Gå til innhold

Må man ha med trafikalt- beviset hver gang jeg skal øvelsekjøre med foreldre?


sophiaM

Anbefalte innlegg

Hvis man blir stoppet når man driver å øvelsekjører, kan man risikere bot hvis man ikke har med seg trafikalt grunnkurs-bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, moren til en jeg kjenner fortalte at de fikk bot på 8000 kr (!) Så du må ha det med deg. Du skal også ha det med når du øvelseskjører med kjørelærer. :) Du kan jo ringe til vegvesenet. De kan sende deg et nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om før. Tror ikke noe sånt eksisterte den gang jeg tok lappen. Hvor nytt er det og hvor skaffer man dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel obligatorisk for alle født i 89 eller senere, også fra 01.01.2006 (tror jeg) ble det obligatorisk for alle. Lurer på om de har gått tilbake på det og sagt at de over 25år ikke trenger det nå :)

Man får det som bevis på at man har lov til å øvelseskjøre etter å ha gjennomgått trafikalt grunnkurs. Blir vel sendt i posten av vegvesenet

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja- du SKAL alltid ha med beviset under privat øvelseskjøring! Mangel kan medføre bot for din forelder (eller den du kjører med), utsatt mulighet til oppkjøring for din del og verste av alt- en stygg regressak fra forsikringsselskapet dersom noe skulle skje! Legitimasjon er også pliktig medbragt om jeg ikke husker helt feil.

Nei, du trenger ikke beviset ved kjøring med AUTORISERT kjørelærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- du SKAL alltid ha med beviset under privat øvelseskjøring! Mangel kan medføre bot for din forelder (eller den du kjører med), utsatt mulighet til oppkjøring for din del og verste av alt- en stygg regressak fra forsikringsselskapet dersom noe skulle skje! Legitimasjon er også pliktig medbragt om jeg ikke husker helt feil.

Nei, du trenger ikke beviset ved kjøring med AUTORISERT kjørelærer...

PS; Ja- nå gjelder denne regelen for ALLE som øvelseskjører. Jeg fikk lappen for 4 år siden i en alder nærmere 30- og jeg var intet unntak fra regelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS; Ja- nå gjelder denne regelen for ALLE som øvelseskjører. Jeg fikk lappen for 4 år siden i en alder nærmere 30- og jeg var intet unntak fra regelen...

De har endret det tilbake, de over 25 eller 26 trenger ikke trafikalt grunnkurs eller noe sånt :) Står noe om det her, de er fritatt for deler av kurset, trenger mørkekjøring og førstehjelp, men trenger ikke å ha gjennomført dette før øvelseskjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder vel å ha med seg et sertifikat om man har fra før, f.eks. traktor, moped e.l. som implisitt betyr at du må ha tatt trafikalt grunnkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder vel å ha med seg et sertifikat om man har fra før, f.eks. traktor, moped e.l. som implisitt betyr at du må ha tatt trafikalt grunnkurs.

Ikke hvis man tok sertifikatet for moped før reglene om trafikalt grunnkurs kom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha fått dokumentasjon i posten om at du har tatt trafikalt grunnkurs, og det skal man ha med seg HVER gang man øvelseskjørrer. I tillegg til den L-en bak på bilen. OG du må ha noen med deg som har hatt lappen 5 år (sammenhengende) når du kjører. Hvis du bryter noen av disse reglene vil du risikere bot og i enkle tilfeller - utsettelse av førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha fått dokumentasjon i posten om at du har tatt trafikalt grunnkurs, og det skal man ha med seg HVER gang man øvelseskjørrer. I tillegg til den L-en bak på bilen. OG du må ha noen med deg som har hatt lappen 5 år (sammenhengende) når du kjører. Hvis du bryter noen av disse reglene vil du risikere bot og i enkle tilfeller - utsettelse av førerkortet.

Også skal veileder ha fylt 25 år, og ha et speil som man ser bakover med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Du skal ha fått dokumentasjon i posten om at du har tatt trafikalt grunnkurs, og det skal man ha med seg HVER gang man øvelseskjørrer. I tillegg til den L-en bak på bilen. OG du må ha noen med deg som har hatt lappen 5 år (sammenhengende) når du kjører. Hvis du bryter noen av disse reglene vil du risikere bot og i enkle tilfeller - utsettelse av førerkortet.

Man får gebyr på 500 og må bytte plass med ledsager hvis man blir stoppet i kontroll og man ikke har alt det i orden. Så er nok lurt å ta det med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis man tok sertifikatet for moped før reglene om trafikalt grunnkurs kom ;)

Hvis du har ett ordinært sertifikat fra før trenger du ikke trafikalt grunnkurs, siden man må ha hatt grunnleggende kjøreopplæring for å få dette sertifikatet. Jeg tok lappen på MC før disse reglene kom, og fikk beskjed fra biltilsynet om at jeg ikke trengte trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre med bil. Men uansett må beviset for trafikalt grunnkurs eller tidligere sertifikat medbringes under øvelseskjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alt blitt det nye Øst-Tyskland. Over alt må man ha med seg papirer for å kunne redegjøre for hvem man er, hva man skal, om man har rett til å dra dit man skal, hvorfor man er på vei, etc. I tillegg skal vi overvåkes til en hver tid (DLD). Ikke en gang Øst-Tyskerne hadde det så ille som oss!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er alt blitt det nye Øst-Tyskland. Over alt må man ha med seg papirer for å kunne redegjøre for hvem man er, hva man skal, om man har rett til å dra dit man skal, hvorfor man er på vei, etc. I tillegg skal vi overvåkes til en hver tid (DLD). Ikke en gang Øst-Tyskerne hadde det så ille som oss!

Det var da ikkje det hun spurte om da O.o

Ja, du må ha det med deg, også når du kjører med kjørelærer. Og husk å ha annen legitimasjon også, så de kan kontrollere det opp mot lappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, moren til en jeg kjenner fortalte at de fikk bot på 8000 kr (!) Så du må ha det med deg. Du skal også ha det med når du øvelseskjører med kjørelærer. :) Du kan jo ringe til vegvesenet. De kan sende deg et nytt :)

Tuller du? Kjørelæreren spurte meg aldri om å få se det, så han så det vel aldri heller. Jeg mista mitt så jeg må innrømme at jeg kjørte uten, men ble heldigvis aldri stoppa. Nå har jeg lappen så da er det null stress. Den er det verre med å miste =P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Er det ikke litt samme greia å ha med seg den lappen når man skal øvelseskjøre som det er å ha med førerkortet når man skal kjøre? Glemmer man det en gang så går det sikkert fint, men glemmer man det flere ganger kan man få bot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...