Gå til innhold

Sarahs TreningsBoble!

Gjest -Sarah-

Anbefalte innlegg

Hei Sarah ;)

Spennende med RYP, har ikke hørt om det før.. Kanskje et skikkelig opplegg hadde vært noe for meg også. Synes styrke er gøy, men har visst falt litt av...

Virker det greit enn så lenge? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -Sarah-

TESTUKE, DAG 7

Har hatt en så utrolig koselig helg med besøk, trist at den er over! Har bare slappet av :)

Trening

Hviledag

Kosthold

Frokost: 60 g havregryn kokt på 2 dl melk og 1 dl vann, 1 klementin (julefølelse!)

Lunsj: 1 skyr, 1 eple

Mellommåltid: Popcorn

Middag: Hjemmelagde hamburgere

Kvelds: 60 g havregryn kokt på 1,5 dl melk og 1,5 dl vann

Totalt: 1630 kcal

Kónguló: Det virket rart med den fettprosenten! Men du har nok rett. Ikke henge seg for mye opp i tallene, men heller prøve noen trange bukser innimellom :) Da tror jeg faktisk at jeg ikke gidder å bruke penger på å ta en fettprosent-test på senteret. Holde meg til fettklypen og speilbildet :tommel:

Aurelia: Hei! Jeg har ikke begynt helt ordentlig enda, men bare prøvd ut litt denne uken. Virker lovende og gleder meg veldig til kommende 6 uker! Synes du skal kaste deg på! Jeg synes hvertfall det er enklere når jeg slipper å finne ut hvor mye jeg skal øke fra uke til uke :)

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare si det igjen. Du er jo så flink med maten :jepp:

Jeg har også noen bukser som jeg lett merker forskjeller på. Rart det der, skal ikke så mye til.

Hørtes ut som en hyggelig helg! Gleder meg til å høre hvordan den første ordentlige uken på RYP går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Sarah-

Takk loxodonta!

Som regel propper jeg i meg en halvkilo smågodt på lørdagskvelden, men nå har jeg klart å endre litt tankegang! Vi koste oss med popcorn, og det var liksom nok :)

Jeg gleder meg også til denne uken! I dag blir det intervalltrening!

Håper du har en fin mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Sarah-

UKE 1, DAG 1

Dagen i dag har vært rar. For det første var det meningen at jeg skulle trene intervaller i dag. Men jeg var så tom i kroppen at etter et lite forsøk på 180 i puls, bestemte jeg meg for vanlig trening i stedet. Sovnet ikke før i 2-tiden i natt (selvom jeg la meg kl 22), så fikk ikke så mye søvn.

For det andre så har jeg vært konstant sulten hele dagen. Selv etter middag romlet magen! Fikk akutt lyst på noe sukkerholdig :sjenert: Av mangel på noe bedre, ble det rosiner og mandler. I uvisse mengder. Men MYE var det hvertfall! Tømte rosin-esken som nesten var full, og en full eske inneholder 750 kcal :sjokkert: Gjett om jeg angrer da! Er kvalm og oppblåst, og sur på meg selv. Føler at alt er ødelagt :frown:

Hvordan skal man legge opp kostholdet for å unngå slike sprekker? Føler at jeg spiser sunt og regelmessig, så det er litt rart at jeg plutselig får så sykt søtsug :klø:

Trening

30 min på ellipsemaskin. Gjennomsnittspuls på 162. Forbrant 255 i følge pulsklokken (høres litt mye ut)

Kosthold

Frokost: 60 g havregryn kokt på 2 dl melk og 1 dl vann

Lunsj: 1 skyr, 1 skive grovbrød med 2 skinkeskiver, 10 mandler, halv banan, 1 glass melk

Mellommåltid: 1 kiwi, 10 mandler

Middag: Taco (1 lefse)

Kvelds: Enorme mengder rosiner og mandler ( :sur: )

Jeg har fått meg Mylog! Den er jo genial :) Takk for tipset Kónguló. Ser av kakediagrammet at jeg får i meg for lite fett. Så lurer på å bytte til kjøttdeig kanskje? Spare penger også.. Hm.

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal stresse over rosiner og nøtter! :) Fant du vedlikeholdsnivået ditt hos tn.no? For hvis du ikke har prøvd å ligge på dette nivået før, så kan det jo hende at det er litt for lavt for deg, og at du rett og slett ikke får i deg nok mat for all styrketreningen. Jeg merker godt at kroppen trenger mere mat når jeg trener tung styrke, og det har oftest endt med at jeg spiser litt ekstra (sunn mat) for å fylle opp litt. Jeg regner med at det kommer godt med! Så du kan kanskje prøve å spise litt mer i en periode hvis du føler at du ofte er sulten, ellers kan det jo ha vært en en-dags ting, at du trengte ekstra energi pga. stress eller lite søvn eller tung trening eller noe annet.. :)

Kjenner du forresten forskjell på sulten? Det har jeg begynt med etter at jeg begynte med periodisk faste; det er to helt forskjellige ting å ha fått i seg for lite mat, og det å crave noe eller at det er litt lenge siden man har spist. Eller så er jeg bare rar og innbiller meg det, men B sier han har opplevd det samme så det kan være verdt å merke seg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -Sarah-

Jeg har forsåvidt ligget på 1600 kcal i et års tid, men da har jeg spist mer i helgene (derfor jeg ikke har gått ned i vekt, i kombinasjon med null trening), så dette er vel første helgen på lenge lenge at jeg ikke har skeiet ut. Så kan jo hende at det er årsaken.

I følge tn.no skal jeg spise 1540 kcal for vektreduksjon, og 1800 for vedlikehold. Fullt mulig at jeg må øke inntaket når treningen begynner for fullt, men skal ærlig innrømme at jeg blir litt skremt av 1800 kcal. Så kanskje 1700 kcal i første omgang. Jeg har jo så og si ingen muskler nå, så hvileforbrenningen er veldig lav :sjenert:

Jeg tror faktisk ikke at jeg kjenner forskjell på sultfølelse og crave-følelse. Burde jo ikke være sulten i dag, for magen har jo fått masse mat. Jeg har hørt mye positivt om periodisk faste, men er usikker på om det passer for meg? Jeg får så veldig lavt blodsukker når det er 2 timer siden siste matinntak, og begynner å skjelve og ser stjerner. Så må liksom spise hver 2-3 time for å holde blodsukkeret jevnt. Og så trener jeg på morgenen (kl 6.30), og da får jeg vel problemer?

Men jeg får se hvordan magen/hodet oppfører seg i morgen, og håpe at det var en en-dagsgreie :)

(Er fortsatt sulten, selv etter 200 g rosiner og en mengde mandler. Så konklusjonen må være at dette ikke er sultfølelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er vant til å ligge på 1600 uten trening, så merker du nok fort at kroppen trenger mer med trening! :) Og jeg tror TN sin kalkulator regner med at det skal gjøres slik:

"mat inntak" - "trening uttak" = TN's anbefaling.

Slik at hvis du ligger på 1540 uten trening så går du ned i vekt. Men hvis du trener i tillegg, så syns jeg du burde spiser mer. Men dette vet jeg jo ikke sikkert, det bare virker logisk siden de ikke spør etter aktivitetsnivå el.

Kjenner veldig godt igjen det med å være litt "redd" for masse kcal! Jeg lå på under 1000kcal om dagen når jeg begynte å trene, men skjønte ikke dette før jeg begynte å logge mat. Så jeg tvinga meg opp på 1600, og det var kjipt. Følte jeg overspiste hele tiden. Nå har jeg jo gått enda lenger opp, til 2000+, og jeg merker fortsatt at det går litt utover psyken innimellom. Men jeg føler meg jo generelt mye bedre når jeg får nok mat! :) Liten digresjon der, men ville bare si at jeg kjenner til følelsen ;)

Ellers syns jeg du skal spise akkuratt slik som du trives best med. Trives du med den måltidsfrekvensen du har nå, og får i deg nok mat så er det ingen grunn til at du skal bytte til periodisk faste :) Jeg fikk også ofte lavt blodsukker, skjelven og kvalm osv, men det har blitt borte.. Jeg byttet til PF fordi jeg måtte spise så veldig mange små måltider for å få i meg nok mat, så jeg ble mye mer fornøyd med 3 store i løpet av dagen :)

