Gå til innhold

Sarahs TreningsBoble!


Gjest -Sarah-

Anbefalte innlegg

Heisann og velkommen til min nye treningsdagbok! :vinke:

I et par år har jeg prøvd å trene regelmessig, men uten hell :sjenert: Har forstått at jeg må ha et konkret opplegg som jeg må følge, og valget av treningsprogram falt på RYP

Jeg skal altså trene helkroppsprogram styrke 3 dager i uken, og 4x4 intervalltrening 2 dager i uken. På tirsdag har jeg veiledningstime på treningssenteret, så styrketreningen starter da! Intervalltreningen skal jeg starte med i morgen. Får smerter i kneet av å jogge, så kardio-øktene skal for det meste foregå på sykkel og ellipsemaskin, men skal prøve ut jogging av og til, i håp om at kneet takler jogging bedre med tiden. Jeg kommer til å trene mest på morgenen, før frokost, da dette passer best med min timeplan. På kvelden er det jo så deilig å sitte som støpt i sofaen!

Litt om Sarah :) Jeg er en student på 23 år, og har en aktiv jobb ved siden av. Kostholdet mitt til daglig er som regel veldig sunt, men når helgen kommer har jeg en tendens til å kaste i meg smågodt i enorme mengder :fy_fy: Dette er veldig uheldig, da jeg har nedsatt glukosetoleranse.

Jeg er normalvektig (163 cm, 55 kg), men har mye høyere fettprosent enn jeg ønsker. Har bestilt fettklype, så jeg skal måle fettprosenten så fort klypa kommer i posten.

Målet mitt er å få økt muskelmasse og lavere fettprosent, samt økt kondisjon. Jeg vil ha en sunn, sterk, definert og energisk kropp :hoppe:

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann og velkommen til min nye treningsdagbok! :vinke:

I et par år har jeg prøvd å trene regelmessig, men uten hell :sjenert: Har forstått at jeg må ha et konkret opplegg som jeg må følge, og valget av treningsprogram falt på RYP

Jeg skal altså trene helkroppsprogram styrke 3 dager i uken, og 4x4 intervalltrening 2 dager i uken. På tirsdag har jeg veiledningstime på treningssenteret, så styrketreningen starter da! Intervalltreningen skal jeg starte med i morgen. Får smerter i kneet av å jogge, så kardio-øktene skal for det meste foregå på sykkel og ellipsemaskin, men skal prøve ut jogging av og til, i håp om at kneet takler jogging bedre med tiden. Jeg kommer til å trene mest på morgenen, før frokost, da dette passer best med min timeplan. På kvelden er det jo så deilig å sitte som støpt i sofaen!

Litt om Sarah :) Jeg er en student på 23 år, og har en aktiv jobb ved siden av. Kostholdet mitt til daglig er som regel veldig sunt, men når helgen kommer har jeg en tendens til å kaste i meg smågodt i enorme mengder :fy_fy: Dette er veldig uheldig, da jeg har nedsatt glukosetoleranse.

Jeg er normalvektig (163 cm, 55 kg), men har mye høyere fettprosent enn jeg ønsker. Har bestilt fettklype, så jeg skal måle fettprosenten så fort klypa kommer i posten.

Målet mitt er å få økt muskelmasse og lavere fettprosent, samt økt kondisjon. Jeg vil ha en sunn, sterk, definert og energisk kropp :hoppe:

Heisann! Er selv på "utkikk" etter et styrkeprogram å forholde meg til, da jeg ellers bare surrer rundt på styrkerommet på gymmet. Har også sett på RYP, og syns det ser veldig overkommelig ut. Selv om jeg kasnkje ikke "likte" alle øvelsene... kunne gjort de på en litt annerledes måte kansskje. Uannsett, ønsker deg lykke til! Må jo teste i 6 uker selv:) Det går jo fort. Har du trent noe før forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TESTUKE, DAG 1

Da er jeg i gang :jepp:

Trening

4x4 intervall på ellipsemaskin. 40 minutter og 340 kcal forbrent.

Kosthold

Før trening: 1 banan

Etter trening: 20 g proteinpulver blandet med 2 dl laktosefri melk

Frokost: 50 g havregryn kokt på 1,5 dl ekstra lett melk og 1 dl vann

Lunsj: 100 g kyllingfilet, 30 g fullkornpasta, 100 g gulrot, 10 mandler

Mellommåltid: 1 skyr, 40 g grovbrød (100% grovt) med 2 skiver skinke

Middag: 200 g karbonadedeig, squash, sjampinjong, hakkede tomater, 40 g fullkornspasta

Kvelds: 1 skyr, 7 mandler

Totalt: 1599 kcal

Hei loxodonta! :vinke:

