Gå til innhold

nordlendinger - jeg blir uvel av å høre de prate


Gjest fireflies

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ikke å dra oppover for å se og oppleve, når jeg allerede har sett og opplevd nok. Som jeg har skrevet tidligere i tråden: Min erfaring med nordlendinger er ikke særlig heldig, og det har gjort til at jeg ikke har noe til overs for dem. Det er selvsagt bra at det er så mange andre som har en annen erfaring, men det endrer ikke saken for min del.

Kan du fortelle litt om hvor du har fått disse erfaringene? Det hadde nok gjort det enklere å forstå hvorfor du har dratt disse slutningene. For det er ganske alvorlige sammendrag du gjør her. Minner litt om det de holdt på med i Sør-Afrika f eks. I et mye større perspektiv selvfølgelig. Men det er greit at du skjønner hvor snevert du tenker. Eller i det minste framstiller deg. Synes det er litt skremmende egentlig, at en ung norsk jente ikke er mer opplyst enn som så. Det lover ikke bra fra fremtiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker om å ha fordommer. Har ikke samfunnet kommet seg såppass langt at man skjønner dette med å ikke gre alle over en kam?

Uvitenhet lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i norge så var ikke nordlendiger ønsket i Oslo faktisk. :sukk:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=414716&st=0

Mhm.. og før der igjen var det noen som ville utrydde jødene. :haar: Noen utvikler seg saktere enn andre. Heldigvis har de fleste i norge et litt mer utviklet sinn enn de som har svart i den tråden der! (+ TS i tråden her) :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg starte en slik debatt? Om de rundt meg liker nordlendinger, så er det helt i orden for meg. Men jeg har ikke sansen for nordlendinger, på samme måte som at du ikke har sansen for paradisedeltagere. For det er en likhet der, ikke sant? Vi er like fordomsfulle begge to, så hvilken rett har vel du da til å "kjefte" på meg? ;)

Det er ikke generelt folk utenfor "Oslogryta" jeg snakker om. Jeg snakker kun om nordlendinger ;)

Jeg trenger ikke å dra oppover for å se og oppleve, når jeg allerede har sett og opplevd nok. Som jeg har skrevet tidligere i tråden: Min erfaring med nordlendinger er ikke særlig heldig, og det har gjort til at jeg ikke har noe til overs for dem. Det er selvsagt bra at det er så mange andre som har en annen erfaring, men det endrer ikke saken for min del.

OK, som epilog fra meg i denne "interessante" tråden vil jeg bare konkludere med at vi alle har våre helt individuelle preferanser på absolutt alle områder her i verden. Skulle vi ha utlevert disse preferansene direkte til alle vi til enhver tid støter på ville vel unektelig verden blitt en temmelig eksplosiv coctail å ferdes i.

Greit, dette er et forum man kan si og mene det meste man vil på. Likevel må man sette spørsmålstegn når noen så til de grader generaliserer et helt folkeferd, og blir så uvel av dette folkeferdet at det tilsynelatende ødelegger livskvaliteten og hverdagen for vedkommende. Min første tanke blir da at noe må være fundamentalt galt fatt, psykisk og sosialt sett. Videre kjenner jeg at det gror frem bilder i hodet, bilder av et vesen blokket for vidsyn, kunnskap og sosial intelligens...

Og, bare for å parkere ditt gjentakende uintelligente sammenlikningsargument, Paradise Hotel-gjengen (som er "samme ulla" hele gjengen) er ikke sammenliknbart med å mislike hele befolkningen fra fylkesgrensen Trøndelag/Nordland til Kirkenes.

Det bor faktisk EN DEL flere mennesker (og typer mennesker) der enn det noengang kommer til å fjase rundt i den søpleserien!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vandrehistorier har vært i generasjoner og de er viktige og heldigvis mange av, men leserinnlegget som omhandler samer og landrettigheter i Finnmark er reelt, det vet jeg med sikkerhet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Taxmannen

Vist man hadde bygd en mur rundt oslo. hvor tror du skrape merkene hadde vært? På insiden eller utsiden?

Dere er så avhengig av oss at det er sykt. dere hadde ikke vært noe uten oss.

Endret av Taxmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere høres ut som om deres eneste misjon i livet er å plage deg. Og det høres ut som om de kødder med tonefallet. Folk fra Bodø høres kåte ut ja. Kjenner igjen den. *ler* Men det har med dialekt å gjøre og jeg er da såpass til menneske at jeg ikke lar det gå inn på meg, er bare slikt man biter seg merke i. :sjenert:

Er selv tilflytta nordlending så vet hva TS mener. Men de harrytampene finnes nok overalt, har mang en gang hørt en hel gjeng av unge gutter som står utfor en butikk i sine fargerike boblejakker og snækkææærh sånn om vorh schipt dær i Oschlo.. høyt.. og geem og keeg og ass.. synes ikke det er så fryktelig mye mer tiltalende. Men husker godt da jeg var lita og jeg ble forbannet over at de sendte Heismann Hå på tv - nordlendinger hadde da ingenting på barnetv å gjøre! :Knegg: Men tror nok at de irriterende individene er representert i alle landsdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også uvel av å høre nordlendinger prate, de høres så sure å strenge ut. Og når de først er sure da blir jeg ialfall uvel:S Dialekten til bergensere for jeg bare vondt i hodet av hvis jeg hører det får lenge, men de høres som regel glade ut.

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om å ha fordommer. Har ikke samfunnet kommet seg såppass langt at man skjønner dette med å ikke gre alle over en kam?

Uvitenhet lenge leve.

Det at man syns en dialekt høres streng ut har ingen ting med fordommer å gjøre, for man kan vel ikke noe for at man syns en dialekt høres streng ut? Det er sikkert et språk i verden du ikke liker fordi du syns det høres rart ut, det er jo ikke din feil det. Det er øret som hører. Og dialekten til nordledinger har ingen ting med nordlendinger personlig å gjøre.

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man syns en dialekt høres streng ut har ingen ting med fordommer å gjøre, for man kan vel ikke noe for at man syns en dialekt høres streng ut? Det er sikkert et språk i verden du ikke liker fordi du syns det høres rart ut, det er jo ikke din feil det. Det er øret som hører. Og dialekten til nordledinger har ingen ting med nordlendinger personlig å gjøre.

Nei, men det er her TS ikke helt følger deg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Caron

Det at man syns en dialekt høres streng ut har ingen ting med fordommer å gjøre, for man kan vel ikke noe for at man syns en dialekt høres streng ut? Det er sikkert et språk i verden du ikke liker fordi du syns det høres rart ut, det er jo ikke din feil det. Det er øret som hører. Og dialekten til nordledinger har ingen ting med nordlendinger personlig å gjøre.

Jeg blir også uvel av å høre nordlendinger prate, de høres så sure å strenge ut. Og når de først er sure da blir jeg ialfall uvel:S Dialekten til bergensere for jeg bare vondt i hodet av hvis jeg hører det får lenge, men de høres som regel glade ut.

Sjøl blir jeg uvel av å lese dårlig norsk rettskrivning.

Det er sikkert en skriftform i verden du ikke liker fordi du syns det ser rart ut, det er jo ikke din feil det. Det er øyet som ser. Og skriveferdighetene til folk har ingen ting med personen å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også uvel av å høre nordlendinger prate, de høres så sure å strenge ut. Og når de først er sure da blir jeg ialfall uvel:S Dialekten til bergensere for jeg bare vondt i hodet av hvis jeg hører det får lenge, men de høres som regel glade ut.

det er jo litt arti at du tror alle nordleninger snakker samme dialekt.. På samme måte som alle vestlendinger snakker bergenser? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er jo litt arti at du tror alle nordleninger snakker samme dialekt.. På samme måte som alle vestlendinger snakker bergenser? ;)

Jeg tror ikke at alle nordlendinger snakker samme dialekt. Hvor har jeg skrevet det? Og hvor harjeg skrevet at alle vestlendinger snakker samme dialekt? Stavanger dialekt er jo bare heilt nydelig<333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl blir jeg uvel av å lese dårlig norsk rettskrivning.

Det er sikkert en skriftform i verden du ikke liker fordi du syns det ser rart ut, det er jo ikke din feil det. Det er øyet som ser. Og skriveferdighetene til folk har ingen ting med personen å gjøre...

Herregud. Du ble sur ass. Jeg bare skriver min mening, og da begyner du bare å angripe meg med hvor dårlig jeg er på ting! Du har vist en dårlig dag........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Caron

Herregud. Du ble sur ass. Jeg bare skriver min mening, og da begyner du bare å angripe meg med hvor dårlig jeg er på ting! Du har vist en dårlig dag........

Slapp helt av, det var ironisk ment, ikke noe angrep "ass..." :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke at alle nordlendinger snakker samme dialekt. Hvor har jeg skrevet det? Og hvor harjeg skrevet at alle vestlendinger snakker samme dialekt? Stavanger dialekt er jo bare heilt nydelig<333

Jeg setter det på spissen fordi jeg antar at du egentlig ikke helt vet hva du snakker om. Fordi du skriver om dialekten til nordlendinger generellt. Hadde du vist hvor mange helt forskjellige dialeker du snakker om hadde du nok ikke sagt det. De er like ulike som bergenser og Stavanger-dialekt. Husk på hvor lang landsdelen du snakker om er. Hvorfor differensiere mellom dialekter på vestlandet når du ikke gjør det i nordnorge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt satt ut av TS og flere andres smålighet i denne tråden. Har ingen problemer med å forstå at personer kan slite med å skille dialekter i nord, men det er ene og alene på grunn av at de ikke vil høre etter. Har ofte på følelsen at endel av innbyggerne i vår hovedstad er allergisk mot dialekter, kultur og personer som ikke er født og oppvokst i trikkeavstand til Karl Johan, rett og slett ignorante til tider. De fleste i så måte veldig historieløse siden de ofte er bare noen genrasjoner siden de var innflyttere.

Er selv fra en større øy på vestlandet, bodd i stavanger i 8 år, avtjent verneplikt i nord norge og jobber på båt så har reist store deler av landet. Etter jeg bodde i kollektiv med folk fra hele landet i stavanger et par år registrerer jeg knapt dialekter uten å høre etter. Men dersom jeg hører etter kan jeg nokså nøyaktig plassere personene også i nord norge. Har flere gode venner fra Harstad, Bodø, Tromsø og Alta. Alle med vidt forskjellig dialekt, ingen av de banner mer enn oss i sør, eneste utpredgede er at han fra Harstad sier dæven steike og tykje og litt sånn for å understreke noe og de fra Tromsø/Troms djævelsk. De fra alta snakker ren bokmål stort sett uten banning.

I stort sett hele landet er det forskjellig dialekt fra bygd til bygd gjerne bare noen kilometer fra hverandre. Veldig fasinerende om du bare tenker over det. I Oslo er det vel en smeltedigel av kulturer og dialekter, men den lokale oslodialekten er veldig lite sjarmerende. Uorginal, svak og lett påvirkelig fra andre språk og dialekter. Andre dialekter i norge er mye finere og sterkere. Husk nå snakker jeg om dialekten og ikke de som snakker den.

Endret av Vest81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvis

Jeg har flere nordnorske venner og kolleger, kan ikke si at dialekten plager meg nevneverdig. Har familie i både øst-, vest- og sørlandet og nordland så dialekter er jeg vant til. Det er ikke alle dialekter jeg syns er like fine, men jeg blir ikke uvel av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg som "nordlæning" føler meg litt beskutt her altså. Det er jo tydelig at mange ser ned på de som snakker som meg. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange drar inn personlighet og atferd i en dialekts-diskusjon? Det er jo ingen sammenheng mellom dialekt og personlighet. Selvfølgelig, du kan høre hvor en person er fra på måten han snakker, men du kan ikke vite hvordan personlighetstrekk han har. Jeg får høre at jeg er sympatisk, godhjertet, snill og av og til ganske stille - noe som er helt motsatt av den stereotypiske "nordlænningen". Ikke alle nordlænninger brauter når de snakker, eller banner, eller har mørk, barsk stemme. Noen snakker som meg, helt typsik lys stemme, og kan lett forveksles med en søring hvis jeg legger om dialekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...