordommer mot dem.

Men så klart er det noe helt annet enn Norge. En ting som har veldig mye å si er hvordan du bor, jeg har sett mange som bor på gammeldagsmåte, dette hadde jeg ikke klart. Familien til mannen min er godt stilt økonomisk så det er en stor fordel. Men siden mannen din skal flytte dit pga. jobb får han sikkert tilbud om en ny leilighet ;)

Hvorfor ikke bare dra dit på ferie for å se hvordan det er før du bestemmer deg? det gjorde jeg ;)

mens jeg har vært her har jeg aldri hørt på nyhetene at noen har blitt drept eller det har vært slosskamp ol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir direkte kvalm av å lese det du skriver! og kan med god samvittighet kalle deg for RASIST.

Å, jeg er så lei av at ordet rasist bruker i hytt og pine.Det har da ingenting med rasisme å gjøre, men om kulturforskjell!

Det som ble skrevet om steining er jo sant? Tåler du ikke sannheten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte dit et halvt år skulle ikke gjøre noe, men å etablere seg der?? uff.. tenk nøye gjennom.. bare så du vet det så er det veldig hardt å flytte til et sted med helt annet språk og kultur. Dette er sånn man merker etter hvert.

Det er også ganske vanskelig å bare være med kjæresten. Man trenger vennene sine og man trenger sine gode gamle nordmenn rundt seg. Dette er i hvert fall min mening, da jeg flyttet utenlands for 1 år. På sommeren gikk det bra for det var mye turister og det var som å være hjemme.. Men vinteren? Man blir veldig ensom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ganske vanskelig å bare være med kjæresten. Man trenger vennene sine og man trenger sine gode gamle nordmenn rundt seg.

Mange har ingen venner og "gode gamle nordmenn" rundt seg uansett. Man kan faktisk bli kjent med nye mennesker der man flytter også. Norge er tross alt et veldig kaldt land (på flere måter) hvor det ikke er en selvfølge å få drøssevis av venner.

Du skriver at du bodde utenlands ett år? Selvsagt må man regne med at det kan ta tid. Det første året, mer eller mindre, pleier å være det tøffeste på det sosiale området.

Det er litt opp til en selv også, verdt å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er noe i veien for å flytte til Kurdistan i seg selv. Jeg har kjent og kjenner kurdere, både kvinner og menn, og opplever de jeg kjenner som moderne mennesker.

Men jeg blir skeptisk av at det ikke høres ut som om dere har vært sammen så lenge. Det høres ikke ut som om du kjenner familien hans, f.eks

Jeg synes ikke du skal flytte til et annet land sammen med et menneske, om du ikke er sikker på hvordan du vil få det der. Når du flytter et sted der du ikkje kjenner noen andre enn ham, der du ikke kan språket og der du ikke har noe eget på noen måte, vil det være en belastning. Du trenger et nettverk der. Ikke bare ham.

Før du gjør det synes jeg du burde hatt et klarere bilde av hvordan livet der er. Du bør vite at familien hans vil ta imot deg og er villig til å bruke tid på å få deg til å trives. Og du bør ha en retrettmulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Kurdistan, men jeg har en god venninne som bor sammen med mannen sin i et land som anses som "verre".

Hun har det kjempefint! Nå står de nok ganske sterkt økonomisk, så de har store muligheter der. Det begynner å bli enklere å være kvinne i det landet også, og selv om det er adskilte skoler for menn og kvinner, har kvinner like stor mulighet til å ta høyere utdanning og å få toppjobber. Det er også som i Kurdistan, at mange snakker engelsk.

Hun er der nede nesten hele året, og så kommer hun hjem på ferie innimellom for å nyte luksusen her i Norge. Jeg har besøkt henne, og kunne godt tenke meg å bo der i en periode for å lære mer.

Jeg har også en kollega som har bodd en periode i Saudi, som vel er et av verdens verste land for kvinner. Hun sier at hun er utrolig glad for å ha opplevd det.

Jeg synes du har fått en kjempespennende mulighet, og det er ikke verre enn å flytte hjem hvis du ikke trives. Da har du i alle fall prøvd, og du har sikkert fått mange utrolig verdifulle erfaringer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, det å bosette seg i et nytt land hvor samfunn, kultur og slikt som er annerledes enn det du kjenner er oftest en stor utfordring..Jeg skriver ikke denne historien for å skremme deg bort fra å evt å flytte dit, men som en advarsel for hva som kan skje...

For å ikke bli gjenkjent og skape problemer for min vennine har jeg utelukket detaljer som kan avsløre hennes identitet(pga at noen er på utkikk etter henne og barnet) Dette er en meget forenklet og udetaljert gjenfortelling av en sann historie som ikke skulle ha funnet sted.

Min gode vennine møtte en mann (som opprinnelig kom fra Irak)et sted i Norge, og det ble etter hvert svært forelsket.. De hadde et sterkt og fint forhold, og de giftet seg etter noen år sammen. Mannen var snill mot henne og var opptatt av likestilling, de hadde det virkelig fint sammen.

Så etter å ha bodd her i Norge en periode, så ville ektemannen at de skulle flytte nedover til Irak i ett par år, slik at hun også fikk oppleve landet han ble født og bli kjent med resten av den store familien hans... Han lovte at dette oppholdet i landet bare ville vare en stund, før de flyttet til Norge igjen.....Hun kunne ikke språket og ektemannen forsikret henne om at familien ville ta i mot henne med åpne armer, og at hun kunne skaffe seg jobb osv++De dro nedover, og snart fikk vi nyheten om at hun var blitt gravid.

Vi i vennegjengen og familien spurte jo om de ville komme hjem til Norge før barnet var født, men hun svarte at de skulle bli i landet i noen mnd etter fødselen...Han hadde sagt det sa hun....Etterhvert begynte vi å se (på bilder og video) at hun så sliten ut og av og stil synes vi at vi skimtet blåmerker på henne....Kort tid etterpå fikk vi igjen beskjed om at hun var gravid, og at de igjen skulle være der, denne beskjeden fikk vi enda x antall ganger og vi fikk mindre og mindre kontakt med henne... Tilslutt hørte vi i venninegjengen ikke noe fra henne og familien hennes hørte minimalt fra henne.... :sukk:

Etter x antall år i Irak, kom hun seg bort derifra, og hun bor nå en plass i Europa som bare et lite fåtall mennesker vet om. Hun bor der sammen med datteren sin, og skal nevnes at hun har flere barn som ble igjen i Irak. Min vennine har fortalt meg at hun ble rundlurt....Han virket så vennlig og snill da han var i Norge, men så fort han kom til Irak endret han personlighet og ble til en person som mishandlet henne og barna, hadde en dårlig kvinnesyn , svært kontrollerende +++ :kjefte::nei::kjempesinna: orker ikke å fortelle flere detaljer...Til slutt klarte hun å flykte, men hun fikk bare med seg ett barn...Har ingen kontakt med de andre barna sine,og dessverre vil hun aldri få det heller..Hvis hun hadde blitt værende hadde hun ikke vært her i dag sier hun......

Du vil kanskje si at kjæresten din ikke er typen til å oppføre seg slik og gjøre slik, men det sa også venninens mann til henne..Hun trodde ham, og slik endte hun opp... Jeg forteller ikke denne historien for å generalisere menn fra Irak , og meningen er heller ikke å svartlegge evt planer folk har for å flytte til et land i Østen. Men ville bare fortelle den som en advarsel for at slike ting kan skje og selv om man tror man kjenner noen så kan de vise seg å være en annen!! Selvfølgelig - det finne solskinnshistorier også;) Det er sikkert noen som kan bidra med de også,men jeg er som sagt ikke en av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette kan skje også i Norge og ikke bare menn fra Irak kan være drittsekker. Det du beskriver over skjer stadig vekk med kvinner fra Thailand, Russland, Brasil, men i Norge. Og det er nordmenn som behandler dem som søpppel.

Jeg har derimot flere eksempler der flyttinga til Kurdistan gikk veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er at kvinnesynet er temmelig skrudd i de landene. Likestillingen er nesten ikke eksisterende. Det hele er en russisk rulett. Men om du liker å bli undertrykt som kvinne, så er det vel bare å dra ned da. Ingen kan tvinge deg til å leve i frie Norge. Blir bare skeptisk til at noen ønsker å flytte fra Norge og inn i et land hvor må tenke deg om for alt du gjør. Hvor er friheten din som menneske? Hvis du flytter til Kurdistan, så er du ikke mye interessert i å være fri som menneske. Med mindre du anser frihet iform av å leve etter skjevheter i likestilling og generelt dårlig kvinnesyn. Nei jeg hadde aldri gjort noe så vondt å ta med min kjære ned i apekattland. Det er nok apekatter her i Norge, om man ikke skal flytte inn i selve dyreparken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest mamma

Vi bor i verdens beste og tryggeste land, med alle de mulighetene det gir oss. At noen i det hele tatt vurderer å flytte fra dette og til et så belastet område, går over min forstand!

Men selvfølgelig, en blir noen erfaringer rikere etter å ha bodd på et slik sted. Problemet er bare at det neppe blir mange positive erfaringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen norske kvinnfolk er naive ass!!!! VURDERER dere faktisk å flytte til et arabisk land- som dere ikke en gang kan gå ut alene??? Og hvis dere "skal" noe, MÅ dere pakkes inn som faen, og gå rundt med mannen(hvis han har tid) HVORFOR kan dere ikke finne dere en norsk kjæreste?? MÅÅ dere være sammen med en utlending?? Hvrfor velger dere å sette dere i en slik situasjon. Fakta faen; dere tror dere kjenner mennene deres- helt til dere kommer ned der. Da kommer dere til å SE hvor mye familien dems har makt, og hvor LITE du betyr! Vær så dumme å flytt ned da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...