Gå til innhold

Hun sover lite på dagtid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta vår er nå 3 mnd., og sover stort sett bra om natten. På dagtid derimot, er det vanskelig å få henne til å sove. Hun kan være kjempetrøtt, men skriker og finner ikke roen uten at vi bærer på henne, bysser, vugger, triller tur eller kjører bil. Har vi fått henne til å sove feks. ved bæring eller vugge henne i vuggen, sover hun gjerne kun 20 min før hun plutselig våkner igjen og er like sur og trøtt. Når vi triller henne kan hun sove i flere timer, men våkner som regel når vi stopper. Jeg kan jo ikke trille i flere timer hver eneste dag, triller som regel en tur på ca. en time om været er brukbart. Merker at humøret hennes er mye bedre når hun sover et par timer i strekk på dagtid, enn om hun har flere kortere lurer. Det blir mye skriking fordi hun er trøtt, og det er slitsomt..Føler at alt jeg gjør om dagen er å prøve å få henne til å sove...Skjønner ikke hvorfor hun ikke sover lenger når hun først har sovnet..frustrerende! Hun tar heller ikke smokk, ellers kunne kanskje det hjulpet noe for å få henne til å roe seg.

Føler at hun må hjelpes i søvn hele tiden, vi kan liksom ikke bare legge henne i seng/vugge når vi ser hun er trøtt og så sovner hun. Vi har kanskje skjemt henne ut med denne bæringen osv, men hvordan snur vi det? Begynner å bli rimelig lei! Skal vi la henne skrike seg i søvn? Ikke ta henne opp? Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de er så små så har mange vanskelig for å finne roen selv. Vi tok dette opp med hs på 3-månederskontrollen og hun sa at om det var trilling som var det som skulle til så skulle vi trille ;) Jeg går og går og går og går :tunge1: Er det veldig stygt vær blir det bare en trilltur da, men gjerne på noen timer, da blir resten av sovingen gjort inne ved at han sovner ved puppen eller at han blir bysset i søvn. Jeg ville ikke ha gjort noe som å la babyen ligge og skrike etc. enda. Skriker han her, blir han tatt opp og trøstet før jeg legger ham tilbake i vogna igjen, og slik fortsetter vi. Men som regel om han skriker så har han ikke spist seg ferdig.

Mener også å ha lest et sted at om barna får mm så er det vanskeligere å lage skikkelige rutiner enn for de som får mme eller fast føde. Her smører jeg meg med tålmodighet og venter til den dagen det plutselig snur. Men det er jo derfor jeg har permisjon, for å ta meg av babyen min, og da gjør jeg det som skal til for at han skal ha det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Dette diskuterte vi i barselgruppen for ikke så lenge siden. Spesielt de som har blitt mødre for andre gang legger merke til at babyer så enormt forskjellige. Noen kan fint legges for seg selv mens andre trenger mer nærhet og rugging... Jeg synes at så lenge hun bare er tre måneder så skal hun få den nærheten som hun trenger, så hadde jeg heller gjort litt mer for å få henne til å sove alene når hun blir litt større :) For sånne sove-kurer etc. anbefales vel ikke å begynne med før 6 mnd.? :klø:

Endret av pysepusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo derfor jeg har permisjon, for å ta meg av babyen min, og da gjør jeg det som skal til for at han skal ha det bra :)

Viktig poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takker for svar..

Selvfølgelig er jeg klar over at det derfor jeg har permisjon, og selvfølgelig gjør vi alt for at datteren vår skal ha det bra. Jeg var ute etter råd om hva vi kan gjøre for at hun skal sove mer/lengre perioder på dagtid, slik at ungen slipper å skrike og være trøtt, og slik at hun får foreldre som har mer overskudd. Byssingen og bæringen resulterer jo ikke i at hun sover lenge, kun maks. 20-30 min om gangen. Jeg tror hun trenger litt lengre soveperioder. Men det er ikke hver dag det passer å trille i flere timer, eller kjøre bil. Da kan dagen bli litt slitsom, med konstant byssing og bæring.

Jeg er redd hun sover for lite, og helsesøster hadde ikke så mange tips å komme med. Ingen i barselgruppen som har det slik som vi, og jeg aner ikke hva som er normalt ang. soving siden dette er mitt første barn. Derfor dette innlegget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om du prøver å bysse henne i søvn på ny da når hun våkner? Det fungerer noen ganger her. Eller så stapper jeg puppen i munnen på ny så sover hun litt mer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke det svaret du vil ha, men vår sønn fant ikke søvnen alene før han var nesten 1 år!

