Gå til innhold

Jeg begynner på mandag...


Kameline

Anbefalte innlegg

Hva LIKER dere?

LIKER dere å jogge/løpe? Har dere alltid likt det - eller har dere begynt å like det etterhvert...?

Jeg hatet å jogge før! Men så bestemte jeg meg for å prøve det igjen i våres. Alfa omega for meg ble to ting:

1) Bra musikk på øret. Jeg lagde meg en spilleliste på ipoden min som het "trening", hvor jeg la inn en del sanger jeg syntes var fengende (gjerne en del sanger fra "min ungdom", og som jeg ikke hadde hørt på lenge), og så fikk jeg KUN lov til å høre på disse når jeg trente. Da fikk jeg brått mer lyst til å løpe, gitt ;)

2) (Og her avslører Smilla kanskje sitt autistiske trekk :sjenert: Men er det ikke sånn at alle har et, da? ;)) Løpe på tid. Jeg fulgte klokka "slavisk": "okey, nå skal jeg gå fort i 2,5 minutter. Så skal jeg jogge lett i 2,5 minutter, litt raskere de neste 2,5, saktere igjen de neste 2,5, og gå i 2,5" og så videre. Etterhvert utvidet jeg til 3 minutter, så 5 minutter -og plutselig slapp jeg å legge inn en gå-økt der.

Og nå liker jeg å løpe. Ikke sånn liker at jeg velger å løpe meg en tur hvis jeg kan gjøre alt jeg vil en dag, men liker det nok til at jeg velger det som treningsform fremfor f.eks spinning (som jeg HATER) når jeg skal trene kondis :)

Av ting jeg virkelig liker, kommer gruppetreningstimer som cardio combat og step/styrke høyt opp på min liste. Dette er timer med relativt høy intensitet, som gjør at jeg føler at jeg har brukt kroppen når jeg går ut igjen, samtidig som det er morsomt med musikk som passer til, og engasjerte instruktører. Jeg kunne ikke fordra styrkedelen på sånne gruppetreningstimer tidligere, men nå liker jeg dem. De er (merkelig nok) ikke så slitsomme lenger ;)

Jeg tror man kan lære seg til å like trening, men jeg tror ikke det kommer med én gang. Jeg tror det først må være en sånn "må-fase", som går over til at det blir en vane (hvis man tvinger seg til å gjøre det jevnlig lenge nok), og når det har blitt en skikkelig vane, har det også kanskje blitt noe man liker. Men jeg tror, basert på egne erfaringer, at det tar flere måneder før man kommer dit (men nå er det ikke sikkert at jeg er sammenligningsnormen der, for jeg har alltid vært veldig glad i å "røre på meg", som min mor ville sagt, men da først og fremst ved å gå turer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hatet å jogge før! Men så bestemte jeg meg for å prøve det igjen i våres. Alfa omega for meg ble to ting:

1) Bra musikk på øret. Jeg lagde meg en spilleliste på ipoden min som het "trening", hvor jeg la inn en del sanger jeg syntes var fengende (gjerne en del sanger fra "min ungdom", og som jeg ikke hadde hørt på lenge), og så fikk jeg KUN lov til å høre på disse når jeg trente. Da fikk jeg brått mer lyst til å løpe, gitt ;)

2) (Og her avslører Smilla kanskje sitt autistiske trekk :sjenert: Men er det ikke sånn at alle har et, da? ;)) Løpe på tid. Jeg fulgte klokka "slavisk": "okey, nå skal jeg gå fort i 2,5 minutter. Så skal jeg jogge lett i 2,5 minutter, litt raskere de neste 2,5, saktere igjen de neste 2,5, og gå i 2,5" og så videre. Etterhvert utvidet jeg til 3 minutter, så 5 minutter -og plutselig slapp jeg å legge inn en gå-økt der.

Og nå liker jeg å løpe. Ikke sånn liker at jeg velger å løpe meg en tur hvis jeg kan gjøre alt jeg vil en dag, men liker det nok til at jeg velger det som treningsform fremfor f.eks spinning (som jeg HATER) når jeg skal trene kondis :)

Av ting jeg virkelig liker, kommer gruppetreningstimer som cardio combat og step/styrke høyt opp på min liste. Dette er timer med relativt høy intensitet, som gjør at jeg føler at jeg har brukt kroppen når jeg går ut igjen, samtidig som det er morsomt med musikk som passer til, og engasjerte instruktører. Jeg kunne ikke fordra styrkedelen på sånne gruppetreningstimer tidligere, men nå liker jeg dem. De er (merkelig nok) ikke så slitsomme lenger ;)

Jeg tror man kan lære seg til å like trening, men jeg tror ikke det kommer med én gang. Jeg tror det først må være en sånn "må-fase", som går over til at det blir en vane (hvis man tvinger seg til å gjøre det jevnlig lenge nok), og når det har blitt en skikkelig vane, har det også kanskje blitt noe man liker. Men jeg tror, basert på egne erfaringer, at det tar flere måneder før man kommer dit (men nå er det ikke sikkert at jeg er sammenligningsnormen der, for jeg har alltid vært veldig glad i å "røre på meg", som min mor ville sagt, men da først og fremst ved å gå turer).

