Gjest hogwash Skrevet 17. oktober 2010 #181 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg er realist, pessimist og lykkelig. Med det rette fokuset går det meste
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #182 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg er realist. Det vil si: Noen ganger tror jeg det går bra, andre ganger tror jeg det går dårlig, og som regel har jeg rett. Når det gjelder kjærlighet er jeg pessimist og har alltid rett. Det vil si jeg kan ha et stort håp og neste n tro at ting skal gå bra, men innerst inne vet jeg at det kommer til å gå skeis.
Gjest Prøvis Skrevet 17. oktober 2010 #183 Skrevet 17. oktober 2010 Er forresten ikke enig i at pessimistisk er det samme som realistisk. Men kan være realist og velge å se den positive siden selv om krisen er ute. Enig, pessimisme er ikke synonymt med realistisk og optimisme er ikke synonymt med urealistisk. Jeg er vel stort sett optimistisk men likevel er jeg realistisk. F.eks. jeg har både røykvarslere og brannslukkingsapparat i huset mitt, for selv om jeg er optimist så tar jeg mine forholdsregler for å sikre meg hvis det skulle bli brann, men jeg går ikke rundt og forventer at huset mitt skal brenne opp.
Gjest Prøvis Skrevet 17. oktober 2010 #184 Skrevet 17. oktober 2010 Er det realistisk og tro at damen du venter på kommer til å kommunisere med deg? (blander litt tråder jeg nå.. ) Her er han vel i overkant optimistisk
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2010 #185 Skrevet 17. oktober 2010 Som krill sier.. pessimist og realist har vel ikke så mye med hverandre å gjøre? Pessimist er et -ladet- begrep. M.a.o ikke et nøytralt, objektivt (realistisk) begrep. Poenget mitt er at de fleste mennesker oppfatter en realist som pessimistisk. Eller så forstår de ikke forskjellen på de ulike begrepene. En realist er altså et individ som ser verden slik den faktisk er. Og da blir man naturlig nok ikke så veldig optimistisk på mange områder. Så det finnes selvfølgelig en naturlig sammenheng imellom realisme og pessimisme. Problemet er altså at folk flest helst ikke vil se eller høre om problemer. Derfor fortrekker man som regel en optimist, samme hvor langt ute på bærtur denne måtte være i forhold til virkeligheten.
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2010 #186 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg er realist. Det vil si: Noen ganger tror jeg det går bra, andre ganger tror jeg det går dårlig, og som regel har jeg rett. Når det gjelder kjærlighet er jeg pessimist og har alltid rett. Det vil si jeg kan ha et stort håp og neste n tro at ting skal gå bra, men innerst inne vet jeg at det kommer til å gå skeis. Problemet med kjærligheten er at du har ingen som helst kontroll over den selv. Dermed kan den heller ikke beregnes.
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2010 #187 Skrevet 17. oktober 2010 Her er han vel i overkant optimistisk Jeg prøver bare på å få til en kommunikasjon.
Krill Skrevet 17. oktober 2010 #188 Skrevet 17. oktober 2010 Problemet med kjærligheten er at du har ingen som helst kontroll over den selv. Dermed kan den heller ikke beregnes. Det er her realismen din bør komme inn vetu. Det er da du skal skjønne når nok er nok også gå videre. Så kommer posiviteten inn = "Dette går bra, Dette var det beste for meg. "
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #189 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg prøver bare på å få til en kommunikasjon. Det er her du burde vært realist og innsett at forholdet ikke er liv laga. Virker pessimistisk, men så tre positiviteten inn igjen og du sier til deg selv at dette skal du klare, du går videre i livet ditt og nye dører åpnet. Noen ganger må man stenge dører bak seg for at nye skal åpnet. (Obs nå innså jeg visst noe selv også )
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2010 #190 Skrevet 17. oktober 2010 Det er her realismen din bør komme inn vetu. Det er da du skal skjønne når nok er nok også gå videre. Så kommer posiviteten inn = "Dette går bra, Dette var det beste for meg. " Javisst, jeg er ikke uenig i dette. Og det kommer til å skje også hvis ingenting bedrer seg.
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2010 #191 Skrevet 17. oktober 2010 Det er her du burde vært realist og innsett at forholdet ikke er liv laga. Virker pessimistisk, men så tre positiviteten inn igjen og du sier til deg selv at dette skal du klare, du går videre i livet ditt og nye dører åpnet. Noen ganger må man stenge dører bak seg for at nye skal åpnet. (Obs nå innså jeg visst noe selv også ) Ja, da har jo ikke diskusjonen vært helt bortkastet, når du faktisk innser noe selv av den
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #192 Skrevet 17. oktober 2010 Javisst, jeg er ikke uenig i dette. Og det kommer til å skje også hvis ingenting bedrer seg. Når kommer det til å skje? Om 5 år? 10 år? Når du ligger i grava?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #193 Skrevet 17. oktober 2010 Ja, da har jo ikke diskusjonen vært helt bortkastet, når du faktisk innser noe selv av den Jeg innså ikke noe av diskusjonen i seg selv, men av mitt eget utsagt. Jeg har med andre ord noen dører jeg burde lukke.
