Gå til innhold

Agressiv hund i bånd og løse hunder


robyn

Anbefalte innlegg

Hundeloven sier at man til enhver tid skal ha kontroll over egen hund..

Gikk en tur forbi parken igår med min hund i bånd. Den er mildt sagt ikke særlig glad i andre hannhunder. Plutselig kommer det tre endre hunder, på ca. lik størrelse, løpende mot oss med eierene traskende bak.. Jeg roper at de må kalle inn hundene sine, dette for å unngå slagsmål.. Eierene svarer tilbake at det ikke er båndtvang og at jeg må roe meg ned..

De forsøker så å kalle inn hundene sine, men uten hell. Det hele ender med at jeg må dytte den ene hunden unna min med beinet, og fikk kommet meg inn i en barnehage. Jeg endte med å få kjeft av eieren med de andre hundene - og med en kommentar om at dette kunne bli dyrt for meg om han hadde gjort noe..

Hunden min er den snilleste mot mennesker, samt tisper. Men andre hannhunder for nær takler han ikke.

Har aldri opplevd at han faktisk har gjort noe - men med lynnen han viser når han får andre hannhunder FOR nær - tar jeg ikke kjangsen ..

Vet ikke om det er av interesse, men hundens rase er en american staffordshire terrier, som i likhet med andre 'dominerende' raser kan være hannhund-agressive..

Spørsmålet blir dermed hvem av oss som hadde hatt 'skylden' om dette skulle endt med en skadet hund? (Evt. hvem som viser uaksomhet her..) er det jeg som med en agressiv hund i bånd som "ikke har kontroll over egen hund", eller personer med hunder løse (som "bare" skal hilse) og ikke klarer å kalle de inn igjen, som ikke har kontroll?

Takker på forhånd på tilbakemeldinger/synspunkter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis en hund er i bånd og den/de andre er løse og det ender i slosskamp med skader er det så og si alltid eier med løs(e) hund(er) sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tro at de løse hundene var de ansvarlige, for du hadde jo din i bånd. Og jeg hadde aldri dekket skader på en løs hund, som kom bort til min hund i bånd. Selv om det ikek er båndtvang, vil det ikke si at man ikke skal ha hunden i bånd. Båndtvanget er for vilt, ikke for andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Opus :)

Ja, jeg føler det også slik... Men ble litt usikker da jeg rett og slett ble kjeftet på av de andre eierene. Og jeg vet jo at OM det skulle blitt slagsmål ville nok den/de andre hunden/e vært den tapende part..

Det er vel ikke alltid det passer seg å få hunder kommende bort til seg.. Hverken for dyr eller mennesker. Selv om DIN hund er snill så kan en ikke gå ut i fra at alle andre er det..

Uansett, en uhyggelig opplevelse..

Andre synspunkt mottas med takk, for er jo tydeligvis ikke enstemmig om dette etter eierene jeg møtte i går å bedømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte eiere forstår ikke reglene, og lager sine egne regler som de selv vil. Og jeg hadde soms agt aldri akseptert å betale skadene på en hund som var løs, og som kom bort til min hund, og min hund gikk til angrep. Men det er enkelt for eieren å si at det ville vært din feil, siden de selv ikke har kontroll på hunden sin. Og har man ikke god nok kontroll på hunden sin, sånn at den kommer med en gang du roper på den, bør den heller ikke være løs der det kan komme andre mennesker eller hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste gang synes jeg du skal be de lese resten av hundeloven, ikke bare den delen som gjelder når det er båndtvang. Der står det jo blant annet;

"En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. "

Har man ikke kontroll på hunden, uansett om det er med bånd eller gjennom lydighet, kan man ikke sikre at hunden ikke skader andre eller skaper utrygghet hos andre. Når du i tillegg advarte dem, og de tydeligvis ikke hadde kontroll nok på hundene til å avverge situasjonen, burde hundene ikke være løse i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette skulle skje igjen (noe jeg selvsagt ikke håper), skal jeg selv være litt krass tilbake.. Sto litt sjokket igjen etter oppstyret og de tre pekefingrene.. Klarte ikke få meg til å si stort der og da..

Med andre ord, takk for innspill!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville det være den som hadde hundene løse og ikke hadde nok kontroll til å rope dem inn vekk fra din hund. DU tok jo ansvar og hadde hunden din i bånd.

MEN, med en rase som jo egentlig er blitt forbudt, (regner med at du har en amstaff som er så gammel at du fikk den før forbudet) så risikerer du med den "rette" eieren at du blir anmeldt fordi du har amstaff, og om du da støter på de rette personene i politiet kan du få problemer likevel.

