Gå til innhold

Hvordan få motivasjon til å starte å trene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp meg har lyst til å begynne å trene,men sliter med motivasjonen:(Jeg merker jo også at kroppen ikke lengre er som før jeg er 25 år gammel jente.Jeg er også arbeidsledig så beveger meg ikke særlig mye,har blit veldig lat.Hvordan kan jeg starte å trene?Hva er best for en lat nybegynner?Nevn gode ting med å trene?Har lyst men mangler motivasjon.Kan noen hjelpe meg?

Hilsen jente 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får ikke motivasjon av seg selv uten grunn, det er noe du må finne frem til selv. Se om det er en morsom aktivitet du har lyst til å prøve ut, da er det motivasjonen til å få gjort aktiviteten for eksempel.

Gå tur på steder du liker å ferdes og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Man får gjerne motivasjon etter at man har begynt, det er min erfaring.

Begynn forsiktig, ikke sett høye mål, gjør som anonym over skriver, begynn å gå turer.

Når du merker hvor godt det er å komme seg ut så får man mer lyst til å komme seg ut neste gang, og kanskje du etterhvert tar på deg joggesko og starter med litt småjogging? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Finnes ikke noe motivasjon, er bare å dra"

Funker for meg, noen ganger.

Eller så kan du jo tenke litt lenger enn det.. og finne ut hva du akkurat vil med treningen. Er det fordi du vil bli sporty, sterkere, sunnere, slankere osv.. Du bør også ha et oppnåelig mål, som du faktisk kan oppnå. Men det kan også være lurt at du har ett par "små" mål også ved siden av det store målet.

Du kan jo blant annet melde deg inn på treningsentrer, trene med venner osv. Det er mye å variere mellom. Foresten, variasjon når det gjelder trening er ganske bra, så da slipper både du og treningen sette dere faste.

- Ble et ganske rotete innlegg, men lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte ganske enkelt tidligere i år: Gåing.

Jeg har funnet ut at når man går på shopping, tilbringer man gjerne 3-4 timer på bena i slengen. Og av de timene er det veldig få hvor man sitter nede, gjerne kun når man skal ha seg en matbit.

For meg som bor i Oslo er det kjempegøy å gå av på en t-banestasjon et par stopp unna min hjemmestasjon og så gå hjem. Jeg har også gått hjem fra jobb, som jeg skjønner kan bli litt vanskelig for deg. Finn ut hva som er en OK lengde for deg å gå.

For min egen del kan jeg innrømme at motivasjonen stort sett kommer fra et ønske om å ikke ha hjerteproblemer når jeg blir 50. Det ligger i familien og jeg ser hvor mye faren min må gå gjennom. Det er blant annet en operasjon som han må ta, hvor det er omtrent 50 % sjanse for at han blir lam fra livet og ned. Det er ganske skummelt og så få vite at jeg kan lide av noe lignende hvis jeg ikke passer på nå.

For det er ikke så mye at du skal trene MASSE eller spise lite, det handler mer om å finne seg en livsstil som man er komfortabel med. Jeg har ikke endret kjempemye på vanene mine siden våres, men jeg har kuttet betraktelig ned på godteri og brus, samt kaker og lignende. Jeg kjøper ikke inn slike ting lenger, med mindre det er noe veldig spesielt. Jeg drikker mye vann, som er veldig viktig, og prøver å spise salat eller knekkebrød til lunsj på jobb.

Det er de små tingene du gjør hver dag som utgjør en forskjell, ikke den kakebiten du nyter i et bursdagsselskap ;) For man skal kose seg, men man trenger kanskje ikke gjøre det hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke endret kjempemye på vanene mine siden våres, men jeg har kuttet betraktelig ned på godteri og brus, samt kaker og lignende. Jeg kjøper ikke inn slike ting lenger, med mindre det er noe veldig spesielt. Jeg drikker mye vann, som er veldig viktig, og prøver å spise salat eller knekkebrød til lunsj på jobb.

Glemte å legge til at fra 01.03 til nå viser vekta -5 kilo. Ikke en stor vektnedgang i løpet av så mange måneder, men for meg er det viktigere at de forblir borte enn at selve nedgangen er større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp meg har lyst til å begynne å trene,men sliter med motivasjonen:(Jeg merker jo også at kroppen ikke lengre er som før jeg er 25 år gammel jente.Jeg er også arbeidsledig så beveger meg ikke særlig mye,har blit veldig lat.Hvordan kan jeg starte å trene?Hva er best for en lat nybegynner?Nevn gode ting med å trene?Har lyst men mangler motivasjon.Kan noen hjelpe meg?

Hilsen jente 25

Det viktigste er å velge en treningsform du liker, eller i hvertfall ikke hater. Det viktigste er at du får opp pulsen, om du gjør det ved å jogge, sykle, svømme, danse, drive aerobic, tennis, bordtennis etc. er ikke så viktig så lenge målet ditt er å komme generelt bedre form. Selvsagt gir jogging og svømming høyere forbrenning og bedre kondisjonstrening enn bordtennis, men hvis du synes jogging er pyton er det lite trolig at du vil klare å motivere deg til å holde på med det.

For noen fungerer det å melde seg inn i en klubb eller en forening, det kan være lettere å unngå å droppe trening når det er faste treningstider å forholde seg til.

Hvis du allikevel skulle slite med å komme i gang kan du tenke på følgende:

- Hovedårsaken til at den vestlite verden blir feitere og feitere er ikke at vi spiser for mye, vi spiser faktisk mindre enn for 30-40 år siden. Hovedgrunnen er at vi rører alt for lite på oss, samfunnet er for bekvemt. Vi tar bil og buss overalt, det er skremmende få som har sykkel som sitt primære fremkomstmiddel.

- Det viktigste er ikke å trene hardt to ganger per uke, men å være i minst en halvtimes aktivitet hver dag. I denne halvtimen inngår alt som får opp pulsen, f. eks. trappegåing.

- Regelmessig mosjon reduserer risikoen for livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer, visse kreftformer og diabetes. Den vestlige verden står foran en eksplosjon i diabetes 2-tilfeller. Hva tror du er enklest og billigst; å behandle de som får diabetes, eller å forebygge med mosjon? (Ledende spørsmål fra meg :gjeiper: )

- Regelmessig mosjon hjelper mot depresjon og tungsinn.

- Regelmessig mosjon gjør at sultfølelsen fungerer bedre (når man er lite aktiv er det mye lettere å spise mer enn man trenger), og mange vil også erfare bedre tarmfunksjon.

Jeg kunne sikkert fortsatt med mange punkter, men nå er det på tide å ta kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...