Gå til innhold

Tinios travle hverdag

Tinio

Anbefalte innlegg

:sjenert: Lister meg inn og innrømmer at jeg er en av de som tenker på sekter med en gang :ler: Jeg er ikke kristen selv, og vet svært lite om alt som har med slikt å gjøre. Ingen i min familie er kristne, og meldt ut av statskirka for lenge siden... Har ikke helt skjønt dette med menigheter, tror dere ikke på det samme som den vanlige kirken :blond: Hva er forskjellen liksom? :)

Som jeg nettopp skrev, menigheten til foreldrene mine tror på akkurat det samme som statskirken, men de synes ikke det er riktig å døpe en baby som ikke er i stand til å ta dette valget selv. Derfor har de barnevelsignelse isteden, og så kan man døpe seg når man er så voksen at man forstår hva en dåp faktisk står for, og selv velger å stå for dette. :) Men jeg selv er ikke sånn veldig antibarnedåp altså, jeg er heller ikke aktivt med i noen menighet. Men så er det jo trossamfunn som tror på andre ting enn kirken, sånn som Jehovas vitner osv, og det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:goodbye:

Innom og legger igjen en hilsen. Har lest i flere dager nå uten og fått somlet meg til å skrive noen ord. :flau:

Tenk at tvillingene dine er ett år! :daane: Husker jeg leste i dagboka di i tida før og etter de ble født, men jeg turte ikke å legge igjen noen hilsen fordi jeg var redd du skulle synes det var ekkelt at jeg hadde tickere med engleguttene. :sjenert:

Men kan ikke helt skjønne at det er et helt år siden! Herlighet, så mye vi skal gjennom det kommende året da! :daane::redd::daane:

---

For å si noen ord om dåp jeg også da, jeg/vi er medlemmer av statskirka, og ser på oss som "alminnelig" kristne. Altså jeg tror det fins en gud, og det hender jeg har mine samtaler med ham. Men vi går ikke aktivt i kirka, stort sett bare når det er "anledning". (dåp, bryllup, begravelse, konfirmasjon, jul, 17. mai) Jeg kan fint argumentere for voksendåp, og syns vel egentlig at de synspunktene du har er supre. Men den natta engleguttene ble født, og vi skjønte at dette kunne gå veldig galt, veldig fort, da ble det veldig viktig å få de døpt med en gang. Så de ble døpt ei time etter var født.

Selvfølgelig i en helt annen kontekst enn de fleste barnedåper, men da ble dette tradisjonelle veldig viktig for oss. Uten at jeg kan forklare det så veldig. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt som Pupsilure. Er nok litt fordomsfull mot menigheter, selv om jeg har flere venner som er medlemmer der. Nå er jeg ikke religiøs i det hele tatt da, så er nok sikkert fordomsfull mot religioner generelt.

Synes en barnevelsignelse høres veldig fint ut :jepp: Er veldig for at barna skal få velge selv, men skjønner godt at kristne døper barna sine. Er det ikke sånn at kristne tror at man må være døpt for å komme til himmelen? Om det er sånn så skjønner jeg godt at gamle tanter blir fra seg når yngre familiemedlemer velger å ikke døpe barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Innom og legger igjen en hilsen. Har lest i flere dager nå uten og fått somlet meg til å skrive noen ord. :flau:

Tenk at tvillingene dine er ett år! :daane: Husker jeg leste i dagboka di i tida før og etter de ble født, men jeg turte ikke å legge igjen noen hilsen fordi jeg var redd du skulle synes det var ekkelt at jeg hadde tickere med engleguttene. :sjenert:

Men kan ikke helt skjønne at det er et helt år siden! Herlighet, så mye vi skal gjennom det kommende året da! :daane::redd::daane:

---

For å si noen ord om dåp jeg også da, jeg/vi er medlemmer av statskirka, og ser på oss som "alminnelig" kristne. Altså jeg tror det fins en gud, og det hender jeg har mine samtaler med ham. Men vi går ikke aktivt i kirka, stort sett bare når det er "anledning". (dåp, bryllup, begravelse, konfirmasjon, jul, 17. mai) Jeg kan fint argumentere for voksendåp, og syns vel egentlig at de synspunktene du har er supre. Men den natta engleguttene ble født, og vi skjønte at dette kunne gå veldig galt, veldig fort, da ble det veldig viktig å få de døpt med en gang. Så de ble døpt ei time etter var født.