Jeg tror at hadde jeg gått tur med en hanhund-agressiv amstaff hadde jeg brukt munnkurv som en billig forsikring når jeg gikk i områder der jeg risikerte å støte på løse hunder.

Det er urettferdig at det skal være slik, for egentlig har din hund all til å forsvare seg mot hunder som angriper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt samme situasjon har jeg også vært i robyn! Skal si hjertet banket fort!

Vi var ute på tur ganske sent en kveld, siden hunden ikke tolerere andre hunder. Min hund i bånd. Det var ganske mørkt der vi gikk inne i skogen. Plutselig kommer det en stor bamse løpende mot oss, ingen eier i sikte... Hunden min reagerer umiddelbart agressivt. Prøver å holde min hund unna den fremmede hunden som bare hopper rundt å vil leke og snuse! Prøver å stå mellom hundene, dytte den fremmede hunden vekk. Den fremmede hunden er i tillegg mye større en min, så hvis det blir slossing så taper nok min hund. Etter det som føles som en evighet så kommer det et kvinnemeneske løpende for å hente hunden sin.... jeg er nesten på gråten! Virkelig utrivelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Puddel, det er akkuratt det jeg også tenker... Mange fordommer mot amstaffer (ja, det stemmer at jeg fikk han før rasen ble forbudt, så HAN er jo lovlig)

Har faktisk tidligere også vurdert munnkurv.. Men syntes det ser så trist ut å måtte gå der med munnkurv.. spesiellt også siden han aldri har gjort noen noe vondt.. Men, jeg får vel se meg nødt til å revurdere tiltaket.. Takk for tips :)

Ja, Kari-Kari.. Ikke hyggelig å oppleve slike hendelser.. Det setter et støkk i kroppen!

Båndtvang eller ikke, har man ikke full kustus på hunden sin - dvs. den kommer når du roper, følger med på hvor den er og hva den gjør, så ha den i bånd!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk snakket med politiet angående akkurat dette, siden jeg har en stor, hundeaggressiv hund og til tider møter på løse hunder. Selv om det ikke er båndtvangstid plikter man å ha kontroll på hunden før man slipper den løs, her er det dessverre mange som feiler og tror det er fritt frem etter midten av august.

Den med løs hund har selv ansvar for sin hund, og eieren av hunden i bånd kan bruke de virkemidler som behøves for å holde SIN hund trygg - i vårt tilfelle vil det med stor sannsynlighet innebære å være "stygg" mot en hund som kommer for å slåss, men bedre at jeg får den unna enn at hunden min får tak i den. (Fredelige hunder vil uansett ikke komme bort til min hund når han er rasende.)

Ikke alle hunder vil uansett trening tolerere andre hunder og det er ikke mitt ansvar at andre ikke har kontroll. Å bruke munnkurv er uaktuelt her, for det første skal han ha muligheten til å forsvare seg om vi møter en aggressiv hund jeg ikke klarer å få unna, og for det andre trener vi mye med godbiter og lek når vi er ute. Å senke livskvaliteten hans fordi vi en sjelden gang møter tankeløse hundeeiere kommer ikke på tale :)

Just for the record; Min egen hund er aldri løs annet enn på inngjerdede områder hvor vi har full kontroll på omgivelsene. Nettopp fordi han er som han er og ikke er 100% lydig.

Endret av Nymphetamine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er klart at signaleffekten med å bruke munnkurv kan bli litt feil også

jeg glemmer ikke før forbudet kom, da en "kolega" i hundeklubben som hadde amstaff, og som hadde god kontroll på den, men som opplevde at folk som ikke hadde kontroll, men som absolutt skulle trene uten bånd på treningsplassen, hvor bikkjene løp bort til hennes hund, og som amstaff med respekt for seg selv sto den ikke tilbake fra en utfordring selv om den ikke startet bråket. Men den var jo vanskeligere å stoppe da, ...

Så hun stilte til trening med munnkurv, og da fikk jo et par av tantene hetta da, siden den gikk med munnkurv var den sikkert farlig, og da fikk den jo ikke være på treningen...

Og det var plent umulig å få dem til å forstå at så lenge den hadde på munnkurven var den ikke farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Takk for svar Opus :)

Ja, jeg føler det også slik... Men ble litt usikker da jeg rett og slett ble kjeftet på av de andre eierene. Og jeg vet jo at OM det skulle blitt slagsmål ville nok den/de andre hunden/e vært den tapende part..

Ikke ta den kjeften så tungt, jeg har blitt kjeftet på av de rareste ting når det gjelder mine hunder(eks. at hunden er for stor og derfor ikke burde få gå tur der som andre går tur osv :roll: )

Men du hadde din hund i bånd(under kontroll) og det hadde ikke de, ergo står du med retten på din side om det kommer løse hunder bort til din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...