blåveis Skrevet 8. oktober 2003 #41 Del Skrevet 8. oktober 2003 Nå Det vil si at foreldre skal vite hva som skjer i hver eneste KRL-time' date=' slik at de kan be om fritak hvis de mener det er nødvendig. [/quote'] for det første syenes jeg situasjonen blir håpløs dersom foreldre skal ta ut barna i hytt og pine.. da forsvinner liksom det jeg ser som hovedpoenget med faget; å sette seg inn i mange ulike livssyn og hva andre tror på for det andre så er ofte ikke problemet det som kan leses ut av en "plan" det er ofte måten ting sies på som er problemet, mer en temaet som blir tatt opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 8. oktober 2003 #42 Del Skrevet 8. oktober 2003 Barna kan ikke tas ut i hytt og pine, som du sier. De kan få fritak fra å være med på noe som kan oppfattes som religionsutøvelse, som f.eks bønn. Hvis de får fritak fra dette, skal de likevel lære hva bønn er. Dette synes jeg er en fin tanke, problemet er som flere sier hvordan praksisen er. Jeg kjenner ikke alle lærere i Norge, men jeg kjenner noen. De jeg kjenner, er livredde for å støte noen, og velger derfor sine ord med omhu. Men selvfølgelig - man finner helt sikkert de som ikke klarer å følge retningslinjene. Støter man på en slik lærer, kan man faktisk gjøre oppmerksom på at KRL-timene ikke skal være arena for forkynnelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 8. oktober 2003 #43 Del Skrevet 8. oktober 2003 Støter man på en slik lærer' date=' kan man faktisk gjøre oppmerksom på at KRL-timene ikke skal være arena for forkynnelse![/quote'] man kan gjøre oppmerksom så mye man vil.. enkelte biter dette liiiite på jeg kjenner til en lærer som jeg selv har hatt som lærer. h*n er svært engasjert i kristne organisasjoner på fritiden og ser det som viktig og riktig å ta kristendommen inn i alle fag på skolen (til og med matte :o ) h*n har slett ikke tatt inn over seg faget ikke lenger er kristendom, men livssyn (kaller det forstatt kristendom og omtaler kristendom og de andre religionene på svært ulik måte.. i den grad de andre religionene blir nevnt) og klager over at "det skulle vært mye mer kristendomsundervisning, for det er jo tross alt det viktigeste faget" h*n er lærer på en barneskole og er svært så forkynnende hva kan man gjøre med sånne? personlig synes jeg ikke denne personen er egnet til å undervise i livssyn i det hele. men siden h*n har mye utdannelse og stort engasjement på fagområdet og har jobbet med det i snart 20 år.. så tror jeg det er svæææært vanskelig å gjøre noe med det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 8. oktober 2003 #44 Del Skrevet 8. oktober 2003 Indoktrinering er indoktrinering og det betyr: forsøk på å forandre et menneskes holdninger og oppfatning ved systematisk påvirkning. Når jeg bruker ordet "indoktrinering" så er det fordi det beskriver akkurat det som finner sted i noen KRL-timer - i hele Norge. "Min båt er så liten" og andre sanger har de fleste vel lært på skolen. Poenget mitt er at barnet i stor grad adopterer holdningene til foreldrene før det lar seg påvirke av andre. Gi barna deres sunne holdninger og og la dem være åpne og nysgjerrige så vil statskirken være ute av skolene om få generasjoner Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 8. oktober 2003 #45 Del Skrevet 8. oktober 2003 personlig synes jeg ikke denne personen er egnet til å undervise i livssyn i det hele. men siden h*n har mye utdannelse og stort engasjement på fagområdet og har jobbet med det i snart 20 år.. så tror jeg det er svæææært vanskelig å gjøre noe med det.. Det kan godt hende du har rett i at denne læreren ikke burde undervise i KRL. Har dere tatt kontakt med skolen angående dette? Det er det første man må prøve. Nettopp det at h*n har så stort kristent engasjement kan være kjernen i problemet, og dette er noe h*n bare må lære seg å holde for seg selv i denne sammenhengen! Jeg ville tatt kontakt med rektor, eller læreren selv og tatt det opp på en skikkelig måte. Heldigvis tror jeg ikke de fleste KRL-lærere er slik som du beskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 8. oktober 2003 #46 Del Skrevet 8. oktober 2003 jeg har jo ikke tenkt å ta kontakt med skolen, da jeg kun kjenner denne personen pga private forhold, men jeg vet at det har vært flere møter ang personen (h*n har selv fortalt meg om dem) og situasjonen har vært betent i flere år.. men h*n underviser fremdeles.. (og det skremmer meg litt altså!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 8. oktober 2003 #47 Del Skrevet 8. oktober 2003 Tenkte kanskje at du hadde barn som var elever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 8. oktober 2003 #48 Del Skrevet 8. oktober 2003 Tenkte kanskje at du hadde barn som var elever. nei, det har jeg ikke.. jeg diskuterer dette temaet på rent prisipielt grunnlag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2003 #49 Del Skrevet 8. oktober 2003 Sønnen min kom hjem fra skolen en gang da han gikk i 1. Da sa han at "Vi måtte jo tro på Jesus, for det hadde **** sagt var det rette". Vel. Det var ikke lenge han hadde den oppfatningen. Nå er han 10 og mener at dersom man skulle tro på en religion, så er nok buddhismen den beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. oktober 2003 #50 Del Skrevet 8. oktober 2003 Tror også mange lærere driver undervisningen for langt. Hadde selv en pinsevenn som religionslærer på videregående, og alt vi lærte om mormonerne var at de var en bunt gærninger man burde holde seg laaangt unna. Der min mor er lærer har de sluttet å synge "O du som metter liten fugl" før maten. Nå synger de nøytrale sanger isteden. Så det er nok forskjeller rundt om kring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 8. oktober 2003 #51 Del Skrevet 8. oktober 2003 da jeg gikk på barneskolen måtte vi alltid synge til gud før maten.. en av de kristne lærerne hadde tilogmed lagd en egen sang og da jeg nektet å synge av prinsippielle grunner fikk jeg jævlig mye bråk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2003 #52 Del Skrevet 8. oktober 2003 Da jeg gikk i skolen sang vi religiøse bordsanger. Dvs, jeg sang ikke. Når jeg fikk tilsnakk for dette (ALLE måtte synge (unntatt hu som hadde livssyn..) ellers fikk vi ikke spise) begynte jeg å mime istedet. Sta unge? Hvem jeg? Starya -som var gjesten med buddhisme-vennlig sønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. oktober 2003 #53 Del Skrevet 8. oktober 2003 Tror som sagt at de fleste skoler har et mer reflektert syn på bordsang osv nå enn for 10-15 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Starya Skrevet 8. oktober 2003 #54 Del Skrevet 8. oktober 2003 Ja, i disse dager går det mer på "Kua mi", og denslags. Vet noen steder (sikker mange steder..) får ungene velge sang. Da sniker det seg sikkert en og annen religiøs en, men i en slik sammenheng synes jeg det er greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makeløs Skrevet 10. oktober 2003 #55 Del Skrevet 10. oktober 2003 Det som forundrer meg litt er at kristene kommer med argumentene at "det er da ikke så farlig om ungen tror på Gud når h*n er 6 år". Det er jo selvfølgelig ikke sikkert de forbli kristne forde. MEN er det like greit om ungene kom hjem og sa de var blitt muslimer "fordi det sier de på skolen er det eneste rette"? For meg er begge deler "like ille". Relgion er viktig! Med det mener jeg at det også er viktig for oss "ikke-relgiøse" hvordan våre barn blir påvirket mht relgion. For meg er det viktig å vise mine barn at det er flere alternativer, og uansett hva de må finne på å velge senere i livet så håper jeg de kan vise toleranse overfor andre med ulike synspunkter. Dagens livsysnsundervisning er (i hvertfall på den skolen mine barn går) ren kristendomsundervisning. Og det fordi lærerne er personlige kristne. De prøver sikkert å være nøytrale, men får det ikke til. Jeg kan ikke påvirke undervisningen direkte, det jeg kan gjøre er å ta barna ut når det er kirkebesøk. Og det gjør jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #56 Del Skrevet 10. oktober 2003 Makeløs: jeg tror mange barn og unge opp gjennom oppveksten prøver å identifisere seg med ulike grupper. Selv hadde jeg en periode der jeg vurderte å bli katolikk, noe som jeg ser på som helt utenkelig i dag. Hvis foreldre mener at barna skal få velge fritt; når mener de at det ikke lenger er ille at barnet faktisk foretar et valg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 10. oktober 2003 #57 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg har vanskelig for å tro at noen skoler driter i læreplanen og kjører ren kristendomsundervisning. Det er faktisk ikke sånn at man kan velge bort læreplanen. Hvis det likevel skulle være tilfelle, slik noen sier, så må dere lage litt oppstyr, da! Ring rektor og få i stand et møte, og hvis ikke det hjelper - gå til lokalavisen! Når jeg selv får barn, vil jeg at de skal lære om islam og andre store religioner. Jeg kommer ikke til å be om fritak hvis de skal på besøk i moskeen, fordi jeg mener det er viktig at de får oppleve hvordan andre mennesker tilber. Jeg er ikke redd for at mine fremtidige barn skal få et annet livssyn enn meg. Det må de selv få velge, selv om jeg er kristen og skulle ønske at alle var enig med meg . På samme måte tror jeg alle barn bør oppleve minst en gudstjeneste i løpet av barndommen, for å vite hva dette er for noe. De trenger ikke å delta, men kan være med som observatører. Det kan da ikke være så farlig, vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2003 #58 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg har vanskelig for å tro at noen skoler driter i læreplanen og kjører ren kristendomsundervisning. tror heller ikke det ligger på det nivået.. men hos den enkelte lærers framstillinger osv.. og det er det veeeldig vanskelig å påvise.. og ikke minst få gjort noe med.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 12. oktober 2003 #59 Del Skrevet 12. oktober 2003 Jeg vil at mine barn skal lære om alle religioner, trossamfunn (f.eks Human-Etisk forbund) og livssyn. Jeg ønsker at skolen skal besøke disse trosamfunnenene og at barna mine skal delta i de religiøse ritualene der sammen med skolen. Og om de i den sammenheng er med på en bønn som sier at de tror på Allah, Budda e.l. synes ikke jeg det gjør noe. Og om et av barna i barnehagen foreslår at de skal synge en muslimsk bordbønn så må gjerne mine barn være med på det (jeg er ikke muslim). Barna skal selvfølgelig lære hva mor og far tror på og mener er riktig samtidig som om de skal få lov til å gjøre sine egne valg. Men det er også viktig å fortelle de små barna at de ikke behøver å gjøre noen selvstendige valg ennå! Det er viktig for meg at barna har et grunnlag og en trygghet i sin egen livsoppfatning samtidig som om de skal repektere andres og at de ikke skal si at "Mitt livssyn er bedre enn ditt". Jeg synes at kristendommens påvirkning (blandt annet gjennom skolen) er grovt overdrivet. Jeg synes at resten av samfunnets "anti-kristne" holdninger er langt sterkere. Jeg er langt mer redd for den påvirkning som kommer fra media, filmer, musikk, ungdomsblader og ungdomsprogrammer. Så jeg skulle mye heller tatt barna "ut" av de "religiøse gudstjenster" i media m.m. hvor det etter mitt syn formidles et galt syn på klær, kropp, materielle verdier og respekt for andre. Gabriel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 12. oktober 2003 #60 Del Skrevet 12. oktober 2003 Jeg er så enig, så enig. Vi må ikke undervurdere barnas evne til å velge selv! Man blir ikke automatisk muslim av å være i en moské eller kristen av å gå på gudstjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå