Gå til innhold

barnevernet og asperger syndrom og andre diagnoser


Tule

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tidligere her inne stått fram med at jeg har asperger syndrom

Gjenom det har jeg mange ganger fått fin hjelp fra hjelpeaparatet og jeg kjenner til flere foreldre som har fåt bra hjelp fra barnevernet også når andre instanser ike har vilet

Likefult vet jeg at det ikke alti er like bra kompetanse om diagnosen ale steder

Ved et tilfelle da jeg diskuterte tråden om drømmetomten kom jeg bort i en video pa youtube om noen foreldre som ble fratat datteren som hade asperger jeg pleier ikke og se på slikt siden jeg vet at det ofte er ytreligående folk som bare vil spre drit om det ofentlige jeg ble likevel nysgjerig siden det sto asperger og tryket meg in

Foreldrene gar nå til erstatningsak mot barnevernet

Her er saksgrunlaget

Omfattende søksmålsgrunnlag

Grunnlaget for søksmålet er omfattende, og baserer seg på en rekke forhold som saksøkerne hevder barnevernet må stå til ansvar for:

1. Barnevernet har plassert bort et barn med Aspergers syndrom på feilt grunnlag fra sine ressurssterke foreldre, og fra en familie hvor det ikke har forekommet noen som helst form for omsorgssvikt, rusmisbruk, vold eller lignende.

2. Barnevernet har holdt det aktuelle barnet borte fra oppfølging innen psykisk helsevern i en vanskelig periode for barnet, og heller ikke ha tatt hensyn til diagnosen da den omsider forelå.

3. Barnevernet har hindret kontakt med barnets egen familie og mot barnets ønsker og helsefaglige råd. Barnevernet skal ha prøvd å hindre et barn med østerriksk statsborgerskap å reise til Østerrike, og selv om den østerrikske ambassaden hadde bedt om dette.

4. Barnevernet har påført både foreldre, barn og søsken store belastninger, noe som også medførte at mor, barn og søsken måtte flytte fra Norge til Østerrike. Dette for at barnet skulle få bo sammen med sin familie og samtidig få autismefaglig oppfølging.

Vil ha en åpen rettssak

Det heter også i meldingen at barnets mor måtte si opp sin jobb i Norge. Videre måtte faren bo adskilt fra sin familie for å forsørge den. Og mens han jobbet i Norge befant resten av familien seg i Østerrike.

Foreldrene skriver også i pressemeldingen at de vil ha en åpen rettssak for både for allmennheten og pressen. De håper derfor at flest mulige kan være tilstede under selve rettsbehandlingen. Om Asker og Bærum Tingrett tillatter åpen rett i en sak som dette gjenstår å se.

Saken ble ført for lukede dører

Jeg har unersøkt lit mer og funnet ut at dette og er tat op i diskusjonsforumet til autismeforeningen

Her diskuteres ogsa generelt barnevernet og asperger syndrom og andre diagnoser

http://www.autismeforeningen.no/forum/viewtopic.php?p=592&

her er den andre tråden som det snakes om i forumet

http://www.autismeforeningen.no/forum/viewtopic.php?p=610&

her er det som sto pa smf

http://www.sfm.no/Arkiv-2009/Art-Nov-2009/061109.Aspergers_syndrom_hovedtema_i_rettssak.htm

jeg syns det er rart at ike flere har skrevet om saken, foreldrene har gåt til erstatningsak, jeg syns det er ile at retten ble ført for lukede dører om jenta ike var der og jeg syns det er feil at en fagperson ike fik vere der hele saken og at en person fra autismeforeningen heler ike fik vert der

jeg syns dete er viktig og ta opp, media skriver mye om folk som går til sak mot barnevernet fordi di ikke fikk hjelp og ikke fik et anet hjem, jeg har al sympati for dem men jeg mener at dete er en viktig motvekt, jeg mener det kan vere farlig og senke terskelen for omsorgsovertakelse dersom barnevernet har for darlig kompetanse

for et barn som har asperger og autismespekter problemer kan det vere omsorgsvikt dersom foreldrene og de runt det ike har riktig kompetanse om vordan di skal ta vare på dem, og barnet kan da vise tegn pa omsorgsvikt det er likevel ikke det samme som at foreldrene er uegnede og det er viktig at barnevernet ser forskjelen jeg mener at di ike gjør det got nok i dag

jeg mener at dete er noe som ma tas hensyn til dersom man vil at barnevernet skal gripe in raskere vis man ike gør det kan det få store skader

for barn med asperger og en autismespekter problematikk kan det og bli tat bort fra det kjente føre til utryghet og angstproblemer og store skader og mene at man loser problemer bare med og ta barna tidligere er feil man ma jobe ut fra grunen til at barnet har problemer og det gjor man ike uten nok kompetanse

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der en saksbehandler ikke har tilstrekkelig kompetanse, er det vanlig å innhente det enten på kontoret eller eksternt.

