Gå til innhold

nordlendinger - jeg blir uvel av å høre de prate

Gjest fireflies

Anbefalte innlegg

Problemet med oss i nord er at vi har ord som helsike, kuke, drit, dritt, førrbanna, fette, mannskjit osv som vi bruker dagligdags. For oss er det helt naturlig, så vi bryr oss ikke. Jeg har aldri opplevd noen i sør som er i nærheten av å høres ut som oss nordboere når vi er irritert eller glad.

Det er jo ikke slik at vi bruker disse ordene bare i negativ forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Bergenhaters kan lage sin egen tråd. :D

Det som irriterer meg mest med folk, uansett dialekt, er at de bortforklarer frekkhet og manglende sosial intelligens med å "snakke rett fra levra", "pakker ikke inn ting", og "går ikke rundt grøten", "sier det som det er". Syns ikke det er en ålreit unnskyldning for å være ubehagelig og direkte uhøflig.

Og nei, jeg faktisk ikke særlig prippen, jeg er bare lei av sånn drittfrekk "ærlighet".

"Vi bare er sånn vi, siere som det er, tål det." liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Bergenhaters kan lage sin egen tråd. :D

Det som irriterer meg mest med folk, uansett dialekt, er at de bortforklarer frekkhet og manglende sosial intelligens med å "snakke rett fra levra", "pakker ikke inn ting", og "går ikke rundt grøten", "sier det som det er". Syns ikke det er en ålreit unnskyldning for å være ubehagelig og direkte uhøflig.

Og nei, jeg faktisk ikke særlig prippen, jeg er bare lei av sånn drittfrekk "ærlighet".

"Vi bare er sånn vi, siere som det er, tål det." liksom.

Helt enig i dette! "Jeg sier det bare som det er jeg.." hørt den før,for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for meg høres de alle like fæle ut. Om de kommer fra Finnmark, Troms eller Nordland er ett fett for meg.

Hva slags dialekt har du, siden du mener den er landets styggeste? :klø:

Helgeland. Ala Sandra Lyng Haugen, om noen fremdeles husker henne. :gjeiper: Bare ikke like brei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Vi snakker da ikke sååå fælt da? :sukk:

Det vil si at dere snakker litt sånn mosjø-ish? :fnise: Nei, dere har etter min mening definitivt ikke landets verste dialekt.

Til deg som mener at innlegget mitt er usaklig: Klart det er! Men er ikke det lov, da? Dessuten har jeg heldigvis postet det under skråblikk og generaliseringer, og der er vel poenget at man ikke nødvendigvis trenger å ytre sine saklige meninger, men heller sine bestemte og litt umoralske meninger ;) Her har man lov til å være fordomsfull, og det innrømmer jeg jo selvsagt at jeg er når det kommer til nordlendinger.

Endret av fireflies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rest my case!

Du unnskyld meg, men dette er da virkelig ikke stereotypien for nordleninger. Hvis jeg hoier om at jeg synes søringer er så dumme (sier ikke at jeg nødvendigvis synes det), og finner et eksempel på ei pinelig dum jente fra sør, er jeg da i min rett til å si "I rest my case, point prooven"?? Nei, egentlig ikke.

Jeg er fra Bodø, og der er ikke dialekten særlig brautende. Noen banner kanskje litt for mye, men de fleste banner kun når det er "vanlig". For eksmepel hvis man får vondt, hvis man misser bussen eller sånne ting. Og da er det ord som faen, helvet*e eller jæv*lskap. Ikke alle disse ordene du har tatt deg tid til å utheve.

Snakker om å ha fordommer og å ikke vite noen ting om hvordan folk i nord faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler stort sett alt av dialekter, bortsett fra den typiske "hovedstads-slangen", der man ikke makter å få fram en sivilisert kj-lyd. Schosk, schøttkake, schino, schærlighet.... Og idiotiske grammatikkfeil som "Hvem bukse er kulest" osv. :kjempesinna:

Desverre har jeg insett at sch-lyden er framtiden, i allefall i følge språkforskere... :klaske:

Endret av hemmelinemmeli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med dialekten til nordlendinger, men jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å ta dem helt på alvor. Jeg kjenner bare noen få nordlendinger, men samtlige jeg kjenner ler høyt, ofte og mye, banner minst en gang i hver setning, drikker sprit som om det var saft, og er ganske brautende. Om jeg f.eks er i et møte eller på et offentlig kontor og møter noen med denne dialekten, da ser jeg straks for meg personen med en kaffekopp med sprit i hånden, og ser for meg "kor livat det va i hælga" eller noe sånt.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker da ikke sååå fælt da? :sukk:

Hehe, beklager. Jeg liker ikke dialekten vår, men det betyr jo ikke at alle andre mener det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Helgeland. Ala Sandra Lyng Haugen, om noen fremdeles husker henne. :gjeiper: Bare ikke like brei.

Du har helt feil oppfatning av dialekten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan ikke noe for det, men når det kommer til nordlendinger, så er jeg så fordomsfull at fy..

For det første, er det dialekten som irriterer meg. Her om dagen gikk jeg av tbanen og ventet på neste, fordi det satt to brautende tromsøværinger på andre siden av meg og diskuterte fyll, damer og annet svada. Blir rett og slett uvel av å høre de prate. Måten de ordlegger seg på, tonefallet, og det at de er så forbanna løssluppne i ordene. Blir faktisk sliten av å høre på all banninga demmes.

En annen ting er jo oppførselen dems generelt. Mitt inntrykk av nordlendinger er at de er sure og grinete, frekke og freidige, og noen fyllefanter uten like.

Herrefred. Jeg måtte bare få det ut.

Du Måtte bare få det ut?

Si meg: Hvor flink er du til å ordlegge deg? Hvor flink er du til å oppføre deg selv? Hvor fint er tonefallet ditt nå, og hvem i alle dager er det som er grinete? Frekk, og LØSsluppen i ordene?? Ja, si det du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsk er da ikke så ille, det er faktisk ganske artig å høre på :gjeiper: Jeg fo rmin del takler ikke noen form for vestlandsk :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg under litt av og til jeg..

Er da lov til å være umoralsk hvor som helst her på forumet.

Og ha bestemte meninger er da også lov.

Det å ikke ytre saklige meninger, ser jeg som regel de fleste steder. Så hva er liksom dette? et sted hvor en kan væra sæ sjæl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Du Måtte bare få det ut?

Si meg: Hvor flink er du til å ordlegge deg? Hvor flink er du til å oppføre deg selv? Hvor fint er tonefallet ditt nå, og hvem i alle dager er det som er grinete? Frekk, og LØSsluppen i ordene?? Ja, si det du ;)

Hehe. Selvsagt måtte det komme et slikt svar, og selvsagt måtte det være anonymt!

Alle har vel en dialekt de absolutt ikke liker, men du er vel for prippen til å innrømme det ;)

Endret av fireflies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Selvsagt måtte det komme et slikt svar, og selvsagt måtte det være anonymt!

Alle har vel en dialekt de absolutt ikke liker, men du er vel for prippen til å innrømme det ;)

Hør her; skaff deg innsikt du, lillevenn ;) Tål det bare, rett og slett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, for å være ærlig må du nok bite tenna sammen. For en kan ikke starte en tråd som dette hvor en skal være seg selv helt ut, og kjefte for at en snur det tilbake til seg selv igjen. Måtte bare si det, jeg.

Endret av AnneBonny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er trønder og har bosatt meg i nord, for meg var det et enkelt valg og flytte nordover enn sørover.

min erfaring er at de fleste nordlenninger er høylytte, direkte og sier meningene sine rett ut som oftest. men det synes jeg er en positiv ting, de legger ikke skjul på hva de mener og føler men selvsagt til en viss begrensning da.

jeg setter pris på at mine venninner er ærlig med meg og sier ting som det er uansett om det er snakk om klær eller nye kjærester.

da blir vi enig om å være uenig alt etter som, uten at det blir noen konflikt.

de gangene jeg har gjort dumme ting i fylla, såret en eks, vært selvdestruktiv psykisk. så har jeg såppas gode nordlandsvenninner som tar tak i meg og sier ting som det er rett frem. det er ikke alltid det er gøy og høre det, men jeg setter pris på ærligheten og tar det til meg.

og for ikke og glemme at nordlenninger er ikke selvhøytidelige og har humor :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg har ingen problemer med dialekten til nordlendinger, men jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å ta dem helt på alvor. Jeg kjenner bare noen få nordlendinger, men samtlige jeg kjenner ler høyt, ofte og mye, banner minst en gang i hver setning, drikker sprit som om det var saft, og er ganske brautende. Om jeg f.eks er i et møte eller på et offentlig kontor og møter noen med denne dialekten, da ser jeg straks for meg personen med en kaffekopp med sprit i hånden, og ser for meg "kor livat det va i hælga" eller noe sånt.. :gjeiper:

Jeg er en temmelig rar nordlending. Jeg er ganske stille og sjenert av meg, drikker sjeldent og banner ekstremt sjeldent. Men jeg kan le ganske høyt da...

Den voldsomme bannskapen er ikke jeg vant med, og jeg kjenner folk fra hele nordnorge. Bannskapen kommer frem først når noen slår seg veldig hardt eller blir eitrende sint. "Hæstkuk" er veldig sjeldent brukt, det er gjerne ord som "jævla", "hælvete" og "faen" som i såfall blir brukt i kampens hete :)

Av erfaring fra folkehøgskole er det østlendingene som banner mest og er mest brautende og høylytt. Den mest ufordragelige personen var fra Toten-området. Hadde jeg skulle ha bedømt alle fra Toten utifra denne personen, hadde jeg nok hatt et ekstremt dårlig forhold til folk fra Toten...

En gang jeg satt på et hyggelig sted i Trondheim sammen med to venninner (ei fra trøndelag og ei fra nordmøre) og drakk vin, satt det en gjeng jenter fra østlandet ved nabo bordet. Til tross for at vi var brisen og lo en masse, ble vi fullstendig overdøvet av denne venninnegjengen fra østlandet som pratet drithøyt og skrålte i vei om silikonpupper. Så joda, brautende folk gror frem fra alle kanter av landet.

Jeg sliter selv litt med å ta folk fra Brønnøysund alvorlig når de prater. De høres så sutrete ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...