Gå til innhold

Jeg gjør alt!


Gjest Ms. Raggsokk

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk

Traff en hyggelig jente for 2 år siden, da vi startet på samme studie. Vi ble gode venner, og bestemte oss for å flytte sammen i kollektiv. I juli fant vi en grei leilighet, og hoppet i det. Leiligheten har tidsbestemt kontrakt, dvs. 1 år. Greit nok, de har sitt på det rene.

Men jeg vet ikke om jeg holder ut mer. Hun andre gjør ikke en dritt husarbeid! Vi har faste vaskedager, og da skal all oppvask tas, søppel og papp skal fjernes (dette har vi avtale på at skal gjøres ved behov også) og en skal generelt se til at det ser hyggelig ut på kjøkkenet. Fredagene har vi vaskedag der vi i fellesskap vasker alle gulv, tørker støv, støvsuger og vasker bad. Vi har avtale om hver vår uke på dette.

Vel. Oppvasken flyter. Søppelposen er konstant full, og badet vasker jeg hver uke. Kanskje er hun bare treg til å komme i gang, men jeg er så leeeei. Hun er veldig trivelig, men skjønner ikke at oppvasken ikke bør stå i en uke før det vaskes opp, og at spøla ikke forsvinner av seg selv.

Hva bør jeg gjøre? Har snakket med henne, men hun sier "jammen, det gjorde da ikke noe i fjor" (da hun bodde sammen med lillesøsteren). Jeg har prøvd å ikke gjøre noe, dvs. hoppe over mine uker med vask, samt kun ta min egen oppvask, men jeg vil gjerne at det skal være rent og hyggelig på kjøkkenet... Og rengjørt jevnlig på badet. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si alt dette til henne? Og si som sant er at du ikke orker dette borforholdet hvis ikke hun tar seg sammen og hjelper til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Si alt dette til henne? Og si som sant er at du ikke orker dette borforholdet hvis ikke hun tar seg sammen og hjelper til.

Jeg har sagt dette til henne. Men hun sier bare at "jeg skulle jo gjøre det" osv., men som sagt blir det ikke gjort. Hn sier hun vil forandre seg, men dagen etter er det samme leksa. Vi går jo som sagt fantastisk godt overens ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke greit ut. Skjønner at du vil ha det ryddig og rent rundt deg, er kjedelig med besøk når det ikke ser ut også er det ikke noe trivelig å være der da. Du kan jo eventuelt flytte ut og la henne sitte der alene med leiligheten. Det går jo ann å sette hard mot hard, enten så begynner hun å følge opp avtalen eller så flytter en av dere ut. Men vet ikke hvordan stemningen vil bli etter det, så hvor lurt det er vet jeg ikke. Eller kanskje du kan spørre henne på en pen måte om du kan betale mindre husleie siden du gjør alt husarbeide? Kanskje hun tar hintet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Nå har vi hver vår kontrakt med huseier, dvs. vi betaler en sum hver til huseier, og kan derfor ikke flytte ut om det ikke foreligger alvorlige kontraktsbrudd. Jeg trives her, og bare jeg får strammet opp veninna mi, så vil alt bli fint og flott igjen. Jeg vurderer å kjøpe mitt eget sett med tallerkner og glass, og bare vaske opp mitt, og heller la hennes stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi mennesker er _veldig_ forskjellige med tanke på rot og husarbeid.

Der jeg ser et rotete og skittent rom- der ser samboeren min et helt ok,ryddig og rent rom.

Det ender ofte med at jeg må rydde og vaske slik at jeg blir fornøyd.

Noen er rett og slett rotete av seg, dem ser ikke at det er rotete og skittent. Og om dem ser det så bryr dem seg ikke.

Jeg ville prøvd å ta det opp med henne på en rolig måte. Sett dere ned og diskuter hvordan dere vil ha det hjemme hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...