Gå til innhold

Tinios travle hverdag

Tinio

Anbefalte innlegg

Rødt hår er nok veien å gå - jeg har jo rødaktig hår fra naturens side og en veldig grei samboer som gjør masse hjemme ;)

Så slitsomt med hyling på kveldene da. Her sover tulla som en stein når hun er lagt ned for tida, så jeg har ikke noen gode råd. Men på dagtid har jeg erfart at det kan hjelpe å bare være rundt vugga og pusle, så hun vet at vi er der. Da kan hun godt ligge våken litt før hun sovner av seg selv. Synes dere skal prøve å stå utenfor og prate, kanskje det holder?!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff all ære til tvillingmammaer :pls:

Leste i boka mi ang søvn, og de sier barn har en "våken" periode hver time.....er da de snur seg eller noe sånt...og da ofte kan finne på å vekke seg selv :(

Selv opplever jeg det ikke med Bumba på natta, men på dagen da hun er ute i vogna så må jeg hver time gå ut å rugge litt på vogna så sovner hun igjen :nigo:

:tree: God Jul fra meg og Bumba :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff ikke lett med to!

Ja rart her våkner mi veeeldig ofte etter en halvtime og må ha pupp eller byssing for å sovne, noenganger vil hun bare være våken, men har vært streng på å holde henne på rommet og tar henne opp hvis hun skriker mye.

Noenganger er skrikingen bare uttrykk for at hun gjerne vil sove.. lettere nå når man kjenner igjen gråtingen mer-hva det betyr..

Håper du får rolige kvelder og netter fremover! :klemmer:

Nei, det er så irriterende når de vekker hverandre. Men det skjer heldigvis bare en gang, tidlig på kvelden, og så sover de som regel godt etterpå hele natten. :)

Jeg opplever også at han blir mer urolig av at jeg eller mannen er inne i rommet og snakker eller koser når han skriker fordi han er trøtt. Har opplevd at han har roet seg på egenhånd når jeg går ut, flere ganger. Så vi har begynt med det, selv om jeg ikke syns det er lett. :Nikke: Det er helt tydelig at vi bare forstyrrer han!

Jeg tror også at vi bare forstyrrer han når han holder på sånn, så i det siste har jeg bare stått utenfor døren og pratet og sunget litt, han roer seg raskere da enn om vi går inn til han. :Nikke:

Rødt hår er nok veien å gå - jeg har jo rødaktig hår fra naturens side og en veldig grei samboer som gjør masse hjemme ;)

Så slitsomt med hyling på kveldene da. Her sover tulla som en stein når hun er lagt ned for tida, så jeg har ikke noen gode råd. Men på dagtid har jeg erfart at det kan hjelpe å bare være rundt vugga og pusle, så hun vet at vi er der. Da kan hun godt ligge våken litt før hun sovner av seg selv. Synes dere skal prøve å stå utenfor og prate, kanskje det holder?!

:fnise: Det er derfor samboeren din er så hjelpsom ja! De sov som en stein om kveldene her og før, men dette begynte da de var 5 måneder. Jeg har lest at i den alderen blir de mer oppmerksom på miljøet og lydene rundt seg, derfor våkner de oftere helt når de er i lette søvnfaser. Håper dette bare er for en periode da! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff all ære til tvillingmammaer :pls:

Leste i boka mi ang søvn, og de sier barn har en "våken" periode hver time.....er da de snur seg eller noe sånt...og da ofte kan finne på å vekke seg selv :(

Selv opplever jeg det ikke med Bumba på natta, men på dagen da hun er ute i vogna så må jeg hver time gå ut å rugge litt på vogna så sovner hun igjen :nigo:

:tree: God Jul fra meg og Bumba :nissekonekyss:

Jepp, nå for tiden skjer dette HVER gang de skal sove på dagtid. Etter 45 min våkner han (ofte begge) med et vræl, og da er det vanskelig å få de til å sovne igjen. Resultatet blir da trøtte sutrete unger som har fått altfor lite søvn i løpet av dagen. Heldigvis våkner de bare en gang på kvelden, og sover deretter natten gjennom da. I kveld våknet de faktisk ikke i det hele tatt. :nigo: Håper det går seg til, for det er tøffe dager nå, de vil ofte ikke sove mer enn 2 x 45 min iløpet av dagen. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffa meg, rakk ikke skrive noe mer den kvelden jeg, travle tider! :)

Men tusen takk for alle koselige julehilsener i dagboken min, ønsker alle sammen en riktig god jul videre! :klemmer::nisse:

Vi har vært på juleferie hos foreldrene mine, det har vært både hyggelig og slitsomt. Det er lang vei å kjøre, og siden vi hadde med oss babyene så tok det enda lengre tid. Brukte vel en 10-11 timer. Da ble det så klart tull med soverytmen deres, og Gogutten har våknet midt på natten rett som det er. Han lå heldigvis bare og pratet i sengen sin da, men kunne holde på i timesvis, så jeg har vært ganske trøtt i julen. Foreldrene mine var så greie at de tok ansvaret for dem et par netter da, slik at jeg og mannen fikk sove uforstyrret. Det var deilig å slippe alt stresset med rydding, vasking og matlaging for en ukes tid, og det var alltid noen som kunne hjelpe meg og gi mat og stelle tvillingene. :)

Vi kom hjem i går kveld, og har fått pakket ut julegavene og vasket og sortert masse babyeklær i dag. Knøttet og Gogutten vokser så utrolig fort, må jo nesten kjøpe nye klær annenhver uke. Alle er sjokkert over hvor store de er. Godt matvett har de hvertfall! :fnise:

Vi sliter som sagt litt med søvnen deres for tiden, det er vel i hovedsak Gogutten som har det største problemet. Stakkars Knøttet som må sove på rom med den bråkmakeren, han vekker henne rett som det er. De får altfor lite søvn på dagtid, og blir fort sutrete og trette igjen etter at de har stått opp. Jeg vet ikke annet å gjøre enn å bare prøve å få de til å sovne igjen når de våkner etter bare 45 min, for jeg ser de er trøtte og skulle sovet en stund til. Da de våknet første luren i dag var jeg streng og tok dem ikke opp, men Gogutten sovnet såklart ikke igjen. Da jeg til slutt tok han opp fordi det var tid for mat bare gliste han stort og var meget fornøyd med seg selv. :fnise: Nå har de straks sovet 45 min, så jeg vedder på at de våkner når som helst nå.

Jeg blir så sliten av å ha to trøtte surpomper som sutrer konstant når de er våken, og håper Gogutten etterhvert greier å finne roen og sovne igjen selv om våkner midt i luren. Jepp, der våknet han. Og der våknet hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de seks mndr alt? Synes de nettopp ble født, jeg. :dåne:

Ja tenk de har passert et halvt år allerede! Store bebisene mine! :rødme:

Det virker som det hjalp å være knallstreng på å ikke ta opp Gogutten selv om han våknet midt i sovetiden i går, for i dag sov de 1 og 1/2 time i strekk! :jepp: Det har de ikke gjort på ukesvis. Da de våknet etter luren i dag hørte jeg blide godlyder isteden for den sinte trøtte klagingen. :) Håper det fortsetter sånn, det er så mye koseligere med blide og uthvilte babyer.

De er blitt så store altså! Knøttet ruller rundt og rundt på gulvet for tiden, og de prøver litt på å sette seg opp. Holde flasken selv vil de også, men trenger litt hjelp med å holde den høyt nok slik at melken renner ned i tuten.

Jeg jobber med å få de til å drikke vann til middagen, men det vil de alldeles ikke. Derfor har jeg lurt dem i det siste med å blande tynnere melk til middagen, planen er å gi dem tynnere og tynnere og til slutt vann. Håper de kanskje venner seg til vannsmaken på den måten. De har lagt litt vel fort på seg i det siste, særlig Gogutten, så å begynne å drikke vann isteden for en diger flaske melk i tillegg til middagen tror jeg han bare har godt av. :fnise: Tipper han har bikket 10 kg minst.. Men han er jo veldig lang og da! :Nikke: Blir spennende å se på 6 månederskontrollen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:tommelopp: så kjekt med bedre søvn og blide babyer,det liker vi :)

En stor flaske og middag hørtes mye ut ja :fnise: men bra de vokser! Var de små da de var født? (må innrømme at jeg ikke har lest hele dagboka di)

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at ting er litt bedre :jepp:

Du er det store forbildet mitt når det gjelder søvn og rutiner, så jeg må spørre om noen ting :jepp::klemmer: Hva gjør du hvis du f.eks skal kjøre en lang tur, og de kommer til å sove lenge i bilen, og det ødelegger nattesøvnen eller dagsøvnen? Man kan jo ikke akkurat hindre dem i å sove i bil eller vogn...

Jeg prøver å innføre strenge rutiner med faste tidspunkt for soving, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til :klø: Hva om han skal stå opp f.eks 8 om morgenen, men har skreket i et par timer på natten og sovr veldig godt kl 8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:tommelopp: så kjekt med bedre søvn og blide babyer,det liker vi :)

En stor flaske og middag hørtes mye ut ja :fnise: men bra de vokser! Var de små da de var født? (må innrømme at jeg ikke har lest hele dagboka di)

'

De var ikke så små til å være tvillinger og født en måned før termin: Gogutten var 50 cm, 2730 g og Knøttet var 47 cm, 2570 g. Gogutten var likevel veldig tynn siden han var såpass lang, og han gikk en del ned i vekt i begynnelsen fordi han gulpet så mye. Men plutselig ble han bare rundere og rundere. :fnise: Det ser ut som han har strekt seg litt nå siste par ukene, for han er plutselig blitt litt slankere igjen, men han er for lang til alle pysjene sine. :ler:

Så bra at ting er litt bedre :jepp:

Du er det store forbildet mitt når det gjelder søvn og rutiner, så jeg må spørre om noen ting :jepp::klemmer: Hva gjør du hvis du f.eks skal kjøre en lang tur, og de kommer til å sove lenge i bilen, og det ødelegger nattesøvnen eller dagsøvnen? Man kan jo ikke akkurat hindre dem i å sove i bil eller vogn...

Jeg prøver å innføre strenge rutiner med faste tidspunkt for soving, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til :klø: Hva om han skal stå opp f.eks 8 om morgenen, men har skreket i et par timer på natten og sovr veldig godt kl 8?

:klemmer: Neimen takk, nå ble jeg skikkelig smigret her altså! :fnise: Ja det er vanskelig det der med sovingen! Når vi har dratt på kjøretur som bare varer i et par timer så har vi prøvd å kjøre akkurat nå de har sovetid, men på skikkelige lange turer sånn som i julen så går jo ikke det. I julen var Gogutten en del våken om natten, så han tåler tydeligvis dårlig at det blir forandring i soverutinene i motsetning til Knøttet som kommer kjapt inn i rytmen sin igjen. Det er vel ikke så mye å gjøre med, jeg prøver bare så godt jeg kan å kjøre på med de vanlige rutinene igjen når vi er kommet frem så ordner det seg noenlunde i løpet av et par dager.

Når det gjelder å trille tur så har jeg også prøvd å gjøre det i sovetiden, men om man skal noe spesielt så går det jo ikke alltid. Så da blir det litt tull med sovingen den dagen, men det har ikke pleid å gå utover nattesøvnen her. Så lenge de er våken noen timer før de legger seg for natten så går det greit. :)

Jeg tror jeg ville vekket han senest halv 9 selv om han har herjet om natten, så lenge han ikke er syk eller noe. Tror det er viktig å stå opp til noenlunde samme tid hver dag for at han ikke skal snu døgnet. Her står vi opp ca halv 8. De får ikke stå opp før 7, men heller ikke sove lenger enn 8. (Skal innrømme at jeg noen ganger har latt de sove til halv 9 hvis jeg er veldig sliten og de ikke har våknet, men da har det ofte blitt tull med Gogutten når de legger seg om kvelden igjen.)

Før pleide jeg også å vekke dem på dagtid, de fikk aldri sove mer enn 2,5 timer om gangen. Det var fordi de skulle lære seg at om dagen sover man bare lurer, mens om natten skal man sove hele tiden. Og så lot jeg det aldri gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid på dagtid før de hadde begynt å sove 9 timer i strekk, det var også for å hjelpe dem å skille mellom natt og dag, at det er om dagen man egentlig spiser, ikke om natten. Jeg har ikke gjort noe for å venne dem av med nattmaten, det gjorde de selv! :tommelsmil:

☆:*´¨`*:..:*´¨`*:.☆ Godt nytt år ☆:*´¨`*:..:*´¨`*:.☆

Godt nytt år!!!

a330.gif

a310.gif

a110.gif

:klemmer: Godt nyttår jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gogutten er fortsatt skikkelig vanskelig når det kommer til sovingen for tiden. Han våkner etter bare 30-40 min, sutrer fordi han fortsatt er trøtt men får ikke sove. Knøttet har heldigvis sluttet helt med å våkne midt i luren da, så hun er hvertfall uthvilt på dagtid. Bedre med bare en sutrete baby enn to. ;)

Det er så mye styr for å få til å samkjøre de nå, Knøttet sover godt i sengen, men ikke i vognen, Gogutten er motsatt. Jeg føler jeg aldri får tatt en pust i bakken på dagtid nå når det er så mye tull. Henge på KG har jeg hvertfall ikke tid til! :gjeiper:

De legger seg 18.30, men Gogutten kan godt våkne 3-4 ganger etter at han har lagt seg. Han gråter ikke noe særlig da, ligger bare og leker med bamsene sine og prater i sengen. Jeg trenger ikke stå opp for å roe han ned, men jeg blir likevel stresset av å ligge å høre på og være redd for at han skal vekke Knøttet osv. Tvillinger kan til tider være veldig pes altså! :gjeiper: Men de er da gode! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi har en litt tøff periode nå med søvntull og sutring så er det veldig kjekt om dagene og! :jepp: De har blitt så flinke synes jeg. Knøttet ruller seg over på magen HELE tiden, egentlig er det litt problematisk for hun hater å ligge på magen. :fnise: I går la mannen henne midt i babygymmen, plutselig da jeg snudde meg lå hun på magen på gulvet et godt stykke unna babygymmen. Da hadde hun rullet rundt og rundt bortover gulvet! Det strålte av henne at hun var veldig stolt av seg selv. :ler:

Gogutten greier ikke helt å rulle seg over på magen enda, men han liker å ligge på magen bare jeg hjelper han rundt. Han prøver å komme seg opp i krabbestilling han, setter rumpa høyt tilværs! Og så prøver han å åle seg fremmover, men isteden sklir han bare bakover, eller i en ring rundt seg selv. :ler: Det er så gøy å se hvordan de har utviklet seg! Når de er fornøyde og har smokken i munnen så sier de alltid "agolligolligolligoll".

Personligheten deres kommer bare mer og mer frem nå, de er så utrolig forskjellige!

Gogutten er en luring. Han sjarmerer alle med et smil og glimt i øyet. Han smiler til alle som titter oppi vognen når vi triller tur. Han elsker å sitte på fanget leeenge og kose. Alle sier jeg skal være glad for at hvertfall en av tvillingene er såpass rolig og tålmodig! Haha, de skulle bare visst de! :lol: Han har også en vilje av stål, og et utrolig temperament. Noen ganger blir det litt for mye for stakkars mammaen, men så kommer han med sitt sjarmerende smil og gode latter og da er alt glemt. :rødme:

Knøttet er veldig aktiv. Hun liker sjeldent å sitte på fanget og kose så lenge om gangen, hun vil heller bæres så hun får sett seg rundt, eller hun vil ligge på gulvet og leke. Helst liker hun at jeg sitter ved siden av og leker og tuller sammen med henne, men hun kan godt leke lenge alene og. Hun er veldig høyrøstet og kommer til tider med høye hvin som skremmer Gogutten til tårer. Latteren hennes er fantastisk og trillende, og hun smiler nesten hele tiden. :rødme: Folk synes hun virker veldig krevende fordi hun alltid sutrer når de vil sitte i sofaen og holde henne, men det er hun så absolutt ikke! Men hun er skeptisk til mennesker hun ikke kjenner så godt, og i tillegg synes hun det er kjedelig å sitte rolig på et fang hele tiden. Hun sovner med en gang hun legges i sengen, må som regel vekkes når hun skal stå opp igjen, og hun kan ligge leeenge og leke for seg selv. Hun er så absolutt ingen krevende baby, flinke tålmodige lille jenta mi. :rødme:

Det er så fantastisk å være tvillingmamma! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...