Gå til innhold

Bibelundervisning.

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

:o

Jeg så i min ekstradatters timeplan i dag at de har bibelundervisning hver uke fremover.

Jeg lurer da fælt på hva dette innebærer og om bibelen her blir fremlagt som "sannhet".

Har noen erfaring?

Hadde det vært mitt barn hadde jeg tatt kontakt med læreren for å få vite hvordan de presenterer bibelen for de små.

Jeg er gravid nå og vet at når mitt barn begynner på skolen synes jeg det er svært viktig at barnet SELV får velge den religion det ønsker å ha.

Derfor finner jeg det like viktig at barna lærer om alle verdens religioner, og ikke bare kristendommen.

Jeg vet at min ekstradatter har tre fremmedkulturelle i sin klasse.Hva med disse?

Hvis kristendommen blir fremstillt som det eneste rette ,hva da???

Er det noen som vet?

Vi kommer ikke til å døpe vårt barn når det kommer.Vi lar barnet bestemme selv i konfirmasjonsalder.

Da blir det VELDIG feil å innprente en religion av skoleverket på en 7 år gammel unge!!

Regjeringen Bondevik fikk jo satt en effektiv stopper for Livssynsundervisningen og satte oss 25 år tilbake i tid!

La Guapa :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde kristendomsundervisningen var som en slags historietime, jeg (Har vært krl-vikar). Man lærer historier fra Bibelen, akkurat som at man senere lærer om Muhammed, Buddha etc. Man lærer jo ikke bønn osv. Foreldre kan få søk om å få fritatt barna i noen timer tror jeg.

Kjenner en lærer, hun forteller at norske foreldre krever å ta barna ut av kristendomsundervisningen, men ikke ut av noen av andre religionstimer "fordi det er vitkig å lære om religion". Inkonsekvent?

Gjest Anonymous
Skrevet

Skolene har ikke lov å lære barna at noen religion er mer ertt enn en annen. Det de lærer er nok bibel-historier på et mer historisk grunnlag.

Kjenner en lærer, hun forteller at norske foreldre krever å ta barna ut av kristendomsundervisningen, men ikke ut av noen av andre religionstimer "fordi det er vitkig å lære om religion". Inkonsekvent?

Dette høres merkelig ut, man har da ikke kristendomstimer kontra andre religionstimer lenger? (Mulig jeg misforsto)

Forøvrig er det enkelte som ikke vil la barna delta på skolegudstjenester, men synes det er greit at de deltar på andre religioners "ritualer". Dette synes jeg ikke nødvendigvis er inkonsekvent - enkelte skoler har gjerne to-tre skolegudstjenester i løpet av et år, mens andre religioners ritualer kun overværes kanskje èn gang i løpet av skoletiden.. Kristendom hører man om på bauger og kanter i samfunnet, mens andre religioner gjerne er mer diffuse.

Skrevet
Sitat:  

Dette høres merkelig ut, man har da ikke kristendomstimer kontra andre religionstimer lenger? (Mulig jeg misforsto)  

Man inndeler ofte året i ulike temaer, der man tar for seg en religon av gangen. Man balnder ikke alle religioner sammen, men går igjennom de en etter en.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare føyer til: om jeg husker rett kan ikke foreldre få elever fritatt fra undervisningstimer, men de kan få fritak fra å sitere bønner høyt, synge religiøse sanger (såalt "religiøse handlinger") og fra å delta på gudstjenester/ritualer evt også besøk i gudshus utenom.

Personlig har min sønn fritak fra å delta på gudstjenester, dvs om det er konserter e.l. i kirka, eller et besøk for å se på kunst og arkitektur skal han være med. men ikke på skolegudstjenester.

Skrevet

Nei, de får jo ikke fritak. Men de krever det, og maser og klager og skriver sinte brev... Forøvrig skjønner jeg godt at foreldre som ikke er kristne ikke ønsker at barna skal være med på gudstjeneste.

Skrevet

Har hatt akkurat samme problemet! Det viser seg at undervisningen i krl- fag for en stor del avhenger av måten læreren presenterer stoffet på og derfor kan du, dersom du er uheldig, risikere at krl undervisningen blir gjennomført av en liten misjonærspire.... Det kan være svært vanskelig å definere hva som er undervisning og hva som er forkynning.

Kirken er også svært aktive i arbeidet med å dra skolen inn i kirkelige aktiviteter, dette medfører at eleven blir invitert på utegudsteneste (med boller og brus, selvfølgelig), julegudstjeneste med tenning av julegran osv...Ting det ikke er lett å nekte ungene å være med på. Dette gjør ikke akkurat ting enklere for foreldre som ønsker at ungen skal få et litt mer nyansert syn på religion...

Jeg valgte å snakke med rektor på skolen da min sønn begynte i første klasse for, på en høflig måte, å forklare at jeg kom til å holde meg godt orientert i forhold til krl undervisningen. Dette ble veldig godt mottatt selv om jeg vet at de fleste lærerne på vår skole er personlige kristne. Det er selvfølgelig ingen ulempe at man faktisk har loven i ryggen heller da...

Skrevet

Skjønner ikke dette jeg.

Faktisk så synes jeg det er litt naivt å ta ut barna sine fra kristendomskunnskap og arrangementer i kirker. Uansett hva man tror å så bor man jo her i landet, og norsk kultur (og historie) er så knytta sammen med kristendommen, at kristendomsundervisning i mine øyne må sees på som almennkunnskap.

Så lenge det ikke blir presentert som den eneste sannhet, og det blir det ikke lengre i norsk skole (?!)

Jeg er naturligvis tilhenger av religionsfrihet. Men frihet er ikke å nekte barn informasjon. Et valg bør være et informert valg - og det innebærer kunnskap om kristendom også. Så får man heller sørge for å oppdra barna til å bli selvstendige individer som er i stand til å ta sine egne valg.

Skrevet

Dette er ei bra side hvis du virkelig ønsker å sette deg inn i hvordan undervisningen legges opp... http://www.pedtorg.no

Jeg kunne jo lagd en link hvis jeg bare hadde skjønt hvordan jeg skulle gjøre det.... :oops:

Skrevet

:o Den virka...

Skrevet

Undervisningen i KRL skal være nøytral og objektiv, læreren skal ikke la sitt eget syn skinne gjennom. Hvis læreren er kristen, skal h*n likevel bare holde seg til å fortelle hva kristendommen står for, hvordan Bibelen er oppbygd, hvordan kristne utøver sin religion osv., h*n kan ikke si noe om hva h*n selv tror om den saken. Når din ekstradatter skal ha bibelundervisning, er det nok undervisning om hva Bibelen er, hvordan den er bygd opp, hva den betyr for kristne osv. På samme måte skal de ha undervisning om islam, Koranen, jødedom, buddhisme og andre religioner og hellige skrifter.

Elever får ikke fritak på den måten at de får gå ut av klasserommet, men de kan ikke tvinges til å være med på noe som kan oppfattes som utøvelse av en religion (bønn, salmesang, fremsielse av trosbekjennelse, f. eks.). Hvis klassen skal besøke en kirke, kan muslimer og andre slippe å være med. Da får de ikke fri, men skal være på skolen og lære om det samme som de andre opplever i kirken.

Skrevet

Kristendommen har ikke bare lagt grunlaget for hvordan samfunnet vårt er bygd opp, men også for hvordan vi tolker og ser verden. Jeg bruker ennå massevis av energi på å riste av meg et par protestantiske sekker som jeg ikke har valgt selv. Å kjenne Bibelen, eller deler av den, er å kjenne en del av seg selv - uavhengig av tro og overbevisning. Har aldri vært innom tanken på å slutte meg til Islam, men har likevel lest litt (for lite...) i Koranen.

Forsøker å lese litt nå og da i Bibelen også - ikke for å søke trøst eller inspirasjon, men for å se hvor ting kommer fra. Ekstremt mye av den vestlige litteraturen, psykologien og filosofien tar utgangspunkt i Det Gamle og det nye Testamente, og fortolkninger av disse.

Skjønner godt at foreldre som ikke føler noen tilhørighet til kirken er skeptiske, men ville nok satt meg inn i HVA jeg faktisk tok avstand fra før jeg gikk til aksjon. Kan hende er denne bibelundervisningen lagt opp som historiefortellinger hvor Myten er i fokus? Eller som en lære i hva de kristne tror på? Eller som en bokstavelig gjenfortelling av hva som faktisk står i boken?

Så lenge vi ikke snakker om direkte evangelisering, så er vel kunnskap om det vi IKKE vil ta del i, også noe vi vil lære barna våre? Både når det gjelder ideologi og religion?

Skrevet

Jeg, lille KG-barnet har for ikke så mange år siden, deltatt på KRL-undervisning.

TIDLIGERE når dette faget het kristendom, kunne man bli fritatt og ha livsynsundervisning i stedet.

NÅ heter det KRL som betyr kristendom, religion og livssyn. Veldig fint fag egentlig. Ingen skal påtvinge elever noen religion via skolen, men her LÆRER man om de forskjellige religionene. Kristendommen er i det faget like mye verdt som jødedommen. Lærebøkene er også veldig nøytrale. Ingen sier at GUD er den eneste og han er den rette for alle.

Jeg ville ikke hatt noe i mot å la mine barn delta i en slik time, selv om jeg er paganist! :) (hadde jo ikke gjort noe om de hadde tatt med litt okkulte "religioner") :)

Skrevet

Jeg synes gudstjeneste ikke har noe med skolen å gjøre, annet enn hvis man gjør det på lik linje med å være tilstede i synagoge osv for å observere. Og jeg er kristen. Synes ikke barn skal delta i religiøse handlinger for å lære.

Synes forøvrig det var trist da jeg så en dokumentar om en skole med mange innvandrerbarn, der en dle av muslimen ble tatt ut av skolen når de andre klippet julepynt, gikk rundst treet osv. for det synes jeg har med kultur å gjøre, og den kommer man til å få gnidd inn når man bor i et land der det feires jul. Også ikkekristne feirer jo jul!

Skrevet
Jeg synes gudstjeneste ikke har noe med skolen å gjøre, annet enn hvis man gjør det på lik linje med å være tilstede i synagoge osv for å observere. Og jeg er kristen. Synes ikke barn skal delta i religiøse handlinger for å lære.

Synes forøvrig det var trist da jeg så en dokumentar om en skole med mange innvandrerbarn, der en dle av muslimen ble tatt ut av skolen når de andre klippet julepynt, gikk rundst treet osv. for det synes jeg har med kultur å gjøre, og den kommer man til å få gnidd inn når man bor i et land der det feires jul. Også ikkekristne feirer jo jul!

Enig med gudstjenestedelen.

Kanskje muslimer ser på det med julepynt og julesanger på lik linje som vi ser på gudstjenester? Vet ikke jeg.

MEN!

Uansett så er jo ikke julen en kristen høytid fra begynnelsen av. Jeg feirer ikke jesus' fødsel. Jeg feirer vintersolverv også kalt Yule :) (21.desember)

Deltar selvfølgelig på julaften, men som sagt, ikke for å feire jesus' fødsel.

Skrevet

Jeg ønsker ikke at mine barn skal være med på skolegudstjeneste, fordi jeg oppfatter dette som ren "forkynning" av den kristne tro ( i hvertfall her vi bor). At de lærer om kristendommen er greit, og at det er større fokus på kristendommen enn andre relgioner synes jeg også er greit siden dette er som mange sier en del av vår historie.

Jeg hadde gjerne sent barna i kirken dersom det var lagt opp som en undervisningstime i hva kirken driver på med. Jeg hadde også sent barna mine i en moske for å lære mer om hva de driver med. Men sånn er det ikke hos oss. Derfor velger jeg fritak for dette for mine barn.

Når det gjelder jula så er det selvfølgelig naturlig å fortelle litt bibelhistorie. Men jeg synes nå at det kunne være litt mer fokus også på den gamle tradisjonen (som nå blir mer og mer vanlig), at vi benytter mørketida til å samles, med god mat og drikke, og gleder oss over at sola har snudd.....og så gjør vi litt ekstra stas på barna med pakker. Det er i hvertfall dette som er jul for meg og det ønsker jeg å formidle til mine barn.

Gjest sexysadie
Skrevet

nå borer jeg sikkert handa inn i bolet igjen....

Vårt vestlige samfunn er tuftet på jødisk/kristen moral og romerretten.

Barna (Særlig de m annen religion) har intet ondt av å kjenne til bibelen og kristendommen.

Skrevet

Kan jo si litt om mitt ståsted oppi dette, siden jeg jobber i kirken og samarbeider med skolene.

Hvis jeg blir invitert til skolen for å ha en KRL-time om et tema, vokter jeg meg vel for å forkynne. Da forteller jeg hvordan ting er, helt nøytralt. Slik må det være, for skolen skal ikke være arena for forkynnelse. ingen skal behøve fritak fra disse timene.

Hvis skolen kontakter meg og ber meg holde skolegudstjeneste, blir det noe annet. Da er klassen gjester i kirken, og får se hvordan vi gjør når vi har gudstjeneste. Har de bedt om en gudstjeneste, får de det - ikke undervisning. En gang jeg skulle ha julegudstjeneste, spurte læreren om jeg kunne la være å nevne Jesus (hun var sikkert redd for å støte noen)... Slike kompromisser kan jeg ikke inngå. Jeg skjønner at noen vil ha fritak fra slike gudstjenester, men det går også an å bare være med og se på, uten å delta. Det tror jeg ikke mange tenker som en mulighet, det er liksom enten eller; full deltakelse eller fritak.

Skrevet

nå borer jeg sikkert handa inn i bolet igjen....

Vårt vestlige samfunn er tuftet på jødisk/kristen moral og romerretten.

Barna (Særlig de m annen religion) har intet ondt av å kjenne til bibelen og kristendommen.

Men det klarer man fint å lære unger uten gudstjeneste, ikke sant? ;)

(Forresten meg som hadde de to gjeste-innleggene i starten)

Gjest sexysadie
Skrevet

noen ganger bør barna se kilden og inspirasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...