Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går ville jeg ha noe som var så langt fra norsk julemat som det var mulig å komme ;), så det ble indisk vegetarmat: Blomkål keema, khitchri (ris- og linserett), raita og chapati.

I dag blir det fullkornspasta med en enkel tomatsaus, med masse hvitløk og kalamataoliven.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag blir det meksikansk tomatsuppe og pannekaker. Nam!

Skrevet

Hjemmelaget lasagne med nystekte baguetter og en god salat til.

Jeg skal lage i den nye leiligheten til søstra mi, og det kommer et vennepar på besøk :) Koselig!

Skrevet

Tenker det blir koteletter med ris og sopp. Kanskje jeg lager en fløtesaus med godt krydder ved siden av.

Skrevet

Prøver meg for første gang på en iransk rett som heter Eastamboli(?). Blir spennende å se om jeg klarer å lage den som stefaren min kan. :)

Gjest Badiane
Skrevet
I går ville jeg ha noe som var så langt fra norsk julemat som det var mulig å komme ;), så det ble indisk vegetarmat: Blomkål keema, khitchri (ris- og linserett), raita og chapati.

Vi har hatt indisk mat i mellomjula. :sjarmor:

Blomkålretten så veldig interessant og uvanlig ut! Jeg har aldri sett blomkål bli tilberedt på den måten, verken i indisk "cuisine" eller i europeisk. Var den god?

Jeg har dilla på ertesuppe for tida, og i dag ble det gul, glatt ertesuppe med løk, selleristang, purreløk og chorizo, og med grove rundstykker til.

Skrevet
Vi har endel grønnsaker igjen etter julen, så i dag blir det suppe med speltgryn, rotgrønnsaker, rosenkål, blomkål og enten bacon eller pinnekjøttrester.

Oppskrift?

Gjest Eurydike
Skrevet
Oppskrift?

Nei, her gikk det etter innfallsmetoden i dag. :ler:

Jeg la speltgryn i vann i går. Ellers brukte jeg knoken fra et røkt lammelår i stedet for bacon eller pinnekjøtt. Knoken i gryten først, kokte opp og skummet av, så gryn og laurbærblad, og etterhvert grønnsaker (de med lengst koketid først etc).

Kraften ble litt tynn, så vi måtte spe på med litt grønnsaksbuljong underveis.

Skrevet

Gulrotsuppe med hvitløk og ingefær, med hjemmebakte rug- og valnøttrundstykker (ikke helt perfekt brød/suppe-match). Godt med noe enkelt uten kjøtt etter å ha levd på ribbe og julekaker i over en uke.

Skrevet

I dag ble det ovnsbakt laks med wok-grønnsaker.

Skrevet
Vi har hatt indisk mat i mellomjula. :sjarmor:

Blomkålretten så veldig interessant og uvanlig ut! Jeg har aldri sett blomkål bli tilberedt på den måten, verken i indisk "cuisine" eller i europeisk. Var den god?

Jeg synes den var veldig god. :) Det eneste jeg vil forandre til neste gang er å ikke kjøre blomkålen så lenge i foodprocessoren, bitene ble såpass små at det ble litt grøtete.

I dag blir det fullkornspasta med en enkel tomatsaus, med masse hvitløk og kalamataoliven.
Det viste seg at olivenglasset hadde fått et lekkert mugglag, så middagen ble en omelett med poteter, purre, paprika og chorizo.

I dag blir det suppe kokt på kraft fra røkt svineknoke, og med diverse grønnsaker, litt av kjøttet fra knoken og en blanding av linser, erter og byggryn.

Skrevet

gryterett laget på rester av ribbe.

Skrevet

Laks med potet- og pastinakkpuré, tror jeg.

Gjest Eurydike
Skrevet

-Kremet paprikasuppe.

-Fullkornsspaghetti med brokkoli, middelhavsansjos, pinjekjerner og parmesan.

Skrevet

Tomatsuppe med egg og makaroni

Pannekaker

Skrevet

Pasta- og grønnsaksgrateng med stekt bacon til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...