Gå til innhold

Katten min fødte sin første kattunge


Felia

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg med den døde kattungen?

magen til katten min er fortsatt stor, kan det være flere?

bør jeg ta en tur til dyrelegen med katten mi?

- jeg er heeelt fersk på dette. Så hadde vært fint om noen hadde svart om de visste noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville absolutt dratt til dyrlegen med en gang. Ta med den døde kattungen, så kan de "kvitte seg" med den. . Og ja, det kan være fler. Katter får sjeldent kun en unge.

Lykke til!!!

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrivingen skjer som regel hurtig - det er fra få minutter til en time mellom hver kattunge. Utdrivingen av alle ungene og fosterhinnene tar sjelden mer enn 6 timer til sammen. Ved forstyrrende omgivelser kan fødselen ta opp til 24 timer. Moren slikker ungene rene, biter over navlestrengen og spiser fosterhinnene.

Små mengder mørkt blodtilblandet utflod fra vagina er normalt opp til 3 uker etter fødsel.

De nyfødte kattungene kan kjønnsbestemmes ved å måle avstand fra anus til kjønnsåpningen. Hos hanner er avstanden 12 mm, hos hunner er den ca 7 mm.

Ungene fødes døve og med lukkede øyne. Øynene åpnes etter 8-10 dager. Inntil 3 ukers alder opptar moren urin og avføring fra ungene når de slikkes. Fravenning skjer i 5-8 ukers alderen.

http://www.notteroy-dyreklinikk.no/klinikken/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert flere kattunger der. Du trenger ikke dra til dyrlegen med den, er vanlig at noen kattunger er døde i et kull. Min katt fikk 3 døde kattunger og et par uker senere fødte hun 5 friske kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ta med katten til dyrlegen, ring på turen. Det er sannsynligvis flere kattunger, de kan ta hånd om den døde kattungen, også kan du få informasjon om kastrering av moren og vaksiner og ormekur til de kattungene som eventuelt overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør jeg med den døde kattungen?

magen til katten min er fortsatt stor, kan det være flere?

bør jeg ta en tur til dyrelegen med katten mi?

- jeg er heeelt fersk på dette. Så hadde vært fint om noen hadde svart om de visste noe.

Er det ingen måker hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med katten!

Og så var det det med kastrering også ja :)

Viktig å kastrere. Da får katten det bedre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper pusi er frisk nå - bra du tok den med til veterinær! Særlig med tanke på at det ikke kom flere kattunger, da er det viktig å være sikker på at det ikke er flere som ligger og sperrer for fødselskanalen og ikke kommer seg ut, for det kan gå alvorlig galt for moren også.

Kastrerer du henne så snart hun er i god form igjen, så slipper du flere slike opplevelser. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hun har fått noen tabletter mot livmoren for å hindre livmorbetennelse.

Måtte vente med sterilisering sa hun, så holder henne inne nå!

Sliter virkelig med å få i henne pillene.

Må stikke de ned i halsen på henne, må si hun er sterk i kjeven ja.

Ellers har hun det veldig fint, får litt panikk hvis vi går ifra henne.

(når vi skal på jobb f.eks)

NinjaTurtle; altså. så stygg er jeg ikke ! Slikt har jeg ikke hjerte til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hun har fått noen tabletter mot livmoren for å hindre livmorbetennelse.

Måtte vente med sterilisering sa hun, så holder henne inne nå!

Sliter virkelig med å få i henne pillene.

Må stikke de ned i halsen på henne, må si hun er sterk i kjeven ja.

Ellers har hun det veldig fint, får litt panikk hvis vi går ifra henne.

(når vi skal på jobb f.eks)

NinjaTurtle; altså. så stygg er jeg ikke ! Slikt har jeg ikke hjerte til å gjøre.

Off, går det ikke an å knuse pillene i maten eller noe? :fnise:

Aldri i livet om jeg hadde klart å få i en pille i katten min på den måten, men om det fungerer for deg er du jo heldig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...