Becka Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #241 Del Skrevet 21. oktober 2010 Jepp, love is hard to find fordi folk flest er egoister. Leste akkurat en meget interessant artikkel om empati. Nyere forskning viser at folk som er kortsiktige også har dårlig utviklet empati. Altså at det finnes en sammenheng imellom evne til å tenke seg selv fremover i tid, og det å ha empati overfor andre folk. Begge deler foregår i samme del av hjernen. Som i praksis betyr at man bør avskrive kortsiktige (materialistiske) folk hvis man ønsker seg noen som bryr seg om andre. Dette er vel forsåvidt egentlig ikke noe nytt sånn sett, men det er alltid interessant å få en forklaring på ulike fenomener i livet. Samt at det altså blir litt enklere å se etter visse tegn hos folk man skal unngå. Er nok litt for trøtt til å forstå alt du skriver her, men jeg mener nå at å finne en man har de rette følelsene for, ikke er egoistisk. Man kan jo ha evnen til å føle empati for det. Du har jo selvfølgelig dem som ikke har øyne for annet å finne drømmemannen, og kanskje da lar mange gode "kandidater" fare, fordi de ikke er akkurat slik man vil de skal være. Men for min del, så er det ikke snakk om å finne en drømmemann, men om ikke følelsene er der.. Og det som gjør det vanskelig å finne, er at det også skal være gjensidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 21. oktober 2010 #242 Del Skrevet 21. oktober 2010 Joda det finner kvinner som gjør feil også, men da er de vanligvis ikke så bastante i sine uttalelser for så å bryte dem over en lav sko selv. Makan til hykleri skal man lete lenge etter. Jeg har ikke noe annet poeng med mine innlegg enn å prøve å få slutt på dobbeltmoraliseringa og hykleriet til Steinar. Han får belære seg selv før han begynner å belære andre. Det å hjelpe steinar tror jeg at jeg og de fleste andre her har gitt opp for ca 99 sider siden i tolkningssak, nå er jeg egentlig mer bekymret for meg selv og den migrenen jeg har pådratt meg etter å ha hørt på alt makkverket hans. Føler meg utrolig dum som bruker så mye tid på å høre på så mye tomprat. Den tråden er verre enn heroin, blir bare mer og mer ødelagt av å henge der jo, likevel klarer jeg ikke å stopp! Det er tross alt ingen som tvinger dere til å fortsette å respondere i tolkningssak. Steinar gjør sin ting og har sine meninger- og jeg tviler på at 99 sider eller 1000 for den sakens skyld skal ha noe å si. Dere må enten ta han for den han er, slutte å irritere dere.. eller fortsette i samme spor med å irritere seg i det uendelige. Om det har noen hensikt kan man jo spørre seg om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #243 Del Skrevet 21. oktober 2010 Det er tross alt ingen som tvinger dere til å fortsette å respondere i tolkningssak. Steinar gjør sin ting og har sine meninger- og jeg tviler på at 99 sider eller 1000 for den sakens skyld skal ha noe å si. Dere må enten ta han for den han er, slutte å irritere dere.. eller fortsette i samme spor med å irritere seg i det uendelige. Om det har noen hensikt kan man jo spørre seg om.. Har du aldri sittet og sett på skrekk film og irriterert deg over at hovedpersonen går ned trappa mens du roper "Stopp, stopp! Ikke gå ned der. Du blir drept!" Likevel er alltid rollefigurer i filmer dumme og gjør det stikk motsatte av det en hver oppegående person ville gjort. Ganske naturlig på film, men når jeg ser sånt i virkeligheten så føler jeg at jeg må stoppe det, og da er det utrolig frustrerende å se hovedpersonen ta sitt eget liv sakte men sikkert.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 21. oktober 2010 #244 Del Skrevet 21. oktober 2010 Har du aldri sittet og sett på skrekk film og irriterert deg over at hovedpersonen går ned trappa mens du roper "Stopp, stopp! Ikke gå ned der. Du blir drept!" Likevel er alltid rollefigurer i filmer dumme og gjør det stikk motsatte av det en hver oppegående person ville gjort. Ganske naturlig på film, men når jeg ser sånt i virkeligheten så føler jeg at jeg må stoppe det, og da er det utrolig frustrerende å se hovedpersonen ta sitt eget liv sakte men sikkert.... Jeg ser ikke på slike filmer nettop av den grunnen hehe..samme grunn til at jeg rett og slett unngår "tolkingssak" temaet. Dere velger rett og slett hvilken grad dere vil involvere dere. Men jeg tror at siden både steinar og dere er i forsvarsposisjon rundt ting blir det egentlig aldri noen løsning ut av det, for ingen er egentlig interessert i noe annet enn å få rett. Noe som er vanlig på KG.. Bortsett fra et par som skiller seg ut i så måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #245 Del Skrevet 21. oktober 2010 Jeg ser ikke på slike filmer nettop av den grunnen hehe..samme grunn til at jeg rett og slett unngår "tolkingssak" temaet. Dere velger rett og slett hvilken grad dere vil involvere dere. Men jeg tror at siden både steinar og dere er i forsvarsposisjon rundt ting blir det egentlig aldri noen løsning ut av det, for ingen er egentlig interessert i noe annet enn å få rett. Noe som er vanlig på KG.. Bortsett fra et par som skiller seg ut i så måte. Jeg er ikke i forsvarsposisjon, jeg er i angrepsposisjon! Eneste jeg er interessert i er at Steinar skal komme seg videre, er ikke snakk om å ha rett eller ikke, men at han kaster bort livet sitt. Og som sagt så fungerer tolkningssak som heroin på meg, så at det er frivilig å gå inn der å svare er en sannhet med modifikasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becka Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #246 Del Skrevet 21. oktober 2010 Jeg er ikke i forsvarsposisjon, jeg er i angrepsposisjon! Eneste jeg er interessert i er at Steinar skal komme seg videre, er ikke snakk om å ha rett eller ikke, men at han kaster bort livet sitt. Og som sagt så fungerer tolkningssak som heroin på meg, så at det er frivilig å gå inn der å svare er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har tydeligvis ikke vært her lenge nok... Kan ikke forstå at du kan komme med slike utsagn om noen her inne som du aldri har møtt. ( regner jeg med da. ) Men men, er visst ting jeg ikke får med meg helt her inne. Hehe Har ingenting i mot Steinar i allefall! Han er aktiv, og det er jo berra flott det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -L- Skrevet 21. oktober 2010 #247 Del Skrevet 21. oktober 2010 Heh, Steinar minner meg litt om en badboy i denne sammenheng. Har ikkje sett noen som har klart å "temme" han eller fått han til å gå tilbake på sitt ord eller fått han til å innrømme at han tar feil i noen sammenhenger. Det er frusterende å ikke føle seg forstått og eller ikke tar innover seg det man sier, kanskje det er derfor enkelte blir så oppsaket og forsetter i 100 sider. Anyways Steinar er Steinar :D og er glad for at han kommer med sine synspunkter. Tenker at jo flere synspunkter man har jo bedre bilde på virkeligheten kan man lage. Ellers er eg singel og ikkje frustrert , though hadde vært kjekt å oppleve sån kjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. oktober 2010 #248 Del Skrevet 22. oktober 2010 Jeg begynner på bli som becka jeg. Jeg ønsker meg den optimale lykken og det hadde vært behagelig og hatt narssistiske trekk, - være så glad i seg selv at man ikke unner andre mennesker frihet. Lykken må vel være å få sin vilje gjennomført og oppfyllelse av drømmer, og heldigvis skjer ikke det særlig ofte, så jeg misunner psykopaten som lever sitt liv i glede og har en likegyldighet overfor omgivelsene for sine egne følelser skyld! Det hadde vært deilig det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becka Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #249 Del Skrevet 22. oktober 2010 Jeg begynner på bli som becka jeg. Jeg ønsker meg den optimale lykken og det hadde vært behagelig og hatt narssistiske trekk, - være så glad i seg selv at man ikke unner andre mennesker frihet. Lykken må vel være å få sin vilje gjennomført og oppfyllelse av drømmer, og heldigvis skjer ikke det særlig ofte, så jeg misunner psykopaten som lever sitt liv i glede og har en likegyldighet overfor omgivelsene for sine egne følelser skyld! Det hadde vært deilig det! Hva pokker er dette for noe vas? Har ikke et menneske rett på å ønske seg gjensidig kjærlighet uten at man blir sett på som egoistisk og ingen empati for andre mennesker?? Jeg har nok av empati for andre mennesker, jeg ønsker mine venner og familie ikke annet enn lykke, og jeg elsker å se andre mennesker som er lykkelige, men meg selv? Nei, jeg må "ta til takke med", for ellers er jeg ego.