Krill Skrevet 17. oktober 2010 #194 Skrevet 17. oktober 2010 Javisst, jeg er ikke uenig i dette. Og det kommer til å skje også hvis ingenting bedrer seg. Det har du sagt før, og det virket som at du klarte å holde det også. Nå har imidlertid meldinger dukket opp igjen og du blir en slapp klut som plutselig legger livet ditt og gleden din i hennes hender igjen. Det er på tide å ta ansvar og avslutte selv. Ta saken i egne hender og være litt mann! Men... skjønner at jeg snakker til en død murvegg nå.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #195 Skrevet 17. oktober 2010 Det har du sagt før, og det virket som at du klarte å holde det også. Nå har imidlertid meldinger dukket opp igjen og du blir en slapp klut som plutselig legger livet ditt og gleden din i hennes hender igjen. Det er på tide å ta ansvar og avslutte selv. Ta saken i egne hender og være litt mann! Men... skjønner at jeg snakker til en død murvegg nå.
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2010 #196 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg innså ikke noe av diskusjonen i seg selv, men av mitt eget utsagt. Jeg har med andre ord noen dører jeg burde lukke. Ja, selvfølgelig. Og ditt utsagn var da med i diskusjonen her
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2010 #197 Skrevet 17. oktober 2010 Det har du sagt før, og det virket som at du klarte å holde det også. Nå har imidlertid meldinger dukket opp igjen og du blir en slapp klut som plutselig legger livet ditt og gleden din i hennes hender igjen. Det er på tide å ta ansvar og avslutte selv. Ta saken i egne hender og være litt mann! Men... skjønner at jeg snakker til en død murvegg nå. Jeg tar det på feelingen skjønner du. Min feeling
Strenge Frk.Gerd Skrevet 17. oktober 2010 #198 Skrevet 17. oktober 2010 Poenget mitt er at de fleste mennesker oppfatter en realist som pessimistisk. Eller så forstår de ikke forskjellen på de ulike begrepene. En realist er altså et individ som ser verden slik den faktisk er. Og da blir man naturlig nok ikke så veldig optimistisk på mange områder. Så det finnes selvfølgelig en naturlig sammenheng imellom realisme og pessimisme. Problemet er altså at folk flest helst ikke vil se eller høre om problemer. Derfor fortrekker man som regel en optimist, samme hvor langt ute på bærtur denne måtte være i forhold til virkeligheten. Jeg forstår poenget. Men mitt poeng er å stille spørsmål vedr. hva slags fakta og kvaliteten av fakta, en realist baserer seg på. Da jeg studerte sammfunnsvitenskap f.eks ble vi gjort oppmerksomme på at, til tross for empiriske data, ville det være vanskelig å gi en fullstendig objektiv og realistisk teori på et bestemt problem. Jeg tenker dithen at optimist og pessimist er emosjonellt ladede ord. Og dermed ikke nøytrale. Men i vår kultur er det konnotasjoner til ordet pessimist og optimist som er ytterligere unøytrale.. da de fungerer som en identitet og har visse symbolikker som man også kan ta med en viss klype salt. F.eks at Pessimisten er en "realist" og optimisten er en naiv person. Videre har det blitt skapt en kulturell konnotasjon av pessimist som intelligent, og optimist som dum. Ihvertfall kan det se ut som pessimistene her hevder dette. I bunn og grunn er dette litt unyansert, og det er jo ikke helt slik ting fungerer.
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2010 #199 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg forstår poenget. Men mitt poeng er å stille spørsmål vedr. hva slags fakta og kvaliteten av fakta, en realist baserer seg på. Da jeg studerte sammfunnsvitenskap f.eks ble vi gjort oppmerksomme på at, til tross for empiriske data, ville det være vanskelig å gi en fullstendig objektiv og realistisk teori på et bestemt problem. Jeg tenker dithen at optimist og pessimist er emosjonellt ladede ord. Og dermed ikke nøytrale. Men i vår kultur er det konnotasjoner til ordet pessimist og optimist som er ytterligere unøytrale.. da de fungerer som en identitet og har visse symbolikker som man også kan ta med en viss klype salt. F.eks at Pessimisten er en "realist" og optimisten er en naiv person. Videre har det blitt skapt en kulturell konnotasjon av pessimist som intelligent, og optimist som dum. Ihvertfall kan det se ut som pessimistene her hevder dette. I bunn og grunn er dette litt unyansert, og det er jo ikke helt slik ting fungerer. Tja, en optimist kan selvfølgelig være både naiv og dum. Men det kan også en pessimist være. For mye og for lite, skjemmer alt. Det som irriterer meg er at man på død og liv må være så jævla (urealistisk) positiv i dagens samfunn. Samme hvor negativ en sak er så må man altså være politisk korrekt og ignorere dette fullstendig, og aller helst bør man påstå at saken er positiv i stedet. Dette kaller jeg sykt. Det hadde vært bedre om folk var mer realistiske og hadde mer sunt folkevett. Et problem blir som regel ikke mindre av at man fortrenger det.
Strenge Frk.Gerd Skrevet 17. oktober 2010 #200 Skrevet 17. oktober 2010 Joa. Jeg kan forsåvidt forstå hva du mener sånn sett. Men jeg lar meg ikke affisere noe særlig av akkurat den problematikken til daglig. Poenget var egentlig bare å klarlegge litt rundt hvilke begreper vi snakket om, og betydningen av dem. Det har seg slik at man til tider slenger rundt seg med begreper, spesielt på forum som dette.. og det fører til totalt forvirrende kommunikasjon mellom ulike parter. For å ta et eksempel så kan det godt være vi er enige. Men fordi vi har surret såpass mye med begrepene så innbiller vi oss at vi er uenige. Og det er jo heller ikke særlig realistisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå