Gå til innhold

Lite kjæledyr til barn?

@lfa

Anbefalte innlegg

Hva kan passe til en liten dyrekjær tass på 4 år?

Ikke hund, ikke katt, ikke fisk, ikke kanin og ikke undulat. :blunke:

Er kanskje ikke så mye igjen, men...

Må være:

* Billig i drift.

* Barnevennlig.

* Må kunne tåle å være hjemme alene noen timer (f. eks så lenge en arbeidsdag varer).

* Helst ikke dør med det aller første...

* Ikke stinker ut hele stua dersom den skal bo der.

* Helst et "innedyr".

Det var det jeg kunne komme på i farten...

Tenkte litt på rotte, har hørt at de skal være barnevennlige, men tror sambo har litt rotte-fobi... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis Sambo har rottefobi, så blir det ikke så enkelt. Ikke så mye å velge i lenger da, liksom.... :roll:

Men hva med en Ilder da? Rampete, renslige, intelligente og kjempekoselige dyr. :)

www.ilder.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin? Hamster? Er ikke det klassiske dyr til småbarn?? Tror de skal tåle litt og så kan de være hjemme alene hele dagen, for de er mest våken på natta.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke ha valgt hamster da disse stort sett er veldig aktive om natten. men sover mye på dagen. Dessuten er de veldig små og sprelske så det kan være vanskelig for en på 4 år å holde den.

Jeg fikk selv et marsvin når jeg var 6 år og hadde dette i 9 år. Har nå også et marsvin som er 3 år. Så jeg tror nok jeg ville anbefalt marsvin. Rolige dyr, men kan være skvetne hvis man kommer brått på de. Hvis man koser mye med de blir de veldig tamme.

Det eneste jeg er litt usikker på er om en 4 åring skjønner at dette er et dyr som må behandles pent og ikke kan løftes på midten eller slippes i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med en Ilder da? Rampete, renslige, intelligente og kjempekoselige dyr. :)

www.ilder.no

ILder er IKKE anbefalt som kjæledyr til en 4åring.

De krever for mye stell og oppmerksomhet.

Skal man ha ilder, er det først og fremst et kjæledyr til foreldrene.

(Ref. ildertenner i armen til tantebarn på 4=dårlig kombinasjon)

Ildere er dyre i drift, ikke barnevennlig.

De klarer seg alene en arbeidsdag, men ikke mye lengre. De må gå løse og ha mulighet til kontakt i mange timer på ettermiddagen. En ilder er som en hyperaktiv 2åring..

Ildere lever lenge og de stinker gjerne ut hele stua om de føler for det ;).

Ildere ER innedyr, men liker vanligvis å gå turer.

Hva med et marsvin? Det er litt mer kosete enn en hamster og gjør litt mer ut av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan passe til en liten dyrekjær tass på 4 år?

Ikke hund, ikke katt, ikke fisk, ikke kanin og ikke undulat. :blunke:

Er kanskje ikke så mye igjen, men...

Hmm...

Er i utgangspunktet litt betenkt til det med "kjæledyr til barn".

Blir nok dere foreldre som må ta ansvaret, og stellet, med dyret, så da må det nok bli et dyr som DERE (også) kan tenke dere, og som passer inn i deres tilværelse.

Men dette er dere sikkert klar over, så jeg skal ikke komme med noen "preke" om dette til dere!

Det er i vertfall fint for et barn å vokse opp med dyr, når forholdene er lagt tilrette for det!

Da jeg var barn, hadde vi alltid katt (og innimellom kanin, som var ute i bur).

Da jeg hadde barn hadde vi hund (og kaniner et par år, som var ute i bur/kaningård).

Jeg har ikke erfaring med andre "smådyr", og i.o.m. ingen av disse er aktuelle, har jeg ingen råd å komme med.

Men... tenk dere godt om, dere skal jo ha mange år sammen med dette dyret.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Små barn bør ha store kjæledyr. Tenk på den røffe behandlingen dyret vil få. En 4-åring kan klemme hårdt rundt magen på en liten gnager - så hårdt at dyret faktisk kan dø under store smerter (husker godt skjebnen til naboens rotte).

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt rotte selv i mange år, men vet ikke om dette er det ideelle dyr til et barn. De legger fra seg skitt og særlig urin over alt, inklusive på 4-åringens klær og hender. Da blir det vanskelig for en liten tass å holde god hygiene.

Dessuten er jeg enig i dette med at små barn bør ha store kjæledyr.

Hva med å melde 4-åringen din på et kurs i ponny-ridning da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sikker på at du vil ha et lite dyr tror jeg marsvin kan være et godt valg. Men pass på at gutten lærer å behandle det ordentlig da!

Når barn skal få kjæledyr må foreldrene være innstilt på å ta hovedansvaret. Selv om barnet blir lei så må dyret få rent bur, mat og stell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt aller beste råd er å skaffe en rotte. De er både snille, kjælne og inteligente, og tåler samtidig litt røff behandling fra små barn. De lukter ikke dersom de får jevnlig renhold (en han har en tentdens til å skvette litt her og der, så en hunn er kanskje best), og kan være alene omså flere dager bare du har forautomat og vannautomat.

Min tidligere samboer kjøpte rotte uten at jeg var enig, og min rottefobi gikk over i løpet av to dager. Mamma og pappa ville ikke engang se på dyret da vi var på besøk, men etter kun kort tid ble han ynglingen i familien. Desverre ble jeg alergisk, og vi måtte kvitte oss med rotta. Utrolig trist, for de er fantastiske kjæledyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal vente 1 år til, men hvist du ikke klarer det

vil jeg anbefale en hamster.

400kr. for buret 150,- for hamsteren. Gullhamster er det beste.

Det kan være koseligt for en 4 åring å fore den med eplebiter eller grønnsaker. Han bør ikke holde den alene.

Buret må rengjøres en gang i uka ellers lukter det.

En liten dvergkanin kan være både ute og inne. De er bedre å kose med.

Og de tåler mer.

Det er ikke lett det der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nabefale Marsvin.

de biter ikke.

Jo! Kira har dårlig erfaring med marsvin. Var rundt 4-5 år, og marsvinet bet meg _hardt_.

Er ikke sikker på om jeg ville anbefalt marsvin. De er ganske "stive" av seg. Hadde ei venninne som hadde marsvin, hun tok det opp fra buret, og den skvatt og falt i bakken og ødela ryggen. :(

Rotter er barnevennlige, til og med jeg har fått sluppet å bli bitt av en rotte, bare blitt vasket. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... er vel helst jeg som er mest ivrig etter et lite dyr, da... :oops:

Er jo veldig klar over at det er meg som kommer til å ha hovedansvaret for den lille uansett. :blunke:

Men hvis vi først skal gå til anskaffelse av et dyr, hadde det jo vært greit med et som tassen også kan ha glede av. :P

Nå hadde visst ikke sambo rotte-fobi likevel (synes så tydelig å huske at han har innrømmet det tidligere, men....), så da er jo rotte et alternativ likevel.

Har selvfølgelig mest lyst på et "stort" kjæledyr (les: hund), men har samtidig ikke lyst til at hunden må være hjemme alene mesteparten av dagen. Skal man ha hund, må man ha tid til den også. :blunke:

Men altså...

Rotte og marsvin...

Er dette dyr som man helst bør ha to av for deres egen trivsels skyld, eller holder det med ett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en rotte i en periode, og to etterpå. Begge deler går helt fint. Dersom man har bare en blir den mere sosial med mennesker, og det er vel det du ønsker. Men da må man, som du sier, ha tid til dyret. Det er ikke noe problem å være borte om dagen, men den må få oppmerksomhet både om morran (litt kos til kaffen før du stikker ut døra) og på ettermiddagen for å være fornøyd. Da kan den godt sove om dagen når du er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke katt?

Mange katter som trenger et hjem.

Katter er gratis og spiser ikke dyr mat. De vasker seg selv. Tisser og bæsjer ute, må kanskje ha kattesand de første ukene før den er helt husren. Er leken og kosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marsvin er veldig kjekke til yngre barn. De er ganske hardføre, og veldig enkle å ta seg av. De kan også leve ganske så lenge, så det blir et dyr barnet virkelig kan knytte seg til og oppleve mange gode år med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du allerede er allergisk mot katt ville jeg ha vært forsiktig med alle små dyr, desverre :(

Jeg var ikke allergisk mot noe, men siden rotter kan utløse allergi ble jeg først allergisk mot rotte, så mot hund også fordi jeg hadde rotte (hadde levd med hund i 20 år før jeg fikk rotte, så det må ha vært den). Da er det nok bare gullfisk av små dyr som er helt sikkert. Ilder skal også være bra med tanke på allergi, men som jordbær sier er det mye arbeide med dem, og de egner seg kanskje ikke så bra med små barn. Men du kan jo selvfølgelig ta sjansen...

Ikke meningen å være negativ, vil bare advare deg siden det er trist å måtte kvitte seg med dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hater tanken på og måtte kvitte meg med dyr... :(

Må tenke en stund på dette uansett.

Tåler foressten hund, men ikke katt, hest og kanin.

Kanskje det blir en kjedelig gullfisk av det hele? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...