Gå til innhold

Utseendediskrimering


Gjest Purple Haze

Anbefalte innlegg

Gjest wild bird

Kom over denne artikkelen i Aftenposten, og syns den reiser et viktig tema. Vi lever jo i en veldig overflatisk og utseendefiksert tid.

Tror sikkert kronikkforfatteren har mye rett, men hvem bestemmer hva som er stygt og pent? Er dette en allmennoppfattelse, eller finnes det subjektivitet i det?

Legger det i aktuelle saker, i håp om å få en saklig diskusjon ;)

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3826697.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er "du" som bestemmer det.

Men noen ganger virker det som vi har en sligs felles mening om hva som er stygt og pent også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sikkert kronikkforfatteren har mye rett, men hvem bestemmer hva som er stygt og pent? Er dette en allmennoppfattelse, eller finnes det subjektivitet i det?

Legger det i aktuelle saker, i håp om å få en saklig diskusjon ;)

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3826697.ece

Temaet er vel litt mer kompleks enn det som står i artikkelen.

Man trenger ikke å være direkte fotogen for å bli møtt på en positiv måte. Det er jo noe som heter å være "styggpen". Da menes det vel at man har karisma som gjør en pen, og at folk derfor verdsetter deg høyt. Mick Jagger f.eks. kommer vel i denne kategorien.

Vi har også uttrykket "bimbo" som jo er pene jenter, men uten at de tillegges evner som dyktigere og mer intelligente enn gjennomsnittet.

Så til spørsmålet ditt: Hva er stygt og pent, og fins det en allmennoppfattelse av det?

Jeg mener at det fins en allmennoppfattelse av det. Men i tillegg er denne allmenn-oppfattelsen noe forskjellig i ulike kulturer. I tillegg igjen kommer individuell smak på hva man liker og ikke liker. Det siste går vel ikke direkte på hva som er pent eller ikke, men hva man foretrekker (av ulike grunner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Det er "du" som bestemmer det.

Men noen ganger virker det som vi har en sligs felles mening om hva som er stygt og pent også.

Leste du artikkelen?

Her dreier det seg om litt mer enn hva som er "pent" og "stygt". Mennesker som i flertallets øyne ikke har utseendet med seg, har større problemer med å få seg jobb, bl.a. Er det virkelig en utvikling vi ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne artikkelen i Aftenposten, og syns den reiser et viktig tema. Vi lever jo i en veldig overflatisk og utseendefiksert tid.

Tror sikkert kronikkforfatteren har mye rett, men hvem bestemmer hva som er stygt og pent? Er dette en allmennoppfattelse, eller finnes det subjektivitet i det?

Legger det i aktuelle saker, i håp om å få en saklig diskusjon ;)

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3826697.ece

Vell denne artikkelen forteller bare om stygge som blir diskriminert . MEN også svært pene mennesker opplever å bli feiltolket , misforstått helt som menneske , tillagt en rekke egenskaper folk tror de har og de blir også " mistenkeliggjordt " i mange situasjoner .Og opplever å bli behandlet annerledes på både godt og vondt av andre . Ikke trodd eller tatt alvorlig .Selv ...i alvorlige situasjoner ....

Det kan oppleves dramatisk faktisk , å ikke bli trodd eller hørt .

Det finnes noe som heter " trynefaktor " enten du er stygg eller pen , tykk eller tynn . DET ER JEG ENIG I . Men er ikke rett at kunn stygge eller tykke opplever dette . Også svært pene mennesker opplever dette .

Ser du pen ut , ser du automatisk sunn og frisk ut utenpå - Men det er ikke sikkert du er det .Kan være vanskelig å bli trodd når man forteller om sine problemer eller sykdom til eks legen . Nettopp forde du ser så frisk ut - kunn forde du er pen .Trynefaktor delux.

Alle tror livet ditt er en dans på roser og svært enkelt , kunn forde du er pen . Sannheten kan være at du har det jævlig tøfft .Eks alvorlig sykdom i nærmeste familie og store psykiske påkjenninger selv .Kanskje er du forfulgt av uflax og problemer . Selv de pene , kan oppleve det .

Alle tror alle er snille og vennlige med deg - kunn forde du er velsignet med et så pent utseende . Sannheten kan være at de er extra jævlig ondskapsfulle mot deg , iskalde og kyniske mot deg,misliker deg før de har hilst på deg osv osv , kunn forde du er pen . Et pent utseende kan desverre OGSÅ vekke sjalusi , ondskapsfullhet , og en rekke med negative følelser hos andre mennesker som ikke tåler å " se deg " . Noen folk syns det er PROVOSERENDE å bare se veldig pene folk . Tabu kanskje å nevne . Men helt sant .I motsatt fall viser alle empati og vennlighet med de som ikke ser så heldige ut utenpå ...

Så dette kan slå begge veier - å være en like stor psykisk belastning . Å enten være født veldig pen eller veldig uheldig med utseendet .De to ytterpunktene er ike alltid bare fordeler . Det beste er nok å være " midt på treet " utseende messig . For å unngå diskriminering fra andre .

Vil bare at folk skal forstå begge sider av saken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig en utvikling vi ønsker?

Utvikling vi ønsker? Det har da alltid vært slik. Spørsmålet er vel om man ønsker en utvikling vekk fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utvikling vi ønsker? Det har da alltid vært slik. Spørsmålet er vel om man ønsker en utvikling vekk fra dette.

Ja det har alltid vært slik . Og det vil alltid være slik . Men for at verden skal bli et bedre sted for alle , må vi bli bevisst på dette og leve etter en gylden god regel - nemlig være snille med hverandre .Så enkelt men hvorfor likevell så vanskelig ?

Løsningen er at vi skal alle behandle andre mennesker , slik vi selv ønsker å bli behandlet , uansett hvordan mennesker ser ut , utenpå .

Ikke vær så rask å dømme andre pga yttre faktorer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Utvikling vi ønsker? Det har da alltid vært slik. Spørsmålet er vel om man ønsker en utvikling vekk fra dette.

Det har ikke alltid vært slik. Det har blitt mye verre bare på 20 år, mener jeg.

Utseende har blitt big business i mye større grad enn for bare en generasjon siden.

Der man tidligere la vekt på kvalifikasjoner, legger man nå vekt på et tiltalende ytre. Og jeg ønsker meg helt klart vekk fra en slik utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan gjøre så mye med det, rett og slett fordi folk tiltrekkes av det man liker.

Men som sagt, så innbefatter definisjonen av pen også det å kle og te seg, og utstråling. Det fins også kurs og bøker om slikt, for de som ønsker å bli mer tiltrekkende.

De som ikke vil være med på dette løpet blir tapere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Jeg tror ikke man kan gjøre så mye med det, rett og slett fordi folk tiltrekkes av det man liker.

Men som sagt, så innbefatter definisjonen av pen også det å kle og te seg, og utstråling. Det fins også kurs og bøker om slikt, for de som ønsker å bli mer tiltrekkende.

De som ikke vil være med på dette løpet blir tapere.

Dette blir jo bare for lettvint! Å bare resignere å si at de som ikke er pene nok, får bare gå på kurs for å lære seg triks for å bli mer å se på. Ærlig talt. Skal man gå glipp av jobber, posisjoner osv, fordi man ikke har utseendet med seg? Sykt, spør du meg.

Å ikke ville være med på løpet, har jo ikke noe med saken å gjøre. La oss si du har doktorgrad, skal på jobbintervju, men mister stillingen til en som ser bedre ut. Syns du det er riktig? Mener du at det er en utvikling vi skal applaudere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en negativ utvikling i dette med økt fokus på utseende.

Tidligere stilte mange seg negativt til at friske, "normalt" utseende mennesker fikset på utseendet med bl.a. plastiske operasjoner. Nå ser vi en trend der stadig flere oppsøker leger for å fikse på et helt normalt pent utseende. Det skal ikke mye til før enkelte legger seg under kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du artikkelen?

Her dreier det seg om litt mer enn hva som er "pent" og "stygt". Mennesker som i flertallets øyne ikke har utseendet med seg, har større problemer med å få seg jobb, bl.a. Er det virkelig en utvikling vi ønsker?

Nei :sjenert:

Var nok litt rask der for trodde det bare var et spørsmål og skulle forte meg å svare før jeg dro ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Artikkelen gjør ikke annet enn å bekrefte det jeg har sagt lenge. Vi lever i et søppelsammfunn der verdi måles etter utseende. Plastpupper og botox gir deg evig lykke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest wild bird

Nei :sjenert:

Var nok litt rask der for trodde det bare var et spørsmål og skulle forte meg å svare før jeg dro ut.

:ler:

Du er da ærlig i hvert fall.

Artikkelen gjør ikke annet enn å bekrefte det jeg har sagt lenge. Vi lever i et søppelsammfunn der verdi måles etter utseende. Plastpupper og botox gir deg evig lykke...