Før det måtte vi bysse, bære, trille, amme han i søvn frem til ca 8mnd, deretter satt vi ved sengen hans til han sovnet frem til 12 mnd.

Vi prøvde oss på skrikekur - etter helsesøsters råd - da han var 9mnd, men han ble bare helt hysterisk, og det var ikke trass gråt, så da satt vi der da, inntil han plutselig en dag skjønte at han kunne legges ned og vi kunne forlate rommet uten mer om og men...

Ting tar tid.

Datteren deres er bare 3mnd, og trenger masse kos og trygghet.

Tror du bare må ta tiden til hjelp.

Masse lykke til, tro meg - det blir bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn sover bare lite. Datteren vår på 15 mnd er en av dem, hun har sovet lite annet enn helt i starten. Det kan være babyen din er en av disse barna. I så fall kan du trøste deg med at det visstnok er funnet ut at intelligente barn ofte sover lite ;)

Ellers vil jeg si at du ikke skal la henne skrike seg i søvn, og dere skjemmer henne ikke bort med nærhet og bæring. Det er gammeldags tenkning som man dessverre ofte får høre på helsestasjonene.

Hun vil lære seg å finne søvnen alene, men det kan ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er straks et år, hun sover kun to halvtimer om dagen. Jeg merker på henne at hun trenger mer, men du kan stille klokka etter henne, selv om jeg triller tur på en time, våkner hun etter en halv time. Slik har hun vært hele tiden (bortsett fra første tiden), men sov tre halvtimer fram til en stund siden.

Vi har hatt problemer på kvelden også, så det var en stund jeg saumfarte søvnlenker i andre forum. Hvis du orker, kan du lese denne søvntråden, går bl.a. på søvnfasene og hvordan få dem til sovne igjen når de våkner "for tidlig". Ellers har du et annet søvnforum her.

Endret av Mona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn sover lite, ja.

Første vår sov lange og gode dupper på dagtid fra han var født.

Da jeg fikk nr. to lærte jeg virkelig at barn er forskjellige. ;)

Fra hun var født og frem til rundt ett-års alderen har hun sovet lite og korte dupper på dagtid. Vi har prøvd "alt" føler vi, men nei. Først nå (15 mnd gammel) sover hun en fast dupp om dagen (den er mellom en time til halvannen time). Det har vært perioder da hun var mindre at hun ikke sov så mye en gang.

Da snuppa vår var så liten som tre måneder gammel sov jeg stort sett alltid sammen med henne. Dette var eneste måten å få henne til å sove på.

Håper du finner en måte som passer dere best. Jeg vet alt om grinete og trøtt unge (dessverre) som sliter med søvnen, men det trøsten er at det går over det også. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat det samme problemet. Lillegullet var flink til å sovne selv da hun var mindre, men nå har hun blitt skrikete og irritabel. På helsestasjonen mente de at hun kan ha en låsning i nakken, noe som kan føre til at babyen blir mer utilpass når hun begynner å bevege seg mer, rundt tre måneders alder. Vi har vært hos fysioterapeut som har henvist oss videre til kiropraktor. Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat det samme problemet. Lillegullet var flink til å sovne selv da hun var mindre, men nå har hun blitt skrikete og irritabel. På helsestasjonen mente de at hun kan ha en låsning i nakken, noe som kan føre til at babyen blir mer utilpass når hun begynner å bevege seg mer, rundt tre måneders alder. Vi har vært hos fysioterapeut som har henvist oss videre til kiropraktor. Blir spennende!

Bare ett lite tips:

Manuellterapauter er gratis for barn, uten henvisning ;)

Og ja, låsninger i rygg og nakke kan ofte være grunn til dårlig/lite søvn, alltids verdt å sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fant ut at han sov for lite, og ble overtrøtt.

Så da var han våken i 1-1.5time før han ble lagt igjen, og skulle sove.

Det ble mye bedre, da var han enklere å legge, og søvn avler søvn, så han sov lenger på natta også :) (eller, sovet gjennom natta siden han var 2 mnd, men våkna i 5-7 tiden, får flaske og sover til 8-10).

Så hvis dere prøver å få hun til å sove ofte på dagen, så tror jeg det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite tips:

Manuellterapauter er gratis for barn, uten henvisning ;)

Og ja, låsninger i rygg og nakke kan ofte være grunn til dårlig/lite søvn, alltids verdt å sjekke opp.

