Gå til innhold

117 stemmer

1. 1. Har du lest bibelen

• Ja
      51
    • Nei
      23
    • Jeg har kun bladd i den og smålest litt
      43

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med de fleste i Norge sikkert har bladd i bibelen, kansje i skolesammenheng og smålest litt her og der til skoleoppgaver, men har du lest bibelen, eller i hvertfall såpass mye at man kalle det å "lese" ei bok?

Videoannonse
Annonse
Gjest hogwash
Skrevet

Bibelen er jo en bok som har hatt stor innvirkning på samfunnet de siste 2000 år, føler man BØR lese den.

Skrevet

Ja, flere ganger. Min egen bibel er fra 1914 - tunglest og full av snirkelbokstaver - men jeg liker den mye bedre enn de mer moderne utgavene.

Skrevet

Ja, det har jeg, selv om jeg ikke er kristen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Joda, det er jo en fantastisk bra skrevet bok.

koselige eventyr.

Skrevet

Ja, jeg har lest den. Mulig det er et par bøker jeg ikke har lest så nøye, men har lest det meste.

Skrevet

Bibelen er jo en bok som har hatt stor innvirkning på samfunnet de siste 2000 år, føler man BØR lese den.

Jeg føler at man like godt kan la være. Men av samme grunn. Den har hatt stor innvirkning på samfunnet de siste 2000 år, og det er det på tide at vi får en slutt på.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg føler at man like godt kan la være. Men av samme grunn. Den har hatt stor innvirkning på samfunnet de siste 2000 år, og det er det på tide at vi får en slutt på.

Ha ha, joda, det får vi håpe.

Fordelen med å ha lest boka er at man stiller sterkere i diskusjoner.

Det er mulig å motsi nærmest alle tenkelige utsagn med bibelsitater, det er aktuelt i diskusjoner med kristne, det viser at boken er full av selvmotsigelser.

Da kan vi være små djevler :)

Luk 4. 9-12

" 9 Så tok djevelen ham med til Jerusalem, stilte ham ytterst på tempelmuren og sa: «Er du Guds Sønn, så kast deg ned herfra. 10 For det står skrevet:

Han skal gi sine engler befaling

så de bevarer deg.

11 Og:

De skal bære deg på hendene,

så du ikke støter foten mot noen stein.»

12 Men Jesus svarte ham: «Det er sagt:

Du skal ikke sette Herren din Gud på prøve.»"

Endret av Gentle
Gjest Bianca28
Skrevet

Joda, det er jo en fantastisk bra skrevet bok.

koselige eventyr.

nuhja alle eventyrene i bibelen er vel ikke like koselige akkurat

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg har lest nok i bibelen til å vite at jeg ikke er interessert i å forme mitt liv etter den.

Gjest Eurodice
Skrevet

Ja, flere ganger. Min egen bibel er fra 1914 - tunglest og full av snirkelbokstaver - men jeg liker den mye bedre enn de mer moderne utgavene.

Har du den med gotisk skrift? Heldige deg :) .

Skrevet

Har du den med gotisk skrift? Heldige deg :) .

Nå er ikke jeg noen ekspert på skrifttyper, men det ser i alle fall gotisk ut. "s" ligner på en "f", så det er alltid like gøy å tyde ord i det første kapittelet helt til jeg venner meg til det :fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert på skrifttyper, men det ser i alle fall gotisk ut. "s" ligner på en "f", så det er alltid like gøy å tyde ord i det første kapittelet helt til jeg venner meg til det :fnise:

Det høres veldig gotisk ut :) . Jeg ser for meg Aftenposten, øverst på første side ser det ut som står "Aftenpoften " :ler: .

Som en kuriositet kan jeg fortelle at jeg har arvet en gammel tysk lærebok i tsjekkisk, skrevet med gotisk skrift, ikke den tjekkiske skrivemåten da, heldigvis.

Gjest redstar
Skrevet

Nei, kommer ikke til å lese den heller.

Leser heller historien om det usynlige spøkelse Skybert, like sant som det som står i bibelen... haha!

Skrevet

Nei, jeg har ikke lest den. Jeg leser ikke vandrerhistorier.

Skrevet

Ja, har lest bibelen selv om jeg ikke er kristen. Det er uansett en viktig del av historien. Synes religion er spennende å diskutere, og vil derfor også ha litt peiling på hva jeg prater om.

Gjest redstar
Skrevet

Jeg leser ikke vandrerhistorier.

*tommelen opp* :)

Skrevet

Jeg leser den nå. Jeg føler det blir feil å si man er kristen hvis man ikke har lest bibelen. Og jeg leser veldig nøye igjennom og setter små lapper på det Gud sier. For jeg skal skjekke hvilken bud Jesus opphever og hvilket han ikke opphever. Og dette gjør jeg for å finne ut hvordan man blir en ekte kristen, og for å finne ut hvilken krstne retning som egentlig er rett. Men det jeg vet etter å ha bladd i bibelen tidligere er at adventistene tar feil, for Jesus opphevet loven om sabbat.

Skrevet

Barnslig spørsmål her. Er den spennende? Kan man lese den på senga? Blir man fenget? Eller det viktigste: Er det fare for at man begynner å tro?

Skrevet

Ja, jeg er kristen selv og har lest Bibelen jevnlig siden tenårene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...