Gå til innhold

Bittskinne tannlege: avlastning for kjeve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tannbittet matcher ikke kjevene!

Når bittet plasseres etter tennene slik de er, tvinges underkjeven tilbake, og da blir det kunstig og vondt i underkjeven!

Noen som vet om slike bittskinner fra tannlegen kun hjelper til avlasting for kjevene - eller om de også er ment å skulle hjelpe i å endre selve bittet, slik at det passer bedre med kjevene?

Eller er det kun tannregulering som vil kunne hjelpe på at bittet passer med kjevene?

Noen som vet hvordan en slik behandling foregår?

Må en ha rekvisisjon fra allmenntannlege til kjeveortoped?

Tar det lang tid å tilpasse kjever med bitt?

Hvor mye koster slikt?

Kan NAV hjelpe med støtte til voksne?

Hva er prosessen her? Man kan ikke gå med slikt..det er veldig slitsomt for munnen/kjevene/tennene!

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bittskinne er vel først og fremst for å avlaste.

Tror ikke du får endret så mye på bittet for det.

Da må du nok ha regulering, evt. bøyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittskinne er vel først og fremst for å avlaste.

Tror ikke du får endret så mye på bittet for det.

Da må du nok ha regulering, evt. bøyle.

Ja, det trodde jeg også.

Jeg forsøkte å spørre tannlegen jeg var hos om akkurat det, men han svarte ikke på spørsmålet, bare bablet i vei om masse annet.

Jeg forstår i så fall ikke hva slags funksjon bittskinner skal ha.

Dersom bittet mitt ikke passer med naturlig kjevestilling, er det ikke da bare å få på en regulering igjen?

(Er voksen, 30+ , og hadde regulering oppe og nede som tenåring)

Tannlegen jeg var hos er ikke kjeveortoped, men han var veldig interessert i emnet og tok kurs og videreutdanning innen dette. Han sa at dersom jeg fikk tannregulering oppe, så ville underkjeven bare trekke seg ennå mer tilbake enn den var nå. Så det var ikke løsningen på problemet, mente han.

Dermed begynte han å snakke om bittskinner, og analyse av hvordan jeg tygger og har det om natten med tannstillingen, slik at det ble merket av i en "form", og dette skulle pågå i 1-2 år (??!!) , for dernest eventuelt få regulering?

Noen som vet hva han mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har akkurat vært til tannlegen for å ta avtrykk til bittskinne. I mitt tilfelle er jeg plaget med at kjeven låser seg fordi jeg strammer kjeven og

har såkalt "tanngnissing" om nettene. Bittskinnen skal da hjelpe med avlastning for kjeven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Bittskinne anbefales dersom du klemmer sammen kjeven eller skjærer tenner om natten men siden det er en helt vanlig avstøpning av de tennene du har endrer den ikke noe av tannstillingen.

Dersom du føler at over- og underkjeven rett og slett ikke passer sammen, kan du kanskje få gjort noe med det ved hjelp av tannregulering. En kjeveortoped vil kunne fortelle deg om den behandlingsformen som passer til deg.

Jeg har nettopp avsluttet behandling (tannregulering over og under) og er veldig fornøyd. Det tok 2 år og jeg måtte betale alt selv (ca 30.000), men jeg føler at kjeven er mer avslappet siden tennene passer bedre sammen nå enn før.

Men jeg har ikke sluttet å klemme kjevene sammen om natten - dette gjør jeg når jeg stresser - og fikk derfor faktisk laget en ny bittskinne. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannbittet matcher ikke kjevene!

Når bittet plasseres etter tennene slik de er, tvinges underkjeven tilbake, og da blir det kunstig og vondt i underkjeven!

Noen som vet om slike bittskinner fra tannlegen kun hjelper til avlasting for kjevene - eller om de også er ment å skulle hjelpe i å endre selve bittet, slik at det passer bedre med kjevene?

Eller er det kun tannregulering som vil kunne hjelpe på at bittet passer med kjevene?

Noen som vet hvordan en slik behandling foregår?

Må en ha rekvisisjon fra allmenntannlege til kjeveortoped?

Tar det lang tid å tilpasse kjever med bitt?

Hvor mye koster slikt?

Kan NAV hjelpe med støtte til voksne?

Hva er prosessen her? Man kan ikke gå med slikt..det er veldig slitsomt for munnen/kjevene/tennene!

Takker for svar!

Send meg en PM, så skal jeg gi deg en anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...