Ja, jeg er klar over det. Vi trengte for så vidt ikke henvisning til kiropraktoren heller. Fysioterapeuten anbefalte denne kiropraktoren, så da vil vi gjerne prøve det, selv om det koster litt.

Edit: Det var også lang ventetid hos manuellterapeut, mens vi fikk time hos kiropraktoren to dager senere.

Endret av Marikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er vår baby som er "vanskelig". Aner jo ikke hva som er normalt når det gjelder babyer og søvn, og har nok sammenlignet henne med venninene mine sine søte små, som bare sover dagen lang (og natten..) Men vi får bare gjøre så godt vi kan med byssing, vugging, bæring og trilling og håper hun en dag sovner av seg selv. Hun kan sovne av seg selv, hvis hun feks. sitter i vippestolen eller ligger på under babygymmen, men det er sjelden. Har hendt et par ganger, så det er håp. Hun har mange korte duppper, og kanskje hun bare er slik. Vi får prøve å legge henne til å sove oftere, i vuggen eller sengen, kanskje hun etterhvert finner roen og lærer at hun skal sove der. Skrikekur skal vi ikke prøve, i allefall..Når det gjelder låsing i nakke/rygg tror jeg ikke hun har det problemet, for hun er så sterk, og har rullet over på magen siden hun var ganske liten. Løfter hodet høyt og holder det oppe lenge av gangen. Veldig aktiv og nysgjerrig. Virker ikke som hun har vondt noen sted, men det kan jo være verdt å sjekke ut likevel. Hvordan går man frem? Bare bestiller time hos hvilken som helst manuellterapeut?

Takk for alle tips!

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan jo ikke trille i flere timer hver eneste dag

Hvorfor ikke?

Det gjorde jeg det første halvåret. Tre trilleturer på drøyt en time hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er vår baby som er "vanskelig". Aner jo ikke hva som er normalt når det gjelder babyer og søvn, og har nok sammenlignet henne med venninene mine sine søte små, som bare sover dagen lang (og natten..) Men vi får bare gjøre så godt vi kan med byssing, vugging, bæring og trilling og håper hun en dag sovner av seg selv. Hun kan sovne av seg selv, hvis hun feks. sitter i vippestolen eller ligger på under babygymmen, men det er sjelden. Har hendt et par ganger, så det er håp. Hun har mange korte duppper, og kanskje hun bare er slik. Vi får prøve å legge henne til å sove oftere, i vuggen eller sengen, kanskje hun etterhvert finner roen og lærer at hun skal sove der. Skrikekur skal vi ikke prøve, i allefall..Når det gjelder låsing i nakke/rygg tror jeg ikke hun har det problemet, for hun er så sterk, og har rullet over på magen siden hun var ganske liten. Løfter hodet høyt og holder det oppe lenge av gangen. Veldig aktiv og nysgjerrig. Virker ikke som hun har vondt noen sted, men det kan jo være verdt å sjekke ut likevel. Hvordan går man frem? Bare bestiller time hos hvilken som helst manuellterapeut?

Takk for alle tips!

Hilsen TS

Hvi ungen er veldig rak i ryggen og sterk i nakken kan det visstnok tyde på låsninger.

Jeg tok iallefall bare kontakt med en hvilken som helst manuellterapaut, men noen er videreutdannet hva angår barn da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder låsing i nakke/rygg tror jeg ikke hun har det problemet, for hun er så sterk, og har rullet over på magen siden hun var ganske liten. Løfter hodet høyt og holder det oppe lenge av gangen. Veldig aktiv og nysgjerrig. Virker ikke som hun har vondt noen sted, men det kan jo være verdt å sjekke ut likevel. Hvordan går man frem? Bare bestiller time hos hvilken som helst manuellterapeut?

Takk for alle tips!

Hilsen TS

Det kan være låsning i nakken likevel. Min sønn var likedan, har vært sterk i nakken fra han var veldig liten, han viste ikke tendens til favorittside og jeg kunne ikke se at han hadde smerter når han snudde på hodet. Han hadde låsning likevel, men problemet hans var å bøye hodet framover. Etter behandling hos manuellterapeut roet han seg vesentlig.

Holder du til i Oslo? I så fall er det to klinikker jeg vet er anbefalt: Barneklinikken i Munchs gate og manuellterapiklinikken på Brynseng. Kontaktinfo til begge (og liste over andre manuellterapeuter som behandler barn) finner du på www.manuellterapi.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...