Gå til innhold

prevensjon går ikke

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er ganske fortvila nå... jeg er nødt til å slutte på p-piller pga bivirkninger. jeg har før slitt veldig med depresjon, og merker veldig at jeg faller "tilbake" når jeg går på p-piller. er tredje merket jeg prøver, og nå tør jeg rett og slett ikke mer. blir nesten redd for meg selv. mini-piller, fungerer ikke, for da blør jeg konstant. kobberspiral kan jeg ikke ha, da jeg allerede har krafig og lang blødning, og STORE smerter. jeg vet rett og slett ikke om jeg tør å prøve andre hormonbaserte presensjonsmidler siden jeg reagerer sånn på pillene. kondom er utelukket. vi har holdt på med "hoppe av i svingen" alt for lenge, og skjønner at det ikke er trykt.

det føles som om det eneste jeg vil er å sterilisere meg. men jeg vet de fleste vil si jeg er altfor ung (20 år). jeg har ingen ønske om barn, men vet igjen at alle sier jeg kommer til å forandre mening. jeg har aldri likt barn, synes tanken på å gå gravid er skremmende og kvalmende. jeg tåler veldig dårlig stress, så tror aldri livet som mor hadde fungert for meg uansett. humørsvigninger har jeg nok fra før av, om jeg hadde vært gravid hadde jeg sikkert gått helt bananas. og med depresjonstendensen min, hadde jeg nok mest sannsynlig blitt fødselsdeprimert også, og jeg blir så langt nede at jeg vil ta livet av meg. hva skal jeg gjøre? har vært i fast forhold i fem år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sterilisering er ikke et alternativ før du fyller 25. Du får sjekke ut ikke-hormonell prevensjon. Kondomer, FAM, pessar osv.

Skrevet

Det kan hende du får samme effekt som ved p-piller, men: prøvd p-ring? Den har visstnok en del lavere dose enn p-pillene. Jeg bytta selv for en liten stund siden, og er foreløpig veldig fornøyd, de få negative effektene jeg fikk av pillene ble mye svakere eller helt borte. Kan hende det er verdt et forsøk? :)

Gjest Mahareth
Skrevet

Hvorfor er kondom utelukket?

Har du undersøkt om pfc kan være noe for deg?

Skrevet

Hadde du hatt tre barn, kunne du kanskje fåttlov til åsterilisere deg litt tidligere. Men det er ingen leger som vil sterilsiere en barnløs 20 åring. Er ikke sikkert du forandrer mening om å få barn, men det er faktisk en god del som forandrer mening underveis.

Men soms agt er det ikke sikkert du er der, men du må nok vente med å sterilisere deg til du er 25. Like greit å finne noe du kan bruke frem til da :)

Skrevet

Du kan jo fryse ned egg da! :)

Og det skal forhindre henne i å bli gravid?

Skrevet

Hvorfor er kondom utelukket?

Har du undersøkt om pfc kan være noe for deg?

synes det er knudrete, lukter gummi i hele rommet, og det kjennes veldig ekkelt/annerledes ut. jeg mister alltid lysten når vi gjør det med kondom. kjæresten min liker det heller ikker, men det har ikke noe å si for meg. det er hva jeg føler som teller.

har lest om sånn som viser sikre dager, men da kan jeg altså ikke ha sex når jeg vil? bare visse dager?

Skrevet

Hadde du hatt tre barn, kunne du kanskje fåttlov til åsterilisere deg litt tidligere. Men det er ingen leger som vil sterilsiere en barnløs 20 åring. Er ikke sikkert du forandrer mening om å få barn, men det er faktisk en god del som forandrer mening underveis.

Men soms agt er det ikke sikkert du er der, men du må nok vente med å sterilisere deg til du er 25. Like greit å finne noe du kan bruke frem til da :)

har lest om den 25 års-grensen ja... jeg kan fint forstå det, for det er sikkert haugevis som skifter mening. og det hjelper sikkert ikke hvor sikker jeg mener jeg er, ovenfor legen. vel vel... fem år til... får klare meg uten sex frem til det da :P

Skrevet (endret)

har lest om sånn som viser sikre dager, men da kan jeg altså ikke ha sex når jeg vil? bare visse dager?

Sex er mer enn samleie. ;) Hvis en ikke ønsker å bli gravid avstår man fra samleie de dagene som er usikre. Må man ha samleie de usikre dagene er kondom, pessar, femidom eller andre ikke-hormonelle prevensjonsmidler et alternativ.

Edit: Altså et alternativ de dagene hvor man er fruktbar, ikke at man må bruke disse hele syklusen.

Endret av Iah
Skrevet

Kobber-spiral.

det skrev jeg jo at jeg ikke kan bruke

Skrevet

Har du prøvd p-plaster? Jeg slet også veldig med bivirkninger av p-pillene, men med p-plaster gikk det fint :)

Skrevet

Sex er mer enn samleie. ;) Hvis en ikke ønsker å bli gravid avstår man fra samleie de dagene som er usikre. Må man ha samleie de usikre dagene er kondom, pessar, femidom eller andre ikke-hormonelle prevensjonsmidler et alternativ.

Edit: Altså et alternativ de dagene hvor man er fruktbar, ikke at man må bruke disse hele syklusen.

ja okey... leste om det nå. men det virker veldig knudrete ved at man må måte samme tid hver dag osv. jeg er veldig glemsom av meg, og i tilegg sover/er våken forskjellig pga nattskift.

Skrevet

Har du prøvd p-plaster? Jeg slet også veldig med bivirkninger av p-pillene, men med p-plaster gikk det fint :)

har lest om det, men sies der jeg har lest, at bivirkningene kan sammenliknes med p-piller. de p-pillene jeg har brukt, skal liksom være "snille" piller (yasmin, yasminelle, yaz) men reagerer jo på dem. orker ikke være deprimert nå, har endelig klart å slitt med ut av et psykisk hælvete i to år. jeg kan ikke risikere å falle tilbake :(

er også blodpropp i familien, og leste at det er fare for det med p-plaster =/

Skrevet

Hei folkens!

Jeg har lyst å teste ut denne PFC-greia. Noen som har erfaring med den, som kan fortelle meg om den er så genial som den fremstår? Jeg har samme problem som TS, bare at jeg ønsker barn om noen år, så sterilisering er ikke aktuelt!

Skrevet

Det kan hende du får samme effekt som ved p-piller, men: prøvd p-ring? Den har visstnok en del lavere dose enn p-pillene. Jeg bytta selv for en liten stund siden, og er foreløpig veldig fornøyd, de få negative effektene jeg fikk av pillene ble mye svakere eller helt borte. Kan hende det er verdt et forsøk? :)

leste bl.a. denne tråden om den:

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=351440

og blir litt redd når noen (noen er nok for meg) får humørsvigninger og depresjon like mye som pillen... =/ også datt den i do hos hun ene? hjelpes!

kan legge til at jeg sliter MYE med urinveisinfeksjon (konstant i fem år). kan omtrent ikke bruke tampong engang, for det er så ubehagelig å ha noe "der oppe". er redd det vil være likt med pessar, og p-ring... noen erfaring der?

Skrevet (endret)

P-ring anbefaler jeg.

Det er lite hormoner, og det fungerer lokalt.

Fikk ingen bivirkninger what so ever, så det er virkelig en mulighet du/dere burde prøve ut.

P-ringen merker du ikke at er inni der, og det skal godt gjøres at den faller ut, siden den vier seg ut inni der og sitter ganske godt fast.

Endret av wahaj
Skrevet (endret)

Det er lite hormoner, og det fungerer lokalt.

Feil. P-ringen fungerer på ingen måte lokalt, virkestoffene tas opp gjennom skjedeveggen og går videre ut i blodbanen. Men det stemmer at hormoninnholdet er lavt.

Endret av Iah
Skrevet

går det an å sjekke om man kanskje er steril da? kan jo være, og da trenger man jo ingen prev. teste mannens sædkvalitet kanskje, siden det er litt lettere enn teste kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...