Gå til innhold

valpen min kjeder seg når han er alene:/


galskap

Anbefalte innlegg

har en valp på 4 mnd som er ca 5 timer alene om dagen på hverdager.. og nå i det siste har han begynt å kjede seg veldig, dette går utover alt som finnes på rommet han er i når vi ikke er tilstede.. bleier å gi han mat før vi drar, fyller kongen hans med leverpostei og han har masse tyggeleker der inne som ellers er kjempe interessant.. men han går heller løs på andre ting:S vet ikke hva jeg skal gjøre:( har dere noen tips så bring it on! kan jo ikke være hjemme 24/7 når jeg jobber....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er han innestengt i ett rom? Hjelper nok mye at han får gå rundt i leiligheten/huset, da har han flere vinduer etc og se i, også har han mer plass å røre seg på generelt.

Går ikke an å stenge en hund inne på ETT rom i timesvis :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er han innestengt i ett rom? Hjelper nok mye at han får gå rundt i leiligheten/huset, da har han flere vinduer etc og se i, også har han mer plass å røre seg på generelt.

Går ikke an å stenge en hund inne på ETT rom i timesvis :nei:

fordi han ikke er helt stueren ennå og leiligheten er diger. kan ikke la han fly rundt her og gjøre fra seg overalt heller.. er ingen vinduer han kan se ut av noe sted i leiligheten og rommet han er i er 20kvm stort.. unnskyld meg men jeg ser ikke noe feil i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å betale noen som kan ta ham med på tur om dagen?

Kansje en av dere kan ha ham på jobb? Hva mener du med å fylle kongen med leverpostei ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å betale noen som kan ta ham med på tur om dagen?

Kansje en av dere kan ha ham på jobb? Hva mener du med å fylle kongen med leverpostei ?

jeg har tenkt på å få noen til å gå tur med han ja.. ingen som kan ha han på jobb. han har en sånn "kong" leke i massiv gummi som er hul inni som jeg fyller med leverpostei.. men han bruker max en time på å tømme den da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt på å få noen til å gå tur med han ja.. ingen som kan ha han på jobb. han har en sånn "kong" leke i massiv gummi som er hul inni som jeg fyller med leverpostei.. men han bruker max en time på å tømme den da..

Tenker det kommer til å løse seg mye da, når han får løpe litt ute om dagene :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå en liten tur med han før du gå på jobb. Da blir han sliten og legger seg mest sansynelig til å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en valp på 4 mnd som er ca 5 timer alene om dagen på hverdager.. og nå i det siste har han begynt å kjede seg veldig, dette går utover alt som finnes på rommet han er i når vi ikke er tilstede.. bleier å gi han mat før vi drar, fyller kongen hans med leverpostei og han har masse tyggeleker der inne som ellers er kjempe interessant.. men han går heller løs på andre ting:S vet ikke hva jeg skal gjøre:( har dere noen tips så bring it on! kan jo ikke være hjemme 24/7 når jeg jobber....

Jeg har lest at hunder ikke skal ha leker som aktiviserer dem når de er alene, fordi de skal i prinsippet sove når de er alene hjemme.

Vi går en halvtimes tur med vår hund før vi drar på jobb. Midt på dagen kommer noen bekjente og går tur med henne (vi er heldige sånn), slik at hun ikke er konstant alene i 8 timer.

Hun har kun mat, drikke, seng og en sort Kong (uten noe i) der hun er når hun er alene hjemme. Da kan hun tygge på Kongen dersom hun føler for å måtte tygge på noe, og ellers så sover hun bare. :) Hun er 9 mnd.

Hvorfor er han innestengt i ett rom? Hjelper nok mye at han får gå rundt i leiligheten/huset, da har han flere vinduer etc og se i, også har han mer plass å røre seg på generelt.

Går ikke an å stenge en hund inne på ETT rom i timesvis :nei:

Så lenge hunder har stor plass å bevege seg på, en seng, mat og drikke så er dette absolutt greit. Et bur synes jeg er uakseptabelt i flere timer, men et rom er absolutt akseptabelt. Ikke kjempekjekt å bekymre seg for valpen som er alene hjemme i flere timer i en stor leilighet. Er jo ikke kjekt å komme hjem og se hva som har blitt ødelagt, da.

Dessuten skal visst ikke hunder være i nærheten av vinduer når de er alene, for de blir visst stresset av å se mye aktivitet ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er han nok litt ung til å være hjemme alene så lenge som fem timer. Dere bør altså se om dere ikke kan finne en løsning hvor han slipper å være alene så lenge. Å få noen til å komme innom midt på dagen for så å gå igjen er imidlertid ikke nødvendigvis så lurt fordi valpen da får anledning til å gire seg opp før den plutselig er alene igjen.

Hvorfor er han innestengt i ett rom? Hjelper nok mye at han får gå rundt i leiligheten/huset, da har han flere vinduer etc og se i, også har han mer plass å røre seg på generelt.

Går ikke an å stenge en hund inne på ETT rom i timesvis :nei:

Hunder, og da spesielt valper/unghunder, kan oppleve stor usikkerhet ved å få for stor plass rundt seg og får de i tillegg vinduer å se ut av, kan de godt finne på å bjeffe på alt og alle som rører seg utenfor. Noe som selvfølgelig ikke er bra verken med tanke på naboene eller hunden selv. Veldig vanskelig å trene bort er det også.

Når det er sagt, så er det ganske normalt at valper har en periode hvor de tilsynelatende kjeder seg og ødelegger ting. At de ikke skal ha noe annet å tygge på når de er alene hjemme, er bare tull. Hunder som har behov for å sove, gjør det uavhengig av hva de har tilgjengelig av mat/tyggeleker. Det gjelder bare å finne noe som er mer fristende enn de "forbudte" tingene og selvfølgelig rydde unna mest mulig av det som valpen kan ødelegge. Begynner valpen derimot å gå løs på inventar, vegger etc., er det litt mer grunn til bekymring. Da kan det være at hunden er i ferd med å utvikle alvorlig angst for å være alene hjemme eller i verste fall separasjonsangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at hunder ikke skal ha leker som aktiviserer dem når de er alene, fordi de skal i prinsippet sove når de er alene hjemme.

Vi går en halvtimes tur med vår hund før vi drar på jobb. Midt på dagen kommer noen bekjente og går tur med henne (vi er heldige sånn), slik at hun ikke er konstant alene i 8 timer.

Hun har kun mat, drikke, seng og en sort Kong (uten noe i) der hun er når hun er alene hjemme. Da kan hun tygge på Kongen dersom hun føler for å måtte tygge på noe, og ellers så sover hun bare. :) Hun er 9 mnd.

Så lenge hunder har stor plass å bevege seg på, en seng, mat og drikke så er dette absolutt greit. Et bur synes jeg er uakseptabelt i flere timer, men et rom er absolutt akseptabelt. Ikke kjempekjekt å bekymre seg for valpen som er alene hjemme i flere timer i en stor leilighet. Er jo ikke kjekt å komme hjem og se hva som har blitt ødelagt, da.

Dessuten skal visst ikke hunder være i nærheten av vinduer når de er alene, for de blir visst stresset av å se mye aktivitet ute.

takk for bra svar=) kan jo prøve ut det! er alltid ute med han før vi drar på jobb og han er sjelden mer enn 5 timer alene hjemme.. nå begynner jeg snart og jobbe natt også så da er det sjeldent han blir mer alene enn 1 time. så blir vel bedre da tenker jeg=) hvis ikke dette funker må jeg vel bare finne noen som kan komme å gå tur med han mens vi er vekk. han har buret sitt som han liker å sove i på rommet og noen leker bare. i starten gikk det veldig bra så litt frustrerende at han har begynt å tygge på div møbler nå:/ men håper det ordner seg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så er det ganske normalt at valper har en periode hvor de tilsynelatende kjeder seg og ødelegger ting. At de ikke skal ha noe annet å tygge på når de er alene hjemme, er bare tull. Hunder som har behov for å sove, gjør det uavhengig av hva de har tilgjengelig av mat/tyggeleker. Det gjelder bare å finne noe som er mer fristende enn de "forbudte" tingene og selvfølgelig rydde unna mest mulig av det som valpen kan ødelegge. Begynner valpen derimot å gå løs på inventar, vegger etc., er det litt mer grunn til bekymring. Da kan det være at hunden er i ferd med å utvikle alvorlig angst for å være alene hjemme eller i verste fall separasjonsangst.

Håper ikke denne var rettet mot meg da jeg ikke sa noe om tyggeleker, kun aktivisering.

Er ellers enig i det du skriver.

Lykke til, TS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke denne var rettet mot meg da jeg ikke sa noe om tyggeleker, kun aktivisering.

Nope! Det er derimot mange som mener at hunder ikke skal ha noen form for "underholdning" eller mat tilgjengelig når de er alene fordi det hindrer dem i å sove. Hunder prioriterer imidlertid søvn foran alt annet og har de behov for å sove, så gjør de det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sover valpen ellers? Valper har stort behov for søvn, enten er de våkne eller sover. Du kan prøve med å aktivisere den en time eller to før du går på jobb. Å ha mat og vann, noen leker og kosebamser tilgjengelig bruker ikke forstyrre søvnen. Hadde selv en valp som gikk løs på møbler og tapetet når vi var hjemme, den hadde sep.angst når vi overtok.

Da måtte vi begynne alenetrening på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å putt kongen i fryseren over natten, da bruker han mye lenger tid på å få tak i leverposteien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at hunder ikke skal ha leker som aktiviserer dem når de er alene, fordi de skal i prinsippet sove når de er alene hjemme.

Dumeste jeg har lest på lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjorde også litt rampestreker i starten, men nå sover han bare :)

Jeg gir alltid mat før jeg går, frisk vann osv. Så har han tyggebein tilgjenlig (men rører de vanligvis ikke), samt leker. Jeg merket etterhver forskjell på om jeg gikk laang tur med han kvelden før, og på morgnen, gjemmer også godbiter noen ganger før jeg går. Hvis vi ikke aktviserte han og "slet han ut litt" kvelden før ble det mye verre. Nå går vi fin kveldstur, og det virker som han bare syns der er deilig å sove litt når jeg drar :fnise: Men er da selvfølgelig veeeldig leken når jeg kommer hjem, og det tar jeg hensyn til, og vi leker og tuller og går tur, kan ikke bare gå å sette meg i sofaen lenger nei :fnise: Men det blir vel litt annerledes når de blir voksne.

Ang. det å ha han på et rom; det er flere jeg vet om som har hundene sine låst inne i bur i 8 timer daglig.. Er ikke det litt på kanten da? :klø: Vet også om noen som driver å setter på tv'en hver gang de går ut, for at den ikke skal kjede seg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

dere som sier at hunden skal ha så stor plass å underholde seg på, og aktiviseringsleker for å holde hunden opptatt mens man er borte, hva slags raser har dere? Har hatt 2 raser i mitt liv, og den ene rasen er svært aktiv, men som regel ganske rolig inne (i voksen alder), mens den andre er en veldig aktiv både inne og ute selv om energinivået generelt er mindre. Det hundene hadde til felles var at de sov/lå og slappet av når de var alene.

Men når det gjelder TS: Hvordan vet man egentlig at valpen kjeder seg? Høres ut som at hunden føler seg utrygg eller har seperasjonsangst.

Har selv bare opplevd noe sånt på en av mine, ved 2 tilfeller. Begge tilfellene var når vi dro på ferie å bodde hos en slektning (med hunden), og han ble forlatt i huset der i et par timer. Da hadde han ødelagt sekken med hundemat (uten å ha spist noe merkbart av det, og det lå hundemat strødd utover gulvet), og han hadde revet ned alle putene fra stolene. Ikke store ødeleggelsene altså, men vi ble veldig overrasket fordi han aldri hadde gjort noe sånt før. Hjemme lå han alltid bare å slappet av mens han var alene. Det var veldig tydelig at han ikke følte seg trygg i den nye situasjonen/det nye huset.

mange hunder reagerer veldig dårlig på forandringer i rutinene, også i ung alder. Er du lengre på jobb nå enn da han ikke reagerte sånn, eller er det noe annet nytt i livet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg har ikke gjort noe anderledes nå.. og om jeg vet om han kjeder seg eller om han har seperasjonsangst? det vet jeg vel ikke.. men som sagt har det gått bra lenge før han begynte med det her. skal prøve å slite han mer ut før jeg drar på jobb men han er ekstremt utholdende og veldig selskapssyk ellers. elsker og være med mennesker, leke og kose.. rasen er en engelsk staff om det har noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...