Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.


Rachel

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Catalina Culès skrev:

Jeg ble litt skuffa pølsa smakte nesten ikke hvitløk 

Å. Det var dumt. Kjedelig når ting ikke står til forventningene.

 

Nattmat"middag"  :

Pork'n'beans rett fra panna utenfor teltet i hagen.    :cowboy:       :fnise:

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Gradestokken viser helvetes forgård. Det eneste som jeg gidder da, er vinblader fylt med ris, børek med spinat, og kisir. To førstnevnte kjøpt på Bondens Marked, sistnevnte hjemmelaget. Foruten "standard"-ingrediensene hadde jeg også i gul, rød, og grønn paprika, samt agurk. 

Iskaldt vann til, og siden det er lørdag ble det isbiter i vannet. Snakk om å slå på stortromma! :danse:

Aner ikke hva du har spist...   😉   Men det er fint å se deg innom igjen.     :hug:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jerry Lee said:

Aner ikke hva du har spist...   😉   Men det er fint å se deg innom igjen.     :hug:

Takk, fineste og snilleste Jerry! :klem1:

Vinblader finner du mye av i kjøkkenet i Middelhavsområdene. Det er blad fra vinranker som forvelles og fylles med kjøtt, ris, eller begge deler (finnes et vell av oppskrifter og variasjoner), og så får trekke i syreholdig væske. Børek er ruller av filodeig som er fyllt med kjøtt, feta, potet, og/eller spinat, og så fritert. Kisir er en typisk tyrkisk salat med bulgur (små korn av hvete), ymse krydder, tomat- og paprikapasta, vårløk, hvitløk, kepaløk, finhakket persille og mynte, granateplesirup, sitron, og olivenolje.  

Fylte vinblad og børek orker jeg ikke lage selv i denne varmen, men salaten er relativt rask å tilberede. Og så holder den seg fint i kjøleskapet i fire, fem dager. 

Forøvrig, litt nattmat her i gården: Agurk, tomat, samt pitabrød med olivenolje og zatar (zatar er en urteblanding fra Midt-Østen, og består av tørket timian, sumak, majoram, oregano, sumak, karve, ristede sesamfrø, og salt)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for inngående beskrivelse, venn.   😀

Ser ikke for meg at dette er noe jeg vil prøve å mekke med det første...     😉

Men det er sikkert nydelig.   😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg lage hjemmelaget bacalao for første gang. La klippfisken til utvanning i kjøleskapet i går. Håper den er ferdig vannet ut til i ettermiddag. Tenkte å prøve trinesmatblogg sin oppskrift. Noen som har noen tips til meg? 

Anonymkode: cef60...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

I dag skal jeg lage hjemmelaget bacalao for første gang. La klippfisken til utvanning i kjøleskapet i går. Håper den er ferdig vannet ut til i ettermiddag. Tenkte å prøve trinesmatblogg sin oppskrift. Noen som har noen tips til meg? 

Anonymkode: cef60...886

Skift ut vann nå, ellers kan det hende at fisken blir noe vel salt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Skift ut vann nå, ellers kan det hende at fisken blir noe vel salt. 

Jeg skiftet vann i går kveld. Det holder vel? 

Anonymkode: cef60...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skiftet vann i går kveld. Det holder vel? 

Anonymkode: cef60...886

Da bør det gå greit. Hvis det enda er noen timer igjen til du skal lage maten, så kan du jo bytte vann nå også. 
Vanligvis hoder det med ett til to vannskift, men det avhenger av hvor salt fisken var til å begynne med. 
Poteter har forøvrig den fine egenskapen at de kan ta til seg mye salt, så du får litt drahjelp derifra. 

Lykke til - bacalao er jo nydelig! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritter i dag, salt kjøtt, røkt middagspøle og rotmos av poteter, kålrabi og gulrøtter. Kan spise meg ihjel 😄 og hadde nok til å varme opp ikveld. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Takk, fineste og snilleste Jerry! :klem1:

Vinblader finner du mye av i kjøkkenet i Middelhavsområdene. Det er blad fra vinranker som forvelles og fylles med kjøtt, ris, eller begge deler (finnes et vell av oppskrifter og variasjoner), og så får trekke i syreholdig væske. Børek er ruller av filodeig som er fyllt med kjøtt, feta, potet, og/eller spinat, og så fritert. Kisir er en typisk tyrkisk salat med bulgur (små korn av hvete), ymse krydder, tomat- og paprikapasta, vårløk, hvitløk, kepaløk, finhakket persille og mynte, granateplesirup, sitron, og olivenolje.  

Fylte vinblad og børek orker jeg ikke lage selv i denne varmen, men salaten er relativt rask å tilberede. Og så holder den seg fint i kjøleskapet i fire, fem dager. 

Forøvrig, litt nattmat her i gården: Agurk, tomat, samt pitabrød med olivenolje og zatar (zatar er en urteblanding fra Midt-Østen, og består av tørket timian, sumak, majoram, oregano, sumak, karve, ristede sesamfrø, og salt)

 

Her var det mye godt jeg må prøve! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lofotens grove fiskeburgere (80% fisk) med poteter, gulrot kokt og rårevet, remulade, sitronskvis, pepper og smeltet smør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag blir det ovnstekt laks, kokte nypoteter, agurksalat. Har ikke bestemt meg om det blir saus (og hvilken saus), rømme eller smeltet smør til. Time får sjå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thildamor skrev:

I dag blir det ovnstekt laks, kokte nypoteter, agurksalat. Har ikke bestemt meg om det blir saus (og hvilken saus), rømme eller smeltet smør til. Time får sjå.

Kommer!     :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...