Jeg føler jeg spammer boka di skikkelig, unnskyld :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Sarah-

Nei nei, du spammer ikke! Hehe, bare bra å høre andres erfaringer. Men dette med trening og kaloriinntak høres jo veldig logisk ut. Selvom det er skremmende. Skal prøve å øke inntaket på treningsdager, og så ligge på 1600 kcal på hviledager. Og håpe at jeg ikke får panikk! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Sarah-

Ikke bare jeg som har hatt en sprekk i dag. Mitt store forbilde gikk også på en smell. Litt slemt å si det, men godt å vite at selv heltene har sine svake øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kanskje du er litt streng med deg selv? Du er jo ikke overvektig og jeg syns ikke du trenger å telle kalorier for å gå ned i vekt, heller for å holde et øye med det. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg fokusert på treninga. Og for å prestere og bygge muskler (og kondisjon), bør man jo ha overskudd og ligge litt i pluss kalorimessig. Ivertfall ikke i minus, når man ikke har noen grunn til det. Jeg tror du da kommer til å forandre det fettet du mener du har, til muskler. Og vil ivertfall ikke se overvektig ut, men bra trent :jepp:

Det kjedeligste må jo være å ligge på grensen hele veien, så kroppen ikke får nok næring og bare spinner i den samme gata.

Og sprekker har man vel en tendens til å få når kroppen bare hiiiger etter energi, og man gjerne har vært litt for streng med seg selv. Men du skal jo bygge muskler! Så den sprekken var kanskje bare godt for kroppen, og kanskje du ikke burde se på det som noe stor sprekk.

Viss du trenger mer fett i kostholdet, kan du jo gå for olje til stekinga og fisk. Laks feks, mmmmmmmm! Eller røkt peppermakrell, som jeg har veldig dilla på for tida :lur: Og som bare inneholder fett og protein.

Kult, vi er jo rake motsetninger egentlig! Merker at jeg som overvektig har noe å lære av de normalvektige altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vil kopiere litt det oppsettet ditt jeg... det var liksom så ryddig måte å presentere dagene på.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -Sarah-

UKE 1, DAG 2

Nå er jeg tilbake til normalen! Ingen cravings i dag :) Ok da. Fikk veldig lyst på smågodt da jeg var på butikken, men klarte å la være. Og når smågodt-reklamen kom på tv'n ca 10 ganger i dag. Hvorfor MÅ de reklamere for sukkerbomber??

Herm i vei, loxodonta! :) (Jeg er en veldig ryddig sjel :sjenert: )

Du har nok rett, jeg er kanskje litt streng med meg selv. Håper jeg vil få et mer avslappet forhold til kostholdet når muskelmassen øker. Jeg skal på en måte bygge muskler samtidig som jeg vil forbrenne vekk overflødig fett, og da blir jeg redd for å spise for mye. Men skal øke kaloriinntaket litt fremover :)

Trening

RYP-styrke (kl 6.30)!

Knebøy i stativ

kun stang x 12

kun stang x 12

kun stang x 12

Skråbenk med manualer

4 kg x 12

4 kg x 12

Sittende roing

22,5 kg x 12

22,5 kg x 12

Mageapparat

24,8 kg x 12

24,8 kg x 12

24,8 kg x 12

Arnoldpress med manualer

4 kg x 12

4 kg x 12

Sittende bicepscurl

4 kg x 12

4 kg x 12

Triceps nedpress i kabelapparat

Denne var opptatt, bedre lykke neste gang!

Føler meg veldig ukomfortabel i styrkeavdelingen, altså. Liker ikke at gutta følger med på hva jeg gjør! Når jeg tok knebøy var det en gutt som titta fælt, og jeg ble så flau. Jeg vil ikke at folk skal tenke at 'oi, hun gjør jo dette helt feil!', og det kan godt hende at jeg gjør det feil, jeg er jo ny! Og veeeldig flaut å kun løfte stanga, den veier usle 15 kg liksom. Og neste gang skal jeg øke til 17 kg, altså kun 1 kg mer på hver side. Kommer til å dø av flauhet! Tips til hvordan jeg kan øke selvtilliten? Man ser det jo i øynene mine at jeg er livredd. Og hvorfor i alle dager er det så mange som trener styrke kl 6.30 på morgenen?? Kan de ikke sove litt lenger da??

Kosthold

Etter trening: 1 dl melk med 20 g sjokoproteinpulver

Frokost: 60 g havregryn kokt på 2 dl melk og 1 dl vann

Lunsj: 2 skiver grovbrød med salat, 100 g kyllingfilet og en liten dæsj dressing. 1 nektarin

Mellommåltid: 1 skyr, 15 mandler

Middag: 200 g karbonadedeig, 40 g fullkornpasta, løk, squash, paprika, sjampinjong og hakkede tomater

Kvelds: 1 eple, 1 skyr, 15 mandler

Totalt: 1640 kcal

Selv etter så mye mandler så mangler jeg ca 10 g fett, og jeg spiste 9 g for mye karbohydrater. Men ellers bra :)

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle akkurat til å si det. Hvorfor er det så mange på senteret ditt kl 6.30...? Jeg har nesten vært alene hver gang jeg har trent om morgenen. Det var en gutt der da... og ei pensjonistdame. Etter hvert som du får gjort øvelsene, tipper jeg at du blir mer komfortabel med dem. Og kan utføre dem med selvtillit :jepp: Ellers kan du jo "tørrtrene" hjemme, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvordan smaker den islandske skyr? Mye annerledes eller, på smak og næringsinnhold? Ellers syns jeg at skyr er altfor dyrt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du sikker på at stanga er 15kg? Har du sjekket så er det jo greit, men er det en "skikkelig" olympisk stang så veier den nok 20 :) Det er jo isåfall greit og vite!

Vanskelig det med selvtilliten, kan ikke si så mye mer enn at det bedrer seg etterhvert! Evt. kan du kanskje dra med deg en venninne innimellom så dere er to? Du kan også filme teknikk der du er usikker, og så få tips om du gjør ting riktig, så er du hvertfall sikker på at de ikke stirrer fordi du gjør noe feil! De ser nok bare fordi det ikke er jenter i avdelingen så ofte, og jeg vedder på at det bare er positivt for dem at noen "endelig" tørr :)

Skal bli spennende å se progresjonen hos deg etterhvert! Starter du på nytt med samme vekter neste uke, eller går du rett på uke 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh islandsk skyr er så godt! :fnise: Måtte bare kommentere på den.. Jeg er kjempe glad i pæresmaken, men blåbær, jordbær, mango, melon og fersken er også deilig! Den islandske har mellom 90-103kcal pr. 100 gram, med ca. 10g protein og 15g karbs. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Sarah-

Ja, jeg håper selvtilliten kommer etterhvert. Må bare prøve å ikke ha så livredde øyne!

Angående islands skyr, så spiste jeg dette hver dag da jeg bodde på Island. Jeg har ikke spist det på mange år nå, så husker ikke annet enn at det var DØDSgodt. Den norske smaker anderledes, men veldig god den også synes jeg :) Men helt enig, alt for dyr! Må prøve å holde meg til 1 om dagen. Men finner ikke andre mellom-og kveldsmåltider som har like mye proteiner :) Har dere forslag?

Kónguló: Stanga veier i utgangspunktet 20 kg. Men jeg trener knebøy i stativ, som vil si at apparatet 'fjerner' ca 5 kg, så jeg løfter 15 kg. De gangene jeg har vært i styrkeavdelingen har det vært ca 40/60 med jenter og gutter, men de jentene er jo laget av stål! Jeg begynner nok rett på uke 2 neste uke. Burde jeg ikke det? Vil løfte tungt, helst i går! Hehe.

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah. Jeg ville nå anbefalt at du kutter ut smith-maskinen med en gang, og går rett på frivekter.. :) Du får mye igjen for det! Du bruker ikke stabiliseringsmusklene i smith, og får en tvunget løftebane som ikke alltid er god for rygg og knær, spesielt ikke når det blir tungt! Du kan nok ikke løfte like tungt i frivekter med en gang, så det kan være litt kjipt å gå over til det, men det er mye bedre "in the long run"!

Enig med at du begynner på 2 uke, hvertfall så lenge teknikken er ok! Er vel mest derfor de har inkludert 12-rep perioden, for at folk skal bli vant til å løfte riktig før det blir tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...