Gå til innhold

Noen spørsmål om styrketrening


Gjest Nanne70

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70

Da skal jeg omsider begynne med ordentlig styrketrening på treningssenteret, og har fått en kamerat som har en del erfaring, til å hjelpe meg. Jeg har imidlertid en del spørsmål, fordi jeg har omtrent null erfaring med å trene med frivekter.

Kameraten min mener f.eks. at jenter/kvinner skal trene styrke med lett belastning og mange repetisjoner, men jeg leser jo flere steder at også vi kan/bør trene med høy belastning og få reps. Hva er egentlig best/riktig?

Er det tilfelle at man bare bør trene èn kardioøkt (f.eks. jogging) i uka, fordi man ellers "ødelegger" resultatene av styrketreninga? Ser for meg at det blir vanskelig å opprettholde "joggeformen" med bare èn tur i uka....

Stemmer det at man ikke bør trene biceps og triceps i samme økt?

Jeg vet at utfall er en veldig god styrkeøvelse, men pga litt problemer med høyre kne, er ikke dette noen bra øvelse for meg. Finnes det andre øvelser som kan erstatte utfall?

Jeg trener først og fremst for å komme meg ned til ønsket vekt og bli der, og dernest fordi jeg ønsker en sterk og sunn kropp, altså på "mosjonistnivå" eller hva man skal kalle det. Er ikke om å gjøre å bygge store muskler, bare stramme opp og bli litt sterkere. Hvor ofte må jeg trene for å vedlikeholde når jeg er kommet dit jeg vil være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

En kamerat med en del erfaring, som fortsatt lever i troen om at jenter ikke kan trene tunge vekter med få repetisjoner :klø: ikke overbevist om at jeg hadde hørt så mye på han gitt.

Utfall kan til en viss grad erstattes med knebøy, selv om de tar litt forskjellig. Jeg opplever iallefall at mitt kne krangler mindre på knebøy enn på utfall.

Når du ikke har som mål å bare bygge mest mulig muskler synes jeg du skal trene så mye utholdenhet som du synes du trenger for å opprettholde det utholdenhetsnivået du ønsker. Det kan også være lurt å teste litt hva du synes fungerer best av å trene styrke eller utholdenhet først hvis du gjør det i samme økt. Jeg trives best med utholdenhet og så styrke, men har hørt andre si det motsatte. Mest sannsynlig smak og behag. Jeg synes utholdenhetstrening er jævlig, og klarer ikke å motivere meg hvis jeg er sliten. Styrke derimot klarer jeg lettere å presse meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenter kan også løfte tungt!

vi har ikke det samme som menn, står stille hva det heter.

men mener hvertfall at vi ikke er like, så vi får ikke store svære muskler som d menn får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke hørt så mye på kameraten din. Du kan trene så tungt du bare vil! Lønner seg nok å begynne med litt lettere vekter og 12 rep for å få inn riktig teknikk osv, og så øke i styrke og færre rep etterhvert.

Lykke til! Styrke er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kompisen din har ikke helt peiling. Du kan fint trene utholdenhet så mye du vil. Men, det kan være lurt å ikke trene for mye/ofte til å begynne med, det er viktig å la kroppen venne seg til dette gradvis! :)

Du kan følge akkurat samme treningsprogrammet som en mann (men selvfølgelig, med vekter/motstand som er tilpasset _deg_), forstår ikke hvordan det fortsatt kan finnes noen som tror det motsatte, og likevel tror at de har peiling.

Knebøy/frontbøy kan funke hvis du har dårlig kne, eller det kan gjøre vondt verre. Vanskelig å si. Teknikk er utrolig viktig! Du får prøve deg frem en stund, uten belastning, og kjenne etter hvordan det føles. Eventuelt kan du jo bruke apparater i stedet for akkurat beintreninga? Slyngetrening kan kanskje også være en ide? Kommer helt an på hva problemet med kneet egentlig er...

Jeg har hørt at for å vedlikeholde må man trene styrke 1 gang i uka, men jeg vet ikke om det stemmer. Vil tro det varierer fra person til person, og hva slags "kropp" man ønsker å vedlikeholde. Mulig styrken vedlikeholdes ved trening 1 gang i uka, men at utseendet kan "forfalle"? Ikke vet jeg. Å trene styrke to ganger i uka vil hvertfall være nok, både for vedlikehold OG for den fasen der man vil bli sterkere/strammere (men mulig det tar lenger tid enn i forhold til 3 dager i uka).

Du kan trene biceps/triceps i samme økt ja. Får du et bra helkroppsprogram kan du trene alle muskelgruppene i samme økt, bare du ikke har for mange øvelser pr. muskelgruppe. RYP (www.tn.no/ryp) er et eksempel på et slikt program. Veldig greit å forholde seg til helkroppsprogram når man er ny!

Lykke til, og gled deg, vekttrening kan være veldig gøy når du får teken på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Takk for svar, alle sammen! Til forsvar for kameraten min får jeg vel si at jeg vet at han er flink på teknikk og den biten der, selv om han åpenbart ikke er helt oppdatert ellers:) Gleder meg til å starte nå, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...