Gjest kristen Skrevet 13. oktober 2003 #61 Del Skrevet 13. oktober 2003 :D Hei, alle sammen. Vi var på foreldremøte i går og fikk tatt opp tema. Ekstradatteren min kom nemmelig hjem i går og sa at "jeg tror på Gud , for det er han som har skapt alle menneskene". Da fant vi ut at her var det på tide å ta en prat med lærerinnen. Det er en menneskerett å få velge livssyn , også for barn. Klemmer fra La Guapa Ta en prat med lærerinnen? Hva om datteren deres faktisk tror på Gud? Skal hun ikke få lov til det? Og om det bare er en greie hun tror nå, og som hun senere kommer til å droppe, hva er det da å bråke for? La datteren deres tro og tvile så mye hun vil. Det er bare bra at hun reflekterer litt over hva hun tror. Hun trenger jo ikke bestemme seg for å bli kristen eller ikke nå uansett. Alle som tror eller ikke tror finner ut av det på sin egen måte en eller annen gang. Synes ikke noen skal nektes å tro, eller å tvile. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 14. oktober 2003 #62 Del Skrevet 14. oktober 2003 Ta en prat med lærerinnen? Hva om datteren deres faktisk tror på Gud? Skal hun ikke få lov til det? hvorfor skulle hun plutselig tro på gud dersom læreren ikke har gjort noe lærere ikke bør gjøre?? misjonering eller omhandling av religion på noe annet vis en ren informativt hører ikke hjemme på skolen.. så å fortelle barna at "gud har skapt verden" mener jeg ligger langt ut (da er du kommet til og tro og den synes jeg ikke en lærer skal legge vekt på i så ung alder da barna er så lettpåvirkelige) hva hadde du syntes om ditt barn kom og sa et bombastisk utsang (ala "gud har skapt verden") tuftet i en annen religion.. du ville vel også reagert på at h*n hadde fått et religiøst synspunkt servert som sannhet?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 14. oktober 2003 #63 Del Skrevet 14. oktober 2003 Nei, ikke enig. Det trenger ikke å bety at barnet har fått servert det som en sannhet. Det er jo faktisk mulig at barnet selv har tenkt at det høres riktig ut! Jeg synes alle snakker om barna som om de ikke er i stand til å ha en eneste selvstendig tanke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2003 #64 Del Skrevet 14. oktober 2003 Det er jo faktisk mulig at barnet selv har tenkt at det høres riktig ut! barnet har selv funnet ut at det h*n har fått presentert som "en gud de som kaller seg kristne tror på" har skapt verden.. h*n må jo ha fått det fra et sted at "gud har skapt verden"?? eller? høres ikke ut som om barnet har fått "upartisk info" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 14. oktober 2003 #65 Del Skrevet 14. oktober 2003 JO, hvis læreren sier at "de kristne tror at Gud har skapt verden", kan barnet tenke: Hmm, det tror jeg det kan være noe i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2003 #66 Del Skrevet 14. oktober 2003 JO, hvis læreren sier at "de kristne tror at Gud har skapt verden", kan barnet tenke: Hmm, det tror jeg det kan være noe i. så dersom jeg sier "mange amerikaner tror på grønne men fra mars" så tenker du hva?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2003 #67 Del Skrevet 14. oktober 2003 så dersom jeg sier "mange amerikaner tror på grønne men fra mars" så tenker du hva?? jeg vil vel ikke akkurat trekke det så langt.. men finner det også svært lite sannsynlig at et barn av seg selv har kommet på at det sikkert var logisk å tro på en religion bare av å få kalde fakta hvor mange er det egentlig som har en religion som de har "lest seg til"? de fleste som tror på noe har vel "lært det" gjennom foreldre, religiøse institusjoner osv? skole skal ikke være en religiøs institusjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 14. oktober 2003 #68 Del Skrevet 14. oktober 2003 Her må jeg nok si meg enig med tuji, barn kan da bestemme seg for at noe er verdt å tro på uten at andre har sagt det er slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2003 #69 Del Skrevet 14. oktober 2003 Her må jeg nok si meg enig med tuji' date=' barn kan da bestemme seg for at noe er verdt å tro på uten at andre har sagt det er slik.[/quote'] de bestemmer seg for å tro på noe uten å ha blitt fortalt at det er slik?? det har jeg aldri hørt om et eksempel på.. så det gleder jeg meg til å høre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 14. oktober 2003 #70 Del Skrevet 14. oktober 2003 hvorfor skulle hun plutselig tro på gud dersom læreren ikke har gjort noe lærere ikke bør gjøre?? misjonering eller omhandling av religion på noe annet vis en ren informativt hører ikke hjemme på skolen.. så å fortelle barna at "gud har skapt verden" mener jeg ligger langt ut (da er du kommet til og tro og den synes jeg ikke en lærer skal legge vekt på i så ung alder da barna er så lettpåvirkelige) hva hadde du syntes om ditt barn kom og sa et bombastisk utsang (ala "gud har skapt verden") tuftet i en annen religion.. du ville vel også reagert på at h*n hadde fått et religiøst synspunkt servert som sannhet?? Så hvis barna tror på noe så er det utsatt for feilaktig påvirkning mens hvis det ikke tror på noe så er barnet "påvirket" riktig? Ja barn er lett påvirkelig spesielt i de yngste aldergruppene. De får lett en oppfatning og skifter like lett til noe annet igjen. Så om de en dag hadde bestemt seg for å tro noe annet enn det jeg tror så vil jeg ikke fått særlig panikk og heller sett det an. Men noe forbehold må jeg ta: Hvis barnet gir uttrykk for et livssyn som innebærer nedvurdering av andre mennesker eller vil knytte det til destruktive miljøer (alkohol, kriminalitet eller utnyttelse av mennesker på en eller annen måte) så vil jeg gjort det jeg kunne for å stoppe det. Siden jeg ikke oppfatter ateisme, kristendom, islam, buddisme etc. som uakseptabelt destruktive for medlemmene slik de praktiseres i Norge i dag så må gjerne barna bekjenne seg til et livssyn for en stund. Når det derimot gjelder rasistiske organisasjoner eller religiøse som innebærer isolasjon fra familie og venner (som f.eks. Jehovs Vitner) så ville jeg reagert. Gabriel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 14. oktober 2003 #71 Del Skrevet 14. oktober 2003 Nå var jo ikke jeg så gammel da jeg begynte å tro på reinkarnasjon. Hadde noen fortalt meg at "det var slik"? Så langt der i fra... Si meg, gjest: når mener du barn blir selvstendig tenkende individer, egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå