Lillemy144 Skrevet 7. oktober 2003 #61 Skrevet 7. oktober 2003 Æ vettafan : jeg veit'a faen :kgblunk: Drit : bæsj, MEN kan også bety sånt som, kjempestor=dritsvær Fesk : fisk.... svær: diger, stor Dæven du e! : kan brukes som en forkortelse for eks. fy faen du er teit Kosjn/kass/kasj: Hvilken Pæng: penger Yo! : hei f.eks. Yo Martin= hei, Martin! Ka : hva Asså : altså ikke så mye annet egentlig kjedelig dialekt vi har her oppe, ikke sant? foretrekker bokmål...
Skarv Skrevet 7. oktober 2003 #63 Skrevet 7. oktober 2003 Lillemy 144. Vi i fra nord har da ikke kjedelige dialekter!
Gjest sexysadie Skrevet 7. oktober 2003 #64 Skrevet 7. oktober 2003 Den beste norkse dialekten er den ifra Karmøy Den er bare så deilige...
Gjest sunshine-t Skrevet 7. oktober 2003 #65 Skrevet 7. oktober 2003 min topp dialekt liste er: 1. Bergen 2.Karmøy 3. Trondheim og mange andre som jeg ikke gidder å rangere
Gjest Poirot Skrevet 7. oktober 2003 #66 Skrevet 7. oktober 2003 Nordnorsk er fint. Bergensk er masete. Indre Telemark er kult. Bombastisk som få. Selv snakker jeg så godt som riksmål.
Marianne Skrevet 7. oktober 2003 #68 Skrevet 7. oktober 2003 min topp dialekt liste er: 1. Bergen 2.Karmøy 3. Trondheim og mange andre som jeg ikke gidder å rangere Så kjæme du flyttandes ner te oss, så rangere du ikkje dialekten vår eingang. Halle pitter alså.
Gjest sunshine-t Skrevet 7. oktober 2003 #69 Skrevet 7. oktober 2003 Så kjæme du flyttandes ner te oss, så rangere du ikkje dialekten vår eingang. Halle pitter alså. heheh!!!! løyen du e!! nei vett du ke!før eg flytta bort hit, så haata eg denne dialektå. men nå snakke eg jo breiare og breiare for kver dag så går... litt blanding a bryne og jærsk.. gjett om eg får pes frå dei sørante!!!
Gjest lekebøll Skrevet 7. oktober 2003 #70 Skrevet 7. oktober 2003 Mer telemarking fra min side: glaset - vinduet neafe - nedenfor uppafe - ovenfor gåppele - teit ræpute - møkkete bøkår - vær ståggo - stua dauvle - kjedelig
monja Skrevet 8. oktober 2003 #71 Skrevet 8. oktober 2003 Litt mer trøndersk her og: Tømm tu - tømme ut av Punni - under Attom - bak deg Æ jær 'e te vækkan - jeg gjør det til uka Klar - sliten Bettjen - bekken Masjin - maskin Kvælp - valp Jørra - å gjøre
Gjest sunshine-t Skrevet 8. oktober 2003 #72 Skrevet 8. oktober 2003 jeg var på et kurs i trondheim for ikke så lenge siden og når jeg skulle snakke med de innfødte, så trodde jeg at jeg skulle gå i bakken... men de var nok mer inngrodd-breid- talendes. for jeg skjønner den ene naboen vår og hun er fra sentrum av tr.heim. men det var sprøtt asså!!
Lenemor Skrevet 8. oktober 2003 #73 Skrevet 8. oktober 2003 Arti me dialekter. Fler hedmarksuttrykk kjæm hær:- itte= ikke - bo= burde -neste= nederste -risin= sliten -åkke=hvem -hoko=hake -kjake=kinn -ælj=elg -hæsj= hals -gras=gress -stanke=stønne -åkle=ankel -aksle=skulder -øvve=øye Kjæm sikkert på noen fler ætter vært je å.
Gjest lurven Skrevet 8. oktober 2003 #74 Skrevet 8. oktober 2003 Æ vettafan : jeg veit'a faen :kgblunk: Drit : bæsj, MEN kan også bety sånt som, kjempestor=dritsvær Fesk : fisk.... svær: diger, stor Dæven du e! : kan brukes som en forkortelse for eks. fy faen du er teit Kosjn/kass/kasj: Hvilken Pæng: penger Yo! : hei f.eks. Yo Martin= hei, Martin! Ka : hva Asså : altså ikke så mye annet egentlig kjedelig dialekt vi har her oppe, ikke sant? foretrekker bokmål...bokmål er ike en dialekt da det er et skriftspråk
Midnattsol Skrevet 8. oktober 2003 #75 Skrevet 8. oktober 2003 Hmm...kommer ikke på noe før jeg sier det og folk reagerer med et "hæh??" hehe Kopptua som nevnt her før. Ei desse/å dess - En huske/å huske. Klubbe - kjærlighet på pinne. Må tenke litt og komme tilbake senere.
Gjest Poirot Skrevet 8. oktober 2003 #76 Skrevet 8. oktober 2003 Hvis bokmål ikke er en dialekt; hva prater jeg da?? Heter min dialekt østlandsk? (Men jeg snakker jo hverken som de i Drammen eller på Toten).
Gjest sunshine-t Skrevet 8. oktober 2003 #77 Skrevet 8. oktober 2003 innrømmelse; jeg har store problemer med å skille dialektene på østlandet, jaffal de rundt oslo området... :oops:
Gjest Poirot Skrevet 8. oktober 2003 #78 Skrevet 8. oktober 2003 innrømmelse På Toten snakker de med annerledes L, har også mye trykk foran i ord. bannan, Avvis osv. Tenk Vazelina Bilopphøggers Drammen: sier også mye aVVis, baNNan. Snakker ofte litt bredt. (Svein i Hotel Cæsar) Deler av Oslo, Asker og Bærum: snakker det som mange kaller fint og jålete. (Typisk nyhetsopplesere på tv og Juni Anker-Hanssen) Hm, ville tro at det var mulig å høre forskjell på dette, men ikke så lett å si når man snakker slik selv.
Gjest sunshine-t Skrevet 8. oktober 2003 #79 Skrevet 8. oktober 2003 jeg hører de forskejlliene, men kan ikke si hvor de hører hjemme. jeg har peiling på toten-dialekten ettersom samboern til mamma er derfra. men ikke mer utover det.
Gjest Hulderjenta Skrevet 8. oktober 2003 #80 Skrevet 8. oktober 2003 Bøffe - stjele Disse - mobbe i Tromsø... Bøffe i Bergen betyr å lure noen, erte noen, på vulgær norsk å kødde.. Disse betyr i Bergen å disse.. :oops: Øh... Heter det ikke å huske? På huskestativ...? Sånn som unger gjør...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå