Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist litt endomettriose som jeg fjernet nylig.Jeg var inne på nettsiden til endometrioseforeningen, og der fant jeg noe jeg ikke likte. Ellen T. Johnson har en liste over "10 ting jeg skulle ønske jeg hadde visst." om endometriose.

Listen skremte meg litt. Det stemmer at jeg ikke visste alle disse 10 tingene, men jeg er fortsatt usikker på om jeg vil vite det. Er det sant alt som står der? Skal jeg tro på det? Skal jeg tenke på det? Skal jeg uroe meg?

10 ting jeg skulle ønske jeg hadde visst..av Ellen T. Johnson

Jeg fikk diagnosen stadie 4 endometriose (utbredt endometriose) for 11 år siden. Jeg skulle ØNSKE at jeg hadde visst nedenstående for 11 år siden:

1. Endometriose kan ikke helbredes/kureres.

2. For mange kvinner er endometriose en sykdom som man er nødt til å akseptere og leve med.

3. Operasjon og/eller medisin er ikke alltid løsningen.

4. Sammenvoksninger vil høyst sannsynlig oppstå som følge av en operasjon – og sammenvoksninger kan være mer smertefulle enn endometriose.

5. Det kan være tungt å komme seg etter en operasjon og det tar ofte lenger tid enn du forventer og det vi er blitt informert om.

6. Depresjon forekommer ofte i forbindelse med endometriose.

7. Legene har ikke alltid svaret.

8. Noen leger vet ikke nok om sykdommen til å kunne forstå og behandle den.

9. Selv om de prøver, kan folk ofte ikke forstå hva du går gjennom med mindre de selv har hatt smertefull endometriose.

10. Du er ikke alene – det finnes støttegrupper og foreninger som kan hjelpe deg.

Originalversjon er på EndoZone under Coping Zone.

Oversatt til norsk ved Diane Mørenskog

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du synes er skremmende med den listen?

Har selv hatt endo i over 20 år i stor grad. Selv om man har endo trenger man ikke ha alle symptomene som står i listen. Når det gjelder depresjon så kan vel den tolkes som man blir frustrert hvis man har store smerter og ingen ting hjelper samt man får vite der er ingen ting man kan gjøre. Man kan føle seg ganske frustrert når ikke tabletter hjelper for smerter samt man ikke føler man orker noen verdens ting. Men alle har det jo ikke slik. Endo er i flere grader og mange kjenner lite til smerter og andre symptomer. Den listen er jo og basert på hva denne damen følger og opplever.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du ikke vil vite det. ;)

Men stopp litt og la logikken overta et øyeblikk.

Pkt. 1 og 3 har vel verken du eller jeg kompetanse til å vurderere, så det må bare stå ubesvart. Det må du nesten bare ta som det kommer, tror jeg.

Pkt. 4, 5, 6 og 9 er jo egentlig irrelevante for din situasjon. Om ikke alle kvinner kommer seg eller blir bra eller får smerter etterpå, så trenger det ikke gjelde deg. Du kan jo bli helt fin igjen. Det står ikke at alle forblir i smertesammensurium enten de opereres eller ei. Slik jeg forstår starten på innlegget ditt så er du allerede behandlet og da vet du jo flere av svarene i din kropp.

7. og 8. kan du ikke gjøre noe med. Det er ikke alt legene kan nok om og ikke alle leger kan like mye heller. Du må bare satse på at de kan sitt fag og evt. bytte lege eller be om videre utredning dersom du får følelsen av at din lege er litt utpå jordet.

Og skulle du være så uheldig å havne i pkt. 2 så får du se om du kan ha utbytte av gruppe 10. Ikke alle har det, men støttegrupper kan være god hjelp for enkelte.

Skrevet

Jeg har endo og kjenner meg igjen i alle punktene. Disse tingene kan nok stemme på mange, men ikke på alle. Husk at det er ikke alle som får det like ille.

At det ikke kan kureres stemmer på alle. Det kan ikke kureres, men man kan få det bedre og man kan få hjelp til å få barn.

Syns du skal melde deg inn i forumet der. Les om solskinnshistoriene og alle rådene der.

Spør hvis du lurer på noe. Det er alltid noen hjelpsomme som har svar til deg der.

Lykke til :)

Skrevet

1 og 2. Jeg trodde endometriose kunne helbredes, at når man fikk det fjernet, så var det borte... akkurat som en kreftsvulst kan fjernes? Der tok jeg feil da.

3. Jeg er glad det stå "ikke alltid". Da tolker jeg det som at "Operasjon og/eller medisin Ofte er løsningen".

4. Er det virkelig "høyst sannsynlig"? Hvorfor opererer man da, hvis det høyst sannsynlig blir mer smertefullt?

5. Er det virkleig slik at man ikke blir informert riktig, når det gjelder tiden det tar å komme seg etter en operasjon? Hvorfor?

6. Greit nok, det skremmer meg ikke veldig.

7 og 8. Greitt nok, så lenge de ikke innrømmer at de ikke vet, ikke informerer om ting de ikke vet og ikke feilinformerer? Hvordan vet man det?

9. Hmmm... kan det tenkes at folk med endo kan svartmale, legge på litt ekstra, for å få sympati og "forståelse" for sin situasjon (hvis de føler de ikke får det)? Mener ikke at noen gjør det, men det er bare et spørsmål. Da slipper jeg kanskje å tolke alt i værste mening?

10. Jeg er ike den typen, som melder meg inn i slikt. For min del blir det mer "sykeliggjøring" av en situasjon som kanskje ikke er så ille i utgangspunktet? Jeg vet ikke... har ikke så mye erfaring med slikt nettopp fordi jeg ikke er fan av slike "vi synes synd på oss selv"-grupper. Kan hende jeg tar helt feil.

Skrevet

Vil svare på nr. 4. De opererer kun hvis de må. Jeg hadde store smerter og måtte fjerne cyster fra tarmer, blære og eggstokker. Resultatet var at nye endocyster og arrvev vokste sammen i årene etterpå og jeg fikk tarmslyng. Kastet opp avføring og var veldig syk. Nå kan de ikke åpne meg mer fordi det er for mye arrvev i bukhulen. De er redde for indre blødninger og ny tarmslyng.

Når det gjelder forumet og foreningen så er det et veldig godt formål. Leger fra Ullevål samarbeider om å finne en kur og alt som kan gjøre livet bedre for de som sliter med det.

Jeg har fått mye info der jeg ikke visste og en større forståelse for sykdommen.

Skrevet

Be legen din omå prøve bioidentisk progesteronkrem.

De som lider av endometriose har lite elller ingenting av hormonet progesteron.

kremen får de til å skrumpe inn /forsvinne.

Les bøker av dr Lee.OG Michael E Platt..

Skrevet

Leger vet lite /ingenting om dette hormonet.Men sannheten at det går nesten i null når du kommer i 40-50 års alderen.Til ex går østrogen innholdet ned 40-60 %.Men de snakker som om at det er det eneste som er nødvendig.

De gir den heller syntestis progesteron /gestagen som de er veldig kjent med.

Skrevet

Man får kjøpt kremen i helsekost også, men det er kanskje ikke det samme?

Skrevet

Helsekostforretningen har ikke lov og selge legemiddel.

Dessuten sykeliggjør gjør vi oss ikke. En del av oss har faktisk veldig store smerter pga endovevet, samt har man blitt operert så kan arrvevet gjøre fryktlig vondt i tillegg. Har aldri hørt om at vi mangler progrestron og jeg har vært hos legen mange ganger pga av endo. Hvis man ikke har hatt det vet man ikke hva det går ut på. Som i et tidligere innlegg så har jeg hatt dette i over 20 år. Livskvaliteten har vært så som så til tider. Har prøvd en del behandlinger med uten hell.

Skrevet

Man får kjøpt kremen i helsekost også, men det er kanskje ikke det samme?

Vis det er Life Flo sin progesta care innerholder den natulig progesteron.

Skrevet

Vis det er Life Flo sin progesta care innerholder den natulig progesteron.

Hos h-by-m.com selger de progestocare .Norsk nettside.

Overrasker meg ikke at leger ikke vet noe om progesteron mangel.

De setter kvinner som ikke har eggløsning før PÅ PERGOTIME OG DIV ANDRE SYNTETISKE HORMONER ENN Å GI DE DET NATURLIGE SOM KROPPEN SKRIKER ETTER.

hAR SELV GÅTT TIL MANGE LEGER.

SØREN glemte caps lock..

Skrevet (endret)

Helsekostforretningen har ikke lov og selge legemiddel.

Dessuten sykeliggjør gjør vi oss ikke. En del av oss har faktisk veldig store smerter pga endovevet, samt har man blitt operert så kan arrvevet gjøre fryktlig vondt i tillegg. Har aldri hørt om at vi mangler progrestron og jeg har vært hos legen mange ganger pga av endo. Hvis man ikke har hatt det vet man ikke hva det går ut på. Som i et tidligere innlegg så har jeg hatt dette i over 20 år. Livskvaliteten har vært så som så til tider. Har prøvd en del behandlinger med uten hell.

Nei, hvordan skal jeg klare å sykeliggjøre på meg tarmslyng og barnløshet?

Endret av capricorn74
Skrevet

Endometriose er også veldig individuellt hos folk. Noen har mye og ekstremt vondt, andre mindre.

De 10 tingene som er skrevet der, er skrevet av ett menneske og hennes opplevelse av det :)

Jeg har også endo. Jeg har prøvd progesteron tabletter, men jeg tålte dem ikke..

Skrevet

Tatt fra Dr John R Lee sin bok-

siden vi vet at østrogen starter celledelingen og dannelse av blodårer i endometriet ,vil målet med behandlingen være å blokkere den månedlige østrogenstimulasjonen til de feilplasserte små vevsøyene.

Progesteron stopper videre cellevekst av endometriet.

Jef råder disse kvinnene til å bruke naturlig progesteronkrem fra dag 6 til dag 26 hver måned.

og bruke 1 unce av kremen i uken i 3 uker.

denne behandlingen fordrer tålmodighet.

over tid 4-6 mnd vil de månedlige smertene gradvis avta og blødningene etterhvert tilhelingen av de betennelseaktive prosessene foregå-

det månedlige ubehag vil ikke forsvinne helt ,men det blir bedre.

Skrevet

Endometriose er også veldig individuellt hos folk. Noen har mye og ekstremt vondt, andre mindre.

De 10 tingene som er skrevet der, er skrevet av ett menneske og hennes opplevelse av det :)

Jeg har også endo. Jeg har prøvd progesteron tabletter, men jeg tålte dem ikke..

Var det kanskje provera..?

de er syntetiske .pluss at kroppen tar imot kun 5 %.

Ved naturlig bioidentisk krem via huden tar den det opp mye bedre.

Har aldri lest at noen ikke tåler progesteronkrem.

Skrevet

Var det kanskje provera..?

de er syntetiske .pluss at kroppen tar imot kun 5 %.

Ved naturlig bioidentisk krem via huden tar den det opp mye bedre.

Har aldri lest at noen ikke tåler progesteronkrem.

Jeg tåler ikke progesteron pga migrene.

Skrevet

Jeg tåler ikke progesteron pga migrene.

Kan jeg få vite hva de heter.

Progesteronkrem -bioidentisk skal hjelpe mot migtrene.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har dessverre ingen råd, og har heldigvis ikke denne sykdommen selv, men vil gjerne anbefale dere alle å lese en solskinnshistorie til trøst og oppmuntring om en dame som har vært sterkt plaget. Hun heter Katarina Magnus. Gå inn på google og les om Katarina (mirakelmamma) Magnus.

• 3 uker senere...
Gjest idakaroline
Skrevet

Dere som har endometriose, har dere måtte igjennom lapraskopi (hvis det var det det het) ? Isåfall, åssen var det? Man blir lagt i narkose så vidt jeg vet, men sånn i ettertid - var det mye smerter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...