Gå til innhold

Lite kjæledyr til barn?


@lfa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ylajali-ip.

Burdyr krever IKKE like mye stell og pass som en hund. Å ha en hund koster mye mer penger og energi i form av vaksiner, for, og x-antall lufteturer pr. dag. Dessuten er det som oftest mye vanskeligere å sette bort en hund om man skal på ferie feks. Jeg har selv både burdyr og hund, og det kan ikke sammenlignes. Enda mine burdyr faktisk krever en del ekstra i forhold til marsvin etc. Et burdyr trenger skift på buret omtrent 1 gang i uka, mat hver dag, kos og en liten luftetur. Forskjellen på å slippe løs marsvinet på stua og å kle på seg og gå ut i ufyselig vintervær er vel ganske stor slik jeg ser det. Og tro ikke mine burdyr har det dårlig, de er trolig de mest bortskjemte chinchillaer i hele Norges land. Et marsvin er forsåvidt et godt alternativ, men selv ville jeg ikke anskaffet så små dyr til et så lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hund, rotter, marsvin og degus - og tre barn (på deltid) på 8, 4 og 3.

Selv fikk jeg marsvin som 10-åring, og har hatt det siden (noe som faktisk blir 20 år i år....)

Så lenge du er klar over at det i praksis blir DITT dyr, og er klar for å bruke MYE tid sammen med barnet og dyret, så kan du trygt gå til anskaffelse av et dyr - eller to :)

Jeg er av den oppfatning at dyr trives best sammen med en kompis. Rotter bør på ingen måte holdes alene, to rotter er mye morsommere å ha enn én også (vi har 9... trenger jeg si mer??). Se evt. http://www.tamrotter.com

De to første marsvinene jeg hadde, bodde alene. De levde i hhv 6 1/2 og 9 år, så jeg tror nok de hadde det fint. Men da jeg senere fikk to marsvin sammen, og så hvor fint de hadde det, kunne det aldri fall meg inn å ha et dyr alene lenger. Det samme gjelder degus, de bør også ha en kompis.

Dyret som trives absolutt best alene er vel en type hamster - er det gullhamster tro? Kan ikke noe om hamster, vet bare at det er et dyr som har det best alene.

Både rotter og marsvin er fine dyr, bare du lærer 4-åringen hvordan man er med dem, og aldri lar dem være alene. Rotter (særlig jenter) er hypre og aktive, og fryktelig sosiale - de har sjelden tid til å kose. Mens marsvin liker å rusle rundt på gulvet, men sitter i ro på fanget og koooooser. (det finnes hannrotter som blir sånn også). Sånn sett blir det en smakssak ang. hva du er ute etter!

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et barn på 4 bør er i mine øyne lite egnet til å ha mindre dyr enn hund og katt. De har ikke koordinasjonsevnen som skal til for å håndtere smådyr, og heller ikke forståelsen for dyrets reaksjonsmønster. Hunder og katter kan i større grad ta ansvar for seg selv. Blir de lei av å bli herset med, så stikker de bare, uten at de tar skade av det. Hamstere, rotter, marsvin osv. er derimot så små at de er prisgitt god behandling. De utvikler fort atferdsproblemer dersom de ikke respekteres.(biting, angst, nervøs urinering osv).

Selvfølgelig er ingen 4-åringer like, men et så lite barn kan uansett ikke bebreides dersom det feks. skulle finne på å putte dyret i do, for å se om det kan svømme. (Jeg har sett min stedatter på 5 gjøre de utroligste ting med våre kaniner, selv om vi utallige ganger har snakket om hvordan de skal behandles).

Det høres kanskje rart ut, men jeg vil anbefale deg å vente til gutten er litt eldre. Eller bare la han være med dyret under oppsyn.

Uansett må du velge et dyr som DU SELV har glede av. Går han lei av dyret, er det DITT ansvar at det fortsatt får den oppmerksomheten det trenger. Da er det greit å anskaffe noe du selv setter pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns og du bør vente noen år. 4 år er litt for ungt for å få et eget dyr.

Og ilder passer defintivt ikke for barn!

Veterinæren min fortalte om en ilder hun hadde på besøk. Den hadde blitt anskaffet til ungene i familien og de vekket den hele tiden for å leke med den. Så det var en meget frustrert og ulykkelig ilder.

Men hvis du absolutt vil anskaffe et dyr bør du velge fisk eller marsvin.

Rotter er veldig kjekke dyr, men kan lett utløse allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...