Gå til innhold

To sett med barn og to julaftener hvert år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har siden ungene var små feiret julaften to ganger i året. Det året moren har barna, feirer de lillejulaften hos oss som en julaften. Altså med full middag og pakkeutdeling.

Egentlig så har jeg aldri vært så for dette fordi det er julaften kun en gang i året, har ikke sagt noe. Nå er barna tilnærmet voksne og jeg mener vi kan kutte det ut nå.

Hva gjør dere med to kull barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som vokste opp med to julefeiringer slik du beskriver og jeg har oppfattet det som han syntes det var mest for foreldrenes del at han måtte feire to ganger. Han holdt på slik til han var godt opp i 20 årene og syntes det var noe skikkelig pes, men holdt ut for foreldrenes skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som vokste opp med to julefeiringer slik du beskriver og jeg har oppfattet det som han syntes det var mest for foreldrenes del at han måtte feire to ganger. Han holdt på slik til han var godt opp i 20 årene og syntes det var noe skikkelig pes, men holdt ut for foreldrenes skyld.

Det kan jeg skjønne. Moren til "barna" har slutta med det. De koser seg sammen lillejuleaften, men ikke full juleaften som sånn vi gjør.

Syns det kan være litt slitsomt med full julekveld to dager på rad. Det er litt unødvendig også nå som de er voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi har datteren til mannen min annenhvert år.Hun er 14 år nå.

Men vi har bare EN julaften....ellers forsvinner jo hele magien med julaften for henne.

I år er hun hos oss på lille julaften. Vi spiser grøt sammen (med mandel) og koser oss med å åpne pakker.

Hun blir kjørt hjem til moren sin rett etterpå slik at hun får kose seg der også med juletrepynting og Grevinnen og hovmesteren.

Dette for at hun skal slippe å stresse på lille julaften.

Neste år er det vår tur til å ha henne lille julaften på ettermiddag/kveld og julaften.

Hun synes det er deilig å slippe å feire to juler og å få ha lille julaften-kvelden der hun skal være på julaften....og det er jo hennes jul mest av alt :) Hun skal få ha en rolig jul med tradisjoner som de fleste familier selv om hun har to hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siden min mor og far skilte seg hatt et lignende opphold (foreldrene mine har feiret med sin "nye" familie den dagen jeg ikke er der). Selv synes jeg det har vært ganske stress, og det er muligens derfor jeg nå ikke er noe særlig begeistret for julen. Det ble alltid mye "frem og tilbake". I år er første gang jeg ikke skal ha det på den måten, for jeg har ikke anledning til å være med på den andre julefeiringen. Jeg fikk i hvert fall beskjed om at den jeg da skulle vært hos ble veldig skuffet over at jeg ikke kommer. Så nå sitter jeg igjen med litt blandede følelser, jeg gleder meg til en jul med mindre stress, samtidig har jeg litt dårlig samvittighet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det kan være litt slitsomt med full julekveld to dager på rad. Det er litt unødvendig også nå som de er voksne.

Poenget mitt er vel at de sannsynligvis synes det minst like slitsomt de også. Og at dere burde ha sluttet for lengst for barnas skyld. Å si at det er "unødvendig nå som de er voksne" antyder at det er noe de har glede av og det vet du vel strengt tatt ikke om de har? Mitt inntrykk fra voksne skilsmissebarn jeg kjenner er i alle fall at de ikke har gled av slike dobbeltløsninger og gjerne vil slippe -også når de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint å få svar av dere som har opplevd dette som barn. Jeg har bare vært redd for at de skal bli skuffa og tro at jeg ikke vil ha dem der. Derfor så har jeg ikke sagt noe.

Tror nok det var mer stressende for dem da de var små. Etter som jeg kan huske så var det foreldrene som begynte med dette. Barna spurte aldri om vi kunne gjøre det sånn.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det endte jo helt motsatt hos meg. Foreldren ble skuffet og jeg ble glad. Det var mine foreldre som begynte med dette i mitt tilfelle, var aldri noe vi barna spurte om.

Endret av Safira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg tror også dette er noe barna synes er mer slitsom enn gøy, og at voksne i alle fall bør spørre barna hva DE VIL og ikke bare anta at de må kjøre dobbelt løp med alt.

Jeg har en del venner med skilte foreldre. Noen har feiret juleaften med mor hvert år, noen annenhvert år hos de ulike foreldrene. Kun en har vært utsatt for dobbel juleaftensfeiring og jeg husker vi alle syntes synd på henne (også de andre med to foreldrehjem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...