Har surret mye rundt på senteret jeg også, og egentlig ikke fått noe som helst ut av treningene. Hadde vært kult om du også hadde begitt deg ut i RYP-verdenen! Hvilke øvelser liker du ikke? Jeg er helt ny i frivektsområdet, så må nesten bare følge programmet slik det er satt opp. Så når jeg eventuelt har fått mer erfaring kan jeg trikse og mikse mitt eget oppsett :)

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Må jo følge med her siden vi driver på med samme program! :) Skal du logge antall reps/vekt og slikt? Er så nyskjerrig på sånt jeg, er moro å følge med på :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TESTUKE, DAG 2

I dag hadde jeg veiledningstime på senteret angående RYP. (Synes ikke det tells som ordentlig trening, selvom jeg prøvde alle øvelsene). Hadde en veldig flink instruktør som hadde erfaring med programmet, og viste meg øvelsene og innstillinger. Prøvde å finne 10RM, men det er ikke så lett! Må nok bare prøve en styrkeøkt. Forhåpentligvis i morgen :jepp:

Jeg er ekstremt svak! Å herre min hatt. Dirrende muskler og sprutrød i trynet av 4 kg hantler, haha! :sjenert: Men det kan jo bare bli bedre fra nå av!

Trening

40 min rolig jogg i solskinnet med en venninne. Vi måtte gå innimellom, for jeg hadde sykt med melkesyre i leggene. Forbrant i hvertfall 300 kcal. Kjente ikke noe smerte i kneet, så håper jeg kan jogge på mølle igjen snart!

Kosthold

Frokost: 60 g havregryn kokt på 2 dl ekstra lett melk og 1 dl vann, tilsatt 10 g proteinpulver

Lunsj: 1 skyr med 1,5 dl ekstra lett nelk. Fruktsalat: eple, banan, kiwi, appelsin

Mellommåltid: 40 g grovbrød (100% grovt) med 2 skiver skinke, 15 mandler

Middag: 200 g karbonadedeig, løk, squash, sjampinjong, hakkede tomater, 40 g fullkornspasta

Kvelds: 1 eple, 20 mandler

Totalt: 1588 kcal

Kónguló: Jeg kommer til å skrive ned øvelsene, reps, vekt og slikt :) Satser på første styrkeøkt i morgen, så da får du rapport! Ja, det blir veldig spennende å se fremgangen vi kommer til å få! :bolledeig:

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TESTUKE, DAG 3

Jeg er faktisk støl etter veiledningstimen i går :flau: Så i dag ble det treningsfri.

Gikk forbi treningssenteret i stad på vei hjem fra jobb, og måtte titte litt inn vinduene. BARE gutter i styrkeavdelingen! Og det krydde av dem. Så tror ikke at jeg tør å bevege meg inn der på ettermiddagen, hvertfall ikke nå i starten :)

Trening

Hviledag

Kosthold

Frokost: 50 g havregryn kokt på 1,5 dl ekstra lett melk og 1 dl vann. 1 dl laktosefri melk med 20 gram proteinpulver og halv banan

Mellommåltid: 1 eple

Lunsj: 1 skyr, 80 g grovbrød (100% grovt), 4 skiver skinke

Mellommåltid: 1 eple, 10 mandler

Middag: 200 g karbonadedeig, løk, squash, sjampinjong, 200 g hakkede tomater, 200 g tomatbønner (fant ut at jeg ikke liker tomatbønner)

Kvelds: 1 skyr, halv banan, 10 mandler

Totalt: 1592 kcal

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"200 g tomatbønner (fant ut at jeg ikke liker tomatbønner)." Ja da vet du da det :fnise:

Syns ikke du skal være redd for å gå til styrkerommet selv om det er mest menn der altså! Skjønner at det er skummelt i starten, kanskje spesielt når du ikke er helt kjent med øvelsene, men jeg vedder på at ingen av gutta ville sett negativt på at en jente kommer dit for å trene! De syns nok bare heller at du er tøff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til du blir litt mer kjent med øvelsene, da er det ingen problem å menge seg med gutta på kveldene! :skratte: Det er som oftest da jeg har tid å trene... Hyggelig det, å se på gutta... Haha! Tror gutta liker at det kommer noen jenter der og jeg.

Jeg var på senteret tidlig i dag (7.30 faktisk! morgentrim, jadda), og var nesten helt alene. Det var deilig det og. Men faktisk- jeg får litt mer motivajon når det er flere der jeg, da må jeg liksom... :gjeiper:

Ja, har planer om å teste ut RYP jeg og. Men det blir ikke før den 11.okt...

Men...hvorfor teller du kalorier? Du er jo ikke akkurat overvektig? Kroppen trenger jo energi for å bygge seg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får deg treningsdagbok, loxodonta! (eller kanskje du har en?) Vil følge med :) Hva trener du nå frem til 11. oktober? Noe spesielt program?

