Gå til innhold

Katt skutt 20 ganger


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer spesielt på at det blir hevdet at katten ble skutt 20 ganger, noe den ikke ble.

Hvordan forklarer du da: dokumentert 40-50 sår, røntgenbilder viser hos veterinæren at katten har over 20kuler i kroppen.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle gjerne hørt den andre versjonen først før jeg dømmer, altså versjonen til den som skjøt.

Har prøvd å få tak i dyrebeskyttelsen for å skaffe meg mer info, men det er ikke noen som tar telefon.

Bare for å avklare mitt forhold til dyr litt mer:

Jeg elsker dyr. Er vokst opp med dyr, som jeg er opplært til å ha stor omsorg for.

Likevel har jeg også jaktet det meste av livet, og er tilhenger av human jakt.

Det er trist det som er skjedd med prikken, enig i det.

Men når enkelte tar helt av som du kan lese i innleggene her, blir jeg helt kvalm.

Dette er mennesker som ikke stopper når de treffer en fugl med bilen sin, men overlater den til meg og andre jegere som kommer kjørende bak.

Hvor mange av dere stopper og undersøker om fugelen, frosken, musen du kjørte over er død??

Jeg har til denne dag truffet en-1 person som også stopper når han ser et skadet vilt i veikanten, og kjenner ikke til en eneste kvinne som i det hele tatt vet hva hun skal gjøre når det ligger en skadet måke i veikanten.

Det er svært provoserende det dere skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kommentar fra meg på det siste. Hva en skal gjøre med skadet måke/fugl er dog litt håpløst, da en kan stå der med telefonen og snakke med folk fra A til Å, få telefonnummer til flere forskjellige før man ender opp hos riktige folk. Mange sier altså at det ikke er deres område eller deres ansvar.

Jeg har flere ganger møtt på skadede fugler, dog spesielt de av den minste sorten (spurv, trost etc). De ser jo riktig døde ut, mens de egentlig bare har besvimt og fått et sjokk. Så hvis de har krasjet et sted og blir liggende helt stille/ser døde ut, tar en dem forsiktig ut av situasjonen, (spesielt solen og andre ting som kan være forstyrrende), og lar de ligge litt for seg selv. -Men nå går jeg ut i fra at folk ser at fuglen ikke er knust (hører boblende lyder fra innsiden av kroppen) eller har mye blod rundt seg og synlige skader)

De kan ligge slik og se døden nær ut en god stund (1/2 til 1 time) før de begynner å bevege på seg. Som regel flyr de altså bare videre, mens andre ganger har de verre skader og problemer med å fly. Da har jeg tatt kontakt med mange forskjellige, men www.birdlife.no (under organisasjon) er nok de som er mest riktig. Der finner du kontaktpersoner og lokallag som du kan kontakte om du finner en skadet fugl. Er ofte at jeg har ringt dem når jeg har sett en måke med skadet vinge.

Nå gikk jeg langt unna tema, men siden det ble nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert helt riktig.

I disse dager er det tusenvis på jakt, en del av viltet blir skadeskutt.

Det forteller jo bare at vi har tusenvis av mordere gående ute i skogen akkurat nå, de fleste av dem begår allerede seriemord på dyr. Ikke nok med det, de spiser ofrene sine!!

Det kan bety at vi ikke bare har tusenvis av potensielle seriemordere gående rundt oss, men også kanibaler!

Huff, så grusom verden er blitt!!

Dette er jo helt tullete.

Katten ble skadeskutt av et enkelt skudd med hagle, ikke skutt 20 ganger.

Det kan være feil fra jeger som ikke hadde sikker bakgrunn, og katten tilfeldigvis befant seg noen hundre meter fra skuddstedet. Hadde katten blitt skutt fra 50 meter eller nærmere hadde den ikke overlevd.

Eller det faktisk var en tulling som skulle prøve hagla si før jakta, og løsnet et skudd i skogen.

Eller en som faktisk hadde tenkt å drepe katten, i så fall burde han ta jegerprøven på nytt.

Uansett skjer det feil under jakt, og enkelte dyr blir desverre skadeskutt.

Jegerprøven og samtlige jegere jeg kjenner til, oppfordrer til human jakt der det første skuddet skal være øyeblikkelig drepende.

Hadde katten blitt drept om den ble skutt med hagle fra 50 meter? Nei. Da måtte du ha brukt veldig grovt hagl (ulovlig i Norge) og hatt enorm flaks. Normal hagl har ikke gjennomslagskraft (anslagsenergi) på 50 meter. Spredningen blir for stor på så lang avstand.

Jeg synes det blir feil å snakke om jegere og jakt i en sammenheng som denne. Dette har ikke noe med jakt å gjøre. Heller en sur nabo som skjøt på katten uten å bry seg med å sjekke om den var død eller ikke. En ansvarsbevisst jeger opptrer ikke slik som dette. Skadeskytes dyr i naturen, gås det ettersøk, og dyret blir avlivet så raskt som mulig.

En hver jegers mareritt, er å skadeskyte et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...