Selvfølgelig i en helt annen kontekst enn de fleste barnedåper, men da ble dette tradisjonelle veldig viktig for oss. Uten at jeg kan forklare det så veldig. :vetikke:

Uff nei, jeg hadde absolutt ikke syntes det var ekkelt om du hadde skrevet i boken min. :klemmer: Skal innrømme at jeg har lest hos deg også tidligere, tror det var før jeg var gravid faktisk. Visste ikke hva jeg skulle skrive, jeg satt bare og gråt husker jeg. :( Jeg skjønner veldig godt at det var viktig for dere å døpe engleguttene jeg. :klem: Det er jo en tradisjon som veldig mange er vokst opp med, og at det sikkert føltes godt å få muligheten til å døpe barna sine i en slik situasjon.

Jeg er litt som Pupsilure. Er nok litt fordomsfull mot menigheter, selv om jeg har flere venner som er medlemmer der. Nå er jeg ikke religiøs i det hele tatt da, så er nok sikkert fordomsfull mot religioner generelt.

Synes en barnevelsignelse høres veldig fint ut :jepp: Er veldig for at barna skal få velge selv, men skjønner godt at kristne døper barna sine. Er det ikke sånn at kristne tror at man må være døpt for å komme til himmelen? Om det er sånn så skjønner jeg godt at gamle tanter blir fra seg når yngre familiemedlemer velger å ikke døpe barna sine.

Jo slik jeg har forstått det så mener statskirken at man må være døpt for å komme til himmelen, eller hvertfall i gamledager trodde man vel det. Og det er derfor mange kristne ikke vil være medlem i statskirken lengre, fordi de mener dette er feiltolkning av bibelen. For der står det at alle barn er rene og uskyldige, de har aldri syndet og trenger ikke "renses" av dåpen eller hva jeg skal kalle det. :gjeiper: For hva med de som dør før de blir født, under fødselen eller i krybbedød før de rekker å bli døpt da? At de kommer til varmere strøk tror jeg ikke noe på! De menighetene som har voksendåp ser på dåpen som bare en bekreftelse på at man er troende, og ikke som et must for å komme til himmelen.

Men som du sier, jeg skjønner også godt at disse gamle tantene som tror at man MÅ være døpt for å komme til himmelen blir helt fra seg om den lille ikke blir barnedøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger deg helt på dette med dåpen, derfor føltes det jo litt rart å velge barnedåp. Jeg vet ikke hva prester o.l. i statskirka faktisk mener om dette med barnedåp sånn rent personlig lengre, men det er jo fortsatt i ritualet at "nå er h*n Guds barn", dvs at de da ikke er Guds barn før dåpen. Det blir helt feil for meg og. jeg tror alle fødes inn som Guds barn, jeg!!

Interessant diskusjon egentlig, men jeg skal ikke legge ut mer i boka di om dette nå altså :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger deg helt på dette med dåpen, derfor føltes det jo litt rart å velge barnedåp. Jeg vet ikke hva prester o.l. i statskirka faktisk mener om dette med barnedåp sånn rent personlig lengre, men det er jo fortsatt i ritualet at "nå er h*n Guds barn", dvs at de da ikke er Guds barn før dåpen. Det blir helt feil for meg og. jeg tror alle fødes inn som Guds barn, jeg!!

Interessant diskusjon egentlig, men jeg skal ikke legge ut mer i boka di om dette nå altså :klemmer:

Jeg har forstått det sånn at det synet har begynt å endre seg hos mange av dem, og det er jo bra. :) Jeg vet en dåpssalme hvor de synger noe om at barnet i magen til mor hører djevelen til (!?!), og den salmen vil visst flere prester få fjernet fra salmebøkene nå, og godt er det. Egentlig tror jeg de færreste i statskirken tror på dette i dag, så de burde kanskje endret på det presten sier under dåpen. Enig med deg jeg, alle barn er Guds barn, døpt eller ikke! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante svar :jepp: Kom til å tenke på et apropos: i følge kristne, kommer ikke-kristne til himmelen? Siden alle er Guds barn mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky: noe av det mest sentrale med kristendommen er jo at det er de som tror på Jesus som kommer til himmelen. Men alle blir født som Guds barn og så kommer det jo et tidspunkt hvor man er stor nok til å kunne velge, liksom. Hm, hvis du forsto dette. Tinio kan sikkert forklare det bedre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky: noe av det mest sentrale med kristendommen er jo at det er de som tror på Jesus som kommer til himmelen. Men alle blir født som Guds barn og så kommer det jo et tidspunkt hvor man er stor nok til å kunne velge, liksom. Hm, hvis du forsto dette. Tinio kan sikkert forklare det bedre!!

Nei tror ikke jeg kan det egentlig.. :sjenert: Vanskelig å forklare det på noen annen måte enn det du sier Pusla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe annet her! :) I dag stod plutselig Knøttet i lekegrinden, hoho endelig!! :hoppe: Gogutten har prøvd å reise seg opp på beina ganske lenge han, men det er helt tydelig at han er for tung i rumpa. :fnise: Han må vel bare fortsette å trene musklene i beina til de blir sterke nok til å holde den store gutten oppe. :gjeiper:

Nå er helgevasken unnagjort, sengene skiftet på, ungene lagt og snart blir det taco. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at Knøttet reiser seg opp!! :hoppe: Jeg synes jeg hører om så mange som reiser seg når de er 8 mnd og sånt jeg, så jeg har blitt litt utålmodig. Men tulla har jo også litt å bære på, sånn som godgutten din har :)

Deilig med fredagskveld, kos der med taco :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for flinke Knøttet :strix: Tar nok ikke så lang tid før Gogutten følger etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig at Knøttet reiser seg opp!! :hoppe: Jeg synes jeg hører om så mange som reiser seg når de er 8 mnd og sånt jeg, så jeg har blitt litt utålmodig. Men tulla har jo også litt å bære på, sånn som godgutten din har :)

Deilig med fredagskveld, kos der med taco :klem:

Hehe mine var ikke i nærheten av å prøve å reise seg i den alderen hvertfall, heller ikke å sette seg opp en gang. Men nå plutselig synes jeg det har skjedd en del på veldig kort tid her, så det er nok ikke noe å bekymre seg for. :) Og det sier jo seg selv at det krever mindre krefter for en snerten liten baby å reise seg enn det er for slike godklumper som Tulla di og Gogutten min. ;)

Hurra for flinke Knøttet :strix: Tar nok ikke så lang tid før Gogutten følger etter :)

Nei han er jo veldig motivert til å reise seg han og, det er bare litt tungt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å spørre om lengde og vekt på Gogutten på siste kontroll? Jeg blir jo litt nysgjerrig :fnise: Har enda tilgode å finne noen som slår tulla egentlig ;) Familien min har alltid snakka om at søs var sååå bollete som baby, så her om dagen fant mamma fram boka hvor hun har skrevet ned målene. Og hun var jo en flis i forhold til tulla :ler:

Ha en fin lørdag :klemmer: Godt å lese om babyer som har litt god tid, for jeg blir litt stressa når det virker som "alle" er så tidlig ute.

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt nøyaktig, men ca 80 cm og 12,5 kg var han vel nå sist. Tror jeg da, ble litt usikker på lengden nå.. Men han bruker hvertfall 86 i klær da. :) Synes egentlig han var mer bollete før jeg altså, det virker som han pleier å ha en bolleperiode, så strekker han seg, så blir han bolle igjen, så strekker han seg osv..

Men vet dere hva? Da jeg skulle hente barna i barneparken etter trening i dag så snakket jeg litt med hun ene som jobber der, og fortalte at Knøttet endelig hadde reist seg. Så sa hun at hun hadde sett Gogutten reise seg mange ganger hun! Og jeg bare :overrasket:! Spurte om hun var helt sikker på det, joda det var hun. Han pleide alltid å stå og henge med armene over "gjerdet" rundt babyområdet, inne i hjørnet. Den luringen... :ler:

Oi, nå må jeg ta opp barna her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luringen :ler: Han bare øver seg, så han kan vise seg frem for deg seinere. Skjønner du ingenting eller? :ler: Nå må du huske på å late som du ikke vet når han først viser det for deg ;)

Jeg har en skikkelig Bolle. Hun veier drøye 8 kg og er 4.5 - 5 mnd. Slår vi dere? :ler: Bruker 74 i klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du, Godgutten får det til han! Han bare er litt selektiv på publikummet sitt :ler:

Jeg har en skikkelig Bolle. Hun veier drøye 8 kg og er 4.5 - 5 mnd. Slår vi dere? :ler: Bruker 74 i klær.

Tulla veide 8,8 kg på 5-mndkontrollen iallefall. Så da er de vel omtrent like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå, Gogutten veide også 8,8 kg på 5 månederskontrollen. Men så er han jo gutt da, de er jo ofte litt større enn jenter. Likevel, han var født 5 uker før termin, så om vi rekner korrigert alder så var han egentlig bare 4 måneder på den kontrollen. :fnise: At tvillinger er så små er bare no sprøyt! :ler:

Hehe ja skal virkelig late som om jeg blir kjempeoverrasket den dagen han reiser seg her hjemme! :ler: Det er kanskje litt lettere å reise seg ved det lille gjerdehjørnet i parken, for der får han støtte på begge side av kroppen. Litt tyngre å dra seg rett opp ved stuebordet her hjemme kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er født seks uker før termin, og veide 7,5 og 7,1 kg på 5 månederskontrollen.

Mine unger har alltid vært trege med å gå, og de har ikke vært født for tidlig. Det kommer når det kommer.

Håper alt er bra med dere. :klemmer: Har du ferie nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...