Gå til innhold

Han lyver og latterliggjør de som tror på han...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

"Nå skal jeg kødde litt med han der! Han er så dum!" sa en kamerat av meg i går da en bekjent av han kom gående mot oss.. Jeg sa at kameraten min måtte skjerpe seg og ville bare gå videre.

Men så begynte kameraten min å legge ut en merkelig historie. "Du kødder nå?" sa den bekjente. Kameraten min svarte at han snakket sant. Den bekjente ble overrasket og de snakket litt videre om det. Etter at de sa hadet til hverandre, lo kameraten min og sa at den bekjente var såå blåst. Halloo, da den bekjente spurte om det var sant, fordi han var skeptisk, og fikk ja til svar... Da tror han på det eller så later han som om han tror på det.

Jeg svarte "Er du sikker på det? Hvis jeg hører en historie fortalt med entusiasme, som sannsynligvis ikke er sann, kan det godt hende jeg viser store øyne, sier "Næh? Så utrolig!" viser entusiasme jeg og, mens jeg egentlig tenker "Stakkars, er du så dum at du tror det du forteller er sant?" eller "Tror du folk rundt deg er så dumme at de tror på deg? Du driter deg uut""...

Før jeg rakk å snakke ferdig og få han til å reflektere over det, avbrøt han meg og sa han hadde kjent denne fyren i to år. Og ja han var så dum. Han trodde på alt mulig.

Senere fortalte kameraten min meg at det hadde vært flystyrt i Irak eller Iran nettopp og at 500 personer døde. Jeg tenkte ikke over det drøye antallet før senere. Tenkte bare at det hadde ikke jeg hørt noe om, så jeg trodde ikke helt på det. Jeg pleier å følge med på nyhetene. Men at flystyrter skjer er jo sannsynlig, og hvorfor skulle noen lyve om det? Men det tror jeg han gjorde. Dessuten kunne det jo vært flere enn èn styrt, og dermed er ikke tallet over omkomne så vanvittig heller. Søkte litt på nett i dag, og finner ingenting om nylig flystyrt.

Så han synes jeg også er dum tydeligvis, selv om jeg ikke svarte noe særlig da han fortalte om flystyrten.

Hva er i veien med han egentlig? Fikk en ekkel følelse jeg altså. Han mener folk er dumme, fordi han lyver til de og han tror at de tror på han..?

Virker som han vil forhøye seg selv ved å rakke ned på andre... Ved å lyve... Da er man stakkarslig! Jeg gidder ikke alltid si ifra om at jeg gjennomskuer løgnere, flere er sikkert som meg.

Og så er det de som virkelig tror på mye rart. Ja, det er litt naivt og kan virke litt dumt. Men de er vel vant med at folk er ærlige da. Og det er jo som regel bra å ikke mistro folk. Hvorfor skal man "drite ut dem" ved å lyve til de og sjekke reaksjonen? Det er på grensa, eller til og med litt over grensa, til en eller annen mental disfunksjon spør du meg.

Hvordan skal jeg få denne dotten av en kamerat til å forstå at folk gjennomskuer han sikkert og synes han er den dumme? Bortsett fra at han synes han selv er kulere enn kul og synes mange er dumme og teite, er han en forholdsvis normal mann.

Jeg tror ikke på ting han sier jeg. Fordi han sier så mye piss. Så det som er sant og burde sjokkere, forholder jeg meg gaske nøytral til. Noen ganger lyver han for å provosere også... Som å fortelle noen at han slo eksdama si en gang, og har sparka katter som har klora han. Det er jo noe riv ruskende! Jeg ble dritforbanna da jeg hørte noen gjengi det han sa. Ikke fordi jeg trodde han hadde gjort noe så grusomt, men fordi det er helt på trynet å engang kødde om noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest stadig forundret

Den som er dum er vel den som har behov for å latterliggjøre andre ved å fortelle løgner og for deretter å si at de er dumme fordi de tror på løgnene hans. Ikke en kamerat jeg ville hatt i min vennekrets akkurat. Hvorfor fortelle løgner? Og hvorfor er det de som tror at han snakker sant, og som får bekreftet fra denne kameraten at det han sier er sant, hvorfor er det de som er dumme? Jeg går ikke rundt og mistror folk av prinsipp, jeg tror ikke at folk går rundt og lyver meg opp i trynet bare for sikkerhets skyld.

Merkelige folk må jeg si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kameraten din virker jo som en komplett idiot.

Utrolig at han klarer å overbevise seg selv om at han fremstår som glupere enn de han lyver for.

Hele greia er jo direkte pinlig.

Hadde jeg vært TS, så hadde jeg nok droppet kontakten med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der er virkelig kort!

Fordi folk er høflige og later som om de tror på han, så går han rundt og sier at folk er dumme..?

Brautende, hjernedød, vulgær idiot er den kompisen din. Han dummer seg ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Du sparer deg for mye hvis du lar han få være bare venner med deg og ikke noe mer.

2) Fortell han at mennesker har språk som brukes til kommunikasjon, og hvis man ikke vet hva som er sant eller ikke fra han, så er han ubrukelig som informasjonskilde og samtalepartner. Be han tenke over om han ønsker å oppgradere seg til brukelig.

Hvis han vil oppgradere seg, så må han begynne å trene på santsnakking. Kanskje han klarer det fra ord 1, eller kanskje det er en lang prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kompisen din min gamle flørt?

Jeg hadde en flørt på gang med en lignende fyr. Da han fortalte meg at han hadde et barn i et annet fylke, men ikke gadd ha kontakt fordi han "kunne jo ikke være sikker på at han var faren" - og selv syntes det var ustyrtelig morsomt at jeg ikke umiddelbart sa "det er tull", vel.... Kan vel si det sånn at det ikke er noen kontakt mellom oss i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg kjenner noen som lyger fordi de føler selv at de har et så kjedelig liv at de må krydre det for å gjøre det interessant.

Jeg har kuttet den jevne kontakten med disse fordi jeg stadig ble dratt inn i komplikasjoner av løgnene dere - snart var det et rykte om en som var satt ut og som måtte avkreftes, så var det penger lånt som ikke ble betalt tilbake - etc.

De lærte aldri - dvs. de har fortsatt ikke lært. Så jeg har begrenset kontakten til høflighetsfraser.

Men jeg lærte å kjenne igjen løgnen deres. Og det må du også lære deg. Når han her fjotten kommer med sin historie så be han komme med detaljer: hvor i Irak var den flystyrten, hva slags flyselskap var involvert, hvor var flyet på vei fra-til - etc. Dette er detaljer han ikke kan gi, ikke sant? La han ta konsekvensen av løgnen: Sparket katter og banker ekser - sånne fyrer vil ikke jeg ha som venner, er det sant det du fortalte til XXX? I så fall er vennskapet vårt over.

Synes også du kan begynne å si med en gang: jeg tror ikke et ord av hva du sier. Du vil snart oppdage at NÅR han en sjelden gang snakker sant så ledsages utsagnet av "dette er helt sant altså, jeg tuller ikke nå". Men du må konfrontere løgnen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om han av en eller annen grunn misliker mennesker og bruker da løgnen for å bevise for seg selv at det er sant. Å ha et slikt syn er vel delvis en beskyttelsesmekanisme. Han har muligens opplevd noe kjipt tidligere som har satt i gang denne oppførselen. Ved å skylde på andre beskytter han selvbildet sitt.

Hva skal man si til slike? Aner ikke.

Godt mulig jeg hadde bare kuttet han ut av livet mitt, jeg føler meg ikke så ansvarlig for andre at jeg lar de behandle meg på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, I grosny, han her er bare en venn og blir aldri noe mer for meg.

Jeg kjenner noen som lyger fordi de føler selv at de har et så kjedelig liv at de må krydre det for å gjøre det interessant.

Det er godt mulig at han også gjør. Livet hans består av jobb (veldig mye jobb), tv, dataspill og litt tid med venner.

Takk, Blondie65. Veldig nyttig råd du ga, ang. å spørre detaljert om løgnene. Sette han fast litt. Hvis jeg spør senere hva han egentlig sa om ditt og datt, tenker jeg han kan få trøbbel med å huske hva han sa. Det blir nok litt pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om han av en eller annen grunn misliker mennesker og bruker da løgnen for å bevise for seg selv at det er sant. Å ha et slikt syn er vel delvis en beskyttelsesmekanisme. Han har muligens opplevd noe kjipt tidligere som har satt i gang denne oppførselen. Ved å skylde på andre beskytter han selvbildet sitt.

Det er flere ting som får meg til å lure på hva slags djevelskap han har opplevd tidligere i livet. Han har flere besyttelsesmekanismer og går fort til forsvar og gjenangrep hvis han føler seg "angrepet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som en skikkelig "intelligent" fyr det der. Jeg tro han lurer seg selv når han tror folk faller for løgnene hans. De jatter med av høflighet eller manglende interesse for en krangel. Men de gjennomskuer det akkurat sånn som TS.

Han vil nok bli oppfattet som svært lite seriøs av andre etterhvert, men forstår det sannsynligvis ikke selv.

Han tror han er den smarte, mens alle flirer av ham bak ryggen hans til slutt.

Var jeg TS ville jeg latt det fare, siden dette kommer til å bite han i halen til slutt den dagen han vil bli trodd om noe som er sant, men alle bare blåser av ham og himler med øynene.

What goes around comes around...

Det kommer han til å oppleve før eller siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er han en felles venn av oss eller?

En jeg kjenner lyver om myyye. Nylig sa han til meg at det hadde vært en flystyrt i Bagdad med flere hundre døde. "Jaha..." sa jeg bare, som om ingenting hadde skjedd. Det hadde vært all over nyhetene på tv og internett hvis det hadde vært sant.

Jeg konfronterte han et par dager etter når ingen andre var i nærheten. Jeg spurte hvorfor han sa det til meg... Han spurte hva jeg mente og om jeg hadde sett på nettet om ulykken. Jeg sa at det ikke har vært noe flyulykke. Han sa at det ikke var han som hadde hørt om ulykken, men en han snakket med. Han sa det videre til meg rett etter at han andre sa det. Det hørte ikke jeg da. Han sa til meg at flere hundre var døde, mens flyet han andre hørte styrtet var lite og sikkert nesten ingen passasjerer. Han tullet om alle de døde passasjerene sa han.

Forskjellen på en løgn og å tulle er at når man tuller høres det på måten man snakker på, man ler gjerne og sier "Neida, jeg tuller bare", spesielt hvis det ser ut som at noen ikke forstår at man tuller. Når man lyver prøver man å fremstå som ærlig, holder seg alvorlig og sier ikke at det man sa bare var piss.

Han ble sint fordi jeg hadde fått det for meg at han løy, og så gikk han bare fornærmet vekk. :o Neste gang jeg så han slengte jeg i trynet hans at når det er så lett for han å lyve som det tydeligvis er, så får ikke jeg til å stole på han. Hvorfor skulle han ikke lyve til meg når han lyver til så mange andre? Jeg gidder ikke mer, sa jeg. Han sa at han alltid er ærlig med meg osv, at han tuller litt av og til ja, men det er harmløst osv. Fikk meg til å virke hårsår gjorde han. Pføy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en merkelig fyr! Husk at du fint kan velge dine egne venner TS. Du bestemmer hvem du vil ha i livet ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du skal si til han?

- Så det du sier er at du er så dum, at folk bør ta det som en selvfølge at alt du lirer av deg er piss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...