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. oktober 2010 #250 Del Skrevet 22. oktober 2010 ops, det kom litt feil ut! Jeg mente bare at jeg har lyst til å være lykkelig. Det andre jeg sa var vel bare, - hmmm, kanskje man glemmer å tenke på andre når man tenker mye på seg selv? eeeh, jeg snakket vel om meg selv tror jeg... øøøh... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becka Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #251 Del Skrevet 22. oktober 2010 ops, det kom litt feil ut! Jeg mente bare at jeg har lyst til å være lykkelig. Det andre jeg sa var vel bare, - hmmm, kanskje man glemmer å tenke på andre når man tenker mye på seg selv? eeeh, jeg snakket vel om meg selv tror jeg... øøøh... øøøøh, ok! Vel, vi alle lever jo livet vårt for oss selv, ikke for andre. ( før barn kommer inn i bilde i allefall. ) Jeg syntes mange faktisk tenker for lite på seg selv, men legger seg litt for mye opp i andre. Alle vil vel føle lykke, og jeg syntes man kan få lov å ønske seg det, OG være det, uten at det ego på noe vis. Det er jo ofte når jeg er deprimert og lei at jeg sitter der i min egen selvmedlidenhet..Men mitt liv består også for meg å være der for andre, gjøre godt for mine venner og min familie, og det er jo også en del av det som gjør meg lykkelig.. På en måte kan man jo si at det ikke finnes en uselvisk gjerning, men jeg syntes ikke det gjør noe, så lenge man har evnen til empati.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violently Happy Skrevet 22. oktober 2010 #252 Del Skrevet 22. oktober 2010 *Snufs* Single ett år og så går jeg nå på et emne der det er en knallkjekk gutt/mann (27 år). Har ham som "seminarleder". Sååå sexy og hot og så bare sååååå utenfor rekkevidde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. oktober 2010 #253 Del Skrevet 22. oktober 2010 øøøøh, ok! Vel, vi alle lever jo livet vårt for oss selv, ikke for andre. ( før barn kommer inn i bilde i allefall. ) Jeg syntes mange faktisk tenker for lite på seg selv, men legger seg litt for mye opp i andre. Alle vil vel føle lykke, og jeg syntes man kan få lov å ønske seg det, OG være det, uten at det ego på noe vis. Det er jo ofte når jeg er deprimert og lei at jeg sitter der i min egen selvmedlidenhet..Men mitt liv består også for meg å være der for andre, gjøre godt for mine venner og min familie, og det er jo også en del av det som gjør meg lykkelig.. På en måte kan man jo si at det ikke finnes en uselvisk gjerning, men jeg syntes ikke det gjør noe, så lenge man har evnen til empati.... Forstår hva du skriver og må si meg enig i mye av det, litt av problemet mitt er at oppnåelsen av lykkefølelsen ofte inneholder handlnger som er i stor konflikt med fremtiden. Jeg kan nærmest betegne det som destruktivt atferd, - for eksempel bruke alfor mye tid på ting jeg vet ikke er sunt for meg (sånn som å sitte her), jeg har mye annen destruktiv atferd også, - sånn som for eksempel å skravle før jeg tenker. Si noe først, og tenk etterpå, - først prate, - og siden oppklare. En merkelig måte å kommunisere på og egentlig er bare jeg som forstår meg selv mange ganger og det kan jo gjøre etthvert menneske engstelig. Ops, nå begynner jeg å falle utpå igjen. For å hente meg inn, - ja du har nok rett i det at den sanne lykkefølelsen er å gjøre andre lykkelige. Og man blir jo veldig glad av å gjøre andre glade, og det er fin fortrolig følelse å vite at man får frem smilet og gleden hos andre mennesker. Men jeg er jo ikkenoe flink med sånt! Når jeg er deppa så unner jeg ingen andre lykke, - faktisk så ønsker jeg å påføre andre ulykke, - fordi at det er så provoserende for meg å møte glade fjes når en selv lider. Så for å oppsummere, - for å gjøre andre glad, - må man være glad selv, - og gleden over å glede andre forutsetter at man er fornøyd med seg selv. At man ikke er bitter eller ulykkelig, - eller misunnelig eller utakknemlig for da kan man jo aldri være glad på hverken sin egen eller andres vegne. Det rare er at jeg kan bli skikkelig glad når det går gærent for en jeg misliker samtidig som jeg kan være lykkelig over å glede en jeg liker, - sjukt, ikkesant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krill Skrevet 22. oktober 2010 #254 Del Skrevet 22. oktober 2010 Men jeg er jo ikkenoe flink med sånt! Når jeg er deppa så unner jeg ingen andre lykke, - faktisk så ønsker jeg å påføre andre ulykke, - fordi at det er så provoserende for meg å møte glade fjes når en selv lider. Så for å oppsummere, - for å gjøre andre glad, - må man være glad selv, - og gleden over å glede andre forutsetter at man er fornøyd med seg selv. At man ikke er bitter eller ulykkelig, - eller misunnelig eller utakknemlig for da kan man jo aldri være glad på hverken sin egen eller andres vegne. Det rare er at jeg kan bli skikkelig glad når det går gærent for en jeg misliker samtidig som jeg kan være lykkelig over å glede en jeg liker, - sjukt, ikkesant? Skremmende.....!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becka Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #255 Del Skrevet 23. oktober 2010 Forstår hva du skriver og må si meg enig i mye av det, litt av problemet mitt er at oppnåelsen av lykkefølelsen ofte inneholder handlnger som er i stor konflikt med fremtiden. Jeg kan nærmest betegne det som destruktivt atferd, - for eksempel bruke alfor mye tid på ting jeg vet ikke er sunt for meg (sånn som å sitte her), jeg har mye annen destruktiv atferd også, - sånn som for eksempel å skravle før jeg tenker. Si noe først, og tenk etterpå, - først prate, - og siden oppklare. En merkelig måte å kommunisere på og egentlig er bare jeg som forstår meg selv mange ganger og det kan jo gjøre etthvert menneske engstelig. Ops, nå begynner jeg å falle utpå igjen. For å hente meg inn, - ja du har nok rett i det at den sanne lykkefølelsen er å gjøre andre lykkelige. Og man blir jo veldig glad av å gjøre andre glade, og det er fin fortrolig følelse å vite at man får frem smilet og gleden hos andre mennesker. Men jeg er jo ikkenoe flink med sånt! Når jeg er deppa så unner jeg ingen andre lykke, - faktisk så ønsker jeg å påføre andre ulykke, - fordi at det er så provoserende for meg å møte glade fjes når en selv lider. Så for å oppsummere, - for å gjøre andre glad, - må man være glad selv, - og gleden over å glede andre forutsetter at man er fornøyd med seg selv. At man ikke er bitter eller ulykkelig, - eller misunnelig eller utakknemlig for da kan man jo aldri være glad på hverken sin egen eller andres vegne. Det rare er at jeg kan bli skikkelig glad når det går gærent for en jeg misliker samtidig som jeg kan være lykkelig over å glede en jeg liker, - sjukt, ikkesant? Nei det er igrunn ikke så sjukt, og ei heller så unormalt. Jeg vil aldri ønsket ulykke over noen, men jeg må jo innrømme, et for.eks en "venn", som hadde tidligere stått å baksnakket meg da jeg ble sykemeldt for depresjon. De baksnakket en mulig årsak og lo godt av det.( Noen andre ovehørte dette ) Et halvt år senere, fikk den samme jenta som baksnakket meg, en knekk. Jeg merket at noe var galt, for jeg gjenkjente tegna. Jeg "hjalp" henne, og jeg prøvde faktisk alt jeg kunne å heve meg over hennes oppførsel et halvt år tilbake, men en bit inni meg klarte ikke la vær å more meg over hva som hadde hendt med henne. Mest pga at hun fikk smake sin egen medisin da. Så selv å godt menneske jeg forsøkte være, så har vi det nok alle i oss. Nå går også jeg litt utenfor topic her, men men, denne tråden er jo snart ikke bare et topic. Men hva du skriver er jo også hva jeg skrev på en måte. Og det er derfor jeg skrev at vi burde tenke litt mer på oss selv. Har vi det godt med oss selv, står vi bedre rustet til å hjelpe og støtte andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå