Gå til innhold

Bibelundervisning.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg ser ingen grunn til at det trenger å skje flere ganger i året. Et par ganger i løpet av skoletiden synes jeg faktisk er evig nok (og i så måte ble min sønns kvote fylt opp, og vel så det, i første klasse...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg prøver å være en så bibeltro kristen som mulig, og for meg personlig er religionen det viktigste i mitt liv.

MEN:

Hva har religionen i skolen å gjøre, som eget fag? I et flerkulturelt samfunn med religionsfrihet bør det i anstendighetens navn være opp til foreldrene å lære sine barn om religion. Det er faktisk det religionsfrihet betyr.

Så vil noen si, "men vi bør da lære elevene om de forskjellige religionene, og om kristendommens historikk i Norge". Javisst, utmerket, det passer jo fint inn i samfunnsfag?

Min erfaring med KRL (som tidligere ansatt i grunnskolen) er at det er et bastard-fag som i altfor stor grad overlater til den enkelte lærer og skole hvordan undervisningen skal gjennomføres.

Jeg har stor forståelse for de foreldrene som blir helt oppgitt når de for n-te gang prøver å forklare for en rektor at de ikke vil ha sine barn med på "gudstjeneste" i kirken, uten å møte noen som helst forståelse. Og det skjer altfor ofte.

Man burde ha såpass respekt for den grunnlovsfestede religionsfrihet at man fjernet KRL som eget fag, og ryddet opp i den grumsede samrøren som fortsatt finnes mellom stat og kirke når det gjelder skolevesenet. La de som vil gå i kirken eller feire/markere høytider, gjøre det på fritiden. Vi ville aldri akseptert tvungne kirkebesøk på en alminnelig arbeidsplass, og da er det absolutt ingen grunn til å akseptere det i den obligatoriske grunnskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig kunne man jo luket i skolens formålsparagraf.

"Grunnskolen skal i samarbeid og forståing med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding."

Eh, takk, men nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dette jeg.

Faktisk så synes jeg det er litt naivt å ta ut barna sine fra kristendomskunnskap og arrangementer i kirker. Uansett hva man tror å så bor man jo her i landet, og norsk kultur (og historie) er så knytta sammen med kristendommen, at kristendomsundervisning i mine øyne må sees på som almennkunnskap.

Så lenge det ikke blir presentert som den eneste sannhet, og det blir det ikke lengre i norsk skole (?!)

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt merkelig er at mange kristne foreldre ønsker at skolen skal ta seg av religionsundervisningen. Dette må da være viktigere enn som så? Men det er jo typisk for dagens samfunn! Skyv alt ansvar over på myndighetene, send ungene i barnehagen før de kan gå, la de være på SFO til klokka seks, la skolen ta seg av oppdragelsen.... Og FORLANG at ungene skal bli tatt hånd om på alle måter. Også lurer folk på hvorfor dagens samfunn er så skakkjørt som det er ? HALLO!

Jeg er enig i med "gjest", religionsfag hører til under samfunsfag. Dessuten bør der innføres et nytt fag i skolen, nemlig filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:D Hei, alle sammen.

Vi var på foreldremøte i går og fikk tatt opp tema.

Ekstradatteren min kom nemmelig hjem i går og sa at "jeg tror på Gud , for det er han som har skapt alle menneskene".

Da fant vi ut at her var det på tide å ta en prat med lærerinnen.

Vi fikk forklart at hjemme hos oss er det ingen religion som er bedre eller mere rett en en annen.

Datteren vår skal få velge selv når hun er gammel nok til det.

Lærerinnen satte pris på belysningen av temaet og forsikret om at det ikke forelå noen som helst form av forkynning i timene.

Dette var svært viktig for oss.

Jeg savner allikevel et livsynsfag i skolen fremfor bibelhistorie som de kaller det nå.

Jeg tenker da særlig på at min datter har tre utenlandske elever i sin klasse.Disse skal da også få lære bort om "sin" religion på lik linje med våre barn!

Det er en menneskerett å få velge livssyn , også for barn.

Klemmer fra La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La Guapa; det finnes ikke noe fag som heter bibelhistorie. De skal lære om ulike livssyn, men man kan ikke lære om alt på en gang. Skolen starter ofte med det letteste først, og siden vi er i Norge er Jesus, jul og påske noe man har hørt om, i motsetning til Id, Yom Kippur og Hannukkah.

Forøvrig; når mener du datteren din er i stand til å ta et eget valg? Er det krise om hun plutselig tror på gud i en alder av 6 år? Hva ille kan sje? 1. Hun blir kristen resten av livet. 2. Hun finner ut at det var tull og fortsetter å ikke være kristen om en stund.

Jeg synes ingen av alternativene høres grusomme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

DON PEDRO:

På hennes timeplan står det :BIBELHISTORIE!!!

Det er da ikke noe jeg bare finner på. :evil:

Det er mulig du ikke synes dine unger tar skade av å bli pådyttet en religion.

Vi er SVÆRT BEVISSTE når det gjelder valg av livssyn.

Dette er fordi religion faktisk har bidratt og bidrar til noen av de største konfliktene i verden og ikke er noe en bare skal kimse av.

For oss er det viktig å vise våre barn nyansene i de ulike trosretninger, SÅ JO!DET HAR FAKTISK NOE Å SI JA.

FOR OSS!

Vi har krav på å påvirke skolen med tanke på hva de indoktrinerer våre barn med av livssynsoppfatning.

Det er faktisk noen av oss som ikke følger saueflokken!

La Guapa :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

DON PEDRO:

Jeg fikk velge når alle skulle konfirmeres.

Da kunne jeg velge om jeg ville konfirmeres i kirken, borgelig eller ikke i det hele tatt (eller noe annet om jeg ønsket det)

Mine foreldre la meg på hjertet at dette var et valg bare jeg kunne ta og at det var et voksent valg.

Jeg valgte å ikke konfirmere meg overhodet.

Jeg er glad for at mine foreldre ikke døpte meg men lot meg velge selv!

De hadde støttet meg uansett hvilken trosretning jeg hadde valgt!

OG tro meg.Vi som hadde livssyn lærte om alle religionene fra 1. klasse.

Men det har regjeringen Bondevik satt en effektiv stopper for.

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er altså for å gå tilbake til den gamle ordningen. Kom da ikke og si at religion skaper mange problemer, når vi allerede i barneskolen lærer barna at dette er et fag der vi ikke kan være sammen. Hvis vi oppdrar barn til å tro at religion ikke kan være samlende, vil det ihvert fall bli religionskriger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DON PEDRO:

På hennes timeplan står det :BIBELHISTORIE!!!

Det er da ikke noe jeg bare finner på. :evil:

Det finnes fortsatt ikke et fag som heter bibelhistorie. Derimot kan det være ført opp som tema for perioden, men da inngår det i KRL, og er ikke et eget fag. (Sikker på at det ikke er ukeplanen du mener, forresten? Ofte fører lærere der opp tema som for tiden jobbes med, istedet for kun faget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:D Nei, godt mulig at det står som tema.

Så bare at det sto på timeplanen jeg.

Jeg er ikke for at ungene skal deles inn i livssynsklasse og kristendomsklasse.

Jeg mener at det skal hete "livssynsundervisning" eller "religionslære", med like stor vekt på alle religioner.

Det var en kommentar til at barn skal lære det som er "enklest og nærmest" først.

I hjem uten et bestemt livssyn er det ingenting som er enklest og nærmest.Alle religioner stiller på samme linje.

Det finnes da både synagoge, moske og kirke her i nærmiljøet.

Hvorfor skal skoleklasser en mange ulike livssyn bli indoktrinert det kristne fordi de kristne tilfeldigvis gjorde krav på vår statsreligion en gang for flere tusen år siden...

NEI, det finner jeg meg ikke i for mine barn.

JEG NEKTER!!!!!

La Guapa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke forandre historien, og kristendommen er en stor del av den norske historie. Slik er det uansett hvor mye du nekter! Derfor er det også naturlig at dette har en større del av faget.

Jeg tar meg faktisk nær av at du påstår at kristne prøver å indoktrinere troen i andre. Indoktrinering og påvirkning er to vidt forskjellige saker, og selv om jeg gjerne vil påvirke andre til å ta del i mitt livssyn, ville det ikke falle meg inn å drive indoktrinering. Du kan jo slå opp ordet i ordboka og se hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DON PEDRO:

På hennes timeplan står det :BIBELHISTORIE!!!

Det er da ikke noe jeg bare finner på. :evil:

Det er mulig du ikke synes dine unger tar skade av å bli pådyttet en religion.

Vi er SVÆRT BEVISSTE når det gjelder valg av livssyn.

Dette er fordi religion faktisk har bidratt og bidrar til noen av de største konfliktene i verden og ikke er noe en bare skal kimse av.

For oss er det viktig å vise våre barn nyansene i de ulike trosretninger, SÅ JO!DET HAR FAKTISK NOE Å SI JA.

FOR OSS!

Vi har krav på å påvirke skolen med tanke på hva de indoktrinerer våre barn med av livssynsoppfatning.

Det er faktisk noen av oss som ikke følger saueflokken!

La Guapa :kjempesinna:

Jeg står på mitt, og gjentar at det ikke finnes et fag som heter bibelhistorie. Hvis du har lest mine andre innlegg, ser du at jeg mener at gudstjeneste ikke bør være en del av skoletiden, og at alle livssyn bør ha plass på timeplanen.

I hjem uten et bestemt livssyn er det ingenting som er enklest og nærmest

Jeg tror fremdeles det er flere norske barn som har hørt om Jesus enn Shiva, flere som har tilknytning til jul enn til Hanukkah, flere som har hørt om dåp enn bris og flere som har hørt om konfirmasjon enn 1. kommunion. Derfor ser jeg ikke noe unatrulig i at man starter med det nærmeste først, akkurat som at jeg ikke lærte om landene i Stillehavet før jeg kom i 5 eller 6 klasse.

Ikke noe å bli så sinna for på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg gjentar det andre har skrevet!

Størsteparten av holdningene våre kommer fra foreldrene.

Hvis barna vår vokser opp i hjem med interesse og åpenhet for andre kulturer (religioner) så vil så vil det nok overstyre den indoktrinering som evt. kan finne sted i en KRL-time.

Jeg har 4 barn i skolesøkende alder og jeg skriver indoktrinering i stedet for undervisning fordi det faktisk har funnet sted - dog uten at barnet har tatt den til seg. Det har tvert imot gitt anledning til flotte diskussioner og samtaler og mulighet for å bruke sunn fornuft.

Som illustrasjon har jeg saxet en liten bit fra dagboka mi:

"3eren er en artig liten gut med begge ben solidt plassert i bakken.

Forleden var han ramlet inn på et bibelmøte i nabohuset. Der ble han fortalt at Biblen er den viktigste bok i hele Verden og at alle mennesker på Jorden bør lese den. 3eren mente dog at det må være Grunnloven "og dessuten må det jo være Buddha som er viktigst for dem som bor i Iran!"

De voksne der påstod også at Jorden bare er 6000 år gammel, men 3eren vet jo at dinosaurerne døde ut for 65 mill. år siden og fikk ikke dette til å stemme."

Det går an å tenke sånn selvom han har en lærer som er aktiv kristen og som synger salmer i timene, ber bordbøn o.s.v.

En annen lærer sa til barna at 2 kniver i kors betyr død!!! Sikke noe vås!

- men det var en liten avsporing.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg studerte pedagogikk, lærte jeg at ett av kriteriene for at man kan kalle noe indoktrinering, er at man bevisst prøver å indoktrinere noe. Tror dere virkelig at de lærerne som ikke fikser objektiviteten med vilje og viten prøver å utslette elevenes frie vilje og rett til å gjøre seg opp egne meninger? Det tror ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er veldig glad for at det ikke lengere finnes et fag som heter kristendom.. :)

men jeg er også redd at mange av lærerene ikke har tatt endringene inn over seg i stor nok grad og at undervisningen ikke er så religionsnøytral som "vi" ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er veldig glad for at det ikke lengere finnes et fag som heter kristendom.. :)

men jeg er også redd at mange av lærerene ikke har tatt endringene inn over seg i stor nok grad og at undervisningen ikke er så religionsnøytral som "vi" ønsker

Helt enig.. og vi er i mye større grad prisgitt læreren i og med at det nå ikke er mulighet til å ta barna ut fra undervisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når det ikke er lov å ta elevene ut av undervisningen, skal også kommunikasjonen mellom skole og hjem være tettere. Det vil si at foreldre skal vite hva som skjer i hver eneste KRL-time, slik at de kan be om fritak hvis de mener det er nødvendig. Så sånn sett har foreldrene større kontroll nå enn før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...