Gå til innhold

Røykfrie resturanter,barer og kafeer.


Em@lie

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vel, cecilie, du kan røyke så mye du vil, men bare ikke ute. Du virker utrolig egoistisk i dine innlegg. Forpest deg selv så mye du vil, men hold deg unna der jeg går. Og det vil si overalt.

Det er en grunn til at denne loven kommer og jeg bryr meg ikke om hvor mye du hyler og skriver pga den. Stemmer flertallet for den...javel synd for deg, men jeg får i hvertfall en tur ut på byen uten den jævlige stanken og sure røykere.

Har lest at det er takket være de som røyker at sykehuskøene er lange, og at staten tjener masse penger på røykerne. Det var en røyker som sa det og jeg ble sjokkert over det han sa. Enkelte folk tenker bare på seg selv. Du viser en jeg-driter-i-alle-andre-bare-jeg-får-røyke-og-jeg-røyker-hvor-jeg-vil holdning. Hva med å vise hensyn og tenke på andre enn deg selv for en gangs skyld?

Livet skal bli så herlig hvis flertallet stemmer for. Ah....Da kan du sitte hjemme og banne og sture mens jeg har det kjempegøyt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til Cecilie B

Regner med at det var en fleip fra din side at du svarer. " Jeg vet ikke hvorfor denne loven kommer" og det er jo diskriminerende.

Trodde du kunne svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en som sa at det å ha røykeavdeling på en uteplass var å sammenligne med å ha tissehjørne i et basseng. Synes det var godt sagt jeg.

Når det gjelder diskriminering, så synes jeg faktisk det er tilstandene slik de er nå som er diskriminerende. Slik det er nå kan ikke jeg gå ut sammen med vennene mine uten å bli syk. Men det er ingen røykere som blir syke av ikke å røyke i noen timer, og blir de det kan de jo bare gå ut for å ta en røyk, også komme inn igjen.

Forøvrig synes jeg at debatantene i denne tråden bør roe diskusjonen et par hakk, og slutte å være litt mere saklige. Dette gjelder begge de stridende parter.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På vinterstid tror jeg det blir rimelig tomt i barer etc. i Norge, når det blir kjempekaldt å røyke ute. Jeg kommer ihvertfall ikke til å prioritere å gå ut når røykeforbudet kommer. I California, hvor det er røykeforbud overalt på utesteder, er det blitt en subkultur ute på gata ved barene osv. Der står alle røykerne og hygger seg. Har vært mye i USA og blitt kjent med masse spennende mennesker nettopp utenfor barene.

Hvis røykeloven hadde blitt overholdt slik den var ment, hadde ikke røyking vært til sjenanse for ikkerøykerne. Da hadde utestedene investert i skikkelig avtrekk eller evt. skikkelige røyke/ikkerøykesoner. Slik det har fungert til nå, har det bare vært en vits. Forstår på en måte at forbudet kommer, men jeg tror mange barer blir nødt til å stenge etterhvert, det er fortsatt svært mange røykere i Norge.

Røykerne gidder ikke gå ut og hygge seg hvis man ikke får ta seg en røyk etter maten.

Det er jo halve moroa.

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg lite om den nye røykeloven, jeg går likevel bare ut et par ganger i året.

Men jeg regner likevel med at jeg får lov å si min mening uten at dere skal bry dere så mye med det.

At jeg ikke helt forstår hvorfor denne loven kommer, skjønner jeg ikke hva har med om jeg kan svare på spm. ditt eller ikke. Det er jo et svar det. Jeg fatter det ikke.

Dere sier at dere blir dårlige av all røyken, hva med de som blir dårlige når damer overlesset av parfyme valser forbi? Skal det bli forbudt med parfyme og eller?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til dere som skriver at røykerne koster staten masse penger pga. av sykdom osv.... har dere noen gang sett staten legge frem et regnskap som viser hvor mye de tar inn i avgifter fra sigaretter og hvor mye røykerne koster staten? Røykerne legger igjen mye mer penger i statskassen en det de påfører samfunnet. Det er udiskutabelt.

Og dersom det er så helsefarlig med røyk at man må lage en lov om dette, hvorfor lager man ikke heller en lov som forbyr alt salg av sigaretter? Det ville jo være langt bedre enn å hindre folk å røyke innendørs? Jeg tror grunnen er at det vil svi for mye i statskassen å ikke få inntektene fra salget av tobakk.

Så kan man jo lure på hvorfor det ikke finnes flere barer som har en røykfri profil? Det er jo så mange som sier de blir plaget av røyk når de er ute. De barene som da åpnes og erklærer seg røykfrie burde jo ha et kundegrunnlag som sørget for at lokalet var proppfult hele uken? Så kunne røykerne valgt å gå på steder det er lov å røyke og ikke røykerne på sine steder. Men nei da, da kommer ikkerøykerne å hevder at det går ikke for jeg skal få være hvor jeg vil uten å bli plaget av røyken fra andre. Er det en menneskerett å få være akkurat hvor man vil? Nei det er ikke det.

Jeg røyker selv, og jeg aksepterer at ikkerøykerne skånes mot sigarettrøyken på offentlig plasser der de MÅ oppholde seg av en eller annen grunn, men jeg har vondt for å akseptere at en bar ikke kan får lov til å velge om de vil tillate røyking eller ikke i sine lokaler. Ikkerøykerne kan jo da selv velge om de vil utsette seg for denne røyken eller gå et annet sted. Baren tvinger da ikke noen til å være der inne? Så langt har veldig få barer turt å innføre røykeforbud, og ingen kan si at det ikke skyldes et økonomisk motiv for alle barer eies garantert ikke bare av røykere.

Som sagt, skal det først komme en enda strengere lov mot røyking, syns jeg man heller burde totalforby produktet. Da viser man virkelig at man mener alvor med helse problemet produktet medfører. Men igjen, da vil statskassen lide..... det stinker dobbeltmoral lange veier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2002-05-05 04:08, anonym wrote:

Til dere som skriver at røykerne koster staten masse penger pga. av sykdom osv.... har dere noen gang sett staten legge frem et regnskap som viser hvor mye de tar inn i avgifter fra sigaretter og hvor mye røykerne koster staten? Røykerne legger igjen mye mer penger i statskassen en det de påfører samfunnet. Det er udiskutabelt.

Og dersom det er så helsefarlig med røyk at man må lage en lov om dette, hvorfor lager man ikke heller en lov som forbyr alt salg av sigaretter? Det ville jo være langt bedre enn å hindre folk å røyke innendørs? Jeg tror grunnen er at det vil svi for mye i statskassen å ikke få inntektene fra salget av tobakk.

Så kan man jo lure på hvorfor det ikke finnes flere barer som har en røykfri profil? Det er jo så mange som sier de blir plaget av røyk når de er ute. De barene som da åpnes og erklærer seg røykfrie burde jo ha et kundegrunnlag som sørget for at lokalet var proppfult hele uken? Så kunne røykerne valgt å gå på steder det er lov å røyke og ikke røykerne på sine steder. Men nei da, da kommer ikkerøykerne å hevder at det går ikke for jeg skal få være hvor jeg vil uten å bli plaget av røyken fra andre. Er det en menneskerett å få være akkurat hvor man vil? Nei det er ikke det.  

Jeg røyker selv, og jeg aksepterer at ikkerøykerne skånes mot sigarettrøyken på offentlig plasser der de MÅ oppholde seg av en eller annen grunn, men jeg har vondt for å akseptere at en bar ikke kan får lov til å velge om de vil tillate røyking eller ikke i sine lokaler. Ikkerøykerne kan jo da selv velge om de vil utsette seg for denne røyken eller gå et annet sted. Baren tvinger da ikke noen til å være der inne? Så langt har veldig få barer turt å innføre røykeforbud, og ingen kan si at det ikke skyldes et økonomisk motiv for alle barer eies garantert ikke bare av røykere.

Som sagt, skal det først komme en enda strengere lov mot røyking, syns jeg man heller burde totalforby produktet. Da viser man virkelig at man mener alvor med helse problemet produktet medfører. Men igjen, da vil statskassen lide..... det stinker dobbeltmoral lange veier her.

Amen.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Siste anonym; hensikten med all avgiften på tobakk er ikke å tjene penger - det er et forsøk på å regulere konsumet av denne livsfarlige varen. Så noen dobbeltmoral tror jeg ikke det offentlige her bedriver, formålet er som nevnt å få redusert konsumet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Hei allesammen.

Jeg er helt enig med at det skulle blitt røyk fritt på utesteder,kafeer og barer.

Røyker selv ,men ser ikke noe problem i å holde seg uten røyk i noen timer....Og om suget etter en røyk blir for stort så kan jeg vel stille meg på trappe.

Etter jeg fikk min datter så har jeg røykt ute og syntes faktisk at røyken ikke smaker noe godt inne.

Røykeloven skulle vært ye trengere og det skulle alkohol loven også.

Og mange andre lover før dette.

En ting jeg ikke forstår er at man skal henge seg opp irøyke loven og styre og stress og bli uvennen av våre uenigheter rundt den.

Men når det gjelder lover om forurensning,atom utslipp og lignende så er det ikke så stor iver etter å si meningene sine og få i gang et tiltak.

Jeg kan forstå at det kan være plagsomt og ikke serlig behagelig å være i et rom fyllt med røykere.

Syntes det selv også.men det finnes større faktorer som kan gi værre konsikvenser enn røyking.

Støtter forslaget om røykfrie utesteder,barer og kafeer.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieB:

Nå er det vel ingen som har dødd av parfymelukt, selv om det absolutt kan virke sånn i øyeblikket.

_________________

~Amanda~1212[ Dette Innlegg er endret av: Amanda den 2002-05-05 12:51 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Si meg, er det så vanskelig for dere røykere å være uten røyk i et par timer?

Jeg har da like mye rett til å gå ut å kose meg som dere, uten å måtte få den irriterende røyken på meg.

Uansett hvor jeg går i byen, så ender jeg opp i en sky av røyk pga røykerne. Unntatt på kinoen da, men det er også det eneste stedet hvor folk ikke røyker.

Og den røykeren som sa det med lange køer og sånt, mente at fordi folk røyker så blir det jo lange køer fordi de blir syk og staten får masse masse penger fordi de kjøper røyk.

Det var det den personen sa.

Og min svigermor har fått påvist at hennes lunger er dårlige pga røyking og hun har nesten sluttet.

Røyking kommer garantert til å være det som tar livet av min mor til slutt. Hun har røykt siden tenårene og i dag er hun over 50 år. Hun røyker sånn ca en 20 pakning for dagen.

Hvorfor utsetter folk seg for dette? Det ender bare opp med at man får dårligere helse og avhengighet pga nikotinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til emalie: du har tydeligv is ikke forstått hva jeg snakker om, og du svare ikke på mine spørsmål: hadde du kunne tenkt deg å gi slipp på noe du var veldig avhengig av, eller gått på en bar hvis det bare ble servert lettøl? jeeg prøver nå å få deg til å tenke om du har den viljestyrken som mange røykere må kjempe med når de skal ut på en pub og ikke får ta seg en blås!

For å si det rett ut, så synes jeg Norge er et så spesielt land, at jeg ikke har hørt på makan.

Hvorfor skal noen politikere bestemme om vi vil dø av røykinga eller ikke? de skal liksom prøve å få oss til å bli så sunne, og jeg synes de begynner å ville bestemme over oss i for stor grad, det er maktsyke folk!

Jeg kunne egentlig tenkt meg å slutte å røyke,Men politikerne har ødelagt alt ved at de istedet for provoserer røykerne til ikke å ville slutte.Ser dere ikke det?

Jeg hater å bli bestemt over, og jeg vil ikke finne meg i at noen skal bestemme hva jeg vil gjøre i livet mitt.

Det med røyking er et samfunnsproblem, men de løser det på feil måte.

Jeg skal også innrømme at jeg har blitt spurt av 16 åringer om jeg kunne kjøpe øl til dem, og det gjør jeg mer enn gjerne, fordi jeg er provosert over dagens politikere som tror de gjør rett ved å ha så strenge lover og regler med alkoholpolitikken.

Jeg tror vi hverken kan forhindre eller forebygge at folk blir alkoholikere, fordi jeg tenker som så at den som vil skaffe seg alkohol og drikke seg dritings finner en måte uansett å finne alkohol på.

Og tenk hvor mye spennende som finnes i barskapet til mor og far! for ikke å snakk om eldre søsken eller venner som kan kjøpe alkohol.

Jeg har bare en ting å si: politikere er latterlige naive.

anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym.

Ser du etterlyser svar fra meg igjen. Syns dette beg. å dra langt uti granskogen.....

Nei, det er ingen som hindrer deg i røyke deg inn i døden, og ingen som skal tvinge deg til å slutte å røyke. Staten skal heller ikke tvinge deg til å bli sund. Er du med så langt?

Det staten vil, er at røyken skal ikke plage meg. Den giften vil jeg ikke ha i min kropp.

Pr. i dag så kan jeg sikkert røyke selv med all den dritten jeg får i meg av dere på

enkelte plasser.

Du skriver det selv, VILJESTYRKE. Har du hørt om motivasjon? Det gjøres ikke på en to tre.

Om jeg kan avstå fra ting jeg er avhengi av? spør du. Ja, om jeg blir nødt og om jeg skader andre. Jeg har til gode og slenge mine eventuelle uvaner i ansiktet/mat/drikke til folk.

Så til slutt bringr du inn alkoholdebatten,la den ligge i denne debatten. Fikk bare lyst til å nevne det du skriver om at den er for streng også, og at du kjøper til 16 åringer når du blir spurt.

Ja, akkurat. Du forteller selv om nivået og forståelsen av dette.

Du forstår jo ikke bakgrunnen for det nye lovforslaget i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at vi kan ha røyke barer og ikke røyke barer. På den måten får alle det som de vil.

Jeg har jobbet i ute bransjen selv, og det var forbausende å se hvordan ikke røykere slett ikke holdt seg der det var røyk fritt... De søkte mot røykerne. Det var alltid mer liv der icon_lol.gif

Men... jeg skjønner godt at det er vondt for ikke røykere å gå ut. Jeg har en venninne som får skikkelig vondt i øynene av mye røyk. Jeg har barn som er allergisk mot røyk, og når de vokser opp så synes jeg så absolutt at de skal ha annledning til å få gå på røyk frie diskoer o.l. Men som en innbarka røyker så vil jeg gjerne ha et kryp inn hvor jeg kan nyte røyken min UTEN å sjenere noen...

Kan ikke det være en ide da? Da blir vel alle glade og fornøyde vel? De som vil drepe seg selv med nikotin kan få lov, og de som ikke vil skal få slippe...*ss*12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra

og hvilke arbeidsmiljø kan du tenke deg disse menneskene skal ha som jobber der?

Selv om de røyker selv, så er de utsatt i mengder hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Em@lie

De får vel jobbe i de røykfrie barene da?

Eller nei det går jo ikke..... får de har jo krav på å få jobbe akkurat der de vil..... klart det....alle ikkerøyker har jo krav på å få være akkurat der de vil de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til anonym

Din væremåte grenser til det barnslige. Tipper en ca 14-16 år, desverre må jeg avslutte disk. med DEG når det gjelder røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare en liten kommentar…

Flere av dere foreslår at man skal ha både røykfrie barer og barer der det er tillatt å røyke, så kan man velge selv hvor man vil gå.

En fin tanke, men tenk videre da…. Vi er to jenter som skal ut på byen. Sitter hjemme hos en av oss og har det kjempegøy, helt til vi skal ut… En går på røykebar og den andre på røykfri. Realistisk? Neppe. Jeg røyker ikke, men har ikke tall på hvor ofte jeg og andre røykfrie venner har føyd oss og satt oss i røykeavdelingen på restauranter sammen med røykevennene fordi det har vært ”akseptert” å røyke ute. Tror du de gidder å la være når de får lov? Å gå ut forbindes jo med røyking for røykerne, så hvorfor skal sære lille meg tas hensyn til? Skal jeg finne meg nye venner? Hvor stor valgfrihet har jeg egentlig?

Er det rart at, som Cassandra sier, det er mer liv rundt røykerne?

Frøken Antirøyk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-05-05 12:50, Amanda wrote:

CecilieB:

Nå er det vel ingen som har dødd av parfymelukt, selv om det absolutt kan virke sånn i øyeblikket.

_________________

~Amanda~

[ Dette Innlegg er endret av: Amanda den 2002-05-05 12:51 ]

Ingen som har dødd av passiv røyking heller.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...