Trist, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Kom til å tenke på noe jeg har grublet over i en lang stund: Hvorfor er det bare å se smekre flyvertinner med vakre ansikter og null feil utseendemessig? Har det også noe med utseende presset innenfor jobblivet å gjøre? Har liksom aldri sett en "alminnelig" looking flyvertinne før... kunne vært supermodeller hele gjengen :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Kom til å tenke på noe jeg har grublet over i en lang stund: Hvorfor er det bare å se smekre flyvertinner med vakre ansikter og null feil utseendemessig? Har det også noe med utseende presset innenfor jobblivet å gjøre? Har liksom aldri sett en "alminnelig" looking flyvertinne før... kunne vært supermodeller hele gjengen :gjeiper:

Jeg har sett helt alminnelige flyvertinner!

Litt av en skuffelse...men, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm... Kom til å tenke på noe jeg har grublet over i en lang stund: Hvorfor er det bare å se smekre flyvertinner med vakre ansikter og null feil utseendemessig? Har det også noe med utseende presset innenfor jobblivet å gjøre? Har liksom aldri sett en "alminnelig" looking flyvertinne før... kunne vært supermodeller hele gjengen :gjeiper:

Jeg tror faktisk det var større fokus på utseende i dette yrket tidligere. Kjenner flere som jobber som flyvertinner, og de har et helt "normalt" utseende (imidlertid er alle veltrente, for yrket er krevende fysisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell denne artikkelen forteller bare om stygge som blir diskriminert . MEN også svært pene mennesker opplever å bli feiltolket , misforstått helt som menneske , tillagt en rekke egenskaper folk tror de har og de blir også " mistenkeliggjordt " i mange situasjoner .Og opplever å bli behandlet annerledes på både godt og vondt av andre . Ikke trodd eller tatt alvorlig .Selv ...i alvorlige situasjoner ....

Det kan oppleves dramatisk faktisk , å ikke bli trodd eller hørt .

Det finnes noe som heter " trynefaktor " enten du er stygg eller pen , tykk eller tynn . DET ER JEG ENIG I . Men er ikke rett at kunn stygge eller tykke opplever dette . Også svært pene mennesker opplever dette .

Ser du pen ut , ser du automatisk sunn og frisk ut utenpå - Men det er ikke sikkert du er det .Kan være vanskelig å bli trodd når man forteller om sine problemer eller sykdom til eks legen . Nettopp forde du ser så frisk ut - kunn forde du er pen .Trynefaktor delux.

Alle tror livet ditt er en dans på roser og svært enkelt , kunn forde du er pen . Sannheten kan være at du har det jævlig tøfft .Eks alvorlig sykdom i nærmeste familie og store psykiske påkjenninger selv .Kanskje er du forfulgt av uflax og problemer . Selv de pene , kan oppleve det .

Alle tror alle er snille og vennlige med deg - kunn forde du er velsignet med et så pent utseende . Sannheten kan være at de er extra jævlig ondskapsfulle mot deg , iskalde og kyniske mot deg,misliker deg før de har hilst på deg osv osv , kunn forde du er pen . Et pent utseende kan desverre OGSÅ vekke sjalusi , ondskapsfullhet , og en rekke med negative følelser hos andre mennesker som ikke tåler å " se deg " . Noen folk syns det er PROVOSERENDE å bare se veldig pene folk . Tabu kanskje å nevne . Men helt sant .I motsatt fall viser alle empati og vennlighet med de som ikke ser så heldige ut utenpå ...

Så dette kan slå begge veier - å være en like stor psykisk belastning . Å enten være født veldig pen eller veldig uheldig med utseendet .De to ytterpunktene er ike alltid bare fordeler . Det beste er nok å være " midt på treet " utseende messig . For å unngå diskriminering fra andre .

Vil bare at folk skal forstå begge sider av saken .

Skriver under på denne. Helt enig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det var større fokus på utseende i dette yrket tidligere. Kjenner flere som jobber som flyvertinner, og de har et helt "normalt" utseende (imidlertid er alle veltrente, for yrket er krevende fysisk).

Og så kan jo ikke flyvertinner være for brede over baken, for da henger de seg fast mellom setene hele tiden nedover midtgangen, og da går jo serveringa dritsakte. Og så skal de roe ned sinte mannsgriser med for mye alkohol innabords, og da må man være pen for å bli hørt. Evt bare kvele dem mellom de perfekte silikonpuppene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendefokus er absolutt ikke noe nytt. Tar man en titt tilbake på middelalderen, ser man at de fremste egenskaper en kvinne kunne besitte, var skjønnhet og jomfruelighet. Det var en allment akseptert "sannhet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...