Gjest sunshine-t Skrevet 6. oktober 2003 #1 Skrevet 6. oktober 2003 for eksempel å maule har dere noen sånne typisk lokal-utrykk?
Gjest Jamila Skrevet 6. oktober 2003 #2 Skrevet 6. oktober 2003 Der jeg kommer fra sier vi også å maule.
Ruby Skrevet 6. oktober 2003 #3 Skrevet 6. oktober 2003 Tællæ - gå Jangle - tulle Rart - godteri ..............................................
Gjest sunshine-t Skrevet 6. oktober 2003 #4 Skrevet 6. oktober 2003 Tællæ - gå Jangle - tulle Rart - godteri .............................................. rart= godteri?? det er noe av det sprøeste jeg har hørt!!
chimp Skrevet 6. oktober 2003 #5 Skrevet 6. oktober 2003 nau-ete = maule på Tromsøsk (min opprinnelse) Her på østlandet sier vi maule
Suzy Skrevet 6. oktober 2003 #6 Skrevet 6. oktober 2003 Der jeg kommer fra sier vi også å maule. Hos meg sier vi møle - om å spise noe, helst utilberedt Kute - løpe Kaku - brød Gør - forstrekende ord som kan settes i forbindelse med nesten hva som helst (eks. gørdiger= kjempestor) Mætti - mye Klæsset - kresen Grælet - småkaldt i været Skinnveng - fryktelig tynn og spinkel person (helst jente) Har maaange fler på lager!!! Suz
Gjest sunshine-t Skrevet 6. oktober 2003 #7 Skrevet 6. oktober 2003 ok suzy, viss det er sånn dere prater, så ringer jeg de og bestiller time for tolkning viss jeg skal oppover dit
Suzy Skrevet 6. oktober 2003 #8 Skrevet 6. oktober 2003 ok suzy Neida - det er ikke så ille hele tida, men det er visse spesialord innimellom som er temmelig vanskelig å skjønne uten videre... Når du først har knekt koden er det ikke noe problem - da går det gørbra Ellers stiller jeg som tolk når det måtte være :D Suz
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #10 Skrevet 6. oktober 2003 Hos meg sier vi møle - om å spise noe, helst utilberedt Kute - løpe Kaku - brød Gør - forstrekende ord som kan settes i forbindelse med nesten hva som helst (eks. gørdiger= kjempestor) Mætti - mye Klæsset - kresen Grælet - småkaldt i været Skinnveng - fryktelig tynn og spinkel person (helst jente) Har maaange fler på lager!!! Suz Jeg bodde kun 1 år på Løten, men fortsatt har jeg en tendens til å si mætti! :oops:
Suzy Skrevet 6. oktober 2003 #11 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg bodde kun 1 år på Løten, men fortsatt har jeg en tendens til å si mætti! :oops: Der ser du! Fine ord er det Suz - gørflink på dialekt
Ruby Skrevet 6. oktober 2003 #12 Skrevet 6. oktober 2003 rart= godteri?? det er noe av det sprøeste jeg har hørt!! Hi hi, det er vel ikke så veldig utbredt nå pr. i dag, men jeg husker mormor alltid spurte om jeg ville ha noe rart, og da var det noe godteri.... Hun sa også kakeskive til brødskive....
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #13 Skrevet 6. oktober 2003 Shogg- Snø Tyting- tyttebær pælme- kaste færra- dra ta kråke- spenne bein på tytti me- Hjelpes meg eller lignende Hogga på- Lyst på noe
Suzy Skrevet 6. oktober 2003 #14 Skrevet 6. oktober 2003 Shogg- Snø Tyting- tyttebær pælme- kaste færra- dra ta kråke- spenne bein på tytti me- Hjelpes meg eller lignende Hogga på- Lyst på noe Gudbrandsdøl???? Suz
Sharissa Skrevet 6. oktober 2003 #15 Skrevet 6. oktober 2003 Å si rart om godtrei trodde jeg var ganske vanlig blant eldre mennesker? Jeg sier også maule, om andre her jeg bor sier det eller om det bare er meg, det vet jeg ikke. Men jeg bruker det ikke om å små spise, jeg bruker det feks. om å gå i kjøleskapet og spise feks. gulost uten brød til, rett fra pakka, da mauler man gulost! vet ikke om det er noen andre spesiell uttrykk herfra... pleier som regel å tro at de uttrykkene vi har her er vanlig over hele landet jeg da...
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #16 Skrevet 6. oktober 2003 Gudbrandsdøl???? Suz Stæmme dæ ja. Æ ifrå yvst uppi Gubr.dalen..
Gjest sunshine-t Skrevet 6. oktober 2003 #17 Skrevet 6. oktober 2003 asså.. hadde noen sagt vil du ha noe rart? så hadde jeg seriøst begynt å lure asså!!!!
Suzy Skrevet 6. oktober 2003 #18 Skrevet 6. oktober 2003 Stæmme dæ ja. Æ ifrå yvst uppi Gubr.dalen.. Lata uhpp og lata aht (h'ene betengner luften som ligger på konsonantene i dette utsagnet) - husker den reklamen... ? Elsker gudbrandsdøl!!! :D Fint å høre på og morsomt! Kan mange lydbaserte vitser på gudbransdøl... Suz
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #19 Skrevet 6. oktober 2003 Ja det blir litt Uhpp og slhækk! Flytta derfra når jeg var 16, og mange av de morsomme dialekt-vitsene er glemt
Gjest Vanessa Skrevet 6. oktober 2003 #20 Skrevet 6. oktober 2003 Bøffe - stjele Disse - mobbe Typisk fjortis-sjargong i Tromsø...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå