Gå til innhold

prevensjon går ikke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og det skal forhindre henne i å bli gravid?

Tanken var jo at man fryser ned egg hvis man feks ble sterilisert. Hvis at det viser seg at hun angrer i nærmere fremtid, da kan jo hun kanskje få noen til å bære barnet for henne hvis hun ønsket barn likevel?

Ellers så kan man alltids adoptere også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tanken var jo at man fryser ned egg hvis man feks ble sterilisert. Hvis at det viser seg at hun angrer i nærmere fremtid, da kan jo hun kanskje få noen til å bære barnet for henne hvis hun ønsket barn likevel?

Ellers så kan man alltids adoptere også.

ja, jeg er faktisk mye heller positiv til adoptering. føler det er mer riktig å ta til seg barn som ikke har noe hjem, enn i lage et nytt fordi "det er noe helt annet med "ekte" barn"... tenk på alle de barna der ute uten hjem, som kunne fått et hjem om folk hadde graviditets-stopp i et år :P

Skrevet

ja, jeg er faktisk mye heller positiv til adoptering. føler det er mer riktig å ta til seg barn som ikke har noe hjem, enn i lage et nytt fordi "det er noe helt annet med "ekte" barn"... tenk på alle de barna der ute uten hjem, som kunne fått et hjem om folk hadde graviditets-stopp i et år :P

Nå er det dessverre ikke slik adopsjon fungerer. Ja det finnes mange barn som trenger et trygt hjem, men det er kun et mindretall av disse som faktisk frigis til adopsjon. Så situasjonen er faktisk slik at det er flere som ønsker å adoptere, enn det finnes barn som kan adopteres.

Skrevet

Nå er det dessverre ikke slik adopsjon fungerer. Ja det finnes mange barn som trenger et trygt hjem, men det er kun et mindretall av disse som faktisk frigis til adopsjon. Så situasjonen er faktisk slik at det er flere som ønsker å adoptere, enn det finnes barn som kan adopteres.

okey, dette visste jeg ikke. (kildelink?)

kanskje typen kunne striliseres? hans egg er det jo bare å fryse ned, om jeg noen gang skulle finne på å ville bli gravid? er det 25 års-grense for han og? leste at det går an å re-operere, om man angrer (selvom det bare gikk for ca 20 % av de som prøvde)

Skrevet

Du må faktisk ta et valg og ta ansvaret i forhold til det selv om det betyr at du ikke alltid kan ha sex når og på den måten du vil.

Ulike typer prevensjon har ulike type risiko. Det å hoppe av i svingen innebærer en stor risiko for å bli gravid og hva gjør du da?

Det blir for lettvint å si at kondom ikke passer. Du har som andre har nevnt her også pessar og femidom. Ulike hormonpreparater gir kroppen din ulik mengde med hormoner. Helt greit at p-piller ikke funger for deg. Jeg har også hatt en runde med et par typer som gikk kraftig utover psyken. Den ene prøvde jeg i 6 mnd før jeg kuttet. Erfarte at en gang uten prevensjon var nok og har i dag et nydelig barn.

Går du hos gynokolog? De er jo ekspertene og der burde du få den beste veiledningen.

Lykke til :)

Skrevet

jeg synes ikke du har prøvd nok til at du tar slike konklusjoner om at all prevansjon ikke fungerer. du har prøvd tre pillemerker, hvor to av dem er de samme, nesten. Snakk med legen din om hva som kan passe deg, og prøv et nytt merke. Eventuelt hør på de andre rådene her, ikke vær så negativ og avkutt alle råd tvert!

Skrevet

kanskje typen kunne striliseres? hans egg er det jo bare å fryse ned, om jeg noen gang skulle finne på å ville bli gravid? er det 25 års-grense for han og? leste at det går an å re-operere, om man angrer (selvom det bare gikk for ca 20 % av de som prøvde)

Jeg har ikke mulighet til å finne frem kilder akkurat nå, skal se etter det i ettermiddag. Aldersgrensen for sterilisering er den samme for både kvinner og menn.

Skrevet

:overrasket: i all verden!? DU har ingen rett til å be han sterilisere seg fordi DU ikke har lyst på barn senere, eller at du ikke passer til å bruke p-piller. Det kan jo faktisk hende at dere ikke holder sammen! du er jo trossalt 20 år!

Skrevet

jeg synes ikke du har prøvd nok til at du tar slike konklusjoner om at all prevansjon ikke fungerer. du har prøvd tre pillemerker, hvor to av dem er de samme, nesten. Snakk med legen din om hva som kan passe deg, og prøv et nytt merke. Eventuelt hør på de andre rådene her, ikke vær så negativ og avkutt alle råd tvert!

ja men skjønner du ikke at jeg redd da? etter at jeg gikk på p-piller sist ble jeg så deprimert at jeg måtte legges inn. tok to år å bli "frisk". yaz, den siste jeg prøvde, skal inneholde mindre hormoner og være veldig snill. allikevel reagerer jeg med depresjon. det er faktisk ikke til å leve med.

og blod-propp er i familien, så det er skummelt med hormonprevansjon uansett

Skrevet

:overrasket: i all verden!? DU har ingen rett til å be han sterilisere seg fordi DU ikke har lyst på barn senere, eller at du ikke passer til å bruke p-piller. Det kan jo faktisk hende at dere ikke holder sammen! du er jo trossalt 20 år!

han har ikke lyst på barn han heller... men greit, alt faller over på kvinnen! at det skal være så jævelig vanskelig. han sier at han ikke liker sex med kondom, at sexen ikke er så digg da.

Skrevet

så du synes jeg skal risikere å bli suicidal igjen eller? synes tre p-pille-merker er nok jeg.

Skrevet

så du synes jeg skal risikere å bli suicidal igjen eller? synes tre p-pille-merker er nok jeg.

Du bør definitift ikke begynne på p-piller igjen. De som påstår at du ikke har prøvd nok, vet ikke hvordan det er å blir påvirket av hormonene i den grad du har blitt.

Hvorfor kan du ikke prøve PFC? Den kan brukes selv om du jobber skiftarbeid.

Skrevet

han har ikke lyst på barn han heller... men greit, alt faller over på kvinnen! at det skal være så jævelig vanskelig. han sier at han ikke liker sex med kondom, at sexen ikke er så digg da. :hakeslepp:

Ja, kondom kan legge en demper på stemningen under sexen. Men hva er egentlig alternativet i din/deres situasjon? Hvis du ikke kan eller vil bruke hormonprevensjon, så må dere bruke en eller annen form for barriere. (Kondom eller pessar).

Hvis DU blir gravid, så er det DU som må ta konsekvensene av det. Det er derfor det alltid faller tilbake på kvinnen. Det er kvinnen som blir gravid, og det er kvinnen som enten må gjennom abort eller fødsel.

At HAN ikke synes at sexen er like digg er det mest hårreisende argumentet jeg har lest på lenge! Er det bedre at du får depresjoner eller blir gravid?! :nei::kjefte:

Dere er to om å ha sex, så da er dere også to om ansvaret! Hvis dere ikke vil risikere en graviditet, så må en eller begge ta ansvar for å bruke prevensjon! :regler:

Et annet alternativ er jo å ha sex på måter som ikke innebærer risiko for graviditet.

Skrevet

Pessar har visst blitt veldig vanskelig å få tak i i Norge. :sjenert:

Skrevet

Har du økonomi til det, så kan du trolig bli sterilisert i utlandet.

Skrevet

Du bør definitift ikke begynne på p-piller igjen. De som påstår at du ikke har prøvd nok, vet ikke hvordan det er å blir påvirket av hormonene i den grad du har blitt.

Hvorfor kan du ikke prøve PFC? Den kan brukes selv om du jobber skiftarbeid.

bra noen andre har forståelse for hvordan det er.. :)

ja, jeg skal virkelig forhøre meg litt rundt og lese om pfc. litt slit blir det vel uansett hva man ender opp med. må man ha resept?

Skrevet

Nei, du må ikke ha resept. Men det er dyrt. Den billigste modellen koster 3500 kr. Men du kan kjøpe brukt. Les litt om det!

Hvis du IKKE vil bli gravid, og du ikke kan bruke prevansjon, så er nok dette en løsning som kan fungere til du er gammel nok til å sterilisere deg.

Skrevet

Nei, du må ikke ha resept. Men det er dyrt. Den billigste modellen koster 3500 kr. Men du kan kjøpe brukt. Les litt om det!

Hvis du IKKE vil bli gravid, og du ikke kan bruke prevansjon, så er nok dette en løsning som kan fungere til du er gammel nok til å sterilisere deg.

fant ladycomp på finn.no til 3500, men den var dessverre solgt =/ men den viser altså om/hvis man er gravid også? synes jeg leste det, at den lyste gult, grønt og rødt hvis man var gravid. isåfall høres det jo kjempebra ut! for er litt skeptisk til hvor sikkert det er, selvom det står det er det. leser liksom ikke så mye om folk som bruker det her på nettet. som hun som spurte istad om erfaringer... det er jo ingen som svarer. det er litt dumt.

Skrevet

Og slike holdninger blir jeg irritert på, for da har du ikke tatt et valg angående å få barn eller ikke. Du vil rett og slett bruke sterilisering som prevensjonsmiddel, og da bør ingen av dere sterilisere dere.

Ta et valg og stå for det, og til dere er klar for å ta et slikt valg bør dere finne et pervensjonsmiddel som dere kan bruke.

Skrevet

han har ikke lyst på barn han heller... men greit, alt faller over på kvinnen! at det skal være så jævelig vanskelig. han sier at han ikke liker sex med kondom, at sexen ikke er så digg da.

Da ville jeg sagt, at ingen sex er heller ikke så digg :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...