Jeg våget meg inn i styrkeavdelingen i dag, følte meg tøff (selvom jeg sikkert så vettskremt ut!). En av guttene der fulgte veldig med på meg, og det likte jeg ikke. Men jeg måtte titte litt på en kjekkas, uten at han så det da selvsagt (ville ikke at han skulle føle ubehag han også!). Han var sammen med en jente der da, håper det ikke var kjæresten, for han vil jeg ha! Vet ikke om treningsenter er et vanlig sjekkested da :vetikke:

Maten i hverdagen går som regel veldig smertefritt. Men når det kommer til helgen, så sliter jeg litt. Der har jeg absolutt forbedringspotensiale! Angående kalorier så følger jeg utregning fra RYP. Jeg er nok større enn det vekten min kanskje tilsier. Det er jo hovedsakelig fett da, siden jeg ikke har trent styrke før, som jeg vil ha bort og erstattet med muskler. Derfor ligger jeg litt i kaloriunderskudd nå, og når fettprosenten har minket kommer jeg til å innta nok kalorier for vedlikehold av vekt. Synes ikke det er noe stress å telle :)

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff du var i dag! :) Da er det jo enda mer spennende da, når du kanskje har en i kikkerten der, god unnskyldning til å gå og trene styrke :lur:

Jeg er som deg, syns ikke det er noe stress å telle kcal.. :) Tar jo ikke lange stunden etter man har blitt vant med det, og til gjengjeld får man fin oversikt over hvordan næringstoffene er fordelt etc.

Edit: Forresten, mylog er et fint sted og logge trening hvor du kan lett kopiere inn hit :) I tilfelle du ikke har et fast sted og logge enda.

Endret av Kónguló
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du kom deg på treningssenteret! Var det mange der da eller? For min del er kjekkaser en motivasjon altså... Men han jeg håpte jeg skulle se igjen, har jeg ikke sett igjen enda :sjenert:

Jeg har ikke en treningsdagbok enda, men, det må komme! Det gir nok litt ekstra motivasjon. Jeg har ikke trent noe særlig de siste 2-3 månedene, bare litt turgåing. Også opererte jeg for 5 uker siden, og siden da har jeg bare måttet ta det med ro... Har ivertfall en uke igjen med litt rolig trening, og så er det fritt frem :fnise:

I dag har jeg faktisk vært på topptur :jepp: Det må jo være den beste måten å forbrenne kcal på! 1300 høydemeter, super rumpetrening og det beste av alt- fantastisk! Nydlige høstfarger, sol, varme og bare velstand! Det beste var at det gikk så greit i oppoverbakkene! Litt overraskende, etter å ha sittet på rævva den siste måneden :rødme: Så deilig det er å trene altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TESTUKE, DAG 4

Hehe, ja det er nok motiverende å ha en kjekkas å hvile øynene på under trening! :jepp: Men akkurat nå vil jeg helst være alene der og styre med mine lette vekter :sjenert:

Trening

I dag ble det styrketrening (kl 6.30)!

Knebøy i stativ

kun stang x 12

kun stang x 12

kun stang x 12

Skråbenk med manualer

5 kg x 12

5 kg x 12

5 kg x 12

Sittende roing

22,5 kg x 12

22,5 kg x 12

22,5 kg x 12

Mageapparat

24,8 kg x 12

24,8 kg x 12

24,8 kg x 12

Arnoldpress med manualer

Jeg husket ikke hvordan denne skulle gjennomføres! Prøvde litt forskjellig, men alt virket så rart. Så jeg droppet det etter noen minutter med sirkusøvelser.

Sittende bicepscurl

5 kg x 12

5 kg x 7

5 kg x 4

Triceps nedpress i kabelapparat

18 kg x 12

18 kg x 10

18 kg x 12

Jeg gjorde en del feil i forhold til RYP-programmet, så det i ettertid. For det første skal jeg ikke ta 3 sett på øvelsene den første uken (bortsett fra knebøy og mageapparat), kun 2, og for det andre så brukte jeg for tunge vekter, så armene mine klarte ikke å fullføre øvelsene på slutten :sjenert: Derfor blir dette en test-uke, slik at jeg begynner på ordentlig (og riktig måte) på mandag. Har nå skrevet opp plan ut i fra kalkulatoren på RYP, slik at jeg vet tyngden på øvelsene til uken :trene:

Kosthold

Før trening: 1 dl melk, halv banan

Etter trening: 1 dl melk med 20 g sjokoladeproteinpulver

Frokost: 50 g havregryn kokt på 1,5 dl melk og 1 dl vann

Lunsj: 1 skyr med 1,5 dl melk. Fruktsalat: eple, banan, kiwi

Mellommåltid: 3 rosinboller (denne oppskriften) Helt ok, men ble ganske oppblåst

Middag: 200 g karbonadedeig, løk, squash, sjampinjong, hakkede tomater (jada, fjerde dagen på rad)

Kvelds: 1 eple, 7 mandler, 1 skyr

Totalt: 1550 kcal

Kónguló: Mylog skal jeg sjekke ut :)

loxodonta: Jeg var på senteret når det åpnet, og var den første i styrkeavdelingen. Så jeg rakk å ta knebøy før noen andre kom. Syntes det var så flaut å kun løfte stanga, så ville forte meg med det ;P Men vi var ca 7 resten av tiden, flest jenter faktisk! Når du kan begynne å trene igjen, får du gå ofte på senteret for å finne kjekkasen :bolledeig: Så utrolig deilig med topptur da! Det er jo så nydelig ute nå, så det bør absolutt utnyttes til det fulle :smilbla:

Endret av -Sarah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -Sarah-

TESTUKE, DAG 5

Skikkelig støl i dag! Ikke særlig godt å sette seg ned og reise seg opp. Men det er jo en god følelse også!

Trening

Hviledag

Kosthold

Frokost: 60 g havregryn kokt på 1,5 dl melk og 1 dl vann

Mellommåltid: 1 eple

Lunsj: 1 skyr, 80 g grovbrød (100% grovt), 4 skiver skinke

Middag: Taco (1 lefse med godsaker i :) )

Kvelds: Popcorn

Totalt: 1650 kcal

I dag fikk jeg besøk av søsteren min som skal være her i helgen, veldig koselig! Det blir ikke trening før mandag, men skal prøve å holde kostholdet i sjakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er så flink med maten jeg... "heldig" du som liker havregrøt. Og godt med forandring til middag eller? hehe!

Er det norsk eller islandsk skyr du pleier å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest -Sarah-

Hei :smilorange:

Jeg fikk fettklypen i posten i dag! Tror det blir vanskelig å måle, men skal gjøre mitt beste. Gir rapport om det i løpet av helgen. Har i tillegg lyst å måle fettprosent og muskelmasse på senter, for å ha noe å sammenligne med. Gøy å måle sånt før og etter treningsprogram tror jeg!

Jeg bare ELSKER havregrøt! Kunne spist det til alle måltider. Har du prøvd havregrøt med lett-syltetøy på? Eller kanel og sukrin?

Jeg spiser den norske skyr. Liker den godt jeg! Masse proteiner :) Den islandske har jeg ikke spist på mange år, men den forblir nok favoritten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Sarah-

TESTUKE, DAG 6

Fortsatt støl jeg, hehe!

Trening

Hviledag

Kosthold

Frokost: 60 g havregryn kokt på 2 dl melk og 1 dl vann

Lunsj: 1 skyr, 80 g grovbrød (100% grovt), 4 skiver skinke

Mellomåltid: 1 banan, 1 eple, 1 klementin, noen sukkerfrie drops

Middag: Taco (1 lefse med godsaker i :) Ja, må jo spise det samme flere dager på rad)

Kvelds: Popcorn (etterpå)

Totalt: 1650 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Sarah-

God søndag! :)

Nå har jeg testet ut fettklypen! Jeg må bare si at det er en veldig unøyaktig måte å måle fettprosent, når man ikke kan det vel og merke. Så jeg tar dette med en klype salt, men likevel er det nok en grei indikasjon på den reelle kroppssammensetningen og jeg håper jo at jeg vil se lavere tall når jeg måler neste gang! (og ikke minst fikk vi oss en god latter mens vi målte)

Jeg brukte disse kalkulatorene, og tok et gjennomsnitt.

Jeg fikk en fettprosent på 24, og havner såvidt i kategorien fitness (21-24%). Jeg har ingenting å sammenligne med, så aner ikke om dette virker troverdig. Har veldig lyst til å måle fettprosenten på treningssenter også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morn! :)

Hm, ja det må nok tas med en stor klype salt. Men det må treningssenterenes målinger også, bare så du er obs på det. Jeg tok en test i januar, fikk en fettprosent på 25 og syns det var helt ok, siden jeg nettopp hadde begynt med vekter og ikke hadde noe å sammenligne med. Så tok jeg en test til i april, og fikk en fettprosent på 25,5, etter at jeg hadde gått ned nesten 2 buksestørrelser siden januar, selv om vekten var den samme. Altså må jeg ha gått ned i fettprosent på den tiden, mens testen sa jeg hadde gått litt opp. Jeg tok det tungt, tyngre enn jeg burde ha gjort, for jeg følte at fremgangen ikke kan ha vært reell ettersom testen viser det motsatte. Men jeg bestemte meg til slutt for å ignorere testen, for buksene lyver jo ikke.. :)

Så ta gjerne en test for moro skyld, men jeg syns ikke du burde legge for mye vekt på hva den sier :) Bruk heller målebånd eller trange bukser eller fettklyper, når du har blitt vant til å måle på samme sted hver gang etc! :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...