Gå til innhold

50% permitert og gravid.


AnnaWT

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har viktig spørsmål om permisjonspenger.(jeg er ikke norsk, har bodd her i Norge 4 år, så unskylld norsken min:))) Jeg har jobbet mer enn 3 år for det samme firma som arkitekt 100 % stilling, desverre firma fikk økonomiske problemer i sommer 2010 og alle ansatter ble permitert 100% for ca 7 uker. Siste uke i august fikk nesten alle tilbakekalling for 50%. Og 2 uker etter det jeg fant ut jeg er gravid. Vi prøvde å få barn for lenge, mistet en allerrede med masse helseproblemer i fjor. Derfor var jeg kjempeglad! men... jeg har lest på nettet, at man må jobbe minst 6 mnd før fødsel for å få god permisjonspenger. Hvordan ser situasjon med 50%? og med permitteringsgreie? Kan jeg jobbe hele perioden før fødselen bare 50%? eller? hvordan skal man beregne det? prøvde å ringe NAV, men de gir meg masse ulike informasjon. Har dere erfaring i dette område? jeg er nesten 10 uker på vei nå, så må starte med 100 prosent stilling i 2 uker??!?! bortsett fra det for siste 2 uker jeg var sykemeldt 100 % pga graviditets problemer...

håper noen har forstått hva jeg mener:) Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg har forstått det riktig, så spiller det ingen rolle hvor stor prosent du jobber disse 6 mnd, men at det er inntekt du skatter av. Det er den stillingen/lønnen du har like før du går ut i permisjon som teller som grunnlag.

Altså, om du jobber 50% helt frem til de siste to ukene, og jobber da 100%, er det 100% som teller som grunnlag.

Håper du forstod noe av dette rotet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du jobber 50% helt frem til de siste to ukene, og jobber da 100%, er det 100% som teller som grunnlag.

Håper du forstod noe av dette rotet ;)

jeg håper jeg har forstått riktig men bortsett fra det siste. Hva mener du med 50% til de siste to ukene og da 100 %?

takk for svar, jeg ble litt bekymret etter samtale med NAV fordi de har veldig ulike info der og det er vanskelig å finne ut hva som er gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du f.eks skulle være så heldig å få komme opp i 100% stilling like før du går ut i perm, vil det være grunnlaget (og ikke de 50% du har jobbet nå) for utregningen i forbindelse med hvor mye penger du får når du går hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du f.eks skulle være så heldig å få komme opp i 100% stilling like før du går ut i perm, vil det være grunnlaget (og ikke de 50% du har jobbet nå) for utregningen i forbindelse med hvor mye penger du får når du går hjemme.

det kunne være kjempefint faktisk. jeg er sykemeldt nå, men føler litt bedre, håper å komme tibake på jobb neste uke og skal snakke med dem og spøre om muligheten for å tilbakekalle meg på 100%. Jeg hørte også fra NAV at sykemelding under graviditet ble betalt rett fra NAV til arbeidsgiver fra første dag jeg er sykemeldt ikke fra tredje eller fjerde uke. stemmer det?

beklager at jeg har masse spørsmål, men har ikke vårt i sånn situasjon før og jeg er ikke norsk i tillegg så må være sikker at jeg forstår alt dette helt riktig, norsken min er ikke helt perfekt ennå, men håper at det er forstårlig nok for andre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte også fra NAV at sykemelding under graviditet ble betalt rett fra NAV til arbeidsgiver fra første dag jeg er sykemeldt ikke fra tredje eller fjerde uke. stemmer det?

Ja, dette har jeg også blitt fortalt.

Ville bare påpeke at sykmelding har ingen betydning for pengene du får i permisjonen. Det regnes ut fra den stillingen du har (ikke om du er frisk nok til å jobbe i den). Det kan lønne seg veldig for deg om du kommer opp i 100 % før du skal i permisjon. Sannsynligvis vil arbeidsgiver ha forståelse for dette - du skal jo ikke lønnes av arb. giver i permisjonen, så de har lite å tape.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette har jeg også blitt fortalt.

Ville bare påpeke at sykmelding har ingen betydning for pengene du får i permisjonen. Det regnes ut fra den stillingen du har (ikke om du er frisk nok til å jobbe i den). Det kan lønne seg veldig for deg om du kommer opp i 100 % før du skal i permisjon. Sannsynligvis vil arbeidsgiver ha forståelse for dette - du skal jo ikke lønnes av arb. giver i permisjonen, så de har lite å tape.

Lykke til!

greit å høre det. takk for svar. jeg vet jeg kan bli sykemeldt noen perioder under graviditet fordi jeg har masse helseproblemer og leger bekymrer seg mye over meg, men som du så, jeg kan snakke med arbeidsgiver om 100% tilbakekalling fordi når jeg vill være sykemeldt det er greit for han , fordi det er ikke han som betaler uansett. Håper å fikse det på best mulig møte. Har legetime neste tirsdag. Er fortsatt veldig slapp og veldig kvalm.

'Det eneste som skaper mye frustrasjon for meg er masse ulike info fra NAV, hver gang jeg ringer snakker jeg med annen person som gi meg ulike informasjoner, og for meg, person som er første gang i sånn situasjon er det veldig vanskelig. Så takk dere for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nøyaktig min situasjon! Og ja, jeg vet hvor frustrerende NAV kan være.. Jeg har en laaang mailkorrespondanse om akkurat denne problemstillingen. Tør ikke ta noe på telefon siden de kommer med så mye feilaktig informasjon av og til, og vil ha det svart på hvitt..

Altså:

- Er du permittert vil de ta utgangspunkt i de 6 beste av de 10 siste mnd som grunnlag for foreldrepengene. Da legger de sammen lønnen din (50%) + dagpengene (50%) som grunnlag.

- Dersom du får komme tilbake til 100% stilling den siste måneden er det dette de tar utgangspunkt i! Dvs full lønn/100% stiling.

- Dersom du blir sykemeldt i denne måneden skal de ta utganspunkt i lønnen som legges til grunn for sykepengene, dvs din 100% lønn. Det er det jeg har satset på nå er riktig nå.. :) Jeg ble sykemeldt et stykke inn i denne måneden hvor jeg hadde full stilling igjen.

Får du full lønn i foreldrepermisjon og ved sykefravær av din arbeidsgiver? (vet en del har dette i sin kontrakt. Bygger på AFAGs tariffavtale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nøyaktig min situasjon! Og ja, jeg vet hvor frustrerende NAV kan være.. Jeg har en laaang mailkorrespondanse om akkurat denne problemstillingen. Tør ikke ta noe på telefon siden de kommer med så mye feilaktig informasjon av og til, og vil ha det svart på hvitt..

Altså:

- Er du permittert vil de ta utgangspunkt i de 6 beste av de 10 siste mnd som grunnlag for foreldrepengene. Da legger de sammen lønnen din (50%) + dagpengene (50%) som grunnlag.

- Dersom du får komme tilbake til 100% stilling den siste måneden er det dette de tar utgangspunkt i! Dvs full lønn/100% stiling.

- Dersom du blir sykemeldt i denne måneden skal de ta utganspunkt i lønnen som legges til grunn for sykepengene, dvs din 100% lønn. Det er det jeg har satset på nå er riktig nå.. :) Jeg ble sykemeldt et stykke inn i denne måneden hvor jeg hadde full stilling igjen.

Får du full lønn i foreldrepermisjon og ved sykefravær av din arbeidsgiver? (vet en del har dette i sin kontrakt. Bygger på AFAGs tariffavtale)

sååå flott å høre at jeg ikke er eneste som har problemer med NAV:)

Det er faktisk kjempefint hva du skriver, fordi sjefen min er veldig åpent person og hvis det er bare 1 mnd før fødsel jeg kan jobbe 100%, det skulle ikke være problemet håper jeg.

Og ja, jeg har full lønn i foreldrepermisjon og ved sykefravær av min arbeidsgiver, vi har alle kontrakter basert på AFAGs tariffavtale:)

Nå jeg kan slutte å bekymre meg så mye, fordi jeg ble helt frustrert ved starten og ville gråte fordi ingen kunne avklare det på riktig møte, kanskje jeg skulle også sende e-poster til NAv istedet for å ringe dem hundre ganger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du og din arbeidsgiver bør sjekke ut er Søknad om unntak fra arbeidsgiveransvar hvor arbeidsgiver kan søke om å få refundert sykefraværet også i karensdagene (de 16 dagene i hver sykemeldingsperiode arbeidsgiver må dekke selv). Dersom dere lager en oppfølgingsplan tidlig kan arbeisgiver søke om å få disse periodene refundert. Man søker for hver enkelt periode.

Dette er et opplegg som tidligere bare var for kronisk syke, en som nå også omfatter graviditet. Ved hyppige sykemeldinger vil de 16 dagene etterhvert bli mange for arbeidsgiver, og det er derfor man har denne ordningen. Man har da et opplegg hvor både lege og arbeidsgiver er innvolvert og man kan eksempelvis ha en sykemelding med en prosent som man regner som tilstrekkelig (dette er IKKE gradert sykemelding). Man MÅ ikke bruke hele sykemeldingen og kan jobbe så mye man orker (så fremt man ikke jobber mindre enn sykemeldingen, da må den korrigeres). Arbeidsgiver kan da søke om refusjon for alle tapte fakturerbare timer.

http://www.nav.no/247848.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ANER ikke hvor frustrert jeg har vært også! :jepp: AFAG var dessverre ikke spesielt hjelpsomme heller.. NAV er jo en historie for seg selv. :klaske: Så helt trygg er jeg aldri.. de har kommet med så mye feilaktig informasjon at det er helt hårreisende. Så jeg håper og mener at jeg har fått det helt riktig nå. I verste konsekvens tar de utgangspunkt i de 6 beste av de 10 siste mnd uansett, men jeg vil da være over 6G uansett. Tipper det gjelder deg og..

Dere burde forresten vært permittert 40%!! Det er dem mest gunstige permitteringsgraden for en ansatt i forhold til utbetalt lønn og at man da får dagpenger i tillegg. (40% ved permittering / 50% ved arbeidsløshet er grense for dagpenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noen kommenterer det.. Jeg skulle gått inn i 100% stilling nå uansett siden permitteringsperioden var maksimert. Så det er ikke noe triksing her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noen kommenterer det.. Jeg skulle gått inn i 100% stilling nå uansett siden permitteringsperioden var maksimert. Så det er ikke noe triksing her ;)

så du kan bare forestille deg hvor vanskelig er det for meg, jeg er ikke norsk, har bodd har siden januar 2007 og er ikke såå orientert i alle reglene og norsken min er ikke perfekt heller. Men håper å ordne det på best mulig møte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så du kan bare forestille deg hvor vanskelig er det for meg, jeg er ikke norsk, har bodd har siden januar 2007 og er ikke såå orientert i alle reglene og norsken min er ikke perfekt heller. Men håper å ordne det på best mulig møte:)

Det skjønner jeg godt!! Synes det er litt "gresk" selv å lese på nettsidene til NAV.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...