Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Stekt ris med store reker.

Hadde oppi gulrot, spinat, masse purre, paprika, hvitløk, ingefær, koriander og noen stekte egg. Smaksatt med fiskesaus, soyasaus, sweet chili, sambal oelek og et par dæsjer med hoi sin. Stekte rekene i smør med masse hakket hvitløk og litt sambal oelek. Toppet med sjøgresschips.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alene hjemme - restefest:

• San Daniele spekeskinke, grønne oliven, feta, ovnsstekt paprika med glaze av granateplesirup og honning (rest av tilbehør fra gårsdagens middag), en bit focaccia og litt kaldpresset olivenolje, balsamico og flaksalt til å dyppe brødet i
  • Lammegryte med tomat og chèvre, båtpoteter (Morene) og kokte grønne erter med ramsløkpuré.
  • Tarte Tatin og vaniljeis.

:ler: 

Resten med lammegryte fra fryseren er så liten at jeg skrapte sammen litt godsaker fra kjøleskapet, tinte en focaccia-bit og laget meg en liten antipasti som jeg beiter på ved kjøkkenbordet mens båtpotetene er i ovnen og lammegryten tiner. Også epleterten er en liten rest, nok til bare meg. Så synd. :nigo: 

Anonymkode: ad006...80d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 15.12):

Alene hjemme - restefest:

• San Daniele spekeskinke, grønne oliven, feta, ovnsstekt paprika med glaze av granateplesirup og honning (rest av tilbehør fra gårsdagens middag), en bit focaccia og litt kaldpresset olivenolje, balsamico og flaksalt til å dyppe brødet i
  • Lammegryte med tomat og chèvre, båtpoteter (Morene) og kokte grønne erter med ramsløkpuré.
  • Tarte Tatin og vaniljeis.

:ler: 

Resten med lammegryte fra fryseren er så liten at jeg skrapte sammen litt godsaker fra kjøleskapet, tinte en focaccia-bit og laget meg en liten antipasti som jeg beiter på ved kjøkkenbordet mens båtpotetene er i ovnen og lammegryten tiner. Også epleterten er en liten rest, nok til bare meg. Så synd. :nigo: 

Ekspander  

Den tyske varianten av munnhellet om å ha det som "plommen i egget" er "leben wie Gott im Frankreich" - altså å leve som Gud i Frankrike. Og med slike kulinariske hjemmealene-fester, så er du - i allefall i min mening - omtrent så nærme man kan komme en gudestatus. 

Her ble det nok adskillig mer smalhans. Gårdagen bød på grønnsaksgryte (tok utgangspunkt denne) med deilig italiensk surdeigsbrød og fransk smør (altså beurre sale). I dag var verken matlyst eller matlagingslyst særlig tilstedeværende takket være vårforkjølelse, så da fikk det bli med en sandwich toppet med gouda, sucuk, og jalapeños, samt en liten salat (feldsalat, tomat, sylteagurk, karse, reddik, kremet balsamicoeddik). "Desserten" bestod/består av mynte-og-eukalyptusbonbons 😕 🤧 😷

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hunter7 Hehe, ja, ganske presis beskrivelse av gårsdagens solomiddag her i huset. :) :hjerte: 

Og riktig god bedring med forkjølelsen! Når man først skal ha sandwich til middag hørtes din helt fortreffelig ut. :spise: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gulasj av høyrygg, basert på en kombinasjon av følgende oppskrifter:

https://www.godt.no/oppskrifter/suppe/7295/gulasj
https://www.bbc.co.uk/food/recipes/viennese_gulasch_96419

Til dessert er planen å teste ut crêpes Suzette i sitronvariant, dvs laget med sitroner og limoncello i stedet for appelsin og Cointreau. Har en rest pannekakerøre å bruke opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...