Gå til innhold

prevensjon går ikke

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har brukt ladycomp i 1,5 år snart, og er veldig fornøyd. Men to ting er ganske vesentlige hvis man skal bruke denne, 1. At man er i en situasjon der det ikke er noe problem HVIS man skulle bli gravid (evt at man kan takle en abort), pluss 2. at man har regelmessig syklus.

LC fungerer enkelt og greit ved at man måler temperaturen med en plast-pinne i munnen ca samme tid hvert døgn (et par timer til eller fra går fint, men sett huskelapp på mobilen for sikkerhets skyld). Ved menstruasjon registrerer man dette. Etter en tid (noen mnd) vil LC kjenne din syklus og du vil begynne å få flere grønne dager. Grønne dager er dager der du ikke er fruktbar, og kan kjøre på. Gule dager er dager du kan bli gravid, og Røde dager (rundt eggløsning) er dager du kommer til å bli gravid hvis dere ikke bruker kondom..

Vi bruker kondom på røde og gule dager, (ca 5-6 dager i mnd), og dropper ellers. Hoppe av i svingen er ikke et alternativ, da det ikke er ønske om barn selv om en evt graviditet ikke er krise. (Og ja, du kan fint bli gravid når det hoppes av..)

Det finnes latexfrie kondomer, og det finnes ekstra tynne, og dersom hormoner er utelukket og barn er utelukket MÅ dere fortsatt bruke kondom på røde dager, eller droppe samleiet. Du kommer ikke til å bli mindre deppa av en evt abort, og graviditetshormoner vil garantert fucke deg opp like mye som pillene. Det er konsekvenser av sex, og kan du ikke ta dem, må du unngå å havne i en slik situasjon.

Jeg kjøpte forresten min brukt på finn til 3500,- og jeg vil ikke putte i meg hormoner som fucker meg opp. Så jeg skjønner greia. Men det er ikke barebare å droppe alt og havne på tjukka. Så tenk deg om 14 ganger. Og er det typen din som er vanskelig med tanke på kondombruk, så be han skjerpe seg. Det er mindre godt med ingen sex, og de tynneste kondomene kjenner man nesten ikke.

Endret av MarilynM
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og slike holdninger blir jeg irritert på, for da har du ikke tatt et valg angående å få barn eller ikke. Du vil rett og slett bruke sterilisering som prevensjonsmiddel, og da bør ingen av dere sterilisere dere.

Ta et valg og stå for det, og til dere er klar for å ta et slikt valg bør dere finne et pervensjonsmiddel som dere kan bruke.

og hva vet du om det? jeg har aldri villet ha barn, og ikke vil jeg ha det i fremtiden heller. jeg ser på det som en løsning siden jeg er redd for hormonsprevansjon pga. tidligere dårlige erfaringer. jeg er jo ikke så dum at jeg ville tatt et slikt valg om jeg ikke hadde vært sikker. men når er man egentlig sikkert nok i følge andre da? er det mange som forandrer mening etter fylte 25?

og bare så det er sagt, så ville jeg aldri tvunget eller bedt kjæresten min om å sterilisere seg! han sier selv at han ikke er interesert i barn. men som sagt, ja, det er vanskelig å vite om man forandrer mening senere.

Skrevet (endret)

Jeg skulle ALDRI ha barn. ALDRI. De var teite og masete og møkkete og sutrete og ekle. Så møtte jeg han som jeg gifter meg med neste år, og plutselig skjønte jeg at jeg ville ha barn allikevel. Ikke enda, ikke før om mange år, men en gang. Så JA, du kan komme til å ombestemme deg. Sterilisering er da for pokker ikke et alternativ!!!

Endret av MarilynM
Skrevet

Jeg skulle ALDRI ha barn. ALDRI. De var teite og masete og møkkete og sutrete og ekle. Så møtte jeg han som jeg gifter meg med neste år, og plutselig skjønte jeg at jeg ville ha barn allikevel. Ikke enda, ikke før om mange år, men en gang. Så JA, du komme til å ombestemme deg. Sterilisering er da for pokker ikke et alternativ!!!

jeg KOMMER til å ombestemme meg? hvorfor så sikker? er det slik at alle jenter/kvinner der ute er nødt til å få barn en gang? er man rar/unormal om man ikke får det? jeg synes det er bull shit at det forventes at alle skal få barn. det er slettes ikke alle som egner seg som forelder! jeg har vært sammen med kjæresten min i fem år. jeg har aldri følt noen som helst trang til å få barn med han, enda jeg føler vi kommer til å være sammen livet ut.

Skrevet

jeg KOMMER til å ombestemme meg? hvorfor så sikker? er det slik at alle jenter/kvinner der ute er nødt til å få barn en gang? er man rar/unormal om man ikke får det? jeg synes det er bull shit at det forventes at alle skal få barn. det er slettes ikke alle som egner seg som forelder! jeg har vært sammen med kjæresten min i fem år. jeg har aldri følt noen som helst trang til å få barn med han, enda jeg føler vi kommer til å være sammen livet ut.

Det forsvant et "kan" i setningen. Fiksa nå.

Skrevet

og hva vet du om det? jeg har aldri villet ha barn, og ikke vil jeg ha det i fremtiden heller. jeg ser på det som en løsning siden jeg er redd for hormonsprevansjon pga. tidligere dårlige erfaringer. jeg er jo ikke så dum at jeg ville tatt et slikt valg om jeg ikke hadde vært sikker. men når er man egentlig sikkert nok i følge andre da? er det mange som forandrer mening etter fylte 25?

og bare så det er sagt, så ville jeg aldri tvunget eller bedt kjæresten min om å sterilisere seg! han sier selv at han ikke er interesert i barn. men som sagt, ja, det er vanskelig å vite om man forandrer mening senere.

Det finnes andre løsninger, som kondom, og kjæresten din bør akseptere det. Aksepterer han det ikke, er han ikke mye til mann i mine øyner.

Og jeg vil si at en person på 20 år er for ung til å vite med 100 % sikkehet at de ikke vil ha barn i fremtiden, kanskje når du nærmer deg 30 vil du være helt sikker.

Og jeg svarte på bakgrunn av at du sa at du ville adoptere, om det nå var deg, blir litt surrete i hodet av alle ab. Og at han kunne fryse ned sperm osv, og at man kunne få det omgjort, så på bakgrunn av slike tanker er man IKKE klar for en sterilisering.

Jeg selv har sterilisert meg, og har ikke angret et sekund på at jeg gjorde det. Jeg var 100 % sikker da jeg gjorde, men så hadde jeg også tre barn og syns det var mer enn nok. Jeg gikk mange runder med meg selv, og med ulike leger før jeg tok den endelige avgjørelsen. Legene tar heller ikke lett på dette, og spesielt ikke om man ikke har barn fra før av. De vet at flere har angret, og selv om man kan prøve å få det omgjort, er det ingen garanti for at de klarer det.

Derfor sier jeg brukkondom, og det får kjæresten din bare akseptere siden du ikke tåler p-piller.

Skrevet

ja, nei jeg skjønner hva dere mener. og jeg vet det er et stort valg. jeg blir bare så frustrert, føler alt er så komplisert. hvorfor kan de ikke lage p-piller til menn sier jeg bare!

jeg får jo uansett ikke sterilisert meg før jeg er 25, så da får jeg finne et annet alternativ frem til da. skal snakke med legen min. kanskje jeg prøver p-plaster en periode for å se...

men har noen her tips om kondomer som ikke lukter gummi? og som gjennes litt mer behagelig ut enn en gul vaskehanske?

Skrevet

Jeg er faktisk i litt samme situasjon som TS, bare at jeg er 25. Jeg vurderer også å bli sterilisert, for jeg tør bare ikke prøve mer hormontull, og jeg har så sterk angst at jeg takler ikke bare kondom, jeg må ha dobbel sikring for å i det hele tatt kunne ha sex.

Jeg har ikke barn, har aldri ønsket barn, og kommer ikke til å få barn uansett. Derfor vurderer jeg dette ekstreme alternativet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...