Lurt med musikken som er forbudt å høre andre ganger!!! Den må jeg teste ut!! Finne noen gode hits! :jepp: Tenker også at jeg vil følge klokka slavisk i starten...

Takk for gode tips Smilla!

...det jeg er mest redd for er at jeg ikke skal klare å holde tritt med progresjonen i treningsopplegget - det vil være så demotiverende tror jeg...:sukk:

Men nå må jeg iallefall prøve først, før jeg tar sorgen på forskudd :ler:

I morgen er det treningsdag :trene:

Jeg sitter og tenker over hvilke langsiktige og kortsiktige mål jeg kan sette for meg selv...tror det er lurt med mer definerte mål enn "å komme i form" - noen målbare mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenings-inspirasjon!!

http://bendoeslife.tumblr.com/archive

Denne bloggen er bare heeelt herlig!! Bør leses! Jeg har starta fra begynnelsen - og kooser meg utover. For et sammendrag, se denne filmen:

http://www.c25k.com/ben_video.html

Advarsel: Innholdet er svært rørende!!

Og, ja, CoffeeGirl - jeg måtte sjekke hva C25K var for noe ;)

Regner med du kanskje har sett filmen allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om når du har tenkt til å trene i morgen da? :)

Hmmmm...:sjenert: Det spørsmålet trengte jeg...! Jeg har liksom ikke helt planlagt det enda - og det paradoksale er at jeg har planlagt bytur og frisørtime i morgen også...en liten fare for at jeg hadde kommet kjørende hjem kl 17.30 - nyfrisert, utslitt og gåen - til et elendig vær - og en like elendig vilje til å gjennomføre treningen :ler:

Så - takk - for at du spurte!! :)

Jeg har fri i morgen - og tror kanskje det lureste vil være å gjennomføre treningen FØR jeg reiser til byen :jepp: Jepp - det er nok det smarteste, ja!

Setter klokken på 9:00. Klokken 10:00 skal jeg være klar i trenings-outfit'et mitt - full av motivasjon og pågangsvilje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter klokken på 9:00. Klokken 10:00 skal jeg være klar i trenings-outfit'et mitt - full av motivasjon og pågangsvilje :)

Hadde du sagt kl 12 eller 13 eller 14 kunne vi godt ha trent samtidig, så hadde det føltes som om vi hadde treningspartner selv om vi trener alene, men jeg klarer ikke å stå opp så tidlig i morgen tror jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du sagt kl 12 eller 13 eller 14 kunne vi godt ha trent samtidig, så hadde det føltes som om vi hadde treningspartner selv om vi trener alene, men jeg klarer ikke å stå opp så tidlig i morgen tror jeg :ler:

:ler:

Da sitter jeg forhåpentligvis i frisørstolen - og får meg en splitter ny sveis... Noe som leder til mitt neste dilemma:

Hvordan i all verden skal jeg klippe meg? :klø:

Har langt hår uten noe som helst form nå...ønsker en frisyre - uten å klippe for mye av lengden...:klø:

CoffeeGirl: Leste du innlegget om inspirasjons-bloggen? Hadde du sett filmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Da sitter jeg forhåpentligvis i frisørstolen - og får meg en splitter ny sveis... Noe som leder til mitt neste dilemma:

Hvordan i all verden skal jeg klippe meg? :klø:

Har langt hår uten noe som helst form nå...ønsker en frisyre - uten å klippe for mye av lengden...:klø:

CoffeeGirl: Leste du innlegget om inspirasjons-bloggen? Hadde du sett filmen?

Inspirasjonsblogg? Film? :klø: Nå aner jeg ikke hva du snakker om :sjenert:

Hva med noen av disse?

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:eCzDTok6WQRqXM:http://hairstyleschat.com/wp-content/uploads/2009/03/long-bob-hairstyles3.jpg&t=1

http://www.wedding-hair.net/wp-content/uploads/2010/03/long-layered-hairstyle.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_30PRmkOl4ro/Scdx5EJGo-I/AAAAAAAAL98/ijKJgV93Iug/s400/Long+Straight+Haircuts+Hairstyles+for+2009.jpg

http://www.hairstyleswebsite.com/wp-content/uploads/2010/03/long-hairstyles.jpg

http://hairstyleschat.com/wp-content/uploads/2009/07/Long_Brown_Hair_96353.jpg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble motivert av denne treningsdagboken jeg! Skal trene i morgen jeg også. Jeg nøyer meg med gåturer og tror det er like bra som jogging. Egentlig liker jeg å trimme (iallefall langt inni meg..) fordi når jeg ser noen trener så tenker jeg: "Det ser kjekt/herlig ut, tenk hvor godt det føles å bruke kroppen".. Så viss jeg er bitte-litt mer viljesterk så tror jeg jeg kan begynne å like å trene.. Det er jo positivt!! Niesa mi som er treningsnarkoman sa at det tar 100 timer å endre vaner.. Det høres lenge ut, samtidig som det inspirerer å vite at man kan innarbeide nye sunne vaner i hverdagen.

Lykke til i morgen Tarantella, jeg heier på deg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser innlegg nr 23 så skjønner du alt :ler:

Takk for gode hårtips!! Nå ble jeg faktisk litt inspirert til frisørstolen! Likte spesielt de to første...! Men - får ikke lov til å ha lugg av min mann...:( Han synes ikke jeg er noe fin med lugg :sukk: Dessuten er det litt for mye stylingjobb for meg :ler:

Men nummer 2 er absolutt aktuell! Håper jeg finner meg en frisør som kan gi meg litt tips i morgen - har ikke bestilt time nemlig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble motivert av denne treningsdagboken jeg! Skal trene i morgen jeg også. Jeg nøyer meg med gåturer og tror det er like bra som jogging. Egentlig liker jeg å trimme (iallefall langt inni meg..) fordi når jeg ser noen trener så tenker jeg: "Det ser kjekt/herlig ut, tenk hvor godt det føles å bruke kroppen".. Så viss jeg er bitte-litt mer viljesterk så tror jeg jeg kan begynne å like å trene.. Det er jo positivt!! Niesa mi som er treningsnarkoman sa at det tar 100 timer å endre vaner.. Det høres lenge ut, samtidig som det inspirerer å vite at man kan innarbeide nye sunne vaner i hverdagen.

Lykke til i morgen Tarantella, jeg heier på deg!! :)

Hei Smak!! Gøy å se deg i boken min!! - og takk for oppmuntrende innlegg!!

Niesa di høres ikke så dum ut!! 100 timer sier du?? ...i morgen tar jeg en halvtime... Da er det jo bare 99,5 time igjen? Synes merkelig nok at det var ganske inspirerende!! :)

Blir du med å telle ned - så kan vi se - en gang for alle - om det stemmer med at det tar 100 timer å endre vanene...? :ler:

Lykke til med treningen i morgen!!

Den som feiger ut...den...den....ja, vi får vel finne på en straff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser innlegg nr 23 så skjønner du alt :ler:

Takk for gode hårtips!! Nå ble jeg faktisk litt inspirert til frisørstolen! Likte spesielt de to første...! Men - får ikke lov til å ha lugg av min mann...:( Han synes ikke jeg er noe fin med lugg :sukk: Dessuten er det litt for mye stylingjobb for meg :ler:

Men nummer 2 er absolutt aktuell! Håper jeg finner meg en frisør som kan gi meg litt tips i morgen - har ikke bestilt time nemlig :sjenert:

Åh, nå fant jeg det! Kan ikke tro jeg har klart å overse den posten tre ganger! :sjenert: Har sett filmen nå, og jeg satt og sippa gjennom hele. *snufs*

Nr 2 var faktisk min favorittfrisyre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg liker:

danse hjemme i stua til Shakira og vrikke løs.. skikkelig bra trening.. eller zumba! :ler:

Sykle ute på langtur i fin natur

Spinning inne til god musikk (avhengig av dagsform og instruktør)

Pilates ball trening

Hva som er ok:

joggeturer i fint vær (merker fremgang, gøy!)(og nei, jeg har absolutt ikke alltid likt det.. men ting kan forandres ved å bygge inn selvtillitt og gode assiasjoner.. gjøre ting på egne betingelser)

styrke osv i apparatsal (av og til veldig kjedelig)

hva jeg IKKE liker:

fotball, håndball, volleball.. u name it!! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg liker:

danse hjemme i stua til Shakira og vrikke løs.. skikkelig bra trening.. eller zumba! :ler:

Sykle ute på langtur i fin natur

Spinning inne til god musikk (avhengig av dagsform og instruktør)

Pilates ball trening

Hva som er ok:

joggeturer i fint vær (merker fremgang, gøy!)(og nei, jeg har absolutt ikke alltid likt det.. men ting kan forandres ved å bygge inn selvtillitt og gode assiasjoner.. gjøre ting på egne betingelser)

styrke osv i apparatsal (av og til veldig kjedelig)

hva jeg IKKE liker:

fotball, håndball, volleball.. u name it!! :forvirret:

ER absolutt med på dansinga til Shakira!! :jepp: ..men, det er liksom begrenset hvor lenge en kan danse alene på stuegulvet...synes jeg...

Jeg tror jeg må ta sats på å starte med noe som jeg i utgangspunktet synes er kjedelig - med et håp om at det blir gøy etterhvert... Som du sier, på egne betingelser osv.. Men tror også det hjelper å sette seg konkrete mål!

Jeg jobber fortsatt med saken :ler: ...i mens ser jeg film...:popcorn::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hade vært om jeg ELSKET spinning! Tenk dere den kule tittelen på treningsdagboka:

Tarantellas spinning!

:skratte:

...litt søndags-overtrøtt her jeg sitter - alene - med mannen bortreist...:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh , DER tok jeg den.. litt trøtt her i gården, snart :søvn:

Har du prøvd spinning da? det er kjekt synes iallfall jeg!! knallbra trening også, og der kan du ta det med ro eller ta mer i alt ettersom...

Go tarantulla and spinna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

åh , DER tok jeg den.. litt trøtt her i gården, snart :søvn:

Har du prøvd spinning da? det er kjekt synes iallfall jeg!! knallbra trening også, og der kan du ta det med ro eller ta mer i alt ettersom...

Go tarantulla and spinna!!

:skratte:

Ja - har prøvd spinning et par ganger - og synes dessverre det er en piiiine...!! Det er gøy sånn litt innimellom - men når lårene svir - og hele kroppen leeeengter etter en pause, så klarer jeg ikke å oppleve den store gleden ved det... Dessverre...:sukk:

(Også er jeg så livredd for at beina skal snurre seg helt rundt i pedalene - at jeg skal bli slengt med hele kroppen hengende over styret - og at beina blir stående igjen i pedalene! ...dersom jeg stopper for brått....:ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godmorgen alle sammen :kaffekopp:

Klokken er 09:46 - CoffeeGirl sover nok tungt - og jeg lager havregrøt - for å få energi til min første treningsøkt i C25K programmet :)

Kjenner motivasjonen begynner å komme sigende - selv om den ikke er så høy som den burde ha vært...

Målene fikk jeg ikke satt opp i går, men målet mitt denne uka er UANSETT å få trent 3 ganger. Det burde IKKE være for vanskelig!

Ute regner det - og jeg gleeeder meg til å ta fram det flotte regntøyet mitt :fnise:

Edit: Måtte bare endre til "CoffeGirl sover NOK tungt" - ellers hørte det ut som om vi bodde sammen, og at jeg hadde full kontroll...:fnise:

Endret av Tarantella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen er gjort :hoppe:

I pøøøs regn - men det føltes DEILIG :)

Rett før jeg skulle gå ut så jeg at joggeskoene mine sto på trappa - kliss våte...satte dem der ute etter at katta pissa i dem, og hadde helt glemt at de burde vaskes...

Så jeg jogga på vanlige sko.

God grunn til å unne seg noen nye joggesko idag?

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godmorgen alle sammen :kaffekopp:

Klokken er 09:46 - CoffeeGirl sover nok tungt - og jeg lager havregrøt - for å få energi til min første treningsøkt i C25K programmet :)

Kjenner motivasjonen begynner å komme sigende - selv om den ikke er så høy som den burde ha vært...

Målene fikk jeg ikke satt opp i går, men målet mitt denne uka er UANSETT å få trent 3 ganger. Det burde IKKE være for vanskelig!

Ute regner det - og jeg gleeeder meg til å ta fram det flotte regntøyet mitt :fnise:

Edit: Måtte bare endre til "CoffeGirl sover NOK tungt" - ellers hørte det ut som om vi bodde sammen, og at jeg hadde full kontroll...:fnise:

:ler: Jeg lå og snorka ja :gjeiper:

Cottage cheese er også god frokost, eller etter-trenings-snacks :) Hvis du liker det da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...