Enkeltsaker, der man ikke kjenner alle sider, blir feil å diskutere.

Jeg gikk ikke inn på sfm, da den ikke er troverdig for min del.

En åpen rettsak er ikke i tråd med hva barn bør utsettes for - uansett hva foreldre måtte ønske. Dette for å beskytte barna - ikke bv.

Til slutt vil jeg tilføye at en analyse av 16 studier viste at omkring 53 prosent av autister har en trygg tilknytningsstil til foreldrene (Rutgers et al. 2004). Dette som en liten tilleggsopplysning til slutten på ditt innlegg, dvs. barn med autisme er ikke lik - og har altså heller ikke den samme tilknytningen, og derfor kan man heller ikke si at alle har det samme behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for et barn som har asperger og autismespekter problemer kan det vere omsorgsvikt dersom foreldrene og de runt det ike har riktig kompetanse om vordan di skal ta vare på dem, og barnet kan da vise tegn pa omsorgsvikt det er likevel ikke det samme som at foreldrene er uegnede og det er viktig at barnevernet ser forskjelen jeg mener at di ike gjør det got nok i dag

...

I dag er BV kjent med at ulike diagnoser kan gi symptomer som ligner på omsorgssvikt. Når BV får melding om ulike typer atferd, er der ulike verktøy og tiltak man kan benytte seg av for å undersøke hva som ligger bak. Det er altså ikke bare symptomene (barnets adferd) en konkluderer ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hei

syns jeg mate dyte op dene, neste tirsdag er nemlig dene saken tema i Brennnpunkt på nrk syns jeg vile tipse om det

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der en saksbehandler ikke har tilstrekkelig kompetanse, er det vanlig å innhente det enten på kontoret eller eksternt.

hei

ja så lenge rutinene virker sporsmalet er vel om det er gode rutiner overalt

Enkeltsaker, der man ikke kjenner alle sider, blir feil å diskutere.

Jeg gikk ikke inn på sfm, da den ikke er troverdig for min del.

hei

det er jeg enig i men her førte ike det at barnet fik en diagnose til noen endring i barnevernets rutiner

En åpen rettsak er ikke i tråd med hva barn bør utsettes for - uansett hva foreldre måtte ønske. Dette for å beskytte barna - ikke bv.

hei

det komer vel an pa sakens inhold og pa om barnet er der hele tiden jeg mener man ma vurdere det almene hensynet op mot hensynet til den enkelte

Til slutt vil jeg tilføye at en analyse av 16 studier viste at omkring 53 prosent av autister har en trygg tilknytningsstil til foreldrene (Rutgers et al. 2004). Dette som en liten tilleggsopplysning til slutten på ditt innlegg, dvs. barn med autisme er ikke lik - og har altså heller ikke den samme tilknytningen, og derfor kan man heller ikke si at alle har det samme behovet.

jeg er usiker pa hva du mener men barn med en diagnose i autismespekteret har generelt vanskeligere med og takle en endring i rutinene en andre

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er BV kjent med at ulike diagnoser kan gi symptomer som ligner på omsorgssvikt. Når BV får melding om ulike typer atferd, er der ulike verktøy og tiltak man kan benytte seg av for å undersøke hva som ligger bak. Det er altså ikke bare symptomene (barnets adferd) en konkluderer ut fra.

hei

det skal vere slik men sporsmalet er om det har vert slik her

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

jeg fant dene artikelen som jeg syns er interesant

http://nrk.no/nyheter/norge/1.6824984

jeg syns det er interesant at det kreves at nemda og kanskje og reten ma ta en avgjorelse for at et barn skal flytes fra sit biologiske hjem men at det ike trenges noen nemd for og flyte et barn fra et fosterhjem dersom det skal flytes til et anet

skal barnevernets oplevelse av samarbeid med fosterhjemet vere viktigere en barnets tilknyting en losning kan jo vere at di biologiske foreldrene dersom di fortsat har foreldreansvaret kan fa saken in for nemda dersom barnevernet vil flyte barnet fra et fosterhjem til et anet

hilsen

Endret av Tule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tule ikke i log

hei

her er en artikkel om emnet som jeg syns er fin, den snaker om politisering av faget

hjelpeaparatet og asperger autisme diagnoser

jeg syns han tar op mye bra sel om jeg syns han går lit langt i og samenligne med sovjet

jeg syns det er interesant at man kjører seg in i et spor og nekter og endre seg nar det komer nye oplysninger om saken

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fulgt denne saken, kun lest du henviser til.

Men ser jo at familien selv har noen motsigelser.

Sitat:

(..)

3. Barnevernet har hindret kontakt med barnets egen familie og mot barnets ønsker og helsefaglige råd. Barnevernet skal ha prøvd å hindre et barn med østerriksk statsborgerskap å reise til Østerrike, og selv om den østerrikske ambassaden hadde bedt om dette.

4. Barnevernet har påført både foreldre, barn og søsken store belastninger, noe som også medførte at mor, barn og søsken måtte flytte fra Norge til Østerrike. Dette for at barnet skulle få bo sammen med sin familie og samtidig få autismefaglig oppfølging.

(..)

Det heter også i meldingen at barnets mor måtte si opp sin jobb i Norge. Videre måtte faren bo adskilt fra sin familie for å forsørge den. Og mens han jobbet i Norge befant resten av familien seg i Østerrike.

(..)

Hvis de vil at barnet skal flytte til Østerike, hvorfor er det så problematisk at moren sa opp jobb i Norge? Ville det ikke vært naturlig at både mor OG far jobbet i Østerike, siden barnet skulle dit, som de selv ville?

Angående punkt 1: At foreldre er ressurssterke har ikke noe med om de kan ta vare på barn eller ei. Er ikke bare rusmisbrukere, psykisk syke som ikke tar vare på sine barn på best mulig måte. At unndra barnet fra nødvendig behandling eller lignende kan være årsak til å flytte barnet fra biologisk familie.

Ellers er det standar med lukket rettsak når barn er involvert. Er strengere personhensyn å ta når det er barn involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fulgt denne saken, kun lest du henviser til.

Men ser jo at familien selv har noen motsigelser.

Sitat:

(..)

3. Barnevernet har hindret kontakt med barnets egen familie og mot barnets ønsker og helsefaglige råd. Barnevernet skal ha prøvd å hindre et barn med østerriksk statsborgerskap å reise til Østerrike, og selv om den østerrikske ambassaden hadde bedt om dette.

4. Barnevernet har påført både foreldre, barn og søsken store belastninger, noe som også medførte at mor, barn og søsken måtte flytte fra Norge til Østerrike. Dette for at barnet skulle få bo sammen med sin familie og samtidig få autismefaglig oppfølging.

(..)

Det heter også i meldingen at barnets mor måtte si opp sin jobb i Norge. Videre måtte faren bo adskilt fra sin familie for å forsørge den. Og mens han jobbet i Norge befant resten av familien seg i Østerrike.

(..)

Hvis de vil at barnet skal flytte til Østerike, hvorfor er det så problematisk at moren sa opp jobb i Norge? Ville det ikke vært naturlig at både mor OG far jobbet i Østerike, siden barnet skulle dit, som de selv ville?

hei

di ville ike at barnet skulle flyte til Østerrike, det det var snak om var slik jeg har forstat at di vile at barnet skule besoke slektninger i østerrike og barnevernet sa nei

Angående punkt 1: At foreldre er ressurssterke har ikke noe med om de kan ta vare på barn eller ei. Er ikke bare rusmisbrukere, psykisk syke som ikke tar vare på sine barn på best mulig måte. At unndra barnet fra nødvendig behandling eller lignende kan være årsak til å flytte barnet fra biologisk familie.

hei

poenget var at barnet ble flytet pa grun av problemer det hade senere fik det en asperger diagnose som kan forklare mange av problemene men barnevernet vile ike endre sit syn, foreldrene ønsket at barnet skule få autismefaglig hjelp men barnevernet sa nei barnevernet gik og mot det som fagpersoner anbefalte

Ellers er det standar med lukket rettsak når barn er involvert. Er strengere personhensyn å ta når det er barn involvert.

det er riktig i utgangspunktet, men her var det en erstatningsak og det handlet vel ike bare om barnet og i saker som ike er omsorgsaker sa er det ike uvanlig at mange får folge saken, her var det faglige personer som og vil folge den jeg mener det var feil av reten og luke den helt

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

her skjer det ting jeg kan na si til di som er med i autismeforeningen eler som kjener noen som er med i autismeforeningen at det star en artikel om historien i autisme i dag nr 2. 2010 vet ikke vordan reglene er men kan det senes emailadreser pa pm sa kan jeg maile artikelen til den som er interesert

hilsen